Mag ik je legitimatie bewijs ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:04

Varekaj schreef:
Heb ook al paar keer van jongere studentes uit mijn klas de vraag gehad hoe ik het doe om er zo jong uit te zien. Zelf zijn ze vaak tussen 18 en 22 en worden ze meestal stuk ouder geschat. Mijn gouden raad? Haal die verf van je gezicht, gewoon wat neutraal poeder, mascara en neutrale lipbalsem doen wonderen om je huidje stralend te houden en helemaal als je nog dagcrème gebruikt. Clou: ik gebruik niks van dat alles en loop 99% van de tijd naturel rond.

Tja ik doe niet eens dagcreme op :oo
draag wel elke dag oogschaduw en mascara, maar niet zo overdreven als mijn jongere klasgenoten idd...
En voor de rest? Het kind in jezelf bewaren denk ik _O-

Af en toe matrassurfen, of op een wipkip klimmen, doe eens gek en blijkbaar blijf je dan jonger ofzo :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:22

Ik smeer geen dagcrème, gebruik zelden mascara of oogschaduw als ik naar school moet en zie er dan ook vaak uit als een zombie met een gigantisch ochtendhumeur :)) ik fleur pas op als ik langs de koffiemachine ben geweest :)) En met mij vele anderen, de automaat is ons vast afspreekpunt.

Die crème zou ik beter wel doen voor droge huid maar ik blijf dat ene minuutje toch echt liever in m'n bed liggen. Grappig is wel dat de "ouderen" waaronder ikzelf en nog enkele 30+'ers vaak de grootste idioten en lolbroeken zijn :))
Zo was er gisteren praktijkles verbanden aanleggen. Docent doet hele uitleg "je doet dit en dan krijg je dat", gooit mijn klasgenoot van 32 eruit "mevrouw, ik zie het verband niet". De ouderen inclusief docent met de slappe lach en de jonge garde? Die zag het verband inderdaad niet tussen de uitleg en de opmerking :+

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:26

Varekaj schreef:
Die crème zou ik beter wel doen voor droge huid maar ik blijf dat ene minuutje toch echt liever in m'n bed liggen. Grappig is wel dat de "ouderen" waaronder ikzelf en nog enkele 30+'ers vaak de grootste idioten en lolbroeken zijn :))
Zo was er gisteren praktijkles verbanden aanleggen. Docent doet hele uitleg "je doet dit en dan krijg je dat", gooit mijn klasgenoot van 32 eruit "mevrouw, ik zie het verband niet". De ouderen inclusief docent met de slappe lach en de jonge garde? Die zag het verband inderdaad niet tussen de uitleg en de opmerking :+

Ja dat heb ik dus ook vaak. Docent zegt iets, ik maak er iets grappigs van en samen lachen we ons suf en de de rest kijkt ons aan alsof we gek zijn... :')

Of oude televisieprogramma's opnoemen dat is ook een leuke :j
Pieter post bijvoorbeeld... kennen ze niet _O-
Of de snorkels, die kennen ze ook al niet... :oo

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:07

Leonyr schreef:
Even vanaf de andere kant:
Als caissière ben je verplicht het ID te vragen tot de 21e. Doe je dit niet (en ze komen er achter), dan wordt er € 1800,- aan boete gerekend, aan jou persoonlijk.
Niet zo lang geleden hebben we een controle gehad en binnenkort kunnen we er nog één verwachten. Omdat we geen van allen zitten te wachten op een dergelijke boete, vragen we bij de kleinste twijfel meteen het ID.
Niet om de klanten te pesten, je moet het ook zeker niet als belediging opvatten, maar voor ons is dit puur uit 'angst' voor deze boete.

En voor ons is het even vervelend als mensen (die ouder blijken te zijn) vervolgens vervelende opmerkingen maken. Wij kunnen er niets aan doen maar helaas kom ik vaak genoeg klanten tegen die overdreven zuchtend, steunend en kreunend het ID uit de tas halen om mij vervolgens zeer geïrriteerd aan te kijken.
Geloof mij maar; het is voor ons net zo vervelend als voor jullie.

Ook ik werk als caissière en ook bij ons komt bureau Nuchter zo nu en dan langs. Sterker nog, als de winkel waar ik werk nog een keer de fout ingaat volgt er een tijdelijke sluiting. Eerder is er al een boete geweest. Jij zegt dat die boete à 1800,- persoonlijk aan jou doorgerekend kan worden. Ik weet eigenlijk wel zeker dat dit niet mogelijk is. Dit hele gebeuren komt, lijkt mij, voor risico van de werkgever.

