Extreme haarkleur, werken in een winkel..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:20

Je zegt dat je dit wel overlegd hebt met het gesprek en dat het geen probleem was.
Wat was geen probleem dan? Een plukje in een kleur? Als het inderdaad geen probleem is dat je je haar constant een andere kleur verft, dan is het raar dat ze erop terugkomen.

Ik mag mijn haar ook niet verven. Had een keer het idee om alleen mijn punten in een kleur te verven.
Zelfs dit mocht ik niet doen.

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:21

Tja, als jij bij de Lidl wilt blijven werken, zul jij je aan de regels van de Lidl moeten houden.
Dit vergelijken met een AH/plus of whatever in Amsterdam heeft geen zin, daar werk je niet.
Er is tijdens je sollicitatie aangegeven dat het prima was zolang je haar maar niet helemaal groen was, een plukje groen heb je gehad en was geen probleem, maar daarna heb je je hele haar toch blauw/turquoise of weet ik het wat voor kleur geverft... Maar er was toch aangegeven dat ze helemaal groen niet hebben wilden, dan is het toch logisch dat helemaal blauw ook niet handig is?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb HELEMAAL niks tegen aparte haarkleuren/kapsels. Heb zelf ook met verschillende haarkleuren rondgelopen. Ben eens meegeweest als model naar een cursus van kinki kappers, maar heb dit van te voren eerst voorgelegd aan de bedrijfsleider, wat kan en wat niet. Ze gingen er van uit dat ik dat zelf best in kon schatten. Heb toen mijn kapper de vrije hand gegeven (kende haar en vertrouwde haar daar wel in, ze gaf wel van te voren aan wat ze ging doen, dus als het echt uit de hand zou lopen kon het altijd anders :') ) Het werd toen knalrood met oranje, zijkanten ontzettend kort met een 'kuif'. Foto in profiel. Heel gaaf, zorgde er voor dat het altijd netjes zat, bedrijfsleider vond het fantastisch. Ik werkte achter de servicebalie en af en toe als gastvrouw, dus klanten zagen mij altijd. En tja ik werkte ook in een dorpje (stond ook voor de klas als stagiaire in een nog veeeeel kleiner dorpje en daar vonden ze het ook prima en fantastisch. ook daar van te voren aangegeven wat ik ging doen en wat absolute no go's waren) Dus of het opgaat dat steden toleranter zijn.. denk het niet. Werd hier in stad groningen raarder aangekeken dan in mijn woonplaats (al is dat een redelijk groot dorp) en in de hele kleine dorpjes er om heen.

Dus ja.. ik ben totaal niet tegen aparte haarkleuren en/of kapsels. maakt mij ook totaal niet uit wat voor haarkleur/kapsel iemand heeft die achter de kassa zit, als je maar klantvriendelijk bent.
Maar je hebt je gewoon te houden aan de voorschriften van je werkgever. Dus er zal weinig anders op zitten dan je haar weer te verven en bijvoorbeeld een lok in je pony blauw te houden.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:25

Joanne1987 schreef:
Leverage schreef:
Liever iemand met een aparte haarkleur dan iemand die vol zit met piercings en enorme gaten heeft in z'n oren. Heb zo iemand gezien in Breda, die werkte ook in een winkel. Hartstikke aardige kerel maar erg vriendelijk zag die er niet uit.

Ik zie het probleem niet zo, maar ik zou voor de zekerheid toch even overleggen met je manager. Gek dat dat soort dingen in steden al wel "geaccepteerd" zijn en in dorpjes nog niet :)

I rest my case, dit is nu precies de reden waarom het allemaal niet mag, iedereen ziet het anders...
Ik weet zeker dat jij mijn gaten en piercings niet eens ziet bij de eerste indruk, zou jij mij anders benaderen of niet meer leuk vinden als je het op dat moment wist? Is heel andere discussie, weet ik, maar wilde toch even reageren :o

Als je het niet gelijk ziet vind ik het al heel anders :) Maar bij die kerel waren ze zó groot, het kwam aardig in de buurt van dit: http://data.whicdn.com/images/8272544/t ... _large.jpg En dan ben ik nog niet eens begonnen over de piercings. :P Het ligt ook maar net aan hoe groot en opvallend alles is.

Joanne1987

Re: Extreme haarkleur, werken in een winkel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:26

Zo groot ja... Dat is idd extreem, mijne zijn 6mm en zorg er altijd voor dat ik plugjes (dicht) in heb...

