'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:54

Nou als ik er als lerares iets aan kan veranderen, dan zal ik dat zeker doen. Ik vind het vreselijk als ik dat soort fouten zie. Het is er alleen heel moeilijk uit te krijgen, want het heeft ook veel te maken met de gesproken taal en daar hoor je het ook non-stop. Er wordt vaak veelal fonetisch geschreven en dus schrijft men wat men hoort. Geen eind-n, me etc. Voorbeelden genoeg.
Die meisje is voor mij nooit acceptabel. Komt voort uit het taalgebruik van allochtonen/immigranten die niet de moeite nemen of niet slim genoeg zijn of teveel last hebben van 2 taligheid. Anderen hebben dit ook overgenomen omdat het slang was en dus cool. nU lijkt het inderdaad een nieuwe taaltrend of ontwikkeling te gaan worden. Ik vind dit dus echt taalverarming!
Ik zie ook steeds vaker dat mensen alvast van te voren melden dat ze dyslectisch zijn of niet goed in spelling om zich te verontschuldigen voor eventueel gemaakte taalfouten (zit dit te typen met een kitten voor mijn hoofd, dus doe ik dan ook maar ff).
Fouten maken doet iedereen. Ook de grootste taalpurist. Zeker in dit soort berichten, omdat je daar nou eenmaal minder zorgvuldig typt en het wordt via de telefoons geplaatst en dan is een fout zo gemaakt. Helemaal niet erg. Maar die dingen die zo langzamerhand ingeburgerd lijken te zijn, daar stoor ik me ook aan. Misschien is standaard spelcheck voor ieder boktbericht een idee? (alhoewel me en mijn dan nog niet verdwijnen natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:55

LindyH schreef:
Wat ik gek vind... Het is echt iets van de laatste tijd, maar ik zie het ook bij mensen van mijn leeftijd (ik ben 35). Die hebben het toch vroeger gewoon goed geleerd? Hoe en waar is dan het moment gekomen om het fout te gaan doen?

En dan bedoel ik voornamelijk na/naar en ma/maar, want 'me' is volgens mij gewoon een gevolg van SMS-taal. In het voorbeeld van tante_trien kun je zien dat het niet alleen typ-luiheid is, maar dat mensen echt het verschil niet weten. Of zou dat hypercorrectie zijn? (net als bij kende/kon)

Sorry, de taalkundige in mij komt weer even naar boven. :o

Juist ja... MSM taal dat is de boosdoener. En als iemand mij gaat vertellen dat dit de nieuwe spelling wordt..... #)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:55

me, ja ik vind het behoorlijk irritant!
Ik zeg meestal gewoon mn omdat ik wel weer te lui ben om mijn te typen :o

Nibbit

Re: 'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:59

Mijn nekharen gaan ook overeind staan bij me :P
Vreselijk vind ik het :j En het komt ook erg dom over trouwens, snap niet dat dit hip is :Y)

En inderdaad ma en na ipv maar en naar is ook zoiets...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:01

Ik vind het ook vreselijk irritant.....

Maar als ik dan het volgende lees in de eerste bericht van de TS, denk ik wel even: Tssjjaaaaaaaa :+ ;)

Kelly_ann schreef:
Misschien wordt ik oud, en kan ik niet zo goed meer tegen verandering, wordt ik dan toch een taalpurist?
Gelukkig is er een facebookpagina die mij een beetje steunt: https://www.facebook.com/pages/me-is-ge ... 4673894356

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:07

Dat vind ik toch wel iets anders... TS geeft aan dat ze zelf ook niet altijd foutloos spelt en 'wordt ik' is meer een begripsfout dan de luiheidsfout 'me paard'.

Ik zag op pag. 2 iemand vertellen over een boek waar het in stond op die manier... Dan krijg ik als tekstcorrector toch wel enigszins last van plaatsvervangende schaamte :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:09

Daar ben ik het mee eens Blue_Eyes..
Tuurlijk hoort die T niet maar bij mij schiet er ook wel eens wat tussendoor daar ben ik me bewust van.

