Verplicht vrijwilligerswerk voor mensen in de WW

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:33

Shadow0 schreef:
NathalietjeB schreef:
ben ik dan de enige die vrijwilligerswerk hardstikke leuk vind om uberhaupt te doen??

Zeker niet - veel vrijwilligerswerk is heel leuk. Alleen heeft dat niets te maken met het onderwerp: namelijk wel of niet verplicht stellen.

ik denk zeker wel dat je t beter verplicht kan stellen omdat dit misschien zo toch een snellere oplossing is naar een nieuwe baan

MarcellaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:35

Aan de ene kant zeg ik prima. Maar aan de andere kant loop ik nu het risico om mijn baan te verliezen voor een WW-er. Dus wat is wijsheid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:41

nadja15 schreef:
Wat ik opvallend vind is dat juist de mensen die zelf in de WW zitten of hier in hebben gezeten, het een goed idee vinden. Juist de mensen die niet in de WW zitten vinden het onuitvoerbaar of geen goed idee omdat mensen in de WW het te druk hebben met werk zoeken.

Ik ben niet tegen, (of voor) maar zie een groter geheel.
Maar daar wordt door de voorstanders NIET op gereageerd.
Kijk woon je naast een bejaardentehuis en loop je daar elke dag 2 a 3uurtjes binnen om te helpen.... SUPER.
Maar wat nu als je verder weg woont.. je kids hebt... geen vervoer hebt?

Dus graag je reactie op het volgende->
Hoe en wat met de kinderopvang?
Hoe en wat met vervoer?
Hoe voorkomen dat bedrijven vrijwilligers inzetten op normaal betaalde plekken?

Even voor mij persoonlijke situatie.
Wij wonen in een dorpje met 300 inwoners zonder voorzieningen (geen winkel/bejaardenwoningen ed).
Als mijn man ontslagen wordt dan moet ik acuut een fulltime baan zien te vinden om het te kort aan inkomen enigszins op te vangen (volledig opvangen gaat niet lukken).
Dan wordt er door de regering van mijn man verwacht fulltime op te passen (omdat kinderopvang bij WW wegvalt).
Omdat ik hele dagen werk, heb ik de (dan) enige gezinsauto mee (van 8:00-19:00).
Hoe en wanneer moet mijn man dan VW doen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:42

NathalietjeB schreef:
ik denk zeker wel dat je t beter verplicht kan stellen omdat dit misschien zo toch een snellere oplossing is naar een nieuwe baan

Hoe helpt het een bv senior accountant sneller een baan te vinden (in zijn vakgebied) als hij in de bieb gaat helpen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:43

Voordat je dingen verplicht wilt stellen moet er toch wel wat meer bekend zijn dan 'misschien'. Begin bv eens met de mensen die dat willen gewoon, zonder verplichting, toe te staan vrijwilligerswerk te doen.

De praktijk met verplicht vrijwilligerswerk die er al is (bij de bijstand) is gewoon dat er veel nadelen kunnen zijn als je mensen maar lukraak verplicht om ergens vrijwilliger te worden. Zowel voor de mensen die het moeten doen, als de organisaties die de vrijwilligers moeten inzetten. VW kan heel nuttig en zinnig zijn en heel soms zoals bij Laetitia ook een opstap naar betaald werk geven, maar alleen maar als het aansluit. Heel veel vrijwilligerswerk biedt eigenlijk helemaal geen opstap naar betaald werk, en draagt ook nauwelijks iets bij aan vaardigheden waar een werkgever wat aan heeft. In dat opzicht lost het eigenlijk niet zoveel op. Maar het brengt wel een hoop risico's met zich mee. Om nog maar te zwijgen van de bureaucratie en de extra controles en nog meer fraude etc.

Verplichtingen moet je invoeren als verplichtingen de minst nadelige manier is om iets te bereiken. Maar liever niet. Dat is hier niet aan de orde. Veel meer effect krijg je met wat begeleiding en flexibiliteit van het uwv en de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te doen.

Cassidy

Re: Verplicht vrijwilligerswerk voor mensen in de WW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:46

Sterker nog, heel vaak MAG je van het UWV geen vrijwilligerswerk doen. Of je mag, maar wordt gekort in je uitkering. Ben je toch een dief van je eigen portemonnee als je dat dan zou doen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:50

Daarnaast willen instellingen vaal geen werkzoekenden, die zijn immers weg zodra ze een baan gevonden hebben. Weinig loyaliteit en voor veel vw functies niet handig.
Ik woon in de randstad maar kon echt geen vw vinden :n
Veel gegadigden weinig plaatsen. En daar waar ze mensen zochten wilde ze mensen voor langere tijd en geen werkzoekenden ivm het opbouwen van een band met de bewoners (waren bejaardenhuizen).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:53

NathalietjeB schreef:

Lees het topic dan maar door, ervaring leert dat dat net niet werkt.

