earth hour wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: earth hour wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:51

Ik studeer momenteel in Bulgarije, we hadden geen last van wind :+ .

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:52

Doubtless schreef:
Ik studeer momenteel in Bulgarije, we hadden geen last van wind :+ .

Ah okee! Dat verklaart een hele hoop :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:53

Ik had gelezen in een topic dat het helemaal niet zo goed was voor de aarde. Omdat de centrales het niet kunnen verwerken, uit gaan en bij het aangaan meer energie nodig hebben dan als iedereen gewoon 'normaal' met zijn licht om gaat. Oid

Heb het dus niet gedaan :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:55

Ik ben heel benieuwd naar onderbouwing van dat gegeven, aangezien het evenement door het WWF georganiseerd wordt kan ik me niet voorstellen dat het slechter voor het milieu is dan je lampen aan laten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:58

Ik quote even:

Benfan schreef:
Nee ik doe niet mee, je belast kerncentrales op die manier enorm. Jaren geleden deden ze dit ook en die dingen kunnen daar niet tegen. Ik kan me nog voor de geest halen dat er zelfs een tijdelijk moest worden uitgeschakeld door de teveel aan stroom. Het uitschakelen van zo'n ding is nog belastender voor het milieu dan je lampen aan te laten staan. Denk maar aan het koelen van die apparaten en hoeveel energie zo'n ding moet gebruiken om weer volledig te kunnen draaien. Beetje te vergelijken met je computer. De pc aan en uitschakelen kost meer energie dan dat je hem een paar uurtjes xtra laat draaien.

Beter is om gewoon elke dag op je stroom gebruik te letten dan 1x per jaar. Maar huishoudens gebruiken nauwelijks energie vergeleken met bedrijven, kassen, voetbalvelden en andere grootgebruikers. DAAR moet wat aan gebeuren. Maar dat kost geld, en dat kun je beter bij de particulier wegzuigen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:59

Ja die heb ik gelezen :j Maar ik bedoel een onderzoek of een rapport oid dat dat onderbouwt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:00

Maar Geryon, hoe zit het met 's nachts dan? Veel mensen gebruiken geen tot weinig stroom.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:03

Dat weet ik ook niet. Maar kan me het wel heel goed voorstellen dat dat zo is.

Nayomie, dat heeft er helemaal niets mee te maken. Dat is de normale gang van zaken. Dat zijn ze dus gewend. Nu is het éxtra.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:04

Maar het is een jaarlijks event, dus ze kunnen zich er op voorbereiden (als we er vanuit gaan dat centrales moeite hebben met het opnieuw opstarten)?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:08

Dat zou dan wel kunnen. Maar verdienen ze er niet meer geld aan als ze zich er niet op voorbereiden? Dus dat ze energie vreten. In dat geval zou het me niet verbazen dat ze zich niet zouden voorbereiden :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:15

Ik denk dat 't gewoon net zoiets is als valentijnsdag ofzo. Dan krijg je ook altijd reacties van: ik ben heel 't jaar lief voor m'n vriend/vriendin/man/vrouw enz enz. Let dan ook gewoon heel 't jaar op de hoeveelheid energie die je verbruikt ipv 1 keer in 't jaar in 't donker te gaan zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:17

Nayomie schreef:
Maar Geryon, hoe zit het met 's nachts dan? Veel mensen gebruiken geen tot weinig stroom.

Het gaate r met name om dat iedereen om 21.30 massaal alles weer aanzet. In de nacht is dat anders, niet iedereen staat om dezelfde tijd op, dus dan heb je daar veel minder last van...

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:19

_Tara_ schreef:
Ik denk dat 't gewoon net zoiets is als valentijnsdag ofzo. Dan krijg je ook altijd reacties van: ik ben heel 't jaar lief voor m'n vriend/vriendin/man/vrouw enz enz. Let dan ook gewoon heel 't jaar op de hoeveelheid energie die je verbruikt ipv 1 keer in 't jaar in 't donker te gaan zitten.

