Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:19

Ondersteunen met je hand doe ik ook met een heel vol dienblad ja, ik bedoel het met 2 handen dragen echt. Dus gewoon de zijkanten vastpakken ipv een hand eronder _-:( (ik heb een collega die dat dus doet, dan zet ze hem ook gewoon zo midden op tafel en gaat dan alle glazen bij de mensen zetten ;( )

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:36

Hier een restaurant zonder sterren, goede prijs/kwaliteit verhouding.

Netjes mensen aannemen en jas aannemen, naar tafel begleiden, etc.
We hoeven niet persé rechts uit te serveren maar dames wel eerst. Glazen half inschenken en etiket van flesje naar mensen toe.

Ik heb geen opleiding gedaan maar heb nu als 19 jarige in die 5 jaar enorm veel ervaring opgedaan. Heb dan nu ook al een behoorlijke verantwoordelijkheid. Ben aardig vrij in mijn werk. We werken met 2 fulltimers (collegaatje en ik) ook een super wijffie! Doordeweeks werken we altijd samen en in het weekend hebben we een paar leuke parttimers. Mijn baas is er ook 80 procent van de tijd en we bespreken na de avond altijd een hoop. Zijn altijd in voor goede tips en proberen elke keer weer dingen te verbeteren.
Bij ons is de enthiosiastme erg goed, we vinden het leuk om dit vak uit te oefenen. Vaak zie ik wel wat anders...

Voor ons is de sport ook wanneer er iets niet goed is dit zo goed mogelijk oplossen. De klant moet tevreden de deur uit en dit lukt ons bijna altijd wel. Al moet dit geld kosten... Dan maar een dessert/koffie/drankje of in het ergste geval hoofdgerecht van het huis. Het is gewoon een pré van mijn baas dat alle mensen tevreden weggaan.

Het restaurant is ook toegankelijk voor iedereen. Zo hebben wij zakenmensen, snelle eters, mensen die echt een lange avond ''uit gaan'' maar ook kids, schoolmensen etc.

Ik vind het leuk :D :D :D

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:39

Overigens zijn mijn collega en ik onwijs op elkaar ingespeeld. We communiceren snel, weten van elkaar wat we gedaan hebben en moeten doen waardoor we ook veel gasten kunnen hebben als we maar met z'n 2en of 3en staan. Geen wijken lopen maar veel contact en communicatie wat we hebben gedaan. Dus wat de ''status'' is van de tafel (wachten op voor, hoofd, na, drankjes), krijgt de kaart en ga zo maar verder.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:44

Interessant topic :)

Ik werk in een bescheiden restaurantje, het staat bij een camping maar hoort er niet bij. Achter de camping hebben ze Zoetwater, een terras aan het water. Nu zijn al 3 keer achter elkaar dit (beginnende) seizoen, dezelfde mensen bij ons geweest om te vragen 'Is dit Zoetwater?'. Vorig jaar hadden ze dezelfde vraag. Kom op, dat weet je toch wel na 1 keer vragen?! 8)7
Dat roept wel een beetje frustraties op en een heleboel zelfbeheersing.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:37

Tja, als dat de enige vraag is die je krijgt op zo'n dag haha :')

Ik moet zo weer, tot sluit dus ongeveer 18u tot 2u :) Word druk avondje denk ik, is altijd zo vrijdag avond dus ik mag weer lekker aan de bak zo. Eerst thuis even eten natuurlijk anders trek ik 't niet.

_Nancy schreef:
Courses, oh Koninginnedag was hiet gewéldig! Allemaal leuke mensen, hartstikke gezellige sfeer. Heb echt zo'n fijne werkdag gehad, ook al was het pokkedruk :=
En hier wordt ook regelmatig een koffie met 3 suiker besteld.. Maar cappucino met 5 kopjes melk!? Whatttt

Blij toe dan dat het bij jullie wel leuk was! Hier was 't echt een hele vervelende sfeer ... ^) En druk. DRUK. Niet te zuinig :P Had me redelijk voor bereid maar daar kon niemand zich op voorbereiden denk ik.

