Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:49

ista schreef:
Kwanyin schreef:
Maar waar trek je de grens tussen wat "normaal acceptabel liegen wat iedereen wel eens kan doen" is en wat niet meer normaal liegen is? Zeker als er geen dsm-iv is.
Dat meisje dat ik kende loog bv niet over afkomst en opleiding of wat ze in haar algemene leven deed, maar telkens wekenlang hele verhalen verzinnen over een zogenaamde verkrachting, ziekenhuisopname of vuurwerkongeval is toch ook niet meer onder de categorie "normaal liegen" te scharen?

Tja, dat is dus het moeilijke van dit soort zaken. Ligt ook aan de persoon tegen wie er gelogen wordt denk ik.

Persoonlijk vindt ik liegen om aandacht te krijgen (dus op een negatieve manier aandacht van anderen zoeken) erger dan liegen over waar je bent opgegroeid bijvoorbeeld....

Mee eens, een leugentje als dat je bijvoorbeeld ziek was en daarom niet op een afspraak kon komen waar je geen zin in hebt, vind ik acceptabeler als complete volksstammen voorliegen dat je bijvoorbeeld kanker of een andere (dodelijke) ziekte hebt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:52

mijn ex was er eentje, die zorgde altijd dat z'n verhalen overal klopten om vervolgens de hele wereld voor te liegen. Maakte overal notities van om te zorgen dat hij de verhalen niet vergat etc etc.

Op medisch vlak weet ik er niet veel van, alleen m'n eigen ervaring met deze doodenge mensen

Jaime_

Re: Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:28

Een collega van m'n pa en mijn zusje.

Collega was heel erg, verzon dat hij een vriendin had en daar verzon hij ook hele verhalen bij incl foto's e.d. op een gegeven moment zou er een personeelsuitje zijn met aanhang en hij zou haar ook meenemen. Ze bestond natuurlijk niet, dus tijdens het personeelsuitje werd hij zogenaamd gebeld dat zij een ernstig ongeluk had gehad onderweg daarheen en dat ze nu in levensgevaar in het ziekenhuis lag. Hij zat al zo lang vast in zijn eigen leugens dat hij haar uiteindelijk 'dood' gelogen heeft. Personeelsuitje was niets meer aan, iedereen was letterlijk in tranen en aan het meeleven. Uiteindelijk is met het hele bedrijf een grafstuk samengesteld, maar dat moest natuurlijk bezorgd worden. Overal heeft het bedrijf heen gebeld (groot bedrijf, 1500 man) begraafplaatsen, uitvaartbedrijven, crematoria, ziekenhuizen.. Maar niemand kende haar. Uiteindelijk dus maar de ouders gebeld omdat ze wouden weten waar het afgeleverd kon worden. De ouders wisten van niets.. De betreffende persoon is heel lang in intensieve therapie geweest en werkt nu weer bij hetzelfde bedrijf.

Mijn zusje heeft het ook, inmiddels is ze een paar jaar terug weggelopen van huis. Zij verzon ook alles en leek het oprecht te geloven. Zo vertelde ze op het werk dat ze thuis mishandeld werd (ik werkte daar destijds ook en kwam dat zo te horen). Thuis loog ze ook alles bij elkaar en als we haar confronteerden dan logen wij en zij niet. Het lag altijd aan anderen, nooit aan haar. Wij waren leugenaars en zij normaal. Uiteindelijk is ze weggelopen van huis, en heeft het toen zo gedraaid dat mijn moeder haar op straat zou hebben gezet, bureau jeugdzorg etc. alles kwam er bij kijken. Ik kan een heleboel voorbeelden noemen en zelfs als we haar het bewijs zwart op wit gaven was het nog nep en hadden wij dan gephotoshopt o.i.d.
zo hadden we bijvoorbeeld een week voor ze wegliep van huis nog een nieuwe laptop gekregen voor thuis van mijn ouders, en die kwam ze doodleuk met haar begeleider (ze stond toen onder toezicht van 1 of ander iemand omdat ze minderjarig was) HAAR laptop ophalen want die had zij betaald. Zelfs toen mijn moeder het bankafschrift en de bon onder ogen schoof, bleef ze volhouden dat zij die gekocht had van haar eigen geld. De begeleider stond echt perplex want die geloofde tot die tijd ook mijn zusje in alles (zo goed kan ze liegen). Het is ergens best sneu, want ze gelooft zichzelf echt. Gelukkig heb ik geen contact meer met haar, want het is heel zwaar om met zo'n iemand te leven.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:30

