1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:04

Omdat wederzijds respect iets is wat er altijd hoort te zijn. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn en een andere mening hebben mag altijd maar vind dat iedereen met respect behandeld moet worden. Dat er dan geloofd wordt in iets wat wetenschappelijk (nog?) niet bewezen is kan je benadrukken, maar met respect en evt scepsis.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:13

RianneH schreef:
Omdat wederzijds respect iets is wat er altijd hoort te zijn. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn en een andere mening hebben mag altijd maar vind dat iedereen met respect behandeld moet worden. Dat er dan geloofd wordt in iets wat wetenschappelijk (nog?) niet bewezen is kan je benadrukken, maar met respect en evt scepsis.

Oh, dat is waar.
Maar respect eisen omdat je in iets irrationeels gelooft is iets heel anders. En daar kan ik heel wat voorbeelden van geven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:35

Terug on topic, ik denk dat zowel de Sisyphusprijs als die van de Randstichting een pure gimmick zijn.
Iedere betrokkene in de betreffende stichtingen wéét dat deze prijzen nooit zullen worden toegekend. Of om me zorgvuldiger uit te drukken dat de waarschijnlijkheid dat er een paranormale gave bewezen wordt zó klein is dat deze nadert naar nul.
Het uitloven van een miljoen (die werkelijk uitgekeerd zou worden) is een demonstratie van de mate van overtuiging.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:05

Wat een leuke test haha, ben erg benieuwd!
Zelf twijfel ik over het feit of het te bewijzen is, ja als je zelf paranormaal begaafd bent, geloof ik wel dat het waar is, maar ja hoe bewijs je het?
Volgensmij zeg ik het heel vaag, moeilijk om zo uitteleggen :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:06

Kuggur schreef:
Terug on topic, ik denk dat zowel de Sisyphusprijs als die van de Randstichting een pure gimmick zijn.
Iedere betrokkene in de betreffende stichtingen wéét dat deze prijzen nooit zullen worden toegekend. Of om me zorgvuldiger uit te drukken dat de waarschijnlijkheid dat er een paranormale gave bewezen wordt zó klein is dat deze nadert naar nul.
Het uitloven van een miljoen (die werkelijk uitgekeerd zou worden) is een demonstratie van de mate van overtuiging.

Ik denk dat dat deels waar is. De prijzen worden uitgeloofd door mensen die er niet in geloven. Om menzen zo gek te krijgen dat ze meedoen hebben ze die gigantische prijs. Ze zijn niet bang dat ze ooit uit moeten keren, want ze geloven er niet in.

Hoewel ik moet zeggen dat als je de wetenschapper bent die kan bewijzen dat er zoiets is als paranormale gaven, dan verdien je dat miljoen vast ook wel weer terug...

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:17

_Micha_ schreef:
angelaatjuh schreef:
Waarom moet de wetenschap toch altijd voor alles bewijs hebben.. Laat iedereen lekker geloven waar die zich zelf goed bij voelt en geloven waar hij/zij in gelooft. Ga dat geld lekker in belangrijke dingen steken. Als je er niet voor open staat waarom moet het dan bewezen worden? Alsof iedereen er dan ineens in gaat geloven. Zo n show kan altijd doorgestoken kaart zijn

Ik heb ook even vluchtig wat gelezen over James Randi maar waarom vindt je hem geen zuiver mens?

Ik weet niets over die man verder ;) Ik vindt het gewoon raar dat er zo'n hype is om dit soort dingen wetenschappelijk te bewijzen.. In mijn ogen is op dit moment nog niet alles te bewijzen adhv wetenschap. Maar goed ieder zijn eigen ding

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:21

Ik zie nu pas dat ik de verkeerde persoon heb gequote. Sorry ik bedoelde de persoon boven je.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:21

Randi heeft dit al langer staan.
Ik vind het goed dat een persoon 'neppers' ontmaskerd (en nog met humor ook)
Kom maar op met dat 'paranormaal' bewijs, tot nu toe heb ik alleen het tegendeel bewezen gezien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:23

angelaatjuh schreef:
Ik weet niets over die man verder ;) Ik vindt het gewoon raar dat er zo'n hype is om dit soort dingen wetenschappelijk te bewijzen.. In mijn ogen is op dit moment nog niet alles te bewijzen adhv wetenschap. Maar goed ieder zijn eigen ding

Maar dat is nou net het idee achter de wetenschap: je stelt experimenten op om dingen wel te bewijzen. In dit geval worden er experimenten opgesteld waar de (zogenaamde) mediums het zelf mee eens zijn, met alle voorwaarden.

Er is toch niets ergs aan om dingen te willen kunnen bewijzen?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:38

Zensation schreef:
Mmm..ik ga vriendlief toch maar eens inlichten denk ik, die doet dagelijks (voor zijn werk) niets anders dan fotodiagnose's maken. Interessant!

Radiologen mogen niet meedoen :P

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:49

Maar marleen_usar, wat kan jij dan? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:50

Annemiek80 schreef:
Zensation schreef:
Mmm..ik ga vriendlief toch maar eens inlichten denk ik, die doet dagelijks (voor zijn werk) niets anders dan fotodiagnose's maken. Interessant!

Radiologen mogen niet meedoen :P

_O-

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:52

Wat een interessant filmpje zeg!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:01

Geweldig idee, kende het al. Overigens gaat het er niet om dat het wetenschappelijk verklaard wordt maar dat een bepaald resultaat bereikt wordt waarvan je bijna zeker kan zijn dat het met de nu bekende mechanismen niet bereikt zou kunnen worden. Bijv dat jij kan vertellen hoe een tekening gemaakt door een kind in een afgeschermde kamer waar geen fysiek/auditief etc contact mee is eruit ziet. Dat zou niet te verklaren zijn en is dus bewijs voor een gave. De opstelling wordt natuurlijk heel zorgvuldig gemaakt in overleg met degene met de gave, bijvoorbeeld er mag echt geen kans op contact zijn en er worden willekeurig kinderen gekozen waar de lezer geen contact vooraf mee mag hebben, etc.

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:05

ik vind hetzelfde of god bestaat of niet. Heb deze meneer nog nooit gezien.. Is trouwens zover ik weet ook nooit bewezen (ik heb in ieder geval nog nooit echte bewijzen gezien). Geloof het of niet en ga niet zo een test opzetten en 1 miljoen euro daarbij als prijs geven.. Geld kunnen ze beter aan andere dingen uit geven. De crisis ofzo of arme mensen geen idee..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:18

Denk dat als je kan bewijzen dat (een bepaalde) paranormale gave zonder twijfel echt is het die 1 miljoen euro dubbel en dwars waard is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:25

Jolienfortun schreef:
ik vind hetzelfde of god bestaat of niet. Heb deze meneer nog nooit gezien.. Is trouwens zover ik weet ook nooit bewezen (ik heb in ieder geval nog nooit echte bewijzen gezien). Geloof het of niet en ga niet zo een test opzetten en 1 miljoen euro daarbij als prijs geven.. Geld kunnen ze beter aan andere dingen uit geven. De crisis ofzo of arme mensen geen idee..

Er is wel meer geld wat mensen beter aan arme mensen of de crisis uit kunnen geven. Geld waarmee paarden gehouden worden, geld waarmee het zoveelste nieuwe truitje, setje of paar schoenen gekocht wordt. Geld waarmee auto gereden wordt, geld voor vakanties.

Iedereen mag zelf weten waar hij/zij zijn/haar geld aan uit wil geven...

En waarom zou je niet willen kunnen bewijzen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:37

angelaatjuh schreef:
Waarom moet de wetenschap toch altijd voor alles bewijs hebben.. Laat iedereen lekker geloven waar die zich zelf goed bij voelt en geloven waar hij/zij in gelooft. Ga dat geld lekker in belangrijke dingen steken. Als je er niet voor open staat waarom moet het dan bewezen worden? Alsof iedereen er dan ineens in gaat geloven. Zo n show kan altijd doorgestoken kaart zijn

Waarom is bewijs zo belangrijk? Zou jij ooit in een rechtzaak het goedkeuren dat een verdachte wordt veroordeeld zonder bewijs? "Ja we denken dat je de moord hebt gepleegd, omdat we dat nou eenmaal zo voelen. Nee sorry bewijs hebben we niet... Dat wordt levenslang brommen..."

Daarom moet ook (iedere) claim worden bewezen. Geen bewijs is geen uitspraken erover, lijkt mij best logisch.

Wetenschap wil weten wat de WAARHEID is en daarvoor heb je bewijs nodig.

Dus niet een claim, een geloof, een gedachte of zelf verzonnen iets, maar de waarheid, zoals het is. Wetenschappers proberen te achterhalen of iemand echt met geesten kan praten, of dat het inbeelding is, gokken of cold reading. En dat lijkt me behoorlijk belangrijk... toch :D ? We willen toch weten wat de werkelijkheid is, of willen we en masse bedrogen, voorgelogen en misleid worden? (Al lijkt het soms bijna wel zo, Derek en Char zijn al verschrikkelijk door de mand gevallen en nog geloven mensen in hun zelf geclaimde gaven).

Ik kan nu zeggen dat ik een gave heb, ik voel namelijk aan wat dieren willen, waar hun pijn zit, ik kan hun genezen. Ik heb al zeker 5 paarden geholpen van vage kreupelheden, de eigenaren waren heel blij... Ik loop er niet mee te koop, maar ben altijd bereid je te helpen (van je geld af ;) grapje ) . Wetenschappelijk bewijs? Wie heeft dat nou nodig... toch? Ik denk dat als ik een leuke site maak, een paar testimonials schrijf en overtuigend overkom ik zo aan de slag kan als paranormaal genezer, of homeopaat bijvoorbeeld. Mensen geloven nou eenmaal eerder in het goede van de mens dan in het slechte en zien wat ze willen zien. Zeker met vage problemen "zie" je al snel verbetering die er niet is, of zie je het allemaal iets te rooskleurig. En ik zeg niet dat paranormale mensen bedriegers zijn en hun klanten blinde vinken :D . Maar soms interpreteren ze hun kunnen net even anders dan hoe het in werkelijkheid is.

Zonder wetenschappelijk bewijs kun je geen verschil maken tussen leugens/claims die voor waar worden gehouden en waarheid. (Natuurlijk is wetenschappelijk bewijs niet waterdicht, dat wil ik ook absoluut niet menen. Maar verschil tussen dingen die 100 keer getest zijn en nooit blijken te werken en dingen die 99,99% zeker werken is er toch zeker :+ ) .

Ik snap niet dat mensen die zo overtuigt zijn van hun zelfgeclaime gave(n) niet gewoon lekker mee doen aan de test. Wat heb je te verliezen? (Wellicht je identiteit, de mystiek en het bijzondere in je leven... Je bent toch een beetje speciaal als je (voor)doet dat je een gave hebt... Een stukje identiteit wordt weggerukt en dat doet zeer, heel veel zeer. Maar wat heeft het voor een zin om in een fantasie te geloven, dat is toch een groot stuk zelfbedrog. Ooit dachten we ook dat aderlaten een goede methode was om allerlei ziekten te genezen... Nu weten we ook wel beter, dat geloof hebben we van ons af moeten zetten en daar gaat heel veel tijd overheen).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 01:12

Ps pmagnetiseur jij wilde toch heel graag een onderzoek doen om je gaven te bewijzen? Waarom schrijf je je niet in? Lijkt mij een mooie kans, met oog op wellicht bewijs van een gave en 1 miljoen euro, ook geen onaardig bedragje. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 02:41

Ik ken de prijs ook al langer en vind hem heel interessant :-) . Inderdaad nogal kenmerkend dat niemand er ooit in geslaagd is hem te claimen. Ik wens alle bokkers die willen proberen veel succes.

Al denk ik niet dat het falen in de test bij veel mensen een deuk in hun zelfbeeld gaat geven. Imo is vanaf het moment dat kan bewezen worden dat er een wetenschappelijke verklaring achter iemands "gaven" zit, duidelijk dat iemand niet paranormaal is maar iets heel normaal heeft. Iets wat veel mensen kunnen, hooguit een uitzonderlijk goed talent (bij sommige al dan niet in mensen oplichten :+ ) . Maar een echte die-hard in zichzelf believer, die zal daar geen vrede mee nemen. Die zal zichzelf en zijn "gelovers" wel hetzelfde als die Derek aanpraten, dat het bv een slechte sfeer in de kamer was. Of de test is gemanupileerd. Of het is niet omdat een wetenschapper het kan bewijzen dat het toch geen gave is...als je jarenlang rotsvast van iets overtuigd bent dan geef je je denkwijze niet zomaar op.

En dan ben ik geen volledig koude wetenschapsvrouw. Ik geloof gerust dat er bepaalde dingen meer zouden kunnen zijn dan wij weten. Maar ik geloof ook dat er enorm, enorm, enorm veel kaf bij het koren zit. En het zou fantastisch zijn als iemand de prijs ooit kan claimen. Eigenlijk zouden ze voor elke persoon die geld wilt slaan uit zijn paranormale gaven zo'n test moeten laten doen. Dan kunnen de klanten zelf beoordelen of hij toch nog de moeite waard is of als ze denken dat ze toch opgelicht gaan worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:39

Wat ik kan weet niet of daar behoefte aan hebben, maar ik werk dus met de Biogenesis producten via foto,s. Veel bokkers vragen hulp, ook voor hun paard.Bv waar de veearts het even niet meer weet probeer ik het toch nog te laten verbeteren. Ik haal onrust weg, breng weer balans en zorg voor een sneller herstel. Het is erg leuk om te horen hoe het dan gaat met het paard, stal genoten en veeartsen zijn vaak verbaasd over het snelle hertsel.Laatst een pony met een grote bloeduitstorting, de veearts wist niet meer wat hij er aan kon doen. Ik ben aan de slag gegaan, en mensen weten dat precies wanneer ik iets heb gedaan dat is erg leuk. Bokkers die ik heb geholpen konden zelfs het tijdstip zeggen, dat ik bezig was.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:48

Kijk dat laatste is natuurlijk prima te onderzoeken op een gecontroleerde manier! Jij op de ene plek zij op de andere plek controle erbij om zeker te weten dat jullie geen contact hebben en elke 5 minuten een paar vragen beantwoorden, voor jou iets in de trant van: ben je nu bezig met een handeling, wat houd de handeling in etc en voor de ontvanger iets in de trant van: is marleen nu bezig met een handeling etc. En dan met meerdere paarden en over een behoorlijk tijdsspanne waarvan bijvoorbeeld slechts in een vijfde van de tijd er daadwerkelijk wat gedaan wordt (om te voorkomen dat het te makkelijk gokken wordt). Er is makkelijk uit te rekenen hoeveel paard/eigenaar koppels je nodig hebt om het betrouwbaar te maken.

Eitje!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:58

Doen dus?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:20

Het kan vast geen kwaad om contact met ze te zoeken en te kijken wat de mogelijkheden zijn. In het meest negatieve geval krijg je nul op het rekest en in het meest positieve een miljoen op de bank.. Ik zou het wagen!
Mocht je in de onderhandelingen assistentie willen met de onderzoeksopzet dan wil ik altijd adviseren..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:26

Suzanne F. schreef:
Derek Ogilvie gezakt voor de test?? :')

Verrassing verrassing _/-\o_