Ik moet wel zeggen dat ik me af en toe echt heel stom voel als ik m'n dienblad met rechts ondersteun en m'n collega's zo weg lopen ermee .. Ik ben echt bang dat m'n pols binnenkort nog een keer doorzakt namelijk en dan heb ik meer drama :')

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:19

Gisteren een bizarre tafel gehad. Er waren 2 ouders en 2 kids, die 3 voorgerechten bestelden. Ik gaf hun daar een extra bord bij, zodat ze het met z'n vieren konden delen. Toen ik de tafel afruimde wilde de vader zijn bord houden, 'omdat hij anders straks weer geen bord zou krijgen'.. :? Toen mijn collega later de hoofdgerechten wilde afruimen, deelde de man mede dat 1 gerecht het smerigste was dat hij ooit gegeten had. Mijn collega wilde graag weten wat hem precies niet bevallen was, want wij kunnen daar altijd van leren. Maar nee, meneer wilde niet in discussie, het was gewoon het slechtste wat hij ooit gegeten had. Was wel vervelend.

Er waren ook 2 hele lieve vrouwen, die om half zes al kwamen en de hele avond zijn blijven zitten, voor-, hoofd- en nagerecht gegeten hebben en koffie. Ze waren hartstikke aardig en geduldig. Leuk zulke mensen :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:59

Hier meld ik me ook weer! Zat ook in het HK topic maar in de winter heb ik amper meer gewerkt.

Maar de zomer is begonnen en jeetje dat merken we. In de winter komen mensen die lekker uiteten willen en de tijd daarvoor nemen. Leuke mensen om te helpen, zij zijn blij als alles vlot gaat en ik ben blij dat als iets toevallig niet zo vlot gaat, de mensen nog vriendelijk blijven. Tenslotte blijf ik ook altijd vriendelijk.

Helaas gaan we richting zomer. Zo ook gisteren. Gisteren was helaas een chaotische dag dankzij een slechte planning van onze kant uit. Maar wat ook zeer mee telt is het type mensen op je terras. Zo hadden we gisteren mensen die naar binnen kwamen om verhaal te halen.
'Ja hallo, wij hebben 5 minuten geleden drie uitsmijters besteld en we vroegen ons af waar ze bleven??!' Met zulke mensen op het terras gaat mijn zin om te werken helaas snel omlaag. Gelukkig zijn er altijd mensen die het goed maken.

Wij werken ook met opnemers en lopers. Normaal gesproken ben ik vrijwel altijd een loper maar gisteren toevallig niet. Wanneer een persoon dan vraagt of hij/zij bij mij kan bestellen, dan kijk ik even snel hoe druk mijn collega het heeft. Zie ik dat deze het kan doen, dan laat ik het mijn collega doen. Daar zijn ze tenslotte opnemer voor en zo houdt de desbetreffende collega ook het overzicht. Dat ging dus zo:
'Kan ik mijn eten bestellen?'
'Momentje, haal ik mijn collega voor u!'
'Oh.. Jij kan zeker niets?'

:oo Ik stond met mijn mond vol tanden. Wist niet dat lopers zo asociaal werden behandeld maar ben er vaker achter gekomen die avond.

Zo heb ik als runner ook geen portemonnee voor handen. Wanneer mensen dus aan mij vragen of ze mogen af rekenen, zeg ik weer dat ik mijn collega zal sturen met de rekening, aangezien ik geen portemonnee bij me heb.

'Jij mag vast nog niet werken met een portemonnee?'

Verschrikkelijk respectloos als je het aan mij vraagt. De toon waarop kan ik uiteraard niet uit mijn vingers krijgen maar geloof me.. Het was niet grappig bedoeld.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:46

Pff verschrikkelijk he zulke mensen. Of als je per ongeluk iets laat vallen (kom op, dat gebeurt de beste wel eens toch?) 'Jij doet dit werk nog niet zo lang zeker?' :r

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:59

Ik bedoel trouwens dat ik normaal gesproken een opnemer ben :P

Ja heel raar is dat.. Maar ik had pas ook iets grappigs. Ging ongeveer zo:
'Ja jij werkt hier nog niet zo lang zeker?'
'Mmm.. nou eerlijk gezegd werk ik hier al bijna 4 jaar' (dacht al ojee wat doe ik fout?)
'Oh nou je bent nog zo vriendelijk tegen je collega's, meestal zie je dat mensen na een jaar gaan denken dat ze alles weten maar zo bazig doe je niet!'