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:39

Ik vind het zo apart dat iedereen maar zijn/haar eigen mening blijft geven. Daar gaat het helemaal niet om! Als je een contract tekent bij een bedrijf, dan heb je rechten en plichten ten opzichte van dat bedrijf. En bij die plichten hoort het representeren van het bedrijf waar je werkt. En wie bepaalt dat: juistem, de rayon manager :)
Lijkt me dus een duidelijk uitgemaakte zaak.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:40

Blackflag schreef:
Heb dit ook gevragen tijdens mijn sollicitatie gesprek en dit was niet erg, als het maar niet fel groen was ofzo. 4 weken geleden toch de stoute schoenen aangetrokken en een pluk groen gemaakt, was niet erg en werd niks van gezegd. En toen maar een impulsieve actie gehad om het helemaal blauw te maken.

Sorry hoor, maar dan wist je het toch van tevoren?
Groen is niet gezegd om de kleur uit te beelden, groen is waarschijnlijk gezegd als voorbeeldkleur.

Dus aan jou de keus: haar normale kleur of gaan solliciteren.
Geen kwestie van wel of niet eerlijk want het is al eerder aangegeven.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:48

Blackflag schreef:
Misschien irriteer ik me het meeste aan het feit dat dingen niet eerlijk gaan.
De blonde 'snol' die om half 7 'ochtends thuis komt en vervolgens van half 9 tot 5 chagrijnig achter de kassa zit en bijna in slaapt valt is niet erg hoor je niemand over.

Nepnagels ook zoiets, lekker .. ben je de groenten aan t vullen schaaf je langs de courgette ...

Daar word helemaal niks over gezegd, maar als het is wat de meeste mensen niet kennen is het meteen afgekeurd. Ben bijna in staat om vanmiddag te vragen aan alle klanten of ze het storend vonden dat blauwe haar. Ik ging blijkbaar ook al over de tong bij de basisschool :')

Waarom altijd wijzen naar een ander? Jouw baas wil het niet hebben dus je hebt een keuze: of je past je aan of je verliest je baan.

Altijd roepen: MAAR hij of zij dan? Niks hij of zij, jouw baas heeft het tegen jou. Het 'chagrijnige sloerige blonde meisje' heeft niks met jouw haarkleur te maken.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:54

Het gebeurt, maar netjes vind ik het niet. Een extreme haarkleur, zichtbare piercings, tattoo's etc. is gewoon alles behalve representatief en netjes in een winkel. Ik woon in een dorp waar dat niet snel zal gebeuren, maar als ik het tegen kom heb ik wel zoiets van okee... Doe dit in je eigen vrije tijd, niet tijdens je werk. Het hoort niet. Als je baas het niet wil, dan moet je je daar aan aanpassen. Zo simpel is het.

Ik vind nepnagels en dergelijke ook te walgelijk voor woorden. Al helemaal als je met versproducten werkt. Heb zelf in een kaaswinkel gewerkt waar een meisje dit had. Zo smerig... :r

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:58

Tja.. ze waren er bij de Mc-donalds niet blij om toen ik mijn haar roze had.. maar ach, ik was een van de weinige blanken die er werkten, en ze hielden me maar al te graag aan (ik kreeg geen keukentraining.. ik moest kassa..)

Bij de intertoys heb ik ook altijd vanalles gehad, nooit een probleem geweest..

(beide bijbaantjes in mijn schoolperiode)

Ik ben nu freelancer, vorige maand roze, nu witblond met turquoise, tattoo's stretchers en niemand die er problemen mee heeft (creatief beroep)
Daarnaast zorg ik ALTIJD voor een representatief uiterlijk bij afspraken e.d.
En zelfs dan word mijn turquoise haar geaccepteerd (bank bijv)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:03

Is het geen optie aan je baas te zeggen hoe klanten reageren? Dat 'genoeg' klanten zeggen dat het tof uitziet. Misschien erbij dat je door je spontane gedrag ook geen raar kijkende klanten hebt od?

Heb inderdaad liever een spontane vrouw voor me met een apart uiterlijk dan zo een knorrig saai iemand zoals ik in de winkels hier zie.
Verder in het filiaal waar ik werk heeft een meid ook aparte kleuren (niet zo als jij, toch anders dan naturel) waar niks van gezegd word, terwijl het toch een goedverkopende supermarkt is.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:27

Saar88 schreef:
Ik vind het zo apart dat iedereen maar zijn/haar eigen mening blijft geven. Daar gaat het helemaal niet om! Als je een contract tekent bij een bedrijf, dan heb je rechten en plichten ten opzichte van dat bedrijf. En bij die plichten hoort het representeren van het bedrijf waar je werkt. En wie bepaalt dat: juistem, de rayon manager :)

Als het zo simpel is moeten ze het ookin het contract zetten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:29

Tja, in een supermarkt komen heel veel verschillende soorten klanten en is het wel zo handig als het personeel er redelijk neutraal bij loopt om niemand af te schrikken, omdat dat je klanten kan kosten.

