Ervaringen gezocht: Nieuw leven opbouwen op andere plek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:48

*Gaat meelezen*

Nog geen ervaringen hier, maar ik ga in augustus vanuit Limburg naar Apeldoorn (of ergens in omgeving, op makkelijke treinafstand van/auto-afstand van) verhuizen voor mijn studie. Planning is dan dus ook om de komende minimaal 4 jaar in Gelderland te blijven.
Wel al druk aan het zoeken naar appartementjes/studio's, maar nog niks concreets geregeld. Behalve de inschrijving voor school dan :+ Gelukkig komt een kennis van mij uit Gelderland, en dan ook nog net omgeving van Apeldoorn, dus das wel gemakkelijk.

Ashley5760

Re: Ervaringen gezocht: Nieuw leven opbouwen op andere plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:37

Ik ben 19 keer verhuisd (veel in regio maar ook door nederland en in curacao gewoond).
Kijk bij je baan of je beetje leeftijdsgenoten hebt waar je goed mee op kan schieten, als zij je mee vragen met wat dan ook altijd doen (op begin) ook al ben je moe enz, hierdoor leer je veel mensen kennen en gaan zij jou ook vragen als iemand eerste 2x nee verkoopt is de kans dat ze je weer vragen stukken kleiner.
Tja wat zijn je hobby's? Als je wil rijden indd manege oid of als je tennis kan ga tennissen enz.
En altijd blijven lachen ;)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:42

heb je daar geen inburgeringscursus in Friesland? :')

Verder zoals vele aangeven.. lekker naar verenigingen etc gaan! Desnoods kroeg naar binnen! je komt vanzelf mensen tegen :D komt vast goed!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:08

Ik ben ook een aantal keer verhuisd over grote afstanden.

De eerste keer was van regio Rotterdam naar Leeuwarden voor mijn studie. Daar heb ik uiteindelijk vier jaar gewoond. De studie was alleen in Leeuwarden te volgen, dus bijna alle studiegenootjes woonden daar op kamers. Op die manier had je al heel makkelijk contact en heb ik dus voornamelijk studievrienden gemaakt. Via de sportschool daar niemand leren kennen. Wel via het paardrijden en het salsa dansen :) Maar voor de studie verhuizen maakt het sociaal wel makkelijker, omdat je via de studie al veel contacten opbouwt.

Tweede keer was van Nederland naar Sint Maarten (Antillen), voor onbepaalde tijd (reizen en werken voor een periode) wat uiteindelijk zes maanden is geworden. Op het eiland was ik voor werk (want ik was al afgestudeerd), maar al mijn vrienden waren stagiaires uit Nederland. Contact met de locals krijg je bijna niet (wel werkgerelateerd, maar niet privé) en die heb je in principe ook niet nodig als je voor een korte tijd blijft.

Derde keer is mijn huidige verhuizing, van regio Rotterdam naar Amersfoort voor mijn werk, 80km verder. Ik heb geen partner, dus heb alleen de stap gemaakt om ergens anders te gaan wonen. Ook het verhaal van: eerst de baan, dan een huis, vanwege het moeilijk vinden van werk in mijn sector. Ik woon nu dus ruim vier maanden in Amersfoort, maar contact leggen is moeilijk! Ik merk nu duidelijk het verschil van toen ik student was (automatisch contacten plus veel kunnen reizen naar vrienden met gratis OV) en nu ik aan het werk ben. Contact met collega's is alleen op het werk en privé moet je dus zelf contacten vinden. Nu heb ik nog een aantal vrienden door het hele land, maar die zie je niet vaak omdat reiskosten echt gigantisch zijn en dat moeilijk is op te brengen (zeker in combinatie met die hoge huren in het midden van het land). Ik voel me niet eenzaam, omdat ik best een huismus ben en in het weekend altijd plannen maak met familie en vrienden (nu dus meer reizen). Maar ik merk wel dat even een drankje doen in de stad nu niet zo makkelijk gaat. Ik ben dus benieuwd hoe mensen uit dit topic het doen :) Ik ben lid van de sportschool, maar daar maak je toch moeilijk vrienden in eerste instantie. Bij een spellenclub geweest en dat is meer voor een activiteit erbij, dan dat ik met die mensen ook privé om ga. Paardrijden doe ik op het moment niet, maar daar zou ik in de toekomst eventueel ook vrienden kunnen vinden. Blijft moeilijk, vrienden maken. Zeker als je alleen verhuist en niet met een partner, dan kun je ook niet op zijn contacten leunen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:18

Mijn tip: snel kinderen nemen :D . De beste manier om snel ingeburgerd te raken :j .