Ik ken ook een pathologisch leugenaar. is m'n ex.
Heel triest als mensen deze ziekte hebben..

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:35

Ook ik ben er bekend mee. Mijn ex heeft dus ook deze ziekte echt en in het begin geloofde en steunde ik hem vooral echt overal in. Hele verhalen keer op keer ik hield het 1 jaar vol en kwam er toen viavia achter dat alles wat ie me vertelde de meest ongelooflijke onzin/leugens waren.

Ik was totaal perplex want inderdaad probeer maar eens te zeggen ''Yeah right'' straks was het wel allemaal waarheid en dan bah wil daar helemaal niet over nadenken wat er dan gebeurd zou zijn.

Immers is mijn vertrouwen in de medemens ook daardoor flink gekelderd en durf maar weinig mensen nog te vertrouwen, want heb het nu alweer 3x meegemaakt onder meer dus die eerste keer met mijn ex tweede keer een vriendin althans dacht dat we wel vriendinnen konden worden en de derde keer ook iemand die ik net als de tweede keer wel als een vriendin zag.

Het ergste is nog ze komen zo op je over dat je ze gaat geloven en soort van medelijden met ze gaat krijgen :o.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 13:01

Interessante verhalen komen er voorbij, vind het een erg boeiend onderwerp en opmerkelijk dat het op zich nog vrij vaak voorkomt ook!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:12

Dat komt omdat je verschillende varianten hebt.

Iemand die 1 keer een (ingewikkeld) verhaal verzint over een vriendin die hij nooit heeft gehad, hoeft in principe nog niet eens in de PP of PL categorie te vallen. Ze hebben wel een probleem, omdat het leugentje voor bestwil (niet dom/zielig/enz overkomen omdat je geen vriendin hebt) is opgeblazen tot grote proporties, omdat je weet dat je liegt en in een situatie komt waarin de wereld daar achterkomt. PP en PL mensen zijn eigenlijk alleen mensen die over van alles en nog wat liegen. Dus ook de kleine dingetjes waarvan je je afvraagt waarom lieg je daar over. Boeiend of je nu 2 of 3 zussen hebt en of je moeder nu wel of niet gescheiden is. Erg interessant of je vader nu bouwvakker of putjesschepper is. Who cares of je nu op 5 mei of op 12 december jarig bent. En toch wordt ook daar over gelogen. Je verwacht ook niet dat mensen daarover gaan liegen. Andere verhalen kun je wel van verwachten dat ze opgeblazen/opgeleukt worden (categorie sterke verhalen), maar het zijn juist de alledaagse dingen waarover gelogen worden.

Mensen die ziektes bij hunzelf of bij hun naasten verzinnen/creëren vallen trouwens onder Münchhausensyndroom/ Münchhausen by Proxy. Dit soort mensen liegen vaak alleen maar over een ziekte en niet over de rest. By proxy is de variant daarop en vind ik nog veel en veel erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:17

Dat laatste ben met je eens Sammie... had een kennisje die hoogstwaarschijnlijk in de catagorie MBP valt... Zat ze om de haverklap met kind in het ziekenhuis. Dan weer uitdrogingsverschijnselen omdat hij niet wilde eten/drinken, vervolgens had hij een fles chloor te pakken gehad, hij zou hoogbegaafd zijn, dan weer zwakbegaafd, ADHD (en van psychiater naar psychiater tot kind eindelijk ritalin voorgeschreven kreeg), ODD, Asperger...

