Psychose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:34

Ik ga straks ook even je verhaal lezen, het klinkt allemaal heel bekend.
Maar ik kan er helaas niet verder opin gaan, als je wat wilt weten mag je een pb sturen ;)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:34

Godswaanzin komt idd bij veel geestesziektes voor. Heb even naar het boek gezocht maar ik kom alleen op samenvattingen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:37

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:38

Cayenne schreef:
Zijn de mensen met godswaanzin misschien in het "gewone leven" ook gelovig? Misschien dat het in een psychose versterkt?

De mensen die ik ken igg niet. Alleen mijn stieftante heeft een gelovige opvoeding gehad. Mijn eigen tante/beste vriendin en kennissen hebben nog nooit een kerk van binnen gezien ;( maar nu verspreiden ze wel het heilige woord. Misschien heel asociaal van mij maar ik kwam een tijd terug per ongeluk op iemand zijn facebook profiel met een psychose die werkelijk al zijn gedachten op facebook zet. per PB wil dat profiel best doorgeven maar ga dan aub die jongen geen berichten ofzo sturen want ik heb werkelijk geen idee wie het is maar ik kijk wel eens vaker op zijn profiel omdat je dan echt goed te lezen krijgt hoe verwarrend en moeilijk en heftig zijn gedachtes zijn

Bloempjebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 17:40

Zo jullie gaan hard.
Hij heeft wel godswaanzin maar is verder niet bezig me de bijbel. Hij herhaalt ook geen citaten uit de bijbel ofzo alleen Jezus komt nog wel eens voorbij.
Van wat ik weet zijn ze bij het UMC Utrecht wel allemaal onderzoeken aan het doen naar wat het met de hersenen doet, zo moet ik ook om het jaar daarheen voor onderzoeken en een mri enz.

Ergens las ik dat het veel energie kost en dat is ook inderdaad wel zo, voel me ook altijd best leeg gezogen als ik daar weg ga.

Wat ik vooral ook erg naar vond waren sommige reacties van mensen om me heen die je het verteld.

En ik snap dat mensen zeggen denk aan je toekomst enz, maar ik weet hoe het is om met iemand met een psychose te moeten leven en ik zal hem nooit verlaten behalve als het echt echt niet meer zal gaan.
In zijn goede momenten is het wel echt weer mijn mannetje.

Hij heeft ook geen suïcide gedachten hij wil juist niet dood.
Mijn vriend is wel gedoopt enz maar verder nooit wat me zijn geloof gedaan en ook geen behoefte aan gehad. Hij is trouwens midden 20.

kiki1983

Re: Psychose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:42

Lieve TS: Niemand zegt dat je hem moet verlaten maar ik heb van dichtbij gezien door wat een HEL de partner van een psychotisch persoon door heen moet gaan en dat gun ik mijn ergste vijand nog niet eens. Ik vind je zeer sterk overkomen en de nare reacties slaan echt nergens op. Je vriend kan er ook niks aan doen ik hoop heel erg voor je dat hij weer de oude wordt. Hoe oud is je vriend trouwens?

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:46

Allereerst TS, sterkte de komende tijd!

Bij mij ex vermoedde ik ook psychoses.
Vond het moeilijk om vast te stellen, omdat het vooral was als hij drank en drugs had gebruikt.
God had een plan voor hem, hij was de nieuwe Jezus. Paarden met onthoofde ridders die achter hem aan zaten.
Wereld complot theorie, illuminatie, blabla. Vooral complot theorieën, heb hem niet mee gemaakt zonder die ideeën.
Hij is nooit opgenomen geweest en hij vond zelf dat hij geen probleem had.
Hij had niemand om zich heen die er iets aan kon doen. Hij was werkloos, geen school, moeder alcoholist.
Uiteindelijk kon ik er niet mee door gaan, ik ben geen psycholoog. En onze levens verschillen te veel.

kiki1983 schreef:
Ik vraag mij ook af waarom ze bijna allemaal precies hetzelfde denken. Allemaal godswaanzin en geloven in complottheorieen. Misschien kan iemand werkzaam in deze setor daar opheldering over geven?

Ben ik ook erg benieuwd naar.

Kanelly schreef:
In het boek van Dick Swaab 'Wij zijn ons brein' staat dit stuk wel nader uitgelegd (godwaanzin) met mogelijke verklaringen.
Heb het boek nu alleen niet bij de hand, probeer het vanavond op te zoeken.
(Of iemand moet er even op willen googlen)

Owja, dat boek staat nog steeds op mijn verlanglijstje. :')
Binnekort maar even kopen, lijkt me erg interessant!

Bloempjebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 17:58

kiki1983 schreef:
Lieve TS: Niemand zegt dat je hem moet verlaten maar ik heb van dichtbij gezien door wat een HEL de partner van een psychotisch persoon door heen moet gaan en dat gun ik mijn ergste vijand nog niet eens. Ik vind je zeer sterk overkomen en de nare reacties slaan echt nergens op. Je vriend kan er ook niks aan doen ik hoop heel erg voor je dat hij weer de oude wordt. Hoe oud is je vriend trouwens?