Haha oh uuuh bedankt?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:16

Ik lees weer mee !
Heb al bij verschillende horeca zaken gewerkt, werk nu nog in de horeca.
Ben op mijn huidige werk nog geen frustraties tegen gekomen mbt gasten. maar werk nu ook niet meer in een restaurant.
Op mijn vorige werk wel een leuke ervaring met gasten gehad, het was super druk, voornamelijk studenten die er werkte en ik was loper. Liep me al de hele avond rot te rennen, want de studenten daar waren liever lui dan moe, zagen het werk niet enz. op een gegeven moment hield een gast me aan en stopte me 2 euro toe. Omdat ik zo hard werkte. Vond ik erg sympathiek van die gast. :)
En frustraties. Ik werkte toen ik 16 was bij een pannekoekenhuisje. Hele leuke tijd gehad, super leuke collega's en een topbaas ! Maar er kwam ook weleens groep jongeren van een jeugdinstelling oid eten. Man wat had ik daar een hekel aan. Heel irritant waren die. Geen fatsoen, neerbuigend enz. gelukkig kwamen ze niet zo vaak. :+
En zakenlui met seksistische opmerkingen. :r
En kinderen die over het terras rende, vaak genoeg dat het bijna mis ging.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:42

Oh dat kan zo leuk zijn hè! Als mensen speciaal naar jou toe komen.
Had vorig jaar een extreem vrolijke dag. Ben normaal gesproken natuurlijk altijd vriendelijk maar die dag was ik extreem vrolijk dus werkte ik ook de hele dag met een big smile op mijn gezicht. Had daar zelf niet eens zo'n erg in. Tot aan het eind mensen naar mijn baas waren gestapt om te vertellen hoe leuk ik ze wel niet bediend had, dat ik echt een goede was en noem het maar op. Echt geweldig is dat en die momenten herinneren me eraan waarom ik in de horeca werk. :o

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:04

Mooi toch Douce! :) Ik herken je gebruikersnaam nog wel uit het HK topic inderdaad :D

Vandaag laatste dag in 3 dagen werken, 't is niet echt lekker weer dus verwacht over dag niet zo veel :)

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:18

Een keer iemand gehad die het nodig vond om in elke (schone) asbak even haar sigaret af te tikken... Zo liep ze eind vd avond een rondje door de zaak (toen mocht je binnen nog roken)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:57

Had vandaag ook een aparte..

Een dubbele vieux-cola. Dat betekend dus dubbel vieux met cola in 1 glas...NEEEHEEE 2 vieux cola

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 02:04

Ik werk zelf ook in de horeca (fastfoodrestaurant). Maak elke dag leuke dingen mee maar ook veel asociale dingen..

Zoals vanochtend.. Ik stond alleen, we gaan om 08:00 open maar dan is het natuurlijk nog niet echt druk. Dus plannen ze 2 mensen in 1 kassa 1 keuken. Ik sta kassa maar werd opeens heel druk. Er kwamen een groepje mensen binnen rond 10 uur en bestelde allemaal koffie, allemaal opgedronken. Ondertussen stonden er 3 wachtende dus de manager pakt zelf kassa bij. Toen kwam de man van dat groepje terug ja ik wil een koffie!! Ik zo: prima, maar dan mag u even achter aansluiten. Even later pak ik dus koffie voor hem, was de melk blijkbaar op. Ik pak de doos met melkcupjes om bij te vullen en zeg: sorry hier heeft u melk. Hij: ja je bent echt lui, niks bijgevuld blabla. Ik zo: ja sorry kan gebeuren, als veel mensen koffie bestellen. (sommige mensen nemen gewoon superveel, dan hebben ze thuis ook nog melk..)
En hij bleef maar doorgaan.. Ik: ik heb nog steeds 2 armen en 2 benen..