Heel blij dat ik daar geen contact meer mee heb, maar dat arme kind... :(

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:22

Maar Sammie, onder wat schaar je dan iemand zoals ik kende: wel eerlijk over de normale dingen, gezinssituatie afkomst geboortedatum etc...maar wel maandenlang hele verhalen vertellen over een zogenaamde verkrachting, een nooit geweest ernstige ziekenhuisopname, een nooit geweest zwaar vuurwerkongeval...mensen die eens verhalen opblazen of een leugentje vertelden dat uitdraaide op een heel groot web van leugens à la, maar dit kan je toch niet meer als normaal wat iedereen wel eens toen noemen?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 13:45

Lente schreef:
Dat laatste ben met je eens Sammie... had een kennisje die hoogstwaarschijnlijk in de catagorie MBP valt... Zat ze om de haverklap met kind in het ziekenhuis. Dan weer uitdrogingsverschijnselen omdat hij niet wilde eten/drinken, vervolgens had hij een fles chloor te pakken gehad, hij zou hoogbegaafd zijn, dan weer zwakbegaafd, ADHD (en van psychiater naar psychiater tot kind eindelijk ritalin voorgeschreven kreeg), ODD, Asperger...

Heel blij dat ik daar geen contact meer mee heb, maar dat arme kind... :(

Zo het kind van persoon waar ik over praatte ook.. Dan lag het aan de school, dan heeft het leerproblemen, adhd en nu is getest dat kind een IQ van 66 heeft maar hij haalt wel 10en nu (want papa maakt zijn huiswerk maar dat word er niet bij gezegd)..
Maar als er nou werd gekeken naar de thuissituatie van het kind en zijn gedrag zelf werd geobserveerd, dan zie je dat kindlief echt niet zo dom is en ook geen leerproblemen heeft.
Hij zit nu ook stijf onder de ritalin thuis..

Er word daar op volume "schreeuwen" gepraat, dat is normaal in dat huis..
Toen kind 5 was speelde het gewelddadige playstationspellen met papa, 16/18+..
Kindje ging verliezen dus werd er door mama geroepen dat hij een loser was en papa hem in ging maken..
Kind werd boos en verdrietig en ging zijn vader slaan, waarna moeder nog harder ging lachen en roepen dat hij een loser was..
Uiteindelijk ging hij roepen naar mama dat zij een kankerw*ijf, kankerho*r en zo nog meer was..
En zij maar lachen, na 15 minuten werd ze ineens boos en kreeg hij een schop en moest naar zijn kamer. Papa deed helemaal niets anders als zichzelf verweren..
Dan vraag ik me toch af aan wie het hier ligt..

En over leerproblemen: Hij kwam met 6 jarige leeftijd helemaal enthousiast uit zichzelf met een rekenschriftje aanzetten..
Gewoon wat optel sommetjes en aftreksommen, je kent het wel.
Nou deed hij gewoon zijn best en vroeg hij aan mama hoe hij een bepaalde som moest berekenen.
Toen is ze tegen hem gaan schreeuwen dat hij niet zo dom moest doen..
Kind zat huilend aan tafel en toen heb ik hem uitgelegd hoe hij het moest berekenen.
Ik vroeg ook of ze niet een telraam hadden, dat hadden zij thuis niet dus gaf mama maar sigarettenfilters zodat hij daarmee kon rekenen..
Toen maakte hij nog een klein rekenfoutje en ging moeder weer uit haar dak tegen het kind, waarna ik een opmerking maakte en eindelijk alleen met dat kind kon zitten om hem te helpen..
Kind heeft letterlijk 1 uur lang opgaven zitten maken en het halve boekje was helemaal berekend, met de JUISTE antwoorden door hem zelf berekend en verwerkt..
Dus de conclusie leerprobleem snap ik niet.

