Mijn thuissituatie is niet goed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Re: Mijn thuissituatie is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 01:35

Heel goed van je dat je naar de dokter gaat!
Het komt goed :)
Als je zegt, "ik wil met iemand praten" snapt de huisarts vaak al wat je bedoeld :)
Doorzetten meid! :D
De huisarts zal je niet bijten, niet uitlachen etc :)

Laat je het weten als je bent geweest?

Succes!!

-Btw thnx dat ik je een beetje kan helpen door te reageren en een beetje van mezelf te delen.
Het doet me goed dat je er wat aan hebt :)

Hopelijk kan je een beetje slapen vannacht :)

*Knuffel*
Liefs~

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 06:36

Succes winter!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:36

Jeetje wat een heftig verhaal!
Je krijgt al erg veel nuttige tips en adviezen en lieve woorden van bokkers , gelukkig maar!
Ik vind het heel moedig van je dat je actie onderneemt! Je zit op de goede weg, hoe zwaar het ook kan worden/zijn, uiteindelijk is het de bedoeling dat iedereen er beter van wordt! Ook vind ik dat jejuistwel sterk en dapper bent! Om in zon situatie te zitten moet je al heel sterk zijn anders had je het niet eens zolang volgehouden. Jij presteert het tussendoor ook nog even om om 'gewoon' naar school te gaan!

Vergeet vooral jezelf niet in deze periode! Jij hebt je ws jarenlang in allerlei bochten gewrongen om maar door te kunnen leven, terwijl iedereen het verdient lekker zichzelf te kunnen zijn!
Na een slechtere tijd in mijn leventje (anderhalf jaar ziek zonder dat ze wisten wat er was, mn vriend depressief, kameraad zomaar overleden en mn vader overleden en mn paard inlaten slapen) ben iknaar een psychologe geweest (levenscoach noemde ze zich, vind ik een heel mooi woord :j ). Zij heeft me weer laten inzien dat ik mezelf moet waarderen en ervoor moet gaan! Niet dat ik het idee had dat ik mezelf niet waardeerde maar achteraf gezien had ik mezelf toch aardig weggecijferd..... (je gaf zelf al ergens aan dat iedereen voor een luisterend oor bij jou komt maar niet andersom....)

ik wens je alle geluk en heel veel sterkte toe!
Hopelijk kun je over een tijd oprecht zeggen dat het goed met je gaat en geen zorgen hebt ( althans niet van dit formaat)
Xx

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:51

winter123 schreef:
Ik ga morgenvroeg definitief naar de huisarts voor een doorverwijzing. Ik vind het doodeng en ik zie er als een berg tegenop... maar er is geen andere manier om een stap verder te komen, dus wordt dat gewoon even doorbijten.

xNK, fijn dat het is goedgekomen en dat je vader meewerkt!
Bij mij zal niet niet goed komen, omdat het nooit goed is geweest. De vertrouwenspersoon op school ken ik ook buiten school, dus dat gaat 'm niet worden.

Oké jammer, bij ons kan je vrijwel bij iedereen terecht met je verhaal, maar dapper dat je naar de HA gaat!

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 09:13

Bedankt voor de succeswensen. Ik ga zo bellen voor een afspraak.

Bernou, knap dat je de stap hebt durven zetten en heel fijn dat je er wat aan hebt gehad!

xNK, ik zal ook wel bij docenten terecht kunnen, maar ik heb nog nooit over mijn thuissituatie gepraat... De enige keer dat ik het probeerde, klapte ik dicht. Bovendien moet ik de rest van het schooljaar nog verder met die docenten. Het voelt niet goed als ze het weten. Ik zou ook nooit alles kunnen vertellen zonder dat de school zich ermee gaat bemoeien.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:06

Ik vertel alles (maar dan ook echt alles!) tegen mijn leerkracht frans. Ik kan haar vertrouwen, en blijkbaar heeft ze net hetzelfde meegemaakt (:
I found my soulmate!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:32

En heb je gebeld? :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:49

Hoe is het gegaan vandaag meid? Met de huisarts?

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:04

Weer zo'n heftig verhaal! Meid, wat ben je goed bezig.

Zo voelt het nu natuurlijk nog niet, maar dat komt echt wel. Ik wilde je pb'en, maar ik denk dat je erin omkomt.

Blijf vooral met je moeder praten, dat is belangrijk voor haar, maar ook voor jou! Is de afspraak bij de dokter gelukt?

Goed onthouden: Voor alles is een oplossing ook al zie je die niet meteen!! :(:)

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:04

TeckTonie, wat fijn dat je je verhaal bij haar kwijt kan!

