Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:12

Matheno schreef:
Apple schreef:
Wij zijn vorig jaar bij de grotten van Pech Merle en Lascaux geweest, in de Dordogne in Frankrijk. Deze grotten zijn wereldberoemd door de rotstekeningen die zo'n 25.000 - 17.000 jaar geleden gemaakt zijn door de Cro-Magnonmens.

http://www.france-voyage.com/frankrijk- ... _727_1.htm

Dat zou dus niet kunnen als de aarde pas 10.000 jaar oud is.

Maar wie zegt dat hun gelijk hebben over hoe oud deze rotstekeningen zijn?
Bij de evolutietheorie bleken ze ook een 'aantal miljoen jaar' mis te zitten met de leeftijd van aardlagen..

Maar wat denk je dan over dinosaurusbotten? Heeft god die daar neergelegd om ons geloof te testen of zijn die botten gewoon geen miljoenen jaren oud volgens jou?

Er is al te veel bewijs voor de evolutietheorie, die kan simpelweg niet ontkracht worden.

De evolutietheorie gaat trouwens over het ontstaan van de aarde, en niet over het ontstaan van het heelal (zoals veel mensen denken). Er is dus geen sprake van "iets wat uit niets is ontstaan"

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:13

Hoe verklaar je de dino’s? Nou daar zijn ook hele theorien over. Kijk maar eens op youtube. De leukste, maar ook vergezochtste is dat dino’s reptielen waren en daarom ook ooit heel klein waren. Ze waren dus heel klein toen ze op de ark aanwezig waren.. Daarna werden ze pas heel groot. Zo groot dat de mens als licht tussendoortje werd gezien en onherroepelijk opgevreten zou worden, hoor je ze dan weer niet over.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:14

Evolutie 100%
Al is de mens in het hele evolutie verhaal maar een klein vlekje :) , minder belangrijk dan men vaak doet geloven.(als je over de hele tijdlijn kijkt)

Goof

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:16

Evolutie is geen kwestie van geloven. Evolutie is onomstotelijk bewezen. Alles levends evolueert.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:16

Toad schreef:
Matheno schreef:
Bij de evolutietheorie bleken ze ook een 'aantal miljoen jaar' mis te zitten met de leeftijd van aardlagen..

Maar wat denk je dan over dinosaurusbotten? Heeft god die daar neergelegd om ons geloof te testen of zijn die botten gewoon geen miljoenen jaren oud volgens jou?

Er is al te veel bewijs voor de evolutietheorie, die kan simpelweg niet ontkracht worden.

De evolutietheorie gaat trouwens over het ontstaan van de aarde, en niet over het ontstaan van het heelal (zoals veel mensen denken). Er is dus geen sprake van "iets wat uit niets is ontstaan"

LOL
"Hm.. Laat ik hier een paar botjes neerleggen, en daar ook een paar, dat zal die mensen wel even bezighouden" :Y)

Laatst zat ik een documentaire te kijken en ze hadden dus botten van een dinosaurus gevonden met nog levende cellen (Nee niet helemaal zo, nog bloedplasma in de cellen dacht ik. Ik ben geen ster qua geheugen.) waaruit ze de conclusie konden trekken dat deze dus niet miljoenen jaar oud kon zijn omdat de cellen dan allang weg moesten zijn.

Zelfde als met de mammoet, zelfs nog hele goed bewaarde delen weefsel zijn er gevonden van dit dier gevonden, waardoor deze dus helemaal niet zo heel erg oud is.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:17

Ik geloof niet in de evolutietheorie, daar is weinig aan te geloven; het is een feit dat het gebeurt en de jaarlijks terugkerende griepepidemie is daar een mooi voorbeeld van, net als antibioticaresistentie en al die andere dingen.

'Grote' dingen duren een stuk langer en zullen we op onze tijdsschaal niet waarnemen, maar ik snap gewoon niet hoe zoiets een kwestie is van er in 'geloven'..? Koolstofdatering en al die andere technieken zijn toch ook geen kwestie van meningen?

Mensen die hier beweren dat ze niet kunnen geloven dat we van apen afstammen moeten zich eens beter inlezen voor ze een mening vormen. 'Geloof' in de evolutietheorie is ook niet onverenigbaar met creationisme, het is alleen onverenigbaar met een bizar beperkte kijk op de wereld. (Hoewel Richard Dawkins wel een enorme held is, haha).
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 09-11-12 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:17

Ik vraag me af hoe je niet in evolutie kan geloven. Overal waar je kijkt, is evolutie...