En ik wacht nog op het cijfer, nl hoeveel vrijwilligers er nu effectief gezocht worden en hoeveel WW' ers je zou willen verplichten tot VW?

Hey het is wel de bedoeling dat je voor je thesis zelf een beetje aandraagt TS!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:01

foxy80 schreef:
NathalietjeB schreef:

Lees het topic dan maar door, ervaring leert dat dat net niet werkt.

En ik wacht nog op het cijfer, nl hoeveel vrijwilligers er nu effectief gezocht worden en hoeveel WW' ers je zou willen verplichten tot VW?

Hey het is wel de bedoeling dat je voor je thesis zelf een beetje aandraagt TS!

TS is 15 jaar oud volgens haar profiel... volgens mij is dit een opdracht voor Nederlands en geen Thesis :+

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:31

Ik heb even wat informatie gezocht en dergelijke, dus ik heb nu ook een paar cijfers! :D
Trouwens, door goede argumentatie van een aantal mensen in dit topic, ben ik er inderdaad bewust van dat verplicht vrijwilligerswerk voor mensen met een bijstandsuitkering beter is. Ik was niet zo op de hoogte van de WW, maar door bepaalde informatie in dit topic heb ik mij stelling gewijzigd naar:
Verplicht vrijwilligerswerk voor mensen met een bijstandsuitkering.

Even een aantal feitjes en cijfers op een rijtje:
- Vrijwilligers leven langer (bewezen!)
- Blauw: “Er is een project in Amsterdam waarbij men mensen die wat langer in de bijstand zitten, onder dreiging van de korting op de uitkering verplicht heeft om zestien uur per week iets nuttigs te doen. Achteraf bleek dat 70% van die mensen hierin geslaagd is. Een aantal is ook daadwerkelijk uitgestroomd naar een betaalde baan. Wat ik er van heb begrepen is dat de mensen het ook best leuk vonden om vrijwilligerswerk te doen. Dus, met enige druk kan je best nog wat bereiken.”
- 38% van alle vrijwilligersorganisaties zegt een tekort te hebben aan vrijwiliggers
- In 2002 zijn er 325.000 bijstandsuitkeringen vergeven.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:51

nadja15 schreef:
- Vrijwilligers leven langer (bewezen!)

Tja, maar komt dat omdat ze vrijwilligerswerk doen? Of omdat de groep die geen vrijwilligerswerk doet terminaal ziek is (om maar eens wat te noemen)? Dan zou je kunnen concluderen dat je langer leeft door vrijwilligers werk te doen. Logischer in dit voorbeeld lijkt mij dat de terminale ziekte wat te maken heeft met de verkorte levensduur van de niet vrijwilligers.

Ik ben wel benieuwd naar het onderzoek waaruit dit blijkt en op wat voor basis het vergelijk is gemaakt. :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:56

Ongeveer 40 tot 50 procent van de Nederlandse bevolking doet vrijwilligerswerk. Ik neem aan dat niet de helft van de Nederlandse bevolking terminaal ziek is...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:02

Ik heb de indruk dat je nogal selectief leest.

1. Cijfers over het langer leven van mensen die vrijwillig vrijwilligerswerk doen kun je natuurlijk nooit zomaar vertalen naar gedwongen vrijwilligerswerk. Voor veel vrijwilligers is het vrijwillige namelijk wat ze kracht geeft - en ook de mogelijkheid om het even rustiger aan te doen als het niet zo goed gaat. Die vrijheid heb je bij verplicht werk niet. (En veel mensen in de bijstand kampen met gezondheidsproblemen, dat aspect is dus wel degelijk relevant.)

2. http://www.nrc.nl/carriere/2012/12/20/m ... igerswerk/ In Rotterdam zijn ze tot de conclusie gekomen dat het niet tot banen leidt. Dat ze ermee doorgaan is vooral omdat het een goedkope manier is om klusjes uit te voeren. Zie hier de verdringing in actie: als de gemeente die klussen zou betalen zouden meer mensen wel een baan kunnen hebben.