Ik heb gebeld en ik ben er ook heen geweest. Het liep uit en ik moest best lang wachten en ik heb meerdere keren overwogen om weg te lopen. Gelukkig zaten er twee vrouwen van buitenlandse komaf naast me in de wachtkamer die elkaar vaag bleken te kennen.
Hun gesprek:
'Hé, hoe is het met jou?'
'.... Ziek. En met jou?'
Op een verbaasde toon: 'Ja, ook.'
En tien minuten later zaten ze lachend tegen elkaar te vloeken in meerdere talen. :+
Dat was wel een goede afleiding, want de stilte in die wachtkamer begon ongeveer tegen me te schreeuwen tot zij binnenkwamen.

Het was heel moeilijk, want de huisarts vroeg nogal door en ik kon het echt niet over mijn lippen krijgen. Ik heb het heel algemeen gehouden en ik kreeg gelukkig gewoon een verwijzing. Omdat ik moest wachten was ik te laat voor school (het paste zo mooi in een tussenuur) en het was wel even slikken om in de klas te zitten met die verwijzing in mijn tas.
Nu nog even zoeken waar ik precies een psycholoog kan vinden. Gelukkig heb ik daar het hele weekend voor.

Weer heel erg bedankt voor jullie berichten en steun!
Enne... je mag me altijd pb'en, heel graag zelfs. Zeker als je zelf een verhaal hebt dat je in dit topic niet durft te vertellen en wel met me wilt delen. Het klinkt misschien gek, maar ik merk dat ik heel veel heb aan verhalen van mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:37

TS, wat dapper dat je toch doorgezet hebt! Je hebt de eerste stap gezet, wees daar trots op.
Als je zoekt op psycholoog en jouw woonplaats moet je vast wat tegen komen. En dan wel bellen voor een afspraak he?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:48

Wat fijn om te horen!
Heel goed dat je bent gebleven :)
En je hoeft je echt niet te schamen of iets omdat je hulp zoekt, juist niet schamen!
Inderdaad even googlen, er is zo veel te vinden!
Rustig aan lieverd en heel knap dat je dit al hebt gedaan.
Nu even doorzetten en een psycholoog zoeken, en bellen :D

*Knuffel*

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:21

Wauw, wat super dat je hebt doorgezet! Ik had het niet gekunt hoor. Supers! Je mag trots op jezelf zijn!

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 23:52

Ik heb vandaag geleerd dat afleiding heel belangrijk is, in de stilte waren de gedachten om weg te lopen veel sterker. Dus ook een tip voor eventuele meelezers die hetzelfde meemaken en deze stap ook willen zetten: ga met je rug naar de deur zitten en zoek iets om je op te concentreren, al is het maar het afluisteren van een gesprek waarvan je de helft niet verstaat. :o

Inmiddels heb ik twee locaties gevonden waar ik terecht kan. Allebei met voor- en nadelen helaas. De eerste locatie heeft de ideale ligging, bijna op de route naar school. Als ik mijn afspraken meteen na schooltijd zou kunnen plannen, is de verleiding om niet te gaan kleiner, want bijna het hele stuk hoef ik niet alleen te fietsen. Tegen mijn vrienden zou ik kunnen zeggen dat het bijles is. Dat geloven ze wel met mijn recente cijfers. Jammer genoeg is er een wachtlijst.
De tweede ligt een heel eind verder weg, maar er rijdt een bus. Ik heb dan alleen heel veel haltes om uit te stappen en de bus terug te nemen en het kost meer tijd. Het voordeel is dat de wachtlijst er niet is of maar heel kort.

Ze zijn allebei ook via de e-mail bereikbaar, dus misschien hoef ik niet eens te bellen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:02

Ga gewoon eerst voor het adres waar je snel terecht kunt. Misschien wil je moeder de eerste keer wel met je mee reizen, zodat je niet terug kan krabbelen. Je kan dan later altijd bekijken of je je bij deze psycholoog op je gemak voelt en anders besluiten voor een ander te gaan.
Als je je nu eerst op een wachtlijst laat plaatsen, dan heb je weer kans dat je tegen die tijd besluit niet meer te gaan.

Van het weekend gewoon een mailtje sturen en proberen een afspraak te maken.

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 20:28

Ik denk niet dat mijn moeder met me mee kan reizen om heel eerlijk te zijn, in elk geval niet op de tijdstippen dat ik naar die afspraak zou moeten. Dat zal bij de tweede situatie rond etenstijd of 's avonds zijn en ze moet koken en X helpen met zijn huiswerk (hij heeft concentratieproblemen).
Ik ga ze allebei mailen om naar de wachttijden te informeren, ik hoop dat de eerste meevalt, want die heeft (ook qua therapieën, die is veel breder georiënteerd) mijn voorkeur op dit moment.