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:24

Roosch schreef:
branka16 schreef:
Ik ga heel binnen kort ook een oversteek maken.
Van Drenthe naar Limburg wel te verstaan :D
K vind het ontzettend spannend, maar ook heel erg moeilijk om mn familie achter te laten..
Maar mijn schatje woont daar en ik wil graag bij hem zijn.
Hopelijk kan ik er wennen!

Waar ga je heen naar Limburg?
Spannend zeg!!

Colorado; afgesproken!

Venray :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:33

Ik ben ruim 20 jaar geleden verhuisd van Eindhoven naar Ermelo.Ik wist niet eens dat Ermelo bestond,Harderwijk wat hier vlakbij ligt kende ik wel van het Dolfinarium.
Ik maakte hier moeilijk contact omdat ik niet gelovig was en ik was 'anders',er werd vaak gezegd tegen mijn kinderen:Jullie horen hier niet enz.Toen we bij een voetbalclub gingen kwamen de contacten pas en kreeg ik veel vrienden en kennissen.Het was wel ontzettend wennen,hier moet je van tevoren afspreken als je bij iemand langs wil komen.In Eindhoven stond altijd de deur open en iedereen liep gewoon bij je in en uit voor een bak koffie.
Daar zaten we ook altijd in de voortuin buiten enzo,dat is hier ook niet.
En het dialect,ik praat echt Eindhovens,mensen verstonden me soms gewoon niet,dachten ook vaak dat ik uit België kwam.
TS je moet rekening houden dat het best een of 2 jaar kan duren voor je écht een vrienden en kennisenkring hebt opgebouwd.
Ik adviseer ook,ga bij een sportclub!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 09:34

LDRD schreef:
Mijn tip: snel kinderen nemen :D . De beste manier om snel ingeburgerd te raken :j .

Ja euhhhhh.. NEE. Geen zin in die schreeuwende handenbindertjes. :')

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:47

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:50

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:59

Hoe de friezen zich opstellen tegenover weasterlingen verschilt van plaats en hardgezegd, niveau.
En generatie kan ook meespelen.

In Leeuwarden staan ze niet zo gesloten tegen niet friezen. Vriendin van me heeft trouwens een huis te koop in Beetgum ;) (even reclame maken). In die hoek zou ik zelf alleen niet willen wonen.

Ik kan me rot ergeren aan mensen die stug fries blijven spreken, vooral als het weer een of ander dialect binnen het fries is. Ook merk ik wel dat mensen een voorkeur hebben met de ander te praten als die wel fries spreekt. Zo had ik eens een stoffeerder die alleen tegen mijn vriend ging spreken eb als ik wat in het nederlands vroeg, hij vreemd opkeek waarmee ik me bemoeide. Grmbl.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:10

Spekkie, drankje doen in de stad ben ik straks wel voor in hoor :j
Ik heb natuurlijk inderdaad het geluk dat ik voor de studie verhuis, dan leg je toch wel makkelijk contacten. Maar ik ben iemand die toch daarbuiten ook nog wel graag wat mensen kent... Ach, ik kan ook heel goed in mn uppie van alles doen, ben niet bepaald iemand wiens geluk afhankelijk is van een grote vriendenkring, al is dat natuurlijk wel gezellig.
Friesland zou voor mij misschien zelfs wel makkelijker zijn, met Friese roots, vind fries zelfs veeeeel beter om aan te horen dan Limburgs, terwijl ik toch geboren en getogen ben in limburg... :')

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:14

Wij zijn ruim 3,5 jaar geleden samen verhuisd van de Randstad naar Twente, met als reden ruimte (bossen en omgeving) en vrijheid voor ons en de twee pony's en de hond. Het eerste jaar hebben we een woning buiten de bebouwde kom met twee stallen gehuurd in een 'gat'. Hoewel ik absoluut sociaal ben, heb ik me daar heel eenzaam gevoeld, wanneer mijn vriend aan het werk was ( is om de week een week weg). Ik solliciteerde me op dat moment echt rot, maar had hier een beetje last van de 'kruiwagen-metaliteit'.

Inmiddels ben ik al weer 3 jaar aan het werk (= sociaal contact), hebben we sinds 2,5 jaar een koop woning aan de rand van de bebouwde kom en dicht tegen de stad. De paarden staan in pension (= sociaal contact), loop ik met de honden (= sociaalcontact) en ga naar de sportschool (=sociaalcontact).