Helaas werken bij ons nog al wat meiden die zelf net 16 zijn en het allemaal niet zo interesseerd met als gevolg dat er soms wel naar ID wordt gevraagd maar niet naar de leeftijd wordt gekeken en de alcohol gaat dus toch gewoon mee.. Ook bij ons geldt overigens daarvoor een officiële waarschuwing. Drie keer in de fout is einde dienstverband, en terecht vind ik zelf.

Wat een leeftijden komen hier voorbij zeg, haha. Maar leeftijden inschatten is soms ook echt moeilijk ik weet er alles van. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:26

Ik ben 24 en ik kreeg een tijd terug ook de vraag: ben je al 16?
Dus ik zei: 8 jaar geleden was ik 16...
Die jongen bleef maar sorry stamelen, vond het gewoon zielig!
En dat voor die paar biertjes haha. Op mn werk denken mensen vaak ook dat ik 19 ofzo ben.

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:22

angelaatjuh schreef:
Leonyr schreef:
Als caissière ben je verplicht het ID te vragen tot de 21e. Doe je dit niet (en ze komen er achter), dan wordt er € 1800,- aan boete gerekend, aan jou persoonlijk.
Niet zo lang geleden hebben we een controle gehad en binnenkort kunnen we er nog één verwachten. Omdat we geen van allen zitten te wachten op een dergelijke boete, vragen we bij de kleinste twijfel meteen het ID.
Niet om de klanten te pesten, je moet het ook zeker niet als belediging opvatten, maar voor ons is dit puur uit 'angst' voor deze boete.

En voor ons is het even vervelend als mensen (die ouder blijken te zijn) vervolgens vervelende opmerkingen maken. Wij kunnen er niets aan doen maar helaas kom ik vaak genoeg klanten tegen die overdreven zuchtend, steunend en kreunend het ID uit de tas halen om mij vervolgens zeer geïrriteerd aan te kijken.

Bij ons moeten we ook echt erom vragen. Bij twijfel? Vragen. Regelmatig krijgen wij controles (laatst zelf 2x op 1 dag) en kan gewoon ontslagen worden wanneer je 3x 'gefaald' hebt.. Ook kan de winkel gesloten worden wanneer je te vaak niet om legitimatie vraagt.
Probeer wel goed te kijken maar als het druk is dan kijk ik ook minder goed.

Snap dat het vervelend is, maar voor ons ook! Wij moeten maar zien wie 16 of 20 is..

Hier ook caissière! Bij ons gaat het precies zelfde, laatst nog cursus over gehad. Het is zo onwijs moeilijk om iemands leeftijd te schatten. Ik heb ook wel eens iemand ie 34 bleek te zijn om ID gevraagd, bij ons is het ook twijfel, betekend vragen.

Helaas zijn er ook een hele hoop mensen die niet erg positief reageren...

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:57

Ik lach altijd, begrijp best waarom ze het vragen!
jongere van tegenwoordig zien er ook een stuk ouder uit als ze bv maar 14, dus gewoon voor de zekerheid vragen.

Ik weet het inmiddels dus heb mijn id gewoon al bijna in mn hand als ik zoiets haal :P

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:58

Anoli schreef:
Varekaj schreef:
Heb ook al paar keer van jongere studentes uit mijn klas de vraag gehad hoe ik het doe om er zo jong uit te zien. Zelf zijn ze vaak tussen 18 en 22 en worden ze meestal stuk ouder geschat. Mijn gouden raad? Haal die verf van je gezicht, gewoon wat neutraal poeder, mascara en neutrale lipbalsem doen wonderen om je huidje stralend te houden en helemaal als je nog dagcrème gebruikt. Clou: ik gebruik niks van dat alles en loop 99% van de tijd naturel rond.

Tja ik doe niet eens dagcreme op :oo
draag wel elke dag oogschaduw en mascara, maar niet zo overdreven als mijn jongere klasgenoten idd...
En voor de rest? Het kind in jezelf bewaren denk ik _O-

Af en toe matrassurfen, of op een wipkip klimmen, doe eens gek en blijkbaar blijf je dan jonger ofzo :')

Ik plamuur mezelf regelmatig onder, en rook ook nog eens :+
toch lijk ik 15 haha grrr..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 07:20

eenitraM schreef:
"mag ik uw id even zien"

"Rijbewijs ook goed?"

