Joolien schreef:Als ik het weet hoor je van me
Ik heb er vandaag in therapie weer over gepraat en ik zoals jullie al zeiden, ik moet het echt loslaten, het wordt alleen een zoektocht hoe.
Maar ik merk dat ik niet diegene ben die er steeds over doorgaat, dat is mijn moeder, zij haalt dat in mij naar boven. Zij vraagt steeds ' waarom zit je nou in therapie, hoe is het zover gekomen?' Dan wil ik dat wel uitleggen, mijn vader is bijv heel streng geweest vroeger en dat zegt mijn moeder dan 100 keer, 'want ja papa was zo streng vroeger.' maar zodra ik bij haar in de buurt kom schiet ze in de defensie.
Het gaat er dus om dat ik niet wil dat ze veranderd, maar zij wilt weten waarom ik in therapie zit, hoe ik aan faalangst, bindingsangst en de depressie kom. Dan wil ik dat uitleggen maar dat lukt dus niet...
Dus niet dat jullie denken dat ik haar wil veranderen of excuses wil.
Nu ga ik daar gewoon niet meer op in denk ik. Ik ga grenzen stellen tot waar ik wil gaan.
Als ze het echt niet snapt, dan kun je nog aangeven dat je deze angsten en depressies hebt ontwikkeld, omdat je je leven bezig bent geweest jezelf te vormen naar hoe jij dacht dat anderen je gevormd zouden willen zien. Als ik je verhaal goed lees (correct me if I'm wrong!) ben je druk bezig geweest met het jezelf aanpassen aan de wensen van anderen. Dat kun je een bepaalde tijd volhouden, maar op een gegeven moment lukt dat niet meer (been there done that).
Dan heb je toch je zegje kunnen doen, maar je verzandt niet in een eindeloze discussie (hoewel, reeks monologen, want geen van beiden wil ervan uitgaan dat de ander stiekem toch wel gelijk heeft).
Vergeet niet dat je moeder ook "maar" een product van haar omgeving is...