Waarom met Kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:20

_San87_ schreef:
Voor mij valt of staat het vooral met de context waarin het woord kanker gebruikt wordt. Zoals eerder vermeld, de alliteratie bekt fijn, dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die 'kankerzooi!' roepen als iets volledig misgaat. Daar heb ik dan ook geen problemen mee, het wordt in deze context als versterkwoord gebruikt, ook al zou ik deze zelf nooit gebruiken.

Wanneer echter dingen in de trant van 'krijg kanker' of zo worden geroepen, dan kan ik daar helemaal niet tegen. Alleen al omdat je uit goed fatsoen niemand een dergelijke ziekte toewenst.

Wat ik wel heel erg vervelend vind, is dat mensen het gaan hebben over 'de grote K' en het woord kanker niet meer durven of willen typen, het is een woord, je word niet ziek van het gebruiken van een woord.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Het verschil tussen 'krijg kanker' en 'kankerzooi' speelt wel een belangrijke rol vind ik. Ik zou zelf nooit roepen 'krijg kanker' of iets in die trant, maar 'kankerzooi' oid kan er nog wel eens uitfloepen als ik erg boos ben. En dit bedoel ik dan echt niet respectloos tegenover mensen met kanker.

Limanade

Re: Waarom met Kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:30

Mijn stiefvader die gestorven is aan kanker, kankerde de hele dag door.. ook tijdens zijn ziekbed
Hier in den haag is het ook gewoon normaal.. ik doe het ook wel eens eerlijk gezegd

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:15

vuurneon schreef:
gelky schreef:
Ze denken dat schelden met kanker cool is. Tot ze zelf iemand aan die rotziekte verliezen. Ik vind het echt heel erg voor mensen die die ziekte hebben en elke minuut van de dag voor hun leven moeten vechten. Het is echt schandalig dat ze daarmee schelden:(

Is dat niet voor elke ziekte zo? Tyfus krijgen is ook niet lollig, Tuberculose oplopen (de paasei krijgen) evenmin, de kolere (cholera) wens ik ook niemand toe -O-

Ja idd,daar heb je ook gelijk in,maar het gaat nu over deze ziekte. Ik zou echt niemand een of andere ziekte toewensen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:27

ik kan soms best grof gebekt zijn maar kanker scheld ik echt niet mee.. als ik anderen het hoor zeggen negeer ik het meestal. Behalve als het een vriend of vriendin is die weet dat ik vorig jaar een van mijn beste vriendinnen er aan verloren ben, dan snauw ik ze wel even af.. (in de trant van 'let is effe op je woorden' of 'weet je moeder wel dat jij dat zegt' of gewoon een ijzige blik toewerpen, dan weten ze t ook wel :') ) mag je best effe rekening mee houden, ik ga ook niet appelflap roepen in bijzijn van een gelovige vriend of vriendin.

Als je het zo nodig moet zeggen dan doe je dat maar lekker op je kamer of tegen je andere vrienden, beetje rekening houden met je omgeving is gewoon een kwestie van fatsoen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:29

Ik snap je punt wel inderdaad,
Ik moet zeggen dat ik het zelf vroeger meer heb gezegt,
Toen ik ouder werd, begon ik meer op m'n taalgebruik te letten,
Ik vind "poedersuiker" net zo goed zeggen als "kankerzooi"
Sinds mijn vader is overleden, en iemand zei "kankerzooi"
Dan kon ik in het begin wel eens pissig worden,
Nu niet meer, ja heel hard, maar of ze het nou wel of niet zeggen, papa komt niet terug,
Maar ik vind wel dat je niet in het openbaar keihard dat woord hoeven te roepen,
Beetje respect voor de mensen om je heen mag wel.
En ik moet eerlijk bekennen, als ik kwaad ben zeg ik het ook, en denk ik gelijk nouja wat zeg ik nou,
Kanker zeggen is heus wel af te leren, ik heb het mezelf ook afgeleerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:03

Ik ben ook heel erg boos op een jongen uit mijn klas, zegt even tegen een meisje uit mijn klas [haar moeder werd vandaag geopereerd, heeft kanker] van; ja je moeder mag dood gaan. T meisje schreeuwde; WAT ZEI JE DAAR? VAL DOOD MAN! en toen rende ze huilend de klas uit, snap ik natuurlijk, alle kinderen zowat behalve die ene en nog wat kinderen erachteraan, zo sneu.. Bleek ook dat die jongen had gezegt tegen iemand van kanker op alles. PFF wat een rotzak, dat je iemand zoveel pijn kan doen, hopelijk wordt hij geschorst voor een lange periode. [zit nog op basisschool, op middelbare zal dit wel normaal zijn?] en op die klojo was ik 4 jaar verliefd..