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 02:12

Ik ben dinsdag uit eten geweest bij een restaurant, in een woonwijk hier in de stad. Van te voren gemeld dat we met een grote groep komen natuurlijk en er zaten best veel grote groepen binnen.
Dus wij komen binnen, gaan zitten, na HALF UUR komt er iemand om drinken op te nemen?!
1,5 uur later hadden we het voorgerecht op, maar niemand die de borden kwam halen of tussendoor nog iets te drinken aanbieden.. Dat vond ik wel echt heel slecht!! We zeiden er iets van toen kwam het excuus; ze hadden 2 zieken.. dan regel je toch extra mensen ofzo of komt dat even van te voren melden?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 02:14

Ik zou gewoon 'Ja' en 'Amen' gezegd hebben. Zulke types willen hun gelijk gewoon behalen kosten wat het kost. Heb er soms ook enorm bijdehante bij zitten. Liep vanmiddag met en vol dienblad in de stromende regen over 't terras (tafels onder de paracols waren wel bezet) en een tafel sprak me ondertussen aan om te bestellen, dus ik geef vriendelijk aan dat dat bij mijn collega kan. 'Ja, welke collega?' ... Degene die onder uw stoel verstopt zit .. :') Sorry hoor, haha.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:01

Maar zo zou ik dat ook nooit mogen zeggen. Mensen raken enorm gefrustreerd van: 'Dat kan bij mijn collega.' Ze spreken jou niet voor niets aan, ze wachten dus (voor hun gevoel) al wat langer voor iemand komt. Daarom zeg ik altijd: 'Ik haal mijn collega voor u.' Om dat vervolgens ook te doen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:13

Als ik aangeef dat ik mijn collega haal en die vervolgens niet binnen 2 minuten bij de tafel staat is 't ook mis, dus die dingen zeggen vind ik ook vrij kritiek om aan te geven. Ik ben zelf merendeels runner, en als de mensen met de kastjes binnen wat door geven dan zijn (m.b.t speciale dingen bij bonnen enzo) ze gewoon even weg ( maximaal 2 minuten). Bij ons duurt het nooit langer dan 5 minuten voordat er weer iemand bij de tafel staat (opnemen en runnen van drinken gaat echt super vlot) dus wat dat betreft zit dat ook echt wel goed. Moet zeggen dat er ook wel weer echt een goed stel zeikerds zat gister, laatste tijd is de sfeer op 't terras niet echt heel gezellig ofzo. Hoop dat 't snel beter word want hier word je als bediening zijnde ook vrij vervelend van na een tijdje.

Ze spreken mij niet voor niets aan, nee dat klopt. Echter is 't 9 van de 10 keer zo dat ze nog geen 3 seconden zitten of verwachten al bediend te worden. Als ik aan de lopende band dienbladen heb heeft 't niet veel zin als er op terras al iemand met een kastje loopt, die achter aan te gaan hobbelen om aan te geven bij elke tafel dat die wat willen bestellen. Als ze toevallig redelijk in de buurt staat loop ik er echt wel heen en probeer ik meteen meerdere tafels voor 't opnemen door te geven (anders is 't alleen maar extra werk natuurlijk) maar 't is niet zo dat ook maar een deel van onze tafels geen toezicht is ofzo :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:21

Ik merk dat jij hetzelfde type mensen op het terras hebt als wij vaak. Ik dacht dat wij uniek waren. Natuurlijk hebben we ook leuke gasten maar inderdaad, soms zitten mensen net 3 seconden en dan gaan ze al zwaaien.

Vorige keer liep ik langs mensen die zelfs nog bij een tafel stonden!! en toen naar me gingen roepen. JOEHOE. Ik zeg:
'Pardon, ik gaf u even de kans om rustig te gaan zitten.' (hint: doe alsjeblieft rustig)
Zegt mevrouw: Maar wij weten het al hoor..

Juist... dus ik ben een hond?