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:18

Matheno schreef:
Apple schreef:
Wij zijn vorig jaar bij de grotten van Pech Merle en Lascaux geweest, in de Dordogne in Frankrijk. Deze grotten zijn wereldberoemd door de rotstekeningen die zo'n 25.000 - 17.000 jaar geleden gemaakt zijn door de Cro-Magnonmens.

http://www.france-voyage.com/frankrijk- ... _727_1.htm

Dat zou dus niet kunnen als de aarde pas 10.000 jaar oud is.

omdat wij kunnen dateren.. gebeurd op basis van aanwezige stoffen en de afbraak ervan..
dit is wetenschappelijk onderbouwd en bewezen..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:18

lschaap11 schreef:
Ik geloof inderdaad dat de wereld door God geschapen is.
Ik heb nog nooit in de oerknal geloofd

Maar hoe was God er dan ineens? Godknal? :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:19

Sammie schreef:
Hoe verklaar je de dino’s? Nou daar zijn ook hele theorien over. Kijk maar eens op youtube. De leukste, maar ook vergezochtste is dat dino’s reptielen waren en daarom ook ooit heel klein waren. Ze waren dus heel klein toen ze op de ark aanwezig waren.. Daarna werden ze pas heel groot. Zo groot dat de mens als licht tussendoortje werd gezien en onherroepelijk opgevreten zou worden, hoor je ze dan weer niet over.

Hm.. Eieren?

Om even op de andere post te reageren; Evolutie is er natuurlijk sowieso, hoe verklaart men anders alleen al de vele soorten paardenrassen, hondenrassen, en alle andere beestenrassen.
Alleen er zijn heel erg veel dingen die ik niet voor waarheid kan aannemen binnen de evolutietheorie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:20

Matheno schreef:
Alleen er zijn heel erg veel dingen die ik niet voor waarheid kan aannemen binnen de evolutietheorie.

Zoals?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:20

Skygirl schreef:
lschaap11 schreef:
Ik geloof inderdaad dat de wereld door God geschapen is.
Ik heb nog nooit in de oerknal geloofd

Beetje respectloos -O-

In de Bijbel staat ook dat dit niet te bevatten is voor mensen, en daar geloof ik ook heilig in.
Als je alleen al gaat nadenken over het heelal en de miljaren sterren die er zijn, dat kan toch niet 'zomaar' ontstaan zijn, puur toeval?
Nee, ik ben er zeker van dat er een hogere macht is.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:21

Skygirl schreef:

Voor mij is het 100% evolutie maar ik denk dat beide partijen hier nooit uit zullen komen ;)

Al is er wel van tijd tot tijd een poging om beide toch hier en daar te laten combineren.

laat iedereen maar geloven waar hij/zij in wil geloven.
De kans dat er ooit overeenstemming over dit onderwerp komt is niet groot.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 09-11-12 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:23

Goof schreef:
Evolutie is geen kwestie van geloven. Evolutie is onomstotelijk bewezen. Alles levends evolueert.

Ik snap ook werkelijk niet, dat er mensen zijn die met hun gezonde verstand écht denken dat de evolutietheorie onzin is. Ik vind dat echt schokkend. Voor mij staat het onomstotelijk vast. Kijk alleen al naar hoe wij met dieren fokken. En hoe dierenrassen ontstaan. Waar behoefte aan is, groeit. Simpel uitgelegd: Als een diersoort met een korte nek geen voedsel kan vinden, zullen allen de dieren met de langste nekken van die soort zich voort kunnen planten. Die anderen sterven namelijk. En als je dus selecteert op dieren met lange nekken (wat dus automatisch gebeurt, want die anderen zijn dood en kunnen zich niet voortplanten, krijgt de soort op den duur steeds langere nekken. En er was een giraf! Kortom: Soorten kunnen veranderen.

En dus ook: Darwin met zijn vinken. Zelfde verhaal. Andere omgeving = dier evolueert anders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-12 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:23

Matheno schreef:
Beetje respectloos -O-

In de Bijbel staat ook dat dit niet te bevatten is voor mensen, en daar geloof ik ook heilig in.
Als je alleen al gaat nadenken over het heelal en de miljaren sterren die er zijn, dat kan toch niet 'zomaar' ontstaan zijn, puur toeval?

Hoezo dat nou weer? -O- Ik vind de aanname dat ik het respectloos bedoel respectloos...
Ik ben gewoon benieuwd naar de ideeën er over. Naar mijn weten staat daarover niets in de Bijbel beschreven, daarom vraag ik het. :)

Trouwens jammer dat veel mensen een mening hebben over de evolutietheorie welke gebaseerd is op niet kloppende aannames over de evolutietheorie.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:24

Matheno schreef:

Citaat:
Beetje respectloos -O-

Een beetje gevoel voor humor misstaat niemand.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:25

Wuis schreef:
Goof schreef:

Ik snap ook werkelijk niet, dat er mensen zijn die met hun gezonde verstand écht denken dat de evolutietheorie onzin is. Ik vind dat echt schokkend. Voor mij staat het onomstotelijk vast. Kijk alleen al naar hoe wij met dieren fokken. En hoe dierenrassen ontstaan. Waar behoefte aan is, groeit. Simpel uitgelegd: Als een diersoort met een korte nek geen voedsel kan vinden, zullen allen de dieren met de langste nekken van die soort zich voort kunnen planten. Die anderen sterven namelijk. En als je dus selecteert op dieren met lange nekken (wat dus automatisch gebeurt, want die anderen zijn dood en kunnen zich niet voortplanten, krijgt de soort op den duur steeds langere nekken. En er was een giraf! Kortom: Soorten kunnen veranderen.