Er is al tegen je gezegd dat een hele groene coupe niet de bedoeling was, dan kun je er wel vanuit gaan dat blauw of een andere rare kleur(encombinatie) ook niet de bedoeling is, toch? :P

Hoe je je er in je vrije tijd bij loopt dat mag je helemaal zelf weten, maar op terrein van een ander en in dienst van een ander kunnen er natuurlijk wel eisen gesteld worden. Je bent niet verplicht om je daar aan te houden, maar dan is wel de consequentie dat je daar dan niet meer welkom bent.

Je zal dus gewoon zelf moeten kiezen wat je belangrijker vindt: je haarkleur of je baan :)

Wellicht kun je met de betreffende persoon even overleggen of het ook okee is om je haar te bedekken (en zo ja, op welke manier) wanneer je aan het werk bent, zodat je toch je knallende kleurtje kunt houden? :)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:35

moonfish13 schreef:
Ehm, ik zie niet in waarom mensen die blonde trut/slorig haar er telkens bij halen?
Dat hoort toch gewoon niet? Net als haar in alle kleuren van de regenboog, hoort ook niet.

Want? Dan ben je ineens niet meer klantvriendelijk of representatief?

Ik vind het echt de grootste onzin, natuurlijk dien je er verzorgd en representatief uit te zien maar ben je dat niet meer als je haar een opvallende kleur hebt?
Al zijn ze in Waalre nou niet het meest ruimdenkende dorp ooit :D

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:03

Heel eerlijk Iris, je had 't kunnen weten toen ze op je sollicitatie al aangaven dat je niet met een groene coupe aan hoefde te komen. Je mag al blij zijn dat ze de pluk toen geaccepteerd hebben en je nu niet meteen door de rayonmanager buitengegooid bent met de mededeling dat je je haren neutraal moet verven.

Ik mag op mijn werk bij de kliniek ook geen zichtbare tattoo's, piercings of open stretches hebben. Doe ik dat wel, dan hoef ik niet terug te komen. Dus; afplakken en dichte plugs in en labret er uit. Je weet dat we ongeveer hetzelfde kapsel hebben, maar ik hoef ook echt niet met een blauwe kop op m'n werk aan te komen ;) Dit knalrood mag gelukkig wel.

Bij de Smullers zijn ze opzich wel iets makkelijker, maar daar mag ik eigenlijk weer geen stretches/oorbellen hebben ivm hygiëne. De eerste medewerker maakt het niks uit, maar de unitleider en alles daarboven is het er niet mee eens. Uiteindlijk mag ik dus wel blanke tunnels in, maar het is wel in strijd met de regelementen.

De klanten zal het allemaal vaak een worst wezen, zolang jij netjes je werk doet en je klantvriendelijk opstelt. Maar, dat wil niet zeggen dat blauw haar bij het imago van een winkel past. Ze mogen je niet letterlijk zeggen bij bijvoorbeeld een sollicitatie dat ze je niet aangenomen hebben om je blauwe haar, want dat is dan weer discriminatie.. Dan wordt er gewoon gezegd; je voldoet niet aan ons profiel o.i.d.

Je kunt wel de huisregelementen van de Lidl er op napluizen, of in dialoog gaan met de rayonmanager over wat ze bij de Lidl wel en niet acceptabel vinden. Zo stel jij je hoffelijk op, maar heb je wel de mogelijkheid om te verdedigen waar je voor staat. Tot die tijd zou ik, zeker met oog op contractverlenging, zorgen dat je je haren weer in een iets minder extreme kleur verft..

Ohja, en over kwastie nepnagels en nagellak; dat mag helaas niet volgens HACCP, dus dat zouden ze officieel wel moeten weigeren.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:07

Hier bij de Action loopt driekwart van het personeelsbestand wel rond met de meest idiote haarkleuren en sieraden, mega nepnagels en los voddig haar, maar van de supermarkt waar ik zelf heb gewerkt weet ik dat ze zulke mensen überhaupt niet aannemen en hun bestaande personeel instrueren zich niet te plamuren, de nagels niet te lakken, opvallende sieraden thuis te laten, het haar netjes vast te dragen en een broek/rok van fatsoenlijke lengte (minstens tot de knie) te dragen.