Verder heb ik vandaag met X gesproken. Hij staat totaal anders in de situatie dan mijn moeder en ik. Hij wil met mijn vader praten ('zodat alles weer goed komt of tijdelijk goed komt') en hij wil ook niet meewerken aan de e-mail/het boycotten van mijn opa en oma als ze weigeren mijn vader in huis te nemen ('want hij gaat niet weg en ze willen hem niet').
Op alles had hij een weerwoord. Dat is ook een onderdeel van de reden dat ik niet wil dat hij met mijn vader gaat praten... hij is niet zo goed in spreken en eigenlijk gewoon een typische puber die zijn eigen gelijk wil doordrukken.
Ik heb hem laten beloven om uit zichzelf niet tegen mijn vader te beginnen. Mijn vader negeert ons toch, dus als het goed is, komt er geen gesprek. En zo wel, dan houd ik mijn hart vast, want dan gaat het fout of X keert zich tegen mij en mijn moeder. Mijn moeder zal hem dan gelijk geven en dan sta ik echt alleen.
Ik denk dat X gewoon nog heel veel van mijn vader houdt. Door het gebrek aan sociale contacten komt hij nauwelijks bij anderen thuis en misschien denkt hij dat het zo hoort. Ik weet het niet. Zijn houding staat me in elk geval niet aan, hij liet mij totaal niet uitpraten bij ons gesprek, wilde argumenten hebben voor alles wat ik zei en zat constant in de aanval. Eigenlijk probeerde hij gewoon een ruzie uit te lokken.
Hij kan inderdaad zijn internetspelletjes niet missen en wil daarom thuisblijven (ook nadat ik hem had verteld dat het desnoods maar een midweek of een paar dagen zouden zijn; hij dacht aan weken). Terwijl er in bijna elk huis wel wifi te vinden is en je dat in een vakantiepark gewoon kunt kopen.

Ik moet zeggen dat ik wel teleurgesteld ben. Zonder X sta ik veel minder sterk in mijn e-mail, het dreigement bij mijn grootouders gaat niet aankomen... ik had eigenlijk heel erg op zijn medewerking gerekend. Nu ik alleen ben heeft mijn vader een troef om mij zwart te gaan maken bij X en ons nog verder uit elkaar te drijven.

X weet overigens niets van de huisarts en de doorverwijzing en dat gaat hij ook niet weten. Ik ben zo teleurgesteld in hem. Hoe ik ook mijn best doe, ik kan die koppigheid niet begrijpen, alsof hij niet wíl dat er wat verandert. ;(

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:26

Hey lieverd,

Wat rot dat X zo tegen werkt...
Helaas kan je er niets aan doen, en kan je het ook niet forceren.
Ik weet niet hoe oud hij is, maar het klinkt idd als echt pubergedrag.
Ook hoopt hij waarschijnlijk dat het "wel goed komt" met hoe je vader doet...hij wil waarschijnlijk liever niet inzien dat die kans heel klein is, juist omdat hij om zn vader geeft.

Ik snap dat dit een tegenslag voor je is, maar geef niet op!
Je bent veel sterker dan je denkt, en je hebt wél de steun van je moeder om dingen te doen :)

Wat je opa en oma betreft, je kan alsnog een mail sturen, waarin je zegt hoe JIJ er voor staat en wat JIJ doet als er bepaalde dingen (niet) veranderen, jij bent toch ook hun kleinkind? ;)

Je moet niet bang zijn voor het idee dat je vader nu een troef heeft om je zwart te maken bij X.
Mensen zoals je vader vinden altijd wel maniertjes om hun zin door te krijgen en die zijn erg goed in manipuleren. Daar kan je niets aan doen, het is alleen jammer dat jij en X daar ook de dupe van worden.
(En dat X dat niet wil inzien).

Ik hoop dat je snel een mailtje stuurt naar de praktijken en dat je snel ergens terecht kunt om te praten :)
Soms moet je helaas meer moeite doen in het leven en is het zwaarder dan gedacht...
Tegenslag, na tegenslag, maar altijd met een lach :)

Doorgaan meid!
Je kan het echt wel!
Dan maar zonder X op dit moment, misschien dat hij het op een dag ook in ziet.
Ga voor je eigen leven, je bent het waard! :(:)

*Knuffel*

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 16:26

Dankjewel voor je bemoedigende bericht, YamaSaki. Ja, het is een kwestie van even diep ademhalen en doorzetten. Alleen moet het me ook lukken en inderdaad, ik heb het idee dat mijn moeder momenteel meer achter mij dan achter X staat.

