Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LindyH schreef:Wat ik gek vind... Het is echt iets van de laatste tijd, maar ik zie het ook bij mensen van mijn leeftijd (ik ben 35). Die hebben het toch vroeger gewoon goed geleerd? Hoe en waar is dan het moment gekomen om het fout te gaan doen?
En dan bedoel ik voornamelijk na/naar en ma/maar, want 'me' is volgens mij gewoon een gevolg van SMS-taal. In het voorbeeld van tante_trien kun je zien dat het niet alleen typ-luiheid is, maar dat mensen echt het verschil niet weten. Of zou dat hypercorrectie zijn? (net als bij kende/kon)
Sorry, de taalkundige in mij komt weer even naar boven.
Kelly_ann schreef:Misschien wordt ik oud, en kan ik niet zo goed meer tegen verandering, wordt ik dan toch een taalpurist?
Gelukkig is er een facebookpagina die mij een beetje steunt: https://www.facebook.com/pages/me-is-ge ... 4673894356
ikkedus schreef:Ik vind dit dus echt taalverarming!
moonfish13 schreef:Daar ben ik het mee eens Blue_Eyes..
Tuurlijk hoort die T niet maar bij mij schiet er ook wel eens wat tussendoor daar ben ik me bewust van.
Is die me in de bovenstaande zin nu eigenlijk wél legaal?
Me paard klinkt gewoon fout, dit klinkt niet fout voor mijn gevoel.
(Ja, ik heb Nederlands geleerd op gevoel, als het niet klinkt ofzo dan ging ik achter mijn oren krabben.)
SAKKIA schreef:Ik vind het ook vreselijk irritant.....
Maar als ik dan het volgende lees in de eerste bericht van de TS, denk ik wel even: Tssjjaaaaaaaa![]()
miss_lizje schreef:Ik vind het belangrijker dat men kan begrijpen wat er staat dan dat het correct gespeld is en/of juiste grammatica bevat. Als dyslect zijnde heb ik het ook maar opgegeven om aan de volwachtingen te kunnen voldoen van hoge pieten en taalnazi's. Men is bijvoorbeeld niet verplicht mijn teksten te lezen, en ik heb ook niet altijd even veel zin om voor een HK berichtje heel mijn spelling na te lopen.
Maar komop, er zijn veel ergere dingen in de wereld dan wat spelfouten hier en daar!