En uiteraard weet ik niet of ik moet geloven dat hij echt zo'n laag IQ heeft, indien hij dat wel heeft weet ik ook wel door wie en wat hij dat heeft.. gewoon een leer achterstand door onder andere zijn thuissituatie en moeder is ook niet erg bijdehand om het even 'netjes' te verwoorden..

Ik kan wel vuur spuwen erover, maar helaas kan ik verder zo weinig doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:47

Heb je daar melding van gemaakt bij het AMK?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 13:48

Lente schreef:
Heb je daar melding van gemaakt bij het AMK?

Wat is dat? :o
Ik heb helemaal niets gemeld, ik zal je even een pbtje sturen want er is nog veel meer informatie over betreffende persoon waar ik dolgraag wat mee zou doen maar helaas niet online kan posten..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:49

Ik ben geen psych :D Ik vind dat ook niet vallen onder leugentje voor bestwil of normaal. Ze wil aandacht en hoe krijg je dat? Door zulke verhalen, dan zijn mensen nl. meelevend, je krijgt aandacht en hulp.

Interessant vind ik het wel en ik heb zelf jaren lang te maken gehad met een PL.

Jonge meiden verzinnen wel eens een verkrachting (leraar, ouder), puur vanwege de aandacht of de macht die ze hierdoor uitoefenen. Zonder nu opeens daadwerkelijk verkrachte vrouwen te willen kwetsen (het is en blijft verschrikkelijk), maar een vrouw wordt eigenlijk zonder meer wel gelooft. Jonge vrouwen/kinderen idem dito. En de man is hierbij de sterke egoïste kloo''tzak die zijn handen niet thuis kon houden. Traditionele rolverdeling zeg maar :) Om dan nog even een zijspoor te nemen dat er zelfs psych's zijn geweest die je een verkrachting of incest aan praatte. Let wel zeldzaam! Maar het is gebeurd.

Sommige symptomen kunnen voor meerdere syndromen/ziektes/aandoeningen gelden. Gefingeerde ziektes/verkrachtingen kunnen onder Munchhausen vallen, maar meestal maken deze mensen zichzelf ook ziek om aan het ziektebeeld te kunnen voldoen. Ook die persoon die jij aanhaalt kan gewoon onder PP of PL vallen, hoor. Het enige verschil tussen de beide aandoeningen (waar niet eens alle psych's het mee eens zijn) is dat de ene groep weet dat ze liegen en voor de andere groep is het hun waarheid. Voor hen is het zo.

MBP is trouwens kindermishandeling en als er al vermoedens van zijn, zeker aangifte doen.

Gowlan, jouw kind klinkt niet als MBP. Wel als een met erg veel problemen thuis. Jammer dat in sommige gevallen daar de ogen voor worden gesloten, hetzij door de school, hetzij door de ouders zelf :\
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-03-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:51

Algemeen Meldpunt Kindermishandeling. Zou ik in dit geval toch echt iets mee doen want de situatie die jij beschrijft is zowel fysiek als psychologisch onveilig voor het kind en daar zou jeugdzorg zeker naar moeten kijken.

Ik zie je PB'tje wel verschijnen :)

Sammie; kende die persoon helaas alleen via internet dus niet voldoende zicht op om echt het AMK in te schakelen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:06

Sammie schreef:
Jonge meiden verzinnen wel eens een verkrachting (leraar, ouder), puur vanwege de aandacht of de macht die ze hierdoor uitoefenen. Zonder nu opeens daadwerkelijk verkrachte vrouwen te willen kwetsen (het is en blijft verschrikkelijk), maar een vrouw wordt eigenlijk zonder meer wel gelooft. Jonge vrouwen/kinderen idem dito. En de man is hierbij de sterke egoïste kloo''tzak die zijn handen niet thuis kon houden. Traditionele rolverdeling zeg maar :) Om dan nog even een zijspoor te nemen dat er zelfs psych's zijn geweest die je een verkrachting of incest aan praatte. Let wel zeldzaam! Maar het is gebeurd.