Ik bedoel ook niet dat jij dat hebt gezegd hoor, maar de mensen kunnen soms heel hard zijn en hebben dat zelf volgens mij niet eens door. Daar heb ik het soms moeilijker mee als deze situatie het idee dat ik me vaak moet verdedigen want waar ik vandaan kom zijn mensen niet echt tactisch met hun uitspraken. ik zal altijd vechten voor onze relatie maar mocht dat echt niet meer gaan zal ik toch wel voor mezelf kiezen. Hij is 26. Ik denk dat het vooral met zijn nare jeugd heeft te maken, daar wil ik hier niet teveel over los laten maar als iemand het echt wilt weten mag diegene altijd pb sturen.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:03

26 is idd een leeftijd dat het veel voorkomt. En eerlijk is eerlijk TS heel veel respect voor jou. Ik weet natuurlijk niet hoe ik zal reageren als ik eenmaal in dezelfde situatie zit maar nu praat ik heel makkelijk dat ik toch niet met mijn vriend verder ga. Maarja wie weet als ik zelf ooit nog eens in deze situatie kom misschien reageer ik dan wel totaal anders. Ook erg knap van je dat je toch realistisch blijft.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:03

tante_trien schreef:
Als je ook op internet even zoekt zal je ook vinden dat je nooit mee mag gaan in de beleving van de persoon met de psychose.

Huh? Maar als je nooit mee mag gaan in de psychose, hoe ga je er dan achterkomen hoe veelomvattend de psychose is? Wat je client precies allemaal beleeft?
Mij lijkt, en zo handel ik ook op mijn werk, dat je best iets mee kan gaan in de belevingen van iemand, mits de situatie dat toelaat, zolang je maar duidelijk stelt dat je gelooft dat wat diegene beleeft voor hem of haar op dat moment echt is, maar dat jijzelf het anders ziet.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:04

Psychoses is een lastig iets, maar zoals je zelf ook gelukkig al weet is er wel goede hoop met de juiste medicatie. De juiste medicatie vinden kan alleen wel een hele tijd overheen gaan, dat is echt maatwerk en soms even zoeken. Tegen zijn belevingswereld in gaan heeft idd geen zin, aangezien het ZIJN waarheid is. Meepraten vind ik wel weer het andere uiterste. Ik vind je sterk overkomen dus zolang je het zelf aankunt denk ik dat het belangrijkste voor hem is dat je er gewoon voor hem bent, dat je naar hem luistert en dat hij weet dat je hem steunt. Hou daar alleen wel goed je eigen grenzen bij in de gaten. Normaal is het zo dat er op een psychiatrische afdeling ook regelmatig gesprekken zijn met familie/partner, als ondersteuning. Ik weet niet of je die al gehad hebt maar zo niet zou daar om kunnen vragen. Je zou ook een stukje ondersteuning kunnen zoeken op een forum voor omstanders van mensen met schizofrenie/psychoses of eens een gesprek aangaan bij je huisarts. Wellicht weet die ook wel weer wegen. Binnen de ggz worden nl. ook vaak cursussen gegeven voor omstanders van... Het kunnen delen met gelijkgestemden geeft vaak toch wel weer andere inzichten en vooral veel steun. Ik vind je een kanjer dat je er zo voor hem wilt en kunt zijn, hij heeft er tenslotte ook niet om gevraagd, maar zorg ook goed voor jezelf.

Heel veel sterkte.

Izep

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:08

izep: Ook met medicatie is er een kleine mogelijkheid dat het nooit over zal gaan. Mijn stieftante kreeg het op haar 23ste..Nu is ze 58 en heeft serieus in al die jaren geen enkel helder moment meer gehad.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:14

Ze zegt ook "er is goede hoop". Laten we nog even niet van het ergste uitgaan ;)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:22

Oh ik ga zeker niet van het ergste uit maar omdat er imo werd gesuggereerd van ach wat medicatie en alles is weer normaal.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:22

Kiki: Dat zeg ik ook niet toch? Ik schreef dat er goed hoop is. Helaas bestaan er ook in de psychiatrie geen wondermiddelen wat helaas betekent dat niet iedereen geholpen kan worden. Die fase lijkt op dit moment nog niet bereikt dus dan moet je hoop houden, dat is nl. de enige houvast die je hebt.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:23

Dat is waar daar heb je gelijk in. Gewoon maar hopen voor de TS en haar vriend dat de medicatie werkt en hij snel weer de oude is!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:46

Mijn 'oom' heeft het opeens weer gekregen, nou ja Hij had het in zijn twintiger jaren ook al en is daarna jarenlang aardig stabiel geweest. Zijn trigger is stress, erge stress. Moeder die op sterven lag en een bedrijf dat niet goed liep en dus kreeg hij op zijn 50e weer een psychose. Dus dat scheelt ook een hoop, hij weet waardoor het komt en kan maatregelen nemen. Hij gaat bijvoorbeeld elke dag een stuk wandelen om zijn hoofd leeg te lopen. Op het moment dat hij weer pittige stress ervaart, gaat hij ook gelijk langs bij de hulpverlener :) Hij laat zich ook vrij makkelijk opnemen gelukkig, is nooit echt een strijd.
Op zijn werk weten ze ervan :) dat scheelt ook!