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:06

bij mij in de klas doen ze het ook veel, maar ik denk niet dat ze er makkelijk mee kunne stoppen als je er niet achter staat. ze hebben het niet helemaal door dat sommige mensen dat echt niet leuk vinden

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:07

We kunnen er helaas niets aan veranderen.. men weet tegenwoordig niet hoe erg het kán zijn.
En echt, deze ziekte wens je niemand toe. Ik zou bijna durven zeggen naar de mensen die er een stopwoordje van hebben gemaakt, want het is gewoon echt vervelend als je zoiets hoort.
Vriendinnen van mij moeten dit echt niet zeggen, ik ben dan ook gewoon echt boos.. nu kan ik wel extreem zijn daarin, maar ik weet hoe het is.. :(

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:10

Ben vandaag zó boos geworden op een jongen uit mijn klas. Wij stonden bij de kluisjes boeken te verwisselen (was na gym dus geen pauze) en onze gymtassem in het kluisje te doen, begint die jongen tegen mijn vriendin te schelden met kanker! Ja hallo, volgens mij weet die niet hoeveel verdriet je daar iemand mee kan doen. Die jongen schold daar vaker mee, en nu was de maat vol voor mij! -:(-

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:28

Ten eerste is kanker wat dichter bij huis dan de cholera, tyfus of pest. Hoeveel mensen ken jij die cholera hebben gehad?! Het woord kanker is geen emotie maar het kan er wel degelijk een oproepen. En meestal is dat geen fijne emotie.

Schelden met ziektes en gvd variaties vind ik sowieso een gebrek aan respect voor de medemens en ook compleet onnodig.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:37

Ik ken mensen met (kwaadaardige) k.nker die er zelf het hardst mee vloekten. Dus nee, ik heb er geen moeite mee. Als andere mensen er moeite mee hebben, hou ik daar rekening mee uiteraard.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:02

ik denk dat heel veel mensen het zelf niet eens door hebben, en vaak bedoelen ze er niks mee, voor hun is het gewoon een scheldwoord. ik merk wel dat ik er nu ook om moet gaan denken af en toe, dat ik het niet ga zeggen. omdat ze het zoveel zeggen, en ik dat veel hoor ga je het ook overnemen

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:04

Schelden heeft een functie. Het is een uitlaatklep voor je emoties en wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat je als je scheldt een hogere pijngrens hebt dan wanneer je je probeert in te houden.
Waarom het woord kanker? Het woord rolt er lekker uit, net als god-verdomme bijvoorbeeld. TS, vind je ''god-verdomme'' dan niet net zo erg als ''kanker''? Daar kun je namelijk ook veel mensen mee kwetsen. Ik zie persoonlijk niet in waarom je onderscheid zou maken tussen die twee. Ik vind dat mensen niet zo snel aanstoot moeten nemen aan wat andere mensen zeggen in een vrije samenleving. Net als mensen van de bond tegen het vloeken, of gelovigen die er een handje van hebben snel aanstoot te nemen aan wat anderen zeggen.
Mijn moeder heeft zelf ook kanker gehad (is wel goed afgelopen) maar ik heb er nooit problemen mee gehad als iemand met kanker schold.

Tuurlijk vind ik het niet okee als mensen expres iets gericht tegen een persoon zeggen om diegene te kwetsen, maar dan vind ik god-verdomme net zo erg als kanker. Als je gewoon oppervlakkig ''kanker'' roept omdat je je teen stoot, niet gericht op een persoon, vind ik daar persoonlijk niets mis mee.
Laatst bijgewerkt door Dos_Caballos op 20-03-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:18

Dos_Caballos schreef:
Schelden heeft een functie. Het is een uitlaatklep voor je emoties en wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat je als je scheldt een hogere pijngrens hebt dan wanneer je je probeert in te houden.
Waarom het woord kanker? Het woord rolt er ''lekker'' uit, net als god-verdomme bijvoorbeeld. TS, vind je ''god-verdomme'' dan niet net zo erg als ''kanker''? Daar kun je namelijk ook veel mensen mee kwetsen. Ik zie persoonlijk niet in waarom je onderscheid zou maken tussen die twee. Ik vind dat mensen niet zo snel aanstoot moeten nemen aan wat andere mensen zeggen in een vrije samenleving. Net als mensen van de bond tegen het vloeken, of gelovigen die er een handje van hebben snel aanstoot te nemen aan wat anderen zeggen.
Mijn moeder heeft zelf ook kanker gehad (is wel goed afgelopen) maar ik heb er nooit problemen mee gehad als iemand met kanker schold.

Tuurlijk vind ik het niet okee als mensen expres iets gericht tegen een persoon zeggen om diegene te kwetsen, maar dan vind ik god-verdomme net zo erg als kanker. Als je gewoon oppervlakkig ''kanker'' roept omdat je je teen stoot, niet gericht op een persoon, vind ik daar persoonlijk niets mis mee.