Is die me in de bovenstaande zin nu eigenlijk wél legaal?
Me paard klinkt gewoon fout, dit klinkt niet fout voor mijn gevoel.
(Ja, ik heb Nederlands geleerd op gevoel, als het niet klinkt ofzo dan ging ik achter mijn oren krabben.)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:10

ikkedus schreef:
Ik vind dit dus echt taalverarming!

Sorry, maar dat vind ik een beetje een taalnazi-opmerking. :D

Taal verarmt nooit. Het verandert alleen. Je zou het ook kunnen zien als een verrijking. Het is namelijk een uitzondering op de regel.

De taak van de leraar is om leerlingen te leren wat op dat moment de standaard is, zodat ze die in hun voordeel kunnen gebruiken. Maar dat betekent niet dat die standaard nooit kan of mag veranderen. Dat gebeurt namelijk toch wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:13

moonfish13 schreef:
Daar ben ik het mee eens Blue_Eyes..
Tuurlijk hoort die T niet maar bij mij schiet er ook wel eens wat tussendoor daar ben ik me bewust van.

Is die me in de bovenstaande zin nu eigenlijk wél legaal?
Me paard klinkt gewoon fout, dit klinkt niet fout voor mijn gevoel.
(Ja, ik heb Nederlands geleerd op gevoel, als het niet klinkt ofzo dan ging ik achter mijn oren krabben.)

Ja, die me is legaal. 'Zich bewust zijn', dan is 'me' correct. Net als bij 'zich vergissen' etc.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:16

Ik dacht het al, maar met de verloedering die hier besproken wordt vroeg ik me af of dit niet ook weer zo'n gevalletje was wat we niet meer door hebben..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:16

In dat geval is het ook niet bezittelijk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:18

Tsja, is het verloedering of verandering...

SAKKIA schreef:
Ik vind het ook vreselijk irritant.....

Maar als ik dan het volgende lees in de eerste bericht van de TS, denk ik wel even: Tssjjaaaaaaaa :+ ;)

Haha, ik wíst dat zoiets zou komen... je kan niet voorzichtig genoeg zijn als je een topic opent over taal _O-

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:18

miss_lizje schreef:
Ik vind het belangrijker dat men kan begrijpen wat er staat dan dat het correct gespeld is en/of juiste grammatica bevat. Als dyslect zijnde heb ik het ook maar opgegeven om aan de volwachtingen te kunnen voldoen van hoge pieten en taalnazi's. Men is bijvoorbeeld niet verplicht mijn teksten te lezen, en ik heb ook niet altijd even veel zin om voor een HK berichtje heel mijn spelling na te lopen.

Maar komop, er zijn veel ergere dingen in de wereld dan wat spelfouten hier en daar!

Dit bericht moest ik even citeren, want ongewild illustreer je hier perfect wat - in elk geval voor mij - hét grote verschil is tussen gewone foutjes en de fouten in de me-categorie. Jij schrijft hier volwachtingen, in plaats van verwachtingen. Het is direct duidelijk welk woord je eigenlijk bedoelt en al doende creëer je een prachtig nieuw woord. Ik vind het een erg mooi woord, omdat het woord verwachting op zichzelf niets zegt over of die verwachting positief of negatief is. Maar uit jouw volwachting maak ik op dat mensen blijkbaar meer van jou verwachten dan je kunt. Ik vraag me serieus af of er mensen zijn die zich aan zo'n 'fout' kunnen ergeren, iemand noemde eerder taalverarming en wat mij betreft is dit taalverrijking (al weet ik niet of 'volwachting' de Dikke Van Dale gaat halen :D )

Maar me ipv mijn, na ipv naar en nog zo wat onuitstaanbaar lelijke slordigheden vind ik buitengewoon vervelend. Echt categorie nagels-over-schoolbord. Gewoon omdat het zo verschrikkelijk lelijk is. Geen idee of gevoel voor mooi en lelijk taalgebruik iets te maken heeft met dyslexie en misschien kun je je er niets bij voorstellen, maar 'me paard' ziet er gewoon niet uit.