Is er hoop? Ja. Maar het is echt een trial and error om te kijken wat werkt en tot die tijd is het echt afzien :(:) Ik heb zelf veel baat bij humor, om het te relativeren (en dan bedoel ik niet met diegene, maar met bv vriendinnen)

Diegene waar ik het eerder over had die echt een ander persoon werd, is nu ook stabiel met de goede medicatie, al jaren :j speelde wel meer mee dan alleen psychose overigens.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:53

Citaat:
Mij lijkt, en zo handel ik ook op mijn werk, dat je best iets mee kan gaan in de belevingen van iemand, mits de situatie dat toelaat, zolang je maar duidelijk stelt dat je gelooft dat wat diegene beleeft voor hem of haar op dat moment echt is, maar dat jijzelf het anders ziet.

Deze had ik even gemist, sluit ik me helemaal bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:06

Ik werk ook in de psychiatrie en heb op het gebied van psychoses ook al veel gezien.

Wij ontkennen NOOIT de beleving van de cliënt want daar mee loop je het risico dat je de achterdocht richting jezelf en het team alleen maar vergroot. We benoemen wel dat wij het anders beleven en dat er daarin dus een verschil zit maar ontkennen nooit dat de belevenis er is.

TS: ook mijn inbox staat open in geval van vragen... Zou je mij (eventueel via pb) willen vertellen waar je vriend is opgenomen? Wie weet kan iemand hier iets voor je betekenen die in die regio werkt?

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:23

Ook ik ben heel erg bekend met psychoses icm bipolaire stoornis in directe omgeving.

Inderdaad kwam godswaanzin van pas, ''hogere machten'', dagen lang op Google zoeken naar (zogenaamde) verbanden, teletekst afspeuren, liedjes waar weer een verband in zat en zo nog veel erger. T is verschrikkelijk, vooral omdat jij de persoon niet begrijpt.

Ik wil er niet verder op ingaan maar je mag me gerust PBen mocht je vragen hebben of er over willen praten. Ik heb zelf veel hulp gekregen omdat ik zelf jong was (14) toen ik er in directe omgeving mee te maken kreeg. Gelukkig gaat het nu beter door juiste medicatie met deze persoon.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:26

pniekepnak schreef:
tante_trien schreef:
Als je ook op internet even zoekt zal je ook vinden dat je nooit mee mag gaan in de beleving van de persoon met de psychose.

Huh? Maar als je nooit mee mag gaan in de psychose, hoe ga je er dan achterkomen hoe veelomvattend de psychose is? Wat je client precies allemaal beleeft?

Dat is niet zo moeilijk bij onze bewoners, gewoon vragen:"heb je nog last van klachten?" Dan krijgen we vaak heel eerlijk antwoord. Het is een beetje per persoon verschillend hoe of wat. Maar de meeste vewoners van ons wonen er al 8 jaar en bij het team erg bekend, dan heb je snel genoeg door als het fout dreigt te gaan, daarvoor hoef je niet alle belevingen/waanideeën/ hallucinaties precies te weten.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:33

Oke, ik snap het. Ik kan je alleen vertellen dat het bij mensen die nog niet goed zijn ingesteld op medicatie en die pas net zijn opgenomen vaak heel anders werkt. Die mensen die jij beschrijft, ja, daar zitten er bij mij ook wel een paar van, maar lang niet allemaal en dan zul je wat inventiever moeten zijn om aan je informatie te komen.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:18

Ik wil je even heel erg veel sterkte wensen.. Je komt heel erg sterk op mij over, maar vergeet jezelf niet hé :(:).

Ik heb ook ervaring met iemand die psychoses had. Mijn ex, die zag mensen op het balkon staan. Die bleef opstaan en kijken. Toen ik vroeg of ik eens moest gaan kijken anders was hij er van overtuigd dat ik er bij hoorde en dat ik ze zou binnen laten..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:25

Psychose opzich is geen diagnose.. dus wel apart dat hij gediagnosticeerd is met een psychose? Een psychose is een symptoom en kan verschillende oorzaken hebben. Shizofrenie - zoals bij je broer -, een bipolaire stoornis, depressie... Ben je al op de hoogte wat er bij je vriend aan de hand is?

Iig sterkte, het is heel moeilijk om hier mee om te gaan.

Zelf heb ik het van dichtbij meegemaakt met m'n moeder. Zij was zwaar depressief met psychoses. Maar na jaren intensieve therapie is ze er 100% vanaf. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:39

Iemand kan ook een enkele psychose hebben door bijvoorbeeld drugsgebruik of stress teveel. Dus dat het geen diagnose is klopt maar die hangt er ook niet altijd aan vast...