De mail naar mijn vader is klaar, die ga ik morgen voor ik naar school ga verzenden. Was heftiger dan verwacht.
Nog maar twee mails te gaan vandaag.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:54

Goed zo meid!
Jezelf niet gek laten maken :D
En rustig ademhalen :)

Succes met de andere mailtjes, en wel sturen he morgen! :)

*knuff*

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:03

Drie mailtjes getypt en dan slaat de twijfel toe...
Gisteren had mijn vader broodjes gehaald bij de bakker, genoeg voor het hele gezin. Vandaag praatte hij tegen me, ik negeerde hem. Schuldgevoel, maar ook boosheid: hij kan blijkbaar wel wat zeggen wanneer het hem uitkomt.
X heeft niet meer met hem gepraat. Maar doe ik er voor X wel goed aan om mijn eigen oplossingen door te drukken? Kan ik X zijn vader wel afnemen als hij dat zelf niet wil? Mag ik me wel bemoeien met mijn moeders huwelijk? En wat gebeurt er als mijn vader weigert te vertrekken en ik mijn opa en oma de keuze geef tussen hem en mij? Hoe zouden ze dan tegenover X staan? Wat gebeurt er als ze voor mijn vader kiezen en hij hier blijft? Hoe krijg ik hem dan uit huis zonder escalatie uit te lokken? Wat nou als ik de situatie alleen maar erger maak?
Ik heb er hoofdpijn van. Ben ik niet degene die nu het gezin kapotmaakt?

Doorzetten is het goede woord, er zullen nog meer van deze momenten gaan komen... vooral wanneer ik de mails heb durven verzenden en er antwoorden op zullen komen. Mijn moeder staat achter me, de sfeer is niet te doen, mensen die mij de schuld geven van mijn vaders gedrag heb ik niet nodig, ik wil mijn vader voor kerst weghebben, ik wil rust voor mijn cijfers en straks mijn examens...
En toch blijft het knagen. Wat als ik meer kwaad dan goed doe?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:06

Doorzetten meid! Ik weet eigenlijk niet echt wat ik zou doen als ik zulke momenten zou hebben. Maar je moet gewoon doorzetten, anders gebeurd er niks en zit je zometeen nog stééds in deze situatie, en daar wil je juist uit!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:29

Gewoon doorzetten meid!
Het zal niet makkelijk worden en je zal momenten krijgen zoals je nu hebt.
Maar vergeet niet waar je dit voor doet!
Dat hij broodjes koopt en tegen je praat...ja en dan?
Zijn gedrag mag niet en hoort niet!
Hij heeft al veel te lang gedaan wat hij doet en daar moet een einde aan komen.

Waarschijnlijk zal het even "escaleren", maar wat heb je liever?
Even een periode waarin je denkt... "waar ben ik aan begonnen", en dat er daarna rust in je leven komt.
Of dat je niets doet en het zo blijft zoals het is geweest en nu is?

Maak een lijstje met punten van waarom je dit doet :)
Het is niet erg om te vechten voor jezelf!
Je moeder staat achter je en X...die heeft atm een bord voor zn kop.
Komt ook door de leeftijd, maar daar moet je jezelf niet al te druk om maken.

Nee jij drijft het gezin niet uit elkaar, jij bent juist degene die ervoor durft te vechten!

Ga nu even lekker relaxen en probeer te ontspannen :)
Morgen mailtje sturen :)

Succes lieverd!
*knuffel*

-en wij staan ook achter je :) -

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 00:59

Bedankt voor het duwtje in mijn rug, ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe lief ik het vind dat er hier gepost wordt en dat ik pb's krijg om me aan te moedigen. Ik had nooit verwacht dat ik zoveel steun uit Bokt zou kunnen halen.

Ik ga inderdaad even opschrijven wat mijn motivatie is om dit te doen.

Ik heb net de eerste locatie gemaild dat ik de wachttijden wil weten en een afspraak wil maken. Achteraf gezien misschien een beetje weinig inhoud, maar goed, als ze meer willen weten, mailen ze dat vast wel terug. Ik ben zo blij dat ik het heb gedaan, al is het dan tegen twaalf uur 's nachts! Ik was bang dat het morgen anders te veel zou worden met drie mails die de deur uit moesten. Als hun antwoord negatief is, ga ik de mail naar de tweede locatie pas verzenden, bij de eerste heb ik namelijk een beter gevoel.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 01:14

Mag ik je heel veel sterkte wensen in een voor jouw zo moeilijke tijd, hopelijk blijft je moeder ook sterk
en achter je staan.
Zou fijn zijn om zo snel mogelijk psychiese hulp te hebben, bij een prettig persoon die jou goed aanvoelt.
Sterkte en ik hoop dat er snel,wat verandering in de situatie komt, positief gezien natuurlijk....

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 01:15

Komt vast goed meid!
Ik hoop dat je wat van ze hoort :)

Lekker proberen te slapen en heel veel succes morgen!

*Knuffel*