Ja klopt :j . Maar bij haar was het zo heel anders...het stak zo duidelijk met haken en ogen in elkaar..eerst wenend en dramatisch vertellen en geen vijf minuten later breed lachend of iets totaal anders beginnen alsof het nooit gebeurd is..ik had ook niet echt de indruk dat het echt om aandacht te doen was...
Nu moet ik erbij zeggen dat dat meisje in het algemeen ook een beetje..."vreemd" was. Ik kan het niet zo goed omschrijven hoe, alsof ze niet goed wist hoe ze zich moest gedragen bij anderen. Typisch voor haar was bv dat ze bv bij de meest stomme zinnen die zelfs verre van grappig waren compléét in een bijna verstikkende lachbui viel en heel opvallende houterige bewegingen..zo erg vaak dat het een beetje ongemakkelijk werd voor degene die het zei of erbij stonden...heel erg zenuwachtig overkomen en vooral bij mensen die ze minder goed kende. Na mijn schooltijd heb ik ook gehoord dat ze een paar vriendinnen van haar tegen elkaar had willen opstoken dmv een soort van "x heeft tegen mij gezegd dat zij over jou vindt dat je.." en omgekeerd. Terwijl er nooit problemen waren waren geweest of een reden zou zijn waarom zij plotseling twee van de weinige mensen die nog altijd met haar optrokken zo tegen elkaar wou opzetten. Heel bizar was het.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:17

ik kan je er nu niet zo mee verder helpen maar ik ken dr wel een paar of heb dr gekent. t aparte is dat 1 meisje altijd verhalen verzon over haar en mij met uitgaan en dit vertelde aan een vriendin/kennis van me of wildvreemde als we ons eens troffen in de stad en ze keihard loog waar ik bij was en dacht dat ik dr verhaal wel zou steunen.

Ondertussen weet ik dus ook door smerige dingen die ze uitgehaald heeft bij mn ex en mij (toen vriend) dat je geen woord kon geloven wat uit dr mond kwam.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:18

Kijk en dat zijn dan weer ook kenmerken van een schizofreen. Al zelf ik het zelf :D Zo zie je maar weer dat dezelfde symptomen bij meerdere aandoeningen voor kan komen. Ik snap House opeens veel beter. Dat soort mensen hebben op hun slechte momenten hallucinaties, wanen (voor hun de realiteit) en komen heel verward over. Het ene moment zijn ze heel druk, schieten in herhaling, zijn niet te volgen, het volgende moment lijken ze totaal afwezig en apathisch te zijn. Sommige zijn ernstig suicidaal

En omdat het erg vaak door elkaar wordt gehaald. Een schizo is niet iemand met meerdere persoonlijkheden! Dat zijn twee hele verschillende ziektes.

Ik denk niet dat je er ooit achter zal komen wat er daadwerkelijk aan de hand was met het meisje. Laten we het er iig maar op houden dat ze ernstig hulp nodig heeft (gehad). :(:)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-03-13 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:19

Sammie schreef:
Ik ben geen psych :D Ik vind dat ook niet vallen onder leugentje voor bestwil of normaal. Ze wil aandacht en hoe krijg je dat? Door zulke verhalen, dan zijn mensen nl. meelevend, je krijgt aandacht en hulp.

Interessant vind ik het wel en ik heb zelf jaren lang te maken gehad met een PL.

Sommige symptomen kunnen voor meerdere syndromen/ziektes/aandoeningen gelden. Gefingeerde ziektes/verkrachtingen kunnen onder Munchhausen vallen, maar meestal maken deze mensen zichzelf ook ziek om aan het ziektebeeld te kunnen voldoen. Ook die persoon die jij aanhaalt kan gewoon onder PP of PL vallen, hoor. Het enige verschil tussen de beide aandoeningen (waar niet eens alle psych's het mee eens zijn) is dat de ene groep weet dat ze liegen en voor de andere groep is het hun waarheid. Voor hen is het zo.

