ista schreef:Kwanyin schreef:Maar waar trek je de grens tussen wat "normaal acceptabel liegen wat iedereen wel eens kan doen" is en wat niet meer normaal liegen is? Zeker als er geen dsm-iv is.
Dat meisje dat ik kende loog bv niet over afkomst en opleiding of wat ze in haar algemene leven deed, maar telkens wekenlang hele verhalen verzinnen over een zogenaamde verkrachting, ziekenhuisopname of vuurwerkongeval is toch ook niet meer onder de categorie "normaal liegen" te scharen?
Tja, dat is dus het moeilijke van dit soort zaken. Ligt ook aan de persoon tegen wie er gelogen wordt denk ik.
Persoonlijk vindt ik liegen om aandacht te krijgen (dus op een negatieve manier aandacht van anderen zoeken) erger dan liegen over waar je bent opgegroeid bijvoorbeeld....
Mee eens, een leugentje als dat je bijvoorbeeld ziek was en daarom niet op een afspraak kon komen waar je geen zin in hebt, vind ik acceptabeler als complete volksstammen voorliegen dat je bijvoorbeeld kanker of een andere (dodelijke) ziekte hebt.
.
Ik vind dat ook niet vallen onder leugentje voor bestwil of normaal. Ze wil aandacht en hoe krijg je dat? Door zulke verhalen, dan zijn mensen nl. meelevend, je krijgt aandacht en hulp.
Om dan nog even een zijspoor te nemen dat er zelfs psych's zijn geweest die je een verkrachting of incest aan praatte. Let wel zeldzaam! Maar het is gebeurd.
. Maar bij haar was het zo heel anders...het stak zo duidelijk met haken en ogen in elkaar..eerst wenend en dramatisch vertellen en geen vijf minuten later breed lachend of iets totaal anders beginnen alsof het nooit gebeurd is..ik had ook niet echt de indruk dat het echt om aandacht te doen was...
. Ik weet het niet, of het leek op een randgeval..iig voor zover ik nu weet heeft is ze-na letterlijk dubbel zo lang er over gedaan te moeten hebben!- bijna afgestudeerd(hoe ze die eerste stage heeft doorstaan geen idee, het was een opleiding tot maatschappelijk assistent en dan moet je toch echt wel goed met mensen kunnen omgaan...), heeft ze een relatie en lijkt ze wat meer op haar pootjes terecht zijn gekomen..maargoed ik zie haar ook niet meer nu