3. Het soort vrijwilligers dat organisaties nodig hebben is vaak niet het soort vrijwilligers dat men in de bijstand of de ww terug kan vinden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:06

Nee dat is ook maar een voorbeeld. Ik heb het onderzoekje er even bijgepakt, is gedaan onder 55plussers. Je kunt dus wel zeggen '55plussers die vrijwilligerswerk doen leven langer!'. Dat is de correcte stelling. Maar dus niet 1 op 1 toepasbaar op jouw stelling.

Overigens, je zegt dat 40 tot 50 procent vd Ned bev. vrijwilligerswerk doet, hoeveel van die overige 50 tot 60 procent is minderjarig, fysiek of mentaal niet meer in staat tot vrijwilligers werk? Ergo; hoeveel procent zou wel vrijwilligerswerk kunnen doen maar doet het niet?

Dingen liggen vaak iets genuanceerder dan ze zo op het eerste gezicht lijken. :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:20

Met cijfers kun je idd alles zeggen!

Trouwens, 40 tot 50%, dat is waanzinnig veel! Volgens mij slaat dit ook op mensen die gewoon belangeloos zich inzetten voor hun eigen hobby (vb voetbal - secretaris van de club). Dat is iets heel anders dan vrijwilligers die taken doen die anders niet gedaan worden vb koffiekletsen met bejaarden. En dat is nu net het vrijwilligerswerk waar jij over praat.
Ergo: die stelling dat vrijwilligerswerk "gezond" maakt is in combi met de vorige opmerkingen nikszeggend voor steuntrekkers...

- 38% van alle vrijwilligersorganisaties zegt een tekort te hebben aan vrijwiliggers (spelling?)
en In 2002 zijn er 325.000 bijstandsuitkeringen vergeven => dat is niet bepaald 1 + 1 =2

Hoeveel vrijwilligers zoekt men nu eigenlijk en voor welke taken? Volgens mij zijn er minstens 10 keer zoveel mensen in de bijstand als het aantal gezochte vrijwilligers, dus daar moet je al in shiften: geen alleenstaanden met kinderen bv, geen gehandicapten, geen mentaal onbekwamen, geen zieken etc. Maar dan wordt volgens mij de spoeling erg dun, want mensen zitten niet zomaar gezond in de bijstand over het algemeen. Oh ja, en van een vrijwilliger verwacht men meestal dat hij Nederlands spreekt...

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 21:26

Er zijn heel veel verschillende soorten vrijwilligerswerk:
sport en recreatie: voetbalverenigingen, volleybalverenigingen, dartclubs, computerclubs, Scouting Neder- land, volkstuinverenigingen, handboogschietverenigingen.
zorg of hulpverlening: Nederlandse Rode Kruis, de Zonnebloem, Unie Van Vrijwilligers, NOVIB, UNICEF.
informatie en advies: Stichting Telefonische Hulpdiensten, Vluchtelingenwerk, Slachtofferhulp, informatie- en adviescentra voor ouderen.
politiek en ideeël: vrijwilligerswerk voor politieke partijen, Amnesty International, Pax Christi. levensbeschouwing vrijwilligerswerk vanuit de kerken zoals jeugdpastoraat, ziekenpastoraat, en ondersteu- ning bij rouwverwerking.
Cultuur: toneelverenigingen, historische genootschappen, dansgezelschappen. sociaal-cultureel werk buurthuizen, buurtverenigingen.
onderwijs en vorming: scholen met overblijfouders, leeshulpen, ouderraden, Nederlands taalonderwijs aan anderstalige volwassenen (NT2).
Belangenbehartiging: ouderenbonden, patiëntenverenigingen, gehandicaptenorganisaties, cliëntenraden.
natuur en milieu: IVN, Milieudefensie, Dierenbescherming, NIVON, Greenpeace.
overige sectoren: vrijwillige brandweer, vrijwillige reddingsbrigades.

Ook dingen als vuilprikken en bestuurders voor buurtbusjes e.d. zijn nodig. Hiervoor hoef je imo toch echt geen Nederlands te spreken. :)

Foxy80; ik zeg niet dat er een verband is tussen deze 2, ik geef gewoon even wat cijfers :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:32

Maar als ze apart niks vertellen, dan probeer ik verbanden te leggen, wat het er ook niet beter op maakt. Deze cijfers zeggen niks over je vraagstelling en blijken na interpretatie ongeschikt. Andere cijfers zoeken dus.