MBP is trouwens kindermishandeling en als er al vermoedens van zijn, zeker aangifte doen.

Gowlan, jouw kind klinkt niet als MBP. Wel als een met erg veel problemen thuis. Jammer dat in sommige gevallen daar de ogen voor worden gesloten, hetzij door de school, hetzij door de ouders zelf :\

Hoop wel dat je het kind bedoeld welke ik omschreef? Ik heb geen kind. :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:21

Ja, het kind dat je beschreef. Dat het niet jouw kind was had ik door :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:24

Haha oke ik schrok al. :=

Ik vind vooral zijn situatie erg naar..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:27

Ja, en toch heb ik op het werkveld ook regelmatig gewerkt met mensen met schizofrenie en ik kon haar ook niet echt daarbij plaatsen :') . Ik weet het niet, of het leek op een randgeval..iig voor zover ik nu weet heeft is ze-na letterlijk dubbel zo lang er over gedaan te moeten hebben!- bijna afgestudeerd(hoe ze die eerste stage heeft doorstaan geen idee, het was een opleiding tot maatschappelijk assistent en dan moet je toch echt wel goed met mensen kunnen omgaan...), heeft ze een relatie en lijkt ze wat meer op haar pootjes terecht zijn gekomen..maargoed ik zie haar ook niet meer nu :) .

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:29

Dat laatste wat je opnoemt, ken ik ook Kwanyin :j! Erg vind ik dat!
Ik zelf word er nog steeds een beetje ontdaan van, als ik al deze verhalen zo lees..
Zo is er ook een boek geschreven over een meisje uit Zwolle: Echte mannen eten geen kaas! Daar bleek ook helemaal niks van waar te zijn :n

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:32

knetterhard schreef:
Dat laatste wat je opnoemt, ken ik ook Kwanyin :j! Erg vind ik dat!
Ik zelf word er nog steeds een beetje ontdaan van, als ik al deze verhalen zo lees..
Zo is er ook een boek geschreven over een meisje uit Zwolle: Echte mannen eten geen kaas! Daar bleek ook helemaal niks van waar te zijn :n

Klopt dat boek heb ik ook gelezen, vreselijk dat ze dat heeft verzonnen.. wat een fantasie

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:33

Sammie schreef:
Kijk en dat zijn dan weer ook kenmerken van een schizofreen. Al zelf ik het zelf :D Zo zie je maar weer dat dezelfde symptomen bij meerdere aandoeningen voor kan komen. Ik snap House opeens veel beter. Dat soort mensen hebben op hun slechte momenten hallucinaties, wanen (voor hun de realiteit) en komen heel verward over. Het ene moment zijn ze heel druk, schieten in herhaling, zijn niet te volgen, het volgende moment lijken ze totaal afwezig en apathisch te zijn. Sommige zijn ernstig suicidaal

En omdat het erg vaak door elkaar wordt gehaald. Een schizo is niet iemand met meerdere persoonlijkheden! Dat zijn twee hele verschillende ziektes.

Ik denk niet dat je er ooit achter zal komen wat er daadwerkelijk aan de hand was met het meisje. Laten we het er iig maar op houden dat ze ernstig hulp nodig heeft (gehad). :(:)

Stille meelezer meldt zich, wilde hier even op inhaken...

Schizofrenie is NIET hetzelfde als een multipele persoonlijkheidsstoornis (ook wel bekend als dissociatieve identiteitsstoornis). Iemand met schizofrenie heeft geen meerdere persoonlijkheden, maar heeft zintuigelijke wanen. Het meest bekend zijn het horen van stemmen en geluiden, maar het ruiken van bepaalde geuren (zoals lijkgeur, bloed etc.), voelen van aanrakingen, en het zien van dingen die er niet zijn komen ook voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:34

Dat zeg ik toch? :) Ik erger mij dood aan de opmerking zoals een schizofreen is nooit alleen.