Evolutie wordt hier ook niet ontkracht, natuurlijk heb je 'het recht van de sterkste' , en passen zowel mens als dier zich aan op de omgeving en leefomstandigheden. Mensen in Afrika zijn toch immers ook zwart en in Noorwegen spierwit?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:25

Hmm maar als God de wereld geschapen heeft, dan denk ik direct aan Adam en Eva, de eerste mensen die geschapen werden. En die kregen 2 zoons... Wat dus wil zeggen dat wij allemaal voortvloeien uit incest?

Ik heb eigenlijk nooit in God geloofd, mijn grootmoeder wel.
De evolutietheorie klinkt voor mij eigenlijk ook best logisch, al snap ik dan nog altijd niet waarom wij wél geëvolueerd zijn naar mensen en waarom er nog steeds apen zijn, waarom evolueren die dan niet verder?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:26

Skygirl schreef:
Matheno schreef:
Beetje respectloos -O-

Hoezo dat nou weer? -O- Ik vind de aanname dat ik het respectloos bedoel respectloos...
Ik ben gewoon benieuwd naar de ideeën er over. Naar mijn weten staat daarover niets in de Bijbel beschreven, daarom vraag ik het. :)

Trouwens jammer dat veel mensen een mening hebben over de evolutietheorie welke gebaseerd is op niet kloppende aannames over de evolutietheorie.

Er staat dat Hij er altijd is, was en is geweest.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:27

Citaat:

'Er' staat ook dat evolutietheorie waarheid is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:28

Matheno schreef:

Bedankt.

En het was echt niet mijn bedoeling om iets/iemand belachelijk te maken. Als ik zelf christen was zou ik er denk ik een soort eigen theorie op na houden, want de bijbel is ook maar geschreven door mensen en daarom zou ik sws nooit alles letterlijk nemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:29

De evolutietheorie is niet iets waar je wel of niet in gelooft (het is immers geen godsdienst) maar is gewoon bewezen.

Sammie

Matheno schreef:

Ik kan mij voorstellen dat er binnen de evolutietheorie dingen zijn die moeilijk voor waar aan te nemen zijn, maar vind je dat moeilijk omdat je het niet begrijpt of omdat je bang bent dat het niet strookt met je geloof. Imo zit daar nl. een verschil in. Bij beide kun je vragen stellen of op onderzoek uitgaan hoe zit dit of dat, alleen het laatste is iets dat je voor jezelf moet (en kan) bepalen.

Kijk, als iemand gelooft in God. Prima, niks mis mee toch? Maar ik vind het wel jammer dat een hoop van de gelovige mensen krampachtig direct dan vast klampen aan theorieën die nergens op gebaseerd zijn door mensen die krampachtig iets proberen te ontkennen (of te bewijzen) en daarom met allerlei dingen komen waarvan ze zelf zouden weten dat het niet klopt omdat de evolutietheorie dat al helemaal niet beweerd.

Evolutietheorie gaat helemaal niet in op de oerknal bijvoorbeeld. En zegt dus ook niks over apen als voorouder van mensen. Voor het dateren van krijttekeningen en botten zijn methodes en manieren die controleerbaar zijn. Dus als je een vraag hebt over iets of meer verduidelijking wil.. voel je vrij om deze te stellen.

De bijbel heeft voor jou een basis, maar bedenk dat de evolutietheorie dat ook heeft. Als iemand roept dat de bijbel is gebaseerd op niks en allemaal flauwekul is vind je dat niet leuk. Zeker niet als uit de reacties blijkt dat ze helemaal niks of zeer weinig van de bijbel weten, maar in principe gebeurt andersom precies hetzelfde als je roept dat de evolutietheorie niet kan, want de oerknal is onzin, mensen kunnen niet uit apen ontstaan zijn enz. enz.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 09-11-12 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Goof schreef:
Citaat:

'Er' staat ook dat evolutietheorie waarheid is.

In de Bijbel staat dat Hij er altijd is, was en is geweest ;)
Maar dat terzijde,

In de Bijbel wordt evolutie theorie ook niet ontkracht, sterker nog; ik denk dat wetenschap en de Bijbel bijzonder goed samengaat (vanaf het Nieuwe Testament).

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:30

Hammeke schreef:
Hmm maar als God de wereld geschapen heeft, dan denk ik direct aan Adam en Eva, de eerste mensen die geschapen werden. En die kregen 2 zoons... Wat dus wil zeggen dat wij allemaal voortvloeien uit incest?

Ik heb eigenlijk nooit in God geloofd, mijn grootmoeder wel.
De evolutietheorie klinkt voor mij eigenlijk ook best logisch, al snap ik dan nog altijd niet waarom wij wél geëvolueerd zijn naar mensen en waarom er nog steeds apen zijn, waarom evolueren die dan niet verder?

Omdat mensen NIET ontstaan zijn uit apen en de apen die op de dag van vandaag rondlopen even geëvolueerd zijn als de mens...