even stuk geslagen, rechtsbijstand dekt opeens niet.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 13:01

Ik hoop het ook, want dit is niet goed voor de bloeddruk... Heb wel wat offertes liggen van deurwaarders, maar allemaal met een voorschot op griffie kosten, dagvaardingskosten en loonbeslagleggingskosten en dat gaat al hard richting de €1000,- (griffiekosten iets van 490, dagvaardig iets van 200 en loonbeslag 220....) allemaal kosten waar ik dus eigenlijk voor verzekerd ben.....

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:18

ik ben nu heel benieuwd hoeveel huur je nu misloopt, want dat kan je dan tegenover de kosten zetten die je moet maken. Als je zeg maar 500 per maand misloopt, heb je die 1000 euro er dus na 2 maanden weer uit met nieuwe, eerlijke huurders..
En met loonbeslag krijg je ook alweer wat binnen van de vervelende huurders :P wat je anders dus ook zou mislopen

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:40

Mocht je je huurders er niet goed schiks uit krijgen, dan maar kwaad schiks denk ik dan! (zouden ze bij mij echt aan het verkeerde adres zijn)

Maar hopelijk gaat Das je zaak nu wel oppakken en kan het allemaal gewoon netjes geregeld worden. Succes ermee!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 13:43

jorretje schreef:
ik ben nu heel benieuwd hoeveel huur je nu misloopt, want dat kan je dan tegenover de kosten zetten die je moet maken. Als je zeg maar 500 per maand misloopt, heb je die 1000 euro er dus na 2 maanden weer uit met nieuwe, eerlijke huurders..
En met loonbeslag krijg je ook alweer wat binnen van de vervelende huurders :P wat je anders dus ook zou mislopen

De huur is E1000,- p/m excl. (2 onder 1 kap één gezinswoning met tuin in de randstad) dus iets meer, natuurlijk gaan we alles proberen te verhalen op deze mensen, echter gaat het hier om mensen die gezien hun achtergrond waarschijnlijk op de bank weinig / tot niets hebben staan..... Maar we zullen alles op alles zetten om het terug te krijgen.....

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:53

Ik zou de 'huurder' op bellen en ze vertellen dat ze per direct het pand moeten verlaten. Datum afspreken, ander slot op de deur zetten. Klaar. De kosten die je nu maakt zijn niet te verhalen. En de huur die je mis loopt, krijg je ook niet weer terug. Korte mette maken, zoek wat grote kerels uit die jou kunnen helpen, de tijd van zoete broodjes bakken is voorbij. Sterkte ermee.

_JTM

Re: even stuk geslagen, rechtsbijstand dekt opeens niet.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:57

Bah wat een verhaal Mer! Ik hoop dat DAS hun fout gaat erkennen en het alsnog voor je oplossen zodat jij/jullie niet met alle kosten zitten.
Probeer niet teveel te stressen, is niet goed voor jullie kindje! Heel veel succes!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:58

ulyse schreef:
Ik zou de 'huurder' op bellen en ze vertellen dat ze per direct het pand moeten verlaten. Datum afspreken, ander slot op de deur zetten. Klaar. De kosten die je nu maakt zijn niet te verhalen. En de huur die je mis loopt, krijg je ook niet weer terug. Korte mette maken, zoek wat grote kerels uit die jou kunnen helpen, de tijd van zoete broodjes bakken is voorbij. Sterkte ermee.

En dit zijn echt weer adviezen die nooit gegeven zouden moeten worden... serieus, we leven hier niet in een bananenrepubliek!

Ik hoop van harte dat DAS zijn administratie op orde krijgt en dat je gewoon gebruik kan maken van de voorwaarden zoals deze aan je zijn toegezegd. Op grond van je verhaal ga ik er min of meer vanuit dat je niet in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand door de raad voor rechtsbijstand? Ik wete natuurlijk niet hoe hoog de vordering nu is, maar denk om de competentiegrens van de deurwaarder. Boven de 25.000,- moet je alsnog een advocaat in de arm nemen, dan kan het dus praktischer zijn om dat direct te doen. Deurwaarders brengen ook veel kosten in rekening voor dingen die je zelf kan doen :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 13:59

Ulyse: ze zijn gebeld, gemaild, bezocht, alles.... ze gaan niet weg.... Huur is al opgezegd aangetekend, gewoon, mail en telefonisch. Ze hebben er schijt aan.... makkelijk gezegd, zou het graag willen..... Heb echt de sterke arm der wet nodig (of een goeie knokploeg, maar dan heb ik nog meer problemen straks, het gaat hier niet om lieverdjes)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:02

JTM: de fout hebben ze toegegeven... ze 'zoeken' nu naar een oplossing... naar mijn weten is er maar 1 oplossing, maargoed.....