*Geeft rijbewijs*

Mevrouw kijkt naar de datum

"Mevrouw, het is een RIJBEWIJS. +16. Of te wel, geef mij die peuken nou maar"

Leuk, baliemedewerkers pesten :')

Dit heb ik ook een keer gehad, bij een pomp op de snelweg nota bene! Mén, dat was echt zo'n grietje die zich moest bewijzen bij dr baas ofzo, ik heb me een partij staan ergeren.
Was ergens midden in de nacht, mijn auto was de enige auto die daar aan kwam rijden en nadat ik sleutels én rijbewijs heb gegegeven, gaat ze nog op dr gemakkie mn geboortedatum zoeken...
Was toen niet zo gecharmeerd zeg maar :=

Dooortje

Re: Mag ik je legitimatie bewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:22

Ik werk zelf ook als caissière, als ik weet/zie dat iemand ouder is dan 16 waarom zou ik dan nog om ID vragen?
Ik werk in een dorpje, dus de meesten ken ik wel die bij mij aan de kassa komen. Als ik dus weet dat ze ouder zijn dan 16 maar nog geen 21 moet ik hun ID vragen? Wat belachelijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:39

Jannickee schreef:
Ik werk zelf ook als caissière, als ik weet/zie dat iemand ouder is dan 16 waarom zou ik dan nog om ID vragen?
Ik werk in een dorpje, dus de meesten ken ik wel die bij mij aan de kassa komen. Als ik dus weet dat ze ouder zijn dan 16 maar nog geen 21 moet ik hun ID vragen? Wat belachelijk :')

Dat moet idd.

Ik had het gister nog, vroeg om ID, moet dat nu nog?! Ja dat moet :) jongen was 22 bleek, dan moeten jullie dat ding ook weghalen! Welk ding? Wijst naar de sticker waarop staat dat je tm je 21e ID moet laten zien.. Ik moet schatten of je ouder dan 21 bent of niet, ben je jonger dan 21 dan moet je uit jezelf je ID laten zien, dat staat er ook op :)
Meneer was boos, heel jammer voor hem maar ik heb de regels ook niet bedacht.
Soms is het lastig schatten, collega vroeg het laatst ook aan iemand van 26, als hij bij mij aan de kassa had gestaan had ik hem ook gevraagd, hij zag er gewoon jong uit..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:04

Bij mij vragen ze ook zéér regelmatig om legitimatie voor sigaretten.. Ik vind het eerlijk gezegd wel vervelend, want ik lijk toch geen 15 jaar..
Sowieso word ik over al altijd jonger geschat.. Mensen zeggen altijd; "Ach, ben je over 10 jaar alleen maar blij mee". Nou, ik merk toch dat ik soms niet serieus genomen wordt, zo van.. Wat weet dat "meisje" nou.. Nou, dat meisje is toch "al" 26...

Maar ja, ik zal het voorlopig wel houden want ik ben maar 1.65 en daarnaast een sportief tenger typje ( ik weeg 48 kilo). Maar soms is het best vervelend..

zo had ik 2 jaar terug met mijn huidige vriend, mijn 1e date.. Dus ik bestel bij het restaurant waar we aten een wijntje.. zei de ober; "Sorry, wij verkopen geen alcohol aan personen onder de 16". :Y) Dat was best awkward..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:11

Och, ik heb het de laatste tijd ook zo vaak in de supermarkt dan ik me moet legitimeren om een fles wijn mee te krijgen. Dan zeg ik nog een soort grappend 'nou ik ben al een tijdje geen 16 meer hoor'. Nou dan kijken ze je bloedserieus aan 'jamaar mevrouw... je moet t/m 20 je ID laten zien hoor'. Tja, dat ben ik ook al een tijdje niet meer. Ach, ze doen hun werk en blijkbaar hoef ik nog geen dure dagcremes aan te schaffen :P

Bij de tank heb ik het ook gehad, benzine en een pakje sigaretten. Of ze mn ID mocht zien, toen heb ik eerst maar gevraagd waar ze dacht dat ik die 20 liter benzine gelaten had, ik was notabene de enige auto die er stond. Ach, je kunt wel overal om ergeren, maar ik probeer er maar de humor van in te zien.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:12

Nessah schreef:
zo had ik 2 jaar terug met mijn huidige vriend, mijn 1e date.. Dus ik bestel bij het restaurant waar we aten een wijntje.. zei de ober; "Sorry, wij verkopen geen alcohol aan personen onder de 16". :Y) Dat was best awkward..

Zoiets had ik ook een keer... :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:12

Mars schreef:
Bij de tank heb ik het ook gehad, benzine en een pakje sigaretten. Of ze mn ID mocht zien, toen heb ik eerst maar gevraagd waar ze dacht dat ik die 20 liter benzine gelaten had, ik was notabene de enige auto die er stond. Ach, je kunt wel overal om ergeren, maar ik probeer er maar de humor van in te zien.