Lieve kennisen inmiddels in overvloed, waar ik altijd op mag en kan terug vallen , maar echte vriendinnen wil ik ze niet noemen. Soms het gevoel dat ik qua leeftijd overal tussen in schommel. Ik ben zelfstandig en kan prima in m'n uppie dingen ondernemen, maar ben wel erg van 'hoe meer zielen, hoe meer vreugd ;)

Er zijn dagen dat ik mijn oude leven heel erg mis, maar dan overheersen de dagen toch dat ik denk 'Yeah, kijk eens wat we in 3 jaar gerealisseerd hebben.'

Het zal zeker schelen als je vriend al uit die regio komt. :D

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:40

Ik ben van Amsterdam naar Glasgow verhuist. Voor m'n studie, dus het vrienden maken ging wel snel. Ik ben lid geworden van de sportschool, heb wat nieuwe sporten uitgeprobeerd en ben lid van een aantal societies, zoals fotografie en schrijven. Maar mijn beste vrienden zijn eigenlijk mijn huisgenootjes en buren :))

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:21

spannend!! en welkom in Friesland.

ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
je hebt een vriend hier en zo te lezen een leuke schoonfamilie.
als je met je vriend op pad gaat kom je vast vrienden van hem tegen. de een is wat aardiger als de ander. maar zit vast wat leuks tussen.

als je mensen wilt leren kennen en een nieuw bestaan wilt opbouwen, moet je erg gewoon wat meer energie in steken dan anders. volgens mij moet dat wel lukken.

ben geen ervaringsdeskundige, dus dat kan ik je niet meegeven.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:30

Ik ben van Nederland naar Sardinië en later Toscane verhuisd, voor de liefde. Door mijn werk leerde ik snel veel mensen kennen, en daarbij had mijn vriend natuurlijk ook een vriendengroep waar ik aan voorgesteld werd.
Ik miste mijn familie wel, de afstand is net te groot om even een weekendje op bezoek te gaan. Ik vond het zelf wel heel leuk om gewoon onbevangen ergens in te stappen, heb er nooit spijt van gehad.
Nadeel is dat je échte vriendinnen ook ver weg zitten. Je bouwt snel een nieuwe kennissenkring op in een nieuwe stad, maar echt goede vriendinnen is maar afwachten.

Ik denk dat je vooral in je buurt snel mensen leert kennen. Ga dus vooral lekker naar buiten, maak kennis met je buren. Heb je een hond? Ik kom altijd legio mensen tegen als ik met de hond wandel, en zo knoop je makkelijk een praatje aan met andere hondeneigenaren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:47

Ik ben in de stad gaan wonen waar ik gestudeerd had. Vijf jaar gestudeerd, maar toen ik er ging wonen viel ik toch een beetje alleen. De medestudenten studeerden nog verder (en dat is toch best een ander leventje) of gingen terug naar de thuisstad.

Ik ben een bijrijdpaard gaan zoeken, dat meisje bleek ook op bokt te zitten, we belandden samen in een topic van de streek en ik heb daar superveel mensen door leren kennen :D

Verder, sja, het komt wel, gewoon vaak buitenkomen! eens je een paar mensen kent, gaat het snel, gewoon overal mee heen gaan (zoek uitgaantypes!) en die stellen je weer voor etc.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:56

Wij zijn 17 jaar geleden ook van de buurt van rotterdam naar de provincie groningen verhuisd.
Doe gewoon je ding en sta open voor contact, maar zo te lezen sta je dat wel. Als je ze niet verstaat zeg dan niet ja maar vraag wat er gezegd werdt/wordt. Behandel mensen zoals je zelf behandeld wil worden en alles komt op zijn pootjes terecht. Ik zou wel een beetje snel een eigen optrekje zoeken, bij je schonezus is lief en leuk, maar vast ook een belasting op beide zenuwen en geduld. ;) Succes met je nieuwe leventje.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:41

Wat een leuke reacties allemaal, dankjulliewel!
Heb me direct gemeld in het Friese vrouwen-topic, leuke tip, dankjewel!

Ik ben inmiddels weer even thuis in Limburg om een en ander te regelen. Kwam er achter dat we nog een weekendje Luxemburg te goed hebben aangezien ik die geboekt heb voor vriend z'n verjaardag. Laat dat weekend dus net vallen vlak voor mijn eerste werkdag. Kunnen we er mooi nog even opladen voor wat gaat komen. :)

Inmiddels al wat gereageerd op huurwoningen dus hoop dat dat gauw goed gaat lopen. Ik krijg spontaan strijkplanken en ander materiaal aangeboden nu mensen weten dat ik ga verkassen.
Ik sta ook weer met beide beentjes op de grond, de eerste dagen rondgelopen als een verdwaasd en suf konijn. Wist niet wat me overkwam. :D

Ik ben heel benieuwd naar wat gaat komen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:43

Gefeliciteerd met je nieuwe baan..spannend hoor, én verhuizen én naar nieuw werk!