Een bestuurder van een buurtbusje hoeft geen Nederlands te praten? Wat als iemand de weg wil weten? Of onwel wordt? Voor pakjes bezorgers kan dat misschien... En als ze bij hun vrijwilligerswerk geen Nederlands hoeven te spreken, hoe gaan ze dan in godsnaam ooit aan een baan raken? Ze leren er immers op dat vlak niks van bij en tijdens hun 'werkuren' kunnen ze ook geen cursus Nederlands gaan volgen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:32

Nadja, ik vind dat je heel slecht leest. Je gaat helemaal niet in op punten die genoemd worden en wilt alleen maar bewijs voor je eigen idee zien. Zo werkt dat natuurlijk niet.

Citaat:
Ook dingen als vuilprikken en bestuurders voor buurtbusjes e.d. zijn nodig. Hiervoor hoef je imo toch echt geen Nederlands te spreken. :)

En dit is verdringing. Als we dat werk als maatschappij belangrijk vinden moeten we daar gewoon voor betalen. Dan hebben die mensen tenminste een echte baan ipv gedwongen vrijwillig. Scheelt weer uitkeringsgerechtigden. Vrijwilligerswerk is NIET bedoeld om falende begrotingen recht te trekken!

Overigens moet je voor buurtbusjes wel degelijk Nederlands kunnen spreken.

En eh, misschien kun je bij die lijst van vrijwilligersorganisaties ook een lijstje maken van het soort werk dat men moet doen? En in hoeverre je daar een onbekende persoon kunt neerzetten, bv een die met drugs en drank in aanraking komt en ervaring heeft met de politie? Niet bepaald het geschikte profiel om de F-jes te trainen of de begroting bij te houden zeg maar :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:34

Dit is wel een leuk linkje waar je wat uit zou kunnen halen. Daarin staat oa:

"Mensen met een werkloosheidsuitkering besteden, met gemiddeld ruim twee uur per week, de meeste tijd aan vrijwilligerswerk. Daarna volgen mensen met een bijstandsuitkering die in een doorsnee week één uur en drie kwartier aan de slag zijn als vrijwilliger. "

Dat zou een argument kunnen zijn wat je kunt gebruiken om aan te tonen dat het wel mogelijk is om vrijwilligers werk te doen als je een bijstandsuitkering krijgt. Het lukt tenslotte ook mensen die een WW uitkering hebben. Interessante vraag zou kunnen zijn waarom WWers meer vrijwilligerswerk doen dan mensen in de bijstand. In dit topic lijkt de trend eerder te zijn dat het juist moeilijker is als je in de WW zit dan in de bijstand.

Zoals foxy zegt; probeer feiten te verzamelen en verbanden te leggen. Op die manier krijg je een sterk onderbouwde argumenten bij je stelling. :) Alleen losse cijfers of kreten zeggen niets. Als voorbeeld 'er zijn 4.000 supermarkten in NL' en '450.000 mensen eten vegetarisch' (fictieve getallen), dat zegt niets. Pas als je daar tussen een verband legt worden het interessante cijfers.

edit: even wat duidelijker gemaakt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:39

Ik ga helemaal mee met Ir111 en met deze info wordt eigenlijk je hele beginstelling onderuit gehaald.

WW' ers en mensen in de bijstand DOEN al het meeste vrijwilligerswerk, meer zelfs dan bejaarden, waarom ze dan gaan verplichten???

Die vraag van Ir111 is wel een hele interessante!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:42

Ik heb net het stuk over de bejaarden eruit gehaald omdat ik het niet nodeloos 'ingewikkeld' wilde maken. :') Hier dan nog maar even wat er net stond. :D

Mensen met een werkloosheidsuitkering besteden, met gemiddeld ruim twee uur per week, de meeste tijd aan vrijwilligerswerk. Daarna volgen mensen met een bijstandsuitkering die in een doorsnee week één uur en drie kwartier aan de slag zijn als vrijwilliger.

Ook gepensioneerden besteden met ruim anderhalf uur per week naar verhouding veel tijd aan vrijwilligerswerk. Dat geldt evenzeer voor de groep volwassenen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering of zonder een eigen inkomen. In deze laatste groep zitten veel vrouwen, vaak met kinderen.

toch nog een edit: dit zijn cijfers uit 2011 dus niet erg actueel.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:45

Maar als je in de ww zit dan is al het werk wat je doet vrijwilligerswerk.
Ik heb in mijn ww tijd in een winkel gewerkt. Werd gewoon betaald maar of ik nu werkte of niet, ik kreeg toch wel m'n geld.
Het klopt wel dat je makkelijker aan het werk komt, het helpt om dat werk "onder je niveau" te doen omdat je dan laat zien dat je een werker bent en flexibel inzetbaar bent. En nog een bijkomend voordeel. Ik heb nu een voordeel met het aanvragen van een hypotheek :)