Was dat heel toevallig bij de BP op de A20? :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:15

Leonyr schreef:

Dit inderdaad. Daarnaast zag ik een reactie voorbij komen 'Leuk he, baliemedewerksters pesten'.
Nou, zie de lol er niet van in. Je doet je werk, krijgt regels op gelegd via je baas en als klanten hoef je daar ons echt gek niet mee aan te steken :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:19

Yv_ schreef:
Mars schreef:

Was dat heel toevallig bij de BP op de A20? :')

Hoezo dat? Heb je eenzelfde ervaring? :D
Het was wel een BP overigens, hier in Vlaardingen, maar al enige tijd geleden.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:20

:D
Yv_ schreef:
eenitraM schreef:
"mag ik uw id even zien"

"Rijbewijs ook goed?"

*Geeft rijbewijs*

Mevrouw kijkt naar de datum

"Mevrouw, het is een RIJBEWIJS. +16. Of te wel, geef mij die peuken nou maar"

Leuk, baliemedewerkers pesten :')

Dit heb ik ook een keer gehad, bij een pomp op de snelweg nota bene! Mén, dat was echt zo'n grietje die zich moest bewijzen bij dr baas ofzo, ik heb me een partij staan ergeren.
Was ergens midden in de nacht, mijn auto was de enige auto die daar aan kwam rijden en nadat ik sleutels én rijbewijs heb gegegeven, gaat ze nog op dr gemakkie mn geboortedatum zoeken...
Was toen niet zo gecharmeerd zeg maar :=

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:21

Nee, maar toch vind ik het begrijpelijk dat het beledigend kán worden opgevat. Als je bijvoorbeeld 30 bent en nog steeds je ID moet laten zien. Alsof je een 15jarige bent die voor het eerst een bacardi breezer koopt. :P
En dan de opmerking: joh, als je 40 bent ben je dr blij mee! Ik vind dat zo'n $#! opmerking. Het is echt niet fijn om altijd jong te worden geschat en niet serieus genomen te worden :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:22

O dat was daar :')
Tja, ik begrijp echt dat iedereen zn werk moet doen hoor, vind het bij een supermarkt ook geen punt. Maar kom op zeg, als ik met een auto aan kom zetten en benzine tank mag je er toch wel van uit gaan dat ik in ieder geval de 18 gepasseert ben.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:24

Geen probleem als er bij de verkoop van drank/tabak gevraagd zou worden naar mijn leeftijd. Het schatten van leeftijd vind ik zelf ook altijd moeilijk, dus dan maar het zekeren voor het onzekere!

Alleen ben ik vorig jaar lid geworden bij de bieb. Vrouw kijkt me aan en zegt heel vrolijk ' Ow misschien kan je nog net jeugdlid worden?' Jeugdlid is onder de 18... 'Eumn nee mevrouw, ik ben 28 :') '

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:28

Haha ik kan jullie ook vertellen dat je je kapot schaamt als je tot 3x toe aan iemand de ID vraagt terwijl die persoon uit '83 is... Ze ziet er echt heel jong uit, en ik trap er steeds weer in... :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:32

Oh verschrikkelijk... ik haatte dat ook altijd zo.
Moet ik wel zeggen... toen ik 30 werd (au) ben ik naar de slijterij gegaan, fles sterke drank gepakt, naar de kassa gelopen en ik kreeg de vraag: 'mag ik je legitimatie?'. Ik heb gezegd dat ik dat niet bij me had, bedankt voor het compliment, de drank mochten ze houden (ik drink geen alcohol). Maar vond het tóch even fijn om te horen dat ik zoveel jonger lijk :D

Maar ik heb er wel een hekel aan als je even snel de winkel in rent (laatst bij AH sigaretten voor vriendlief gehaald), je rijbewijs ligt in je auto en je krijgt de vraag. Echt hoor, dan mogen ze de sigaretten houden, dan ga ik wel naar de buren.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:43

Ik ben 19 en de keren dat ik mijn ID heb moeten laten zien zijn nog op één hand te tellen, terwijl ik er helemaal niet ouder uit zie (eerder jonger).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:44

dat je niet serieus genomen wordt is wel het lastigste aan jonger geschat worden. Of bij een controle met de auto op kant moeten en een agent die al met voorpret denkt een tiener zonder rijbewijs aan de kant te hebben. Heerlijk als ze dan voor aap staan haha. ben op mijn werk ook vaak aanzien als jobstudent terwijl ik net als jongste al het langst in vaste diens was en dus ook de leiding had