_/-\o_

sluit ik me bij aan. Schelden is een uitlaatklep, met ieder scheldwoord kun je iemand kwetsen. Zolang het niet gebruikt wordt om iemand er persoonlijk mee te kwetsen is het net zoals appelflap, paasei, tyfus etc. gewoon een scheldwoord

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:33

ik heb het scheldwoord kanker nooit gebruikt. enkel toen ik ander half jaar geleden de diagnose kanker kreeg. toen heb ik gezegd: dit is nou echt serieus kanker zooi!!

maar ik heb gewoon vriendinnen die er mee schelden waar ik bij ben. en ach, is een normaal scheldwoord tegenwoordig...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:25

Het ligt lekker in de mond.
Bij mij floept het er ook dagelijks uit maar niet echt als er veel anderen in de buurt zijn.
Overigens denk ik niet aan zieke mensen dan. Mijn opatje is eind januari overleden hierdoor en ik ben en was er erg verdrietig over, maar daar denk ik niet bij na als ik ermee vloek. Een potje vloeken lucht ook zo lekker op :o

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:29

Ooooh ik word er zo boos van, bij mij op school is sinds vrijdag bekend dat onze concierge aan leverkanker lijd en over een paar maanden het leven zal laten. Daarom kan hij zijn werk ook niet meer doen. Vervolgens lopen er vandaag 2 jongetjes voorbij die bij elk woord in hun zin kanker roepen, gatverdamme, ik word daar echt pisnijdig van. -:(-

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:29

sorry heb enkel de eerste berichtjes gelezen maar bij ons wordt er veel met kanker gescholden maar ook met genoeg andere ziektes. Dat zou dan toch net zo erg moeten zijn? ik scheld er zelf niet (meer) mee maar als mensen om mij heen met kanker schelden denk ik niet van: ohhhh dat mag niet let is op je woorden. Zoveel mensen doen het en je went er vanzelf aan. Het is voor degene die er mee schelden ook niet echt van: ahh heerlijk ik wens iemand die ziekte toe maar eerder een verkeerd stopwoordje.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:36

Ik vind de context waarin het word gebruikt vooral belangrijk. Als iemand zegt dat iets 'kankergrappig' is, dan heeft dat voor mij niks meer te maken met de ziekte kanker. Als iemand zegt 'krijg de kanker', dan vind ik dat daarentegen wel erg, want je wenst letterlijk iemand een erge ziekte toe, dat is voor mij net zoiets als 'val dood'.
Zelf scheld ik niet met kanker, ik spreek mensen er ook niet op aan als ze het wel doen, ik vind het alleen heel dom klinken. En eerlijk is eerlijk, het is ook een bepaald type mens wat je er over het algemeen mee hoort schelden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:39

xSCWx schreef:
Ik ken mensen met (kwaadaardige) k.nker die er zelf het hardst mee vloekten. Dus nee, ik heb er geen moeite mee. Als andere mensen er moeite mee hebben, hou ik daar rekening mee uiteraard.

Wat geeft diegene :?

Je krijgt de ziekte heus niet als je het gewoon voluit schrijft :Y)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:41

Het is gelukkig ook maar een bepaald type mens die alle mensen over 1 kam scheert :7.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:44

Poiuytrewq schreef:
Het is gelukkig ook maar een bepaald type mens die alle mensen over 1 kam scheert :7.

1++++

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:46

Dos_Caballos schreef:
Waarom het woord kanker? Het woord rolt er lekker uit, net als god-verdomme bijvoorbeeld. TS, vind je ''god-verdomme'' dan niet net zo erg als ''kanker''? Daar kun je namelijk ook veel mensen mee kwetsen. Ik zie persoonlijk niet in waarom je onderscheid zou maken tussen die twee. Ik vind dat mensen niet zo snel aanstoot moeten nemen aan wat andere mensen zeggen in een vrije samenleving. Net als mensen van de bond tegen het vloeken, of gelovigen die er een handje van hebben snel aanstoot te nemen aan wat anderen zeggen.

Agree, als ik echt effe nijdig wordt kan ik het er ook uitgooien. Heb verder genoeg respect voor anderen. Overigens is mijn pa net genezen van kanker en mijn schoonvader wordt niet meer beter. Ik scheld niet in hun bijzijn, maar eigenlijk doe ik dat sowieso niet snel bij iemand in de buurt. Vloek vooral in en tegen mezelf

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:48

Poiuytrewq schreef:

Uiteindelijk scheert iedereen andere mensen over een kam, alleen niet iedereen zegt het hardop, en ik zeg het wel hardop en ik ben me er ook bewust van dat ik het doe. Maar ik heb wel het fatsoen om niet met iets te schelden dat andere mensen kwetst, ookal kwetst het mij niet, terwijl ik ook heus wel met kanker te maken heb gehad.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:50

Het is ook fatsoen wat je hebt om er niet mee te schelden als er anderen of vreemden in de buurt staan.
Verder zou het fijn zijn als je niet alle mensen over 1 kam blijft scheren zolang je niet weet waar je over praat.