Zal inderdaad wel te maken hebben met het soort winkel, de Action is (sorry dat het zeg) nou eenmaal een beetje een cheapass winkel, terwijl de betreffende supermarkt bij een gereformeerd concern hoort. Die willen graag fatsoen uitstralen en daar past (iemand die eruit ziet als) een verdwaalde punker dus niet bij.
Kan me voorstellen dat ze daarin niet de enige zijn.
Kun je best een discussie over starten, maar de kans dat je wint is klein, want ze vinden dan heus wel een ander excuus om je eruit te gooien.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:11

Konstantine zie het zelf ook inderdaad, maar de mensen hier die 'opvallen' vallen ook gelijk op met hun spontaniteit, iets wat ik in de naastgelegen action niet kan zeggen. Daar werken alleen van die slonzen, haren niet netjes, houding waar je van in slaap valt etc.

Maar ik weet bijna zeker dat als ik mijn haren ietwat turquoise zou verven (niet helemaal) niemand hier in de supermarkt wat zou zeggen, zolang ik netjes doorwerk, spontaan en beleefd blijf en mijn gezicht nog natuurlijk uitziet :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:04

magriet schreef:
Saar88 schreef:

Als het zo simpel is moeten ze het ookin het contract zetten

Wat een kinderachtige reactie. Er staat ook niet in je contract dat je vriendelijk moet zijn tegen klanten, of dat je geen geld uit de kassalade mag pakken. Dus dat mag dan ook? Want het staat niet in je contract? Kom op zeg.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:07

Ben ik weer,

Heb mn zijkanten en de achterkant zwart geverft nu is alleen mijn hanenkam blauw. Dit was goed volgens de rayonmanager die was er vandaag toevallig ook. :)
Problem solved dus..

Ik weet dat ze in mn sollicitatiegesprek zeiden van liever geen groen of whatever. Maar de filiaal manager zei mij maakt t niet uit wat je doet, zolang ik er geen last van heb. Heb hiervoor bij de Jumbo gewerkt waar dus geen filiaal manager aan de pas kwam en dacht op t begin dus ook dat alleen de filiaal manager de baas was haha. Maargoed, het is 'opgelost'

De meeste vaste klanten vonden het belachelijk, dat het moest. Maarja behoudt toch liever mijn baan. :)

Bedankt voor de reacties!

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:08

_Christine schreef:
Blackflag schreef:
Misschien irriteer ik me het meeste aan het feit dat dingen niet eerlijk gaan.
De blonde 'snol' die om half 7 'ochtends thuis komt en vervolgens van half 9 tot 5 chagrijnig achter de kassa zit en bijna in slaapt valt is niet erg hoor je niemand over.

Nepnagels ook zoiets, lekker .. ben je de groenten aan t vullen schaaf je langs de courgette ...

Daar word helemaal niks over gezegd, maar als het is wat de meeste mensen niet kennen is het meteen afgekeurd. Ben bijna in staat om vanmiddag te vragen aan alle klanten of ze het storend vonden dat blauwe haar. Ik ging blijkbaar ook al over de tong bij de basisschool :')

Waarom altijd wijzen naar een ander? Jouw baas wil het niet hebben dus je hebt een keuze: of je past je aan of je verliest je baan.

Altijd roepen: MAAR hij of zij dan? Niks hij of zij, jouw baas heeft het tegen jou. Het 'chagrijnige sloerige blonde meisje' heeft niks met jouw haarkleur te maken.

Snap ook wel dat dit om mij gaat en mijn haarkleur. Maar vind het gewoon jammer dat ze dan geen keiharde metten maken met alles wat eigenlijk ook niet door de beugel kan. Daar irriteer ik me dan aan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:16

Ik zou dit soort dingen trouwens ook niet met klanten bespreken. Niks erger dan caissières die tegen elkaar over tegen klanten zeuren over de werkgever :=

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 23:09

Zijn er genoeg die vragen waarom ik het niet meer helemaal blauw heb. Zeg dan gewoon netjes dat het niet mocht maar dat ik t wel snap. Ga er niet over liegen dat ik t zelf niet meer mooi vind hahah

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:13

Oh dan doe jij het wel netjes ja. Ik hoor ze in sommige winkels wel eens tekeer gaan, nou :=

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:31

Ja, zo gaat nou helaas nou eenmaal met haarkleur. Er iets tegen inbrengen heeft sowieso weinig zin. Ik vind dat jij nog geluk heb dat je halfblauw mag TS. :)

Ik solliciteer niet eens meer bij winkels etc, omdat mijn sollicitatiebrieven met pasfoto niet eens beantwoord werden. :+ Mijn baantjes zijn er altijd zo op uitgezocht geweest dat het niet uitmaakt hoe ik er uit zag.

Maarja, het is mijn keuze, dus ik klaag er niet al te veel over. Zo is dat nu eenmaal. Helaas hoor, dat wel. En nu kunnen veel mensen me kinderachtig noemen, mijn haar, piercings etc horen nou eenmaal bij mijn identiteit. :) Dat geef ik liever niet op nee.