Merk dat in de stad het een stuk relaxter gaat.. hebben vaak ongeduldige gasten.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:59

Mijn grootste frustraties zijn toch nog altijd domme vragen... En ja die bestaan zeker wel..
Als je op 30 april om 18:45 een bomvol restaurant binnen loopt en (een soort van) vraagt of je met tien man kan eten.. Niet heel snugger.. Zeker niet als je daarna richting 2 tafels voor vier personen loopt, met beide een bordje gereserveerd, en aangeeft dat je hier wil zitten..
Of wanneer mensen bellen om eten te laten bezorgen en ik zeg dat dit een uur zal duren gaan ze vragen of het ook eerder kan :roll: Op Bevrijdingsdag belde er een vrouw om zeven uur dat ze haar eten om acht uur bezorgd wilde hebben.. Toen ik aangaf dat dit niet mogelijk was werd ze beetje pissig.. Zegt ze doodleuk dat het nu zeven uur is en dat we dat vast wel binnen een uur klaar kunnen maken.. Toen ik aangaf dat dat inderdaad niet het probleem was, maar dat het bezorgen erg druk was en ik al bonnen had liggen voor half negen vond ze dat maar belachelijk :roll: En maar volhouden dat ze voorrang had omdat er kinderen bij waren.. Bel dan gewoon ruim op tijd 8)7

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:12

Ik vind het ook vervelend als mensen er vanuit gaan dat ze voorrang hebben omdat ze met kinderen zijn. Ik stel het op prijs als mensen dat alvast aangeven als ze reserveren. Geldt ook voor als mensen eerder weg moeten ivm concerten of andere afspraken, laat het van te voren weten, dan kunnen wij er rekening mee houden. Ik heb een keer gehad dat ik een bestelling opnam van mensen, en dat de man ná het bestellen pas zei: 'Je hoeft niet te haasten, maar wij moeten over een uur weg zijn'. Bel even, of zeg het desnoods als je binnen komt meteen. :+

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:24

Mag ik mij ook melden? :D
Ik werk inmiddels ook al 6 jaar in de horeca. 6e seizoen in de horeca op een attractiepark en sinds september jl op een partycentrum. Heb ook nog een poosje bij een snackbar gewerkt, maar door de studie die ik toen volgde en een bazin die ik niet echt kon verdragen, ben ik daar gestopt.

Ik heb alles een beetje globaal gelezen. Lees later alles wel beter, moet nu weg :)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:47

Ongeveer een jaar geleden gingen we met familie uit eten aan de andere kant van het land. Best een chique restaurant, menukaart die je nauwelijks kon uitspreken, dat gedoe. Speciaal voor de gelegenheid had ik mijn haar na veel moeite in iets leuks kunnen proppen en ik had een nieuw jurkje aan. Die avond zouden we nog naar een toneelvoorstelling in diezelfde stad gaan. Met het voorgerecht ging alles goed, maar bij het hoofdgerecht slaagde de ober - hoe weet ik nog steeds niet - erin om een waterval aan rode wijn over me heen te gooien. -O-
Ik kreeg een keukenrol toegegooid en in plaats van te helpen of iets dergelijks, ging de eigenaar bij onze tafel de ober uitschelden. 8)7

Die wijn over me heen was erg, zeker omdat ik geen nieuwe kleren om de hoek had liggen. Maar dat gedrag van die eigenaar in een overvol restaurant vond ik tien keer erger. :o

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:19

@ Littera dat is écht not done! Ten eerste help je je gast even de boel schoonmaken, excuses aanbieden ten tweede. Maar een beetje gaan schelden kan helemaal niet. :x

Hallo! :wave:

Ik werk ook in de horeca ! Grand-cafe restaurant met een groot terras. Vooral zomers topdrukte. Ben werkzaam als eerste medewerker dus veel verschillende taken leuk!

Grootste ergernis inderdaad domme vragen!

Wat bij ons trouwens ook nogal als storend word ervaren. Toeristen uit de grote stad.. wij zitten bovenin Friesland krijg je zo'n groep kerels uit Amsterdom o.i.d. Kom zelf uit die buurt dus het maakt mij niet uit. Maar langs niet iedereen hier kan die humor waarderen :')