(en Sakkia, 'de' eerste bericht???)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:22

Fijn dat er nog zoveel mensen zijn die zich er aan ergeren. Ik vind het ook goedkoop en onnodig dom overkomen.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:23

wordT ik (zoals in de OP) is bijna nog erger :=

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:24

Mij stoort het ook. Evenals het woord is i.p.v. eens: "ik ga maar is naar me paard" -O-

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:25

Of wat dachten jullie van der (d'r) of zen (z'n) ipv haar of zijn? :roll:

Net zo irritant.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:26

Ja! Er is een groot verschil tussen typefouten/spelfouten die "per ongeluk" gaan, of het irritante gebruik van me als bezittelijk voornaamwoord. Ik reageer gewoon niet meer op berichten waar me in voor komt. Ik ben zelf echt geen grammatica koningin, maar daar irriteer ik me echt aan

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:26

Het zou pas écht erg zijn als iemand zou zeggen "ik ga me paard bereiden"... :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:28

Ik kan me ( is dit wel goed ?) er niet zo druk om maken.
Als je een sollicitatiebrief of andere zakelijke brief moet schrijven, oke dan vind ik wel dat het allemaal goed geschreven moet worden.
Maar op een forum, facebook, twitter en weet ik het allemaal maak ik me niet zo druk erover hoor.
Het is gewoon gemakzucht wat je door al het social media heb gekregen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:36

Ik vind het ook echt verschrikkelijk!

Ik beeld me dan meteen in dat de schrijfster/schrijver ongelooflijk dom, ordinair en tokkie is. Echt zo'n type met de geverfde-haren-met-uitgroei strak naar achter in een staart, spinnenpoten als wimpers, bomberjack of vuilniszakken-jas met bontkraag, veel te strakke spijkerbroek en Nike-Air eronder :')

Ja, ik hou van vooroordelen :+ Niet bewust, maar dat beeld krijg ik er gewoon direct bij.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:36

Blijkbaar heb ik een manier van lezen ontwikkeld waarbij ik een tekst scan ipv ieder woord lees. De schrijver hoeft een letter minder te tikken, maar ik moet het 3x lezen voordat ik het begrijp. Zonder hoofdletters kom ik er ook met moeite doorheen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:38

Als we dan toch bezig zijn - ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat iemand typt "hij loopd". ^)
Manmanman, ik word echt chagrijnig van de hoeveelheid werkwoorden die schijnbaar ineens standaard met een 'd' geschreven dienen te worden, of het nu tegenwoordige tijd is of niet. "Hij bezorgd, wandeld, trakteerd, en ga. zo. maar. door. Vréselijk. En ik snap het ook niet, denkt iedereen ineens 'oh, in verleden tijd is het hij wandelde dus gewoon die -e eraf en dan zal 't wel goed zijn'? Echt ingewikkeld is het nou ook niet bij dat soort regelmatige werkwoorden. Bij tweede persoon tegenwoordige tijd komt er een T achter. Móet toch te onthouden zijn, zou ik denken. |o -O-

Ik wil er geen heel topic aan wijden maar moet even mijn frustratie kwijt :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:38

TS ik snap je frustratie, ik kan er zelf ook slecht tegen. Ook wanneer mensen 'myn' typen in plaats van 'mijn'. Alsof die ene letter zoveel verschil maakt :')

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:42

Ik kan me ook ergeren aan het verkeerd gebruik van 'me', of zoals hier ook werd genoemd; het gebruik van 'is' in plaats van 'eens'.
Behalve dat ik het irritant vind om te lezen, vorm ik automatisch ook een beeld van die persoon in mijn hoofd. Ik zeg niet dat dat goed is, maar als ik bijvoorbeeld advertenties zit te bekijken van mensen die op zoek zijn naar een verzorgpaard, zou ik veel minder snel iemand aannemen die in zijn advertentie 'me' verkeerd gebruikt. In mijn hoofd stel ik me dan toch een wat slordiger, onverantwoordelijker persoon voor. :o
Aan fouten van dyslectici erger ik me niet zo snel. Het scheelt dan vaak nog wel of mensen het er bij zeggen of in hun onderschrift hebben staan, want ik heb het niet altijd door.