M_I_R: de schuld is nog niet zo hoog opgelopen, het is geen kasteel die ik verhuur, en ik val idd niet onder gefinancierde rechtsbijstand helaas.... In principe is voor een uitzettingsprocedure geen advocaat 'nodig', wel een deurwaarder, uitspraak en een bevel, maar het kost gewoon geld, geld wat niet op mijn rug groeit, zeker nu met die achterstanden van de huur en de schades die ze maken / hebben gemaakt... gelden waar ik voor verzekerd zou zijn.....

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:15

Pff ik kan me voorstellen dat dit naast je stress level ook je bloeddruk geen goed doet, het stoom zou mij echt uit de oren komen!!
Zal voor je duimen dat DAS fair is, en de kosten gewoon verzekerd. Ik volg even!

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:21

Ik snap dat het onwijs moeilijk is, maar probeer ook aan jezelf te denken, want deze stress is nu je nog eens zwanger bent ook niet goed voor je/jullie :(:) :(:) Sterkte meid!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:33

Ik weet het, maar als de huurders nog langer blijven zitten loop ik er financieel ook helemaal op leeg en dat kan ik zeker niet gebruiken.... zo jammer dat de huurders in NL zo beschermd zijn.... Ook al sta je 100 % in je recht..... De volgende kunnen het zo weer doen.... en dan begin je weer opnieuw....

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:35

Heb je een tijdelijk huurcontract met ze gesloten of voor onbepaalde tijd? Verhuur je in kader van leegstand?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:45

bigone schreef:
Suzanne F. schreef:
Als ze weg zijn de sloten laten vervangen? Dan kunnen ze er niet meer in. Spullen in de voortuin zetten en klaar.

Was het maar zo gemakkelijk, helaas, tegenwoordig mag je zelfs je woning niet in want de huurder kan je dan aanklagen wegens huisvredebreuk terwijl het je eigen huis is!!!!!

klopt, maar om ze eruit te krijgen krijg je ook heel veel kosten en kost ook heel veel tijd (áls het lukt, want heb zo'n geval ook gezien op tv waarbij de eigenaar in haar recht stond (rechtzaken) maar die gast er niet uit kreeg. Denk eigenlijk dat het voordeliger is om zelf in overtreding te gaan... :o

Wens je veel sterkte ts!

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:45

Ten eerst natuurlijk heel veel succes met de zaken regelen met DAS. In principe zijn huurzaken inderdaad nooit gedekt binnen welke rechtsbijstandpolis dan ook.

Ten tweede let op met alle informatie en adviezen die je nu via Bokt krijgt, alle begrip voor je frustratie maar niet alles klopt wat je nu te horen krijgt. Wanneer je inderdaard wil gaan procederen moet je procederen voor nakoming, ontbinding en ontruiming. Met andere woorden ontbinding van de huurovereenkomst zodat de huurder ook daadwerkelijk ontruimd kan gaan worden en nakoming van de achterstallige huur en eventueel nog te maken kosten. Let wel de huurachterstand moet in principe minimaal 3 maanden zijn (bij herhaalde huurachterstanden lukt het soms met minder op basis van herhaalde wanprestatie maar dat ter zijde) Een dagvaarding kan in principe geen 200,00 kosten wanneer je even gaat googelen op Btag tarieven dan zie je de prijzen die een deurwaarder kan vragen voor de ambtelijke handelingen. Overigens betaal je dan alleen voor het uitbrengen van de dagvaarding niet het maken het is aan de organisatie waar je mee in zee gaat wat voor prijzen ze berekenen voor het maken van een dagvaarding. Griffierechten ed zijn allemaal vastgesteld en kun je terugvinden (is op basis van de hoogte van het bedrag)

Het dagvaarden van de huurder wil ook niet zeggen dat deze zomaar uit de woning is (een kortgeding gaat sneller dan een bodemprocedure maar dan moet je wel spoedeisend belang kunnen aantonen) Je huurder kan de zaak vertragen door uistel te vragen alsnog verweer te gaan voeren enz. enz. De rechter kijkt ook echt of hij het eens met een uitzetting (situatie huurder enz) Daar jij ook een particulier bent sta je wat dat betreft iets sterker dan een grote woningbouwcooperatie.

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:47

Vervolg:

Let overigens wel op dat een uitzetting nog veel meer kan gaan kosten in verband met hertelwerkzaamheden, slotenmaker, opruimploegen enz. enz.