Wij zijn 3 jaar terug ook 180 km verderop gaan wonen..niet vanwege werk, want dat is hier best moeilijk..maar omdat dat onze droom was..nog geen seconde spijt gehad.
Nu zijn wij niet van die verenigingsmensen, dus we vallen wel wat buiten de boot.."oh die westerlingen" kregen we in begin erg veel te horen haha.
Vanwege de paarden wel veel contacten opgedaan en echte vriendschappen.

In begin was er vooral het gevoel van op vakantie zijn, alles ontdekken, euforisch zijn omdat het zo mooi is hier..zelfs naar de supermarkt gaan was in begin leuk hahahaha.
Ondanks het keiharde werken, hebben we nog steeds een soort van vakantiegevoel..terwijl we ons hier zo enorm thuis voelen. Zouden niet meer kunnen aarden in het Westen denk ik.

De mensen zijn hier wel erg anders en dat zul jij ook wel tegenkomen in Friesland..maar het is wel 'onze energie' en we passen er goed tussen naar mijn gevoel. Wel gaan de dingen daardoor ook anders hier, dingen die wij in het Westen bv niet tegenkwamen. Wij zijn directheid gewend en dat wil hier nog weleens met een omweg gebeuren, ipv dat ze het direct zeggen..
De cultuurverschillen (ja dat klinkt zo groot haha) merk je hier ook. Zo moesten we erg wennen aan iedereen die zo binnen kan komen vallen. Daar hebben we wel snel een grens in getrokken hoor.

Ja, beste keus ever wat ons betreft..de contacten komen vanzelf..wij zijn daar niet bewust mee bezig geweest trouwens, het kwam vanzelf.

Veel plezier en succes :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:56

Hier ook iemand die al meermalen het land (en europa) is doorkruist.
Inmiddels woon ik al 4 jaar in Kampen en het bevalt best goed.
Succes roos! Je komt me steeds achterna joh, van limburg naar Tilburg naar Limburg naar het noorden! Wonen we weer dicht bij elkaar :D

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:51

Ten eerste: gefeliciteerd met je baan! :D

Ten tweede: ik ga ook even mee lezen. Ben meerdere keren verhuisd naar het buitenland voor 2 tot 8 maanden, maar nooit 'voorgoed'. Dat ga ik nu dus wel doen in september, en kom ook niet meer terug naar NL (gelukkig).

Maar ik heb steeds als ik verhuisd ben geluk gehad met collega's/mensen aan de uni/ huisgenoten. Ga inderdaad sporten, zoek vrijwilligerswerk als je de tijd hebt, ga desnoods bij een leesclub :) Ik ben ook erg benieuwd en vind het eng, maar ook ontzettend spannend. Heb door het verhuizen en internationale omgeving wel vrienden overal, houd contact via skype/facebook/brieven en vlieg en trein zodra ik vakantie heb altijd de wereld over om mensen op te zoeken: heerlijk. Dus er zitten zeker ook positieve kanten aan verhuizen!

Succes, je kunt het, en ik houd het topic even in de gaten!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 11:43

Ja Ania, ik miste je zo dat ik je maar achterna reis. :))

Wat leuk, die reacties allemaal!
Ik ben inmiddels volop in het regelproces, moet nog wat autorijlessen afhandelen in Limburg, wat telefoontjes plegen voor het een en ander en dan komt er wat duidelijkheid over wat ik nog moet doen.

Wat me wel opvalt is dat veel mensen in mijn omgeving zoiets hebben van 'jemig, naar Friesland, zo ver, dan zien we je nooit meer terug!'
Terwijl ik toch graag op regelmatige basis wil terugkeren naar het thuisfront om gewoon m'n contacten te kunnen onderhouden.
Het is hier geloof ik vrij normaal om in een stad te gaan studeren in de provincie, je vriend van 2 straten verderop vandaan te plukken en dan op een steenworp afstand van je ouderlijk huis te nestelen, kinders uit te poepen en daar uiteindelijk ergens in een bejaardentehuis belanden.
Ik was in mijn HAVO-klas de enige die indertijd buiten de provincie ging studeren.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:55

hee psst.. ga er maar wel van uit dat friesland limburg veel korter is dan Limburg-Friesland.. dat is wel mijn ervaring ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:02

Is dat zo? :D