Ik ben het helemaal met je eens :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:37

Geryon schreef:
Ik quote even:

Benfan schreef:
Nee ik doe niet mee, je belast kerncentrales op die manier enorm. Jaren geleden deden ze dit ook en die dingen kunnen daar niet tegen. Ik kan me nog voor de geest halen dat er zelfs een tijdelijk moest worden uitgeschakeld door de teveel aan stroom. Het uitschakelen van zo'n ding is nog belastender voor het milieu dan je lampen aan te laten staan. Denk maar aan het koelen van die apparaten en hoeveel energie zo'n ding moet gebruiken om weer volledig te kunnen draaien. Beetje te vergelijken met je computer. De pc aan en uitschakelen kost meer energie dan dat je hem een paar uurtjes xtra laat draaien.

En persoonlijk denk ik dat een beetje kul is. Dan zou iedereen na dat ene uur allemaal gelijk de lampen weer aan laten ploepen. Dat lijkt mij al sterk en als alles al aan staat kost het ook stroom. De piekbelasting van alles tegelijk aanzetten is heel kort, zeker met de huidige (spaar)lampen EN die belasting moet ook nog eens tegelijkertijd zijn. Dus iedereen moet tegelijk ALLES weer aanzetten en dan nog heb je het overeen piekbelasting van hooguit 5 minuten en dan neem ik het nog ruim. Een spaarlamp gaat zelfs nog heel geleidelijk aan. Het idee erachter is dat mensen die avond denken och laat maar eventjes zo is wel gezellig. Het aanzetten gaat dus ook geleidelijk en gebeurd misschien niet eens (op tv na).

Dat het goedkoper is lampen en apparaten aan te laten staan (op koelkasten en vriezers na) is trouwens al lang naar het land ter fabeltjes bewezen. Een TL-buis is na circa 28 seconden uitschakelen goedkoper incl. inschakelen dan dat je hem gedurende die seconden aan laat staan terwijl er niemand in de kamer is. Alle andere (spaar)lampen hebben een nog veel korte looptijd. Lampen uitschakelen in een lege kamer is dus altijd beter voor het milieu en je portomonnee.

Dat je beter altijd op het milieu moet letten ipv 1 uur per jaar is een ding wat zeker is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:35

Earth hour... Nooit van gehoord :oo. Niks over gelezen ook.

Maar ik was gister uit eten, en dat was niet in het donker :') thuis was het toen wel donker overigens :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:37

Heb je toch stiekem meegedaan :D :D

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:38

Wij hebben ook meegedaan! Terwijl mijn moeder heftig aan het tegensputteren was heb ik kaarsjes aangestoken en alle lichten uit gedaan, en toen vond ze het ineens toch wel gezellig. :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:41

Wij (of eigenlijk m'n ouders) hebben meegedaan! Gister rond die tijd was ik nog bij de paarden (en ja helaas moesten de lampen daar aan! B-) )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:44

Wat een onzinnig initiatief.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:02

Ik heb net geleerd bij ijsstrijd op NL 3 dat kaarsen helemaal niet milieuvriendelijker zijn. Het meest milieuvriendelijk zijn ledlampen (?) maar dat weet ik niet zeker, niet heel goed opgelet. :P

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:00

Zal ook wel liggen aan de kaars denk ik.
Verder geloof ik niet dat WWF het aansteken van kaarsen probeert te promoten, maar 'experience the dark' gebruikt als slogan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:24

Hier staat een heel verhaal over de extra verspilling door Earth Hour: http://www.slate.com/articles/health_an ... _less.html

Naast dat centrales niet naar beneden geschaald kunnen worden dan uur (want dan hebben we aan het einde van dat uur allemaal een probleem), zijn die kaarsen ook nog eens minder goed voor het milieu dan spaarlampen "And the cozy candles that many participants will light, which seem so natural and environmentally friendly, are still fossil fuels—and almost 100 times less efficient than incandescent light bulbs."

Neemt niet weg dat het goed is om stil te staan bij wat we de aarde allemaal aandoen en kaarsjes zijn ontzettend gezellig. Maar voor een beter milieu moet je ze niet aandoen :)