Stoppen met paardensport... En nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:05

Biskwie schreef:
Het leven zonder paarden, lijkt me het perfecte plaatsje voor dit topic...

Letterlijk!

Stoppen in de paardensport, radicaal. Hoe leef je verder zonder paