Leonyr schreef:Even vanaf de andere kant:
Als caissière ben je verplicht het ID te vragen tot de 21e. Doe je dit niet (en ze komen er achter), dan wordt er € 1800,- aan boete gerekend, aan jou persoonlijk.
Niet zo lang geleden hebben we een controle gehad en binnenkort kunnen we er nog één verwachten. Omdat we geen van allen zitten te wachten op een dergelijke boete, vragen we bij de kleinste twijfel meteen het ID.
Niet om de klanten te pesten, je moet het ook zeker niet als belediging opvatten, maar voor ons is dit puur uit 'angst' voor deze boete.
En voor ons is het even vervelend als mensen (die ouder blijken te zijn) vervolgens vervelende opmerkingen maken. Wij kunnen er niets aan doen maar helaas kom ik vaak genoeg klanten tegen die overdreven zuchtend, steunend en kreunend het ID uit de tas halen om mij vervolgens zeer geïrriteerd aan te kijken.
Geloof mij maar; het is voor ons net zo vervelend als voor jullie.
Ook ik werk als caissière en ook bij ons komt bureau Nuchter zo nu en dan langs. Sterker nog, als de winkel waar ik werk nog een keer de fout ingaat volgt er een tijdelijke sluiting. Eerder is er al een boete geweest. Jij zegt dat die boete à 1800,- persoonlijk aan jou doorgerekend kan worden. Ik weet eigenlijk wel zeker dat dit niet mogelijk is. Dit hele gebeuren komt, lijkt mij, voor risico van de werkgever.
Helaas werken bij ons nog al wat meiden die zelf net 16 zijn en het allemaal niet zo interesseerd met als gevolg dat er soms wel naar ID wordt gevraagd maar niet naar de leeftijd wordt gekeken en de alcohol gaat dus toch gewoon mee.. Ook bij ons geldt overigens daarvoor een officiële waarschuwing. Drie keer in de fout is einde dienstverband, en terecht vind ik zelf.
Wat een leeftijden komen hier voorbij zeg, haha. Maar leeftijden inschatten is soms ook echt moeilijk ik weet er alles van.