Dit is een reactie in notendop, maar misschien heb je er wat aan.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:48

Mer1980 schreef:
Ulyse: ze zijn gebeld, gemaild, bezocht, alles.... ze gaan niet weg.... Huur is al opgezegd aangetekend, gewoon, mail en telefonisch. Ze hebben er schijt aan.... makkelijk gezegd, zou het graag willen..... Heb echt de sterke arm der wet nodig (of een goeie knokploeg, maar dan heb ik nog meer problemen straks, het gaat hier niet om lieverdjes)

Wij hebben van dichtbij ongeveer hetzelfde meegemaakt. huurder wilde er niet uit, het huis moest verbouwd worden, huurder vertelt dat hij moest vertrekken, daarna de stroom afgesloten, waterkraan dicht, ander slot erop. Begonnen met verbouwen. Binnen 2 dagen was de huurder eruit. Je moet het wel met overtuiging brengen en vooral geen medelijden hebben. Er is in nederland altijd de mogelijkheid om naar een sociaal pension te gaan als je geen dak boven je hoofd hebt.

Ik vind het zo asociaal dat deze huurders jou dit aan kunnen doen, ze moeten zich schamen. Ze maken misbruik van de situatie en in nederland kun je dit lang volhouden. Ik wens je heel veel sterkte.

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:50

Overigens ben je via rechtsbijstand natuurlijk niet verzekerd voor eventueel aan de woonruimte gemaakte schade dit is voor een andere verzekering 8-) Maar misschien bedoelde je het ook anders.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:58

Even voor de meesten hier: Ik ben juridisch sterk onderlegd (studie) en heb (interim en in vaste dienst) jarenlang in de incasso / deurwaarders wereld gewerkt. Ik weet dus welke stappen ik moet doorlopen (prijzen die ik even gaf waren afgeronde indicatie, niet exact). Ik weet ook wat mijn rechten zijn en ik weet dat ik alle vergunningen, contracten etc perfect op orde heb, ook de gehele opzegging, ingebrekestelling etc heb ik op de juiste manier in gang gezet.

Het probleem is hier niet wat mijn rechten zijn, maar het feit dat mijn rechtsbijstand een administratieve fout heeft gemaakt door mijn nieuwe polis niet te activeren waarin een speciale clausule is opgenomen waardoor ik als particulier WEL recht heb op juridische bijstand als het niet goed gaat bij het verhuren van mijn huis. Das heeft de oude polis geactiveerd in plaats van de nieuwe. DAAR gaat het fout. Nu zit ik dus met de gebakken peren. Want ik wist van tevoren dat de processen lang kunnen duren en ook erg kostbaar zijn, daarom heb ik mij VOORAF goed laten informeren door DAS en heb ik mijn verzekeringen in SAMENWERKING met hun ook goed in gang gezet. Juist om dergelijke misstanden te voorkomen.

Ik ben dus door mijn achtergrond uitstekend op de hoogte van welke stappen ik moet zetten, alleen deze worden dus opeens niet vergoed. Ik was dus ook op de hoogte van het feit dat in de normale rechtsbijstand dergelijke zaken NIET worden vergoed. Daarom heb ik ook een speciale polis afgesloten.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:17

Kan alleen maar voor je hopen dat DAS snel met de enig mogelijke oplossing komt! En anders een klachtenprocedure starten? Neem aan dat er wel een
commissie is hiervoor....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 15:22

Nou mensen, het wonder is geschied. Zij hebben nogmaals met excuses aangegeven een administratieve fout te hebben gemaakt. Ze maken het goed met terugwerkende kracht. Ze pakken de zaak op.
Procedure wordt gestart. Jammer dat het mij 2 dagen heel veel ellende heeft opgeleverd, maar ook hulde aan mijn tussenpersoon dat hij zich er keihard voor heeft ingezet....

Ik zal jullie op de hoogte houden zodra er stappen zijn gemaakt. Wellicht kan het topic beter gesloten worden of verplaatst naar Huis, tuin en techniek aangezien het nu geen rechtsbijstand probleem meer is maar een huurders probleem.....

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:29

*\o/* *\%/* *\o/*
gefeliciteerd

nu dus weer lekker ontspannen :Y)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:29

Fijn Mer, kun je je weer concentreren op je kindje, is ook veel belangrijker!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 15:31

Pfffffff gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.... Ben ook heel erg happy dat het in dit geval ook is toegekend... Nu nog die huurders eruit krijgen, maar dat is dus nu vergoed.... gelukkig......

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:45

Heel fijn! En ik ben blij te lezen dat er mensen zijn die zich wel deugdelijk voorbereiden op de verhuur van de woning en die zich niet laten ophitsen door allerhande waardeloze adviezen die rechtstreeks aansturen op onrechtmatig handelen :)

Ik hoop voor je dat de zaak na oppakken ook wordt dóórgepakt en dat je snel van je huurders af bent met vergoeding van alle kosten. Succes! En nu, hup, weer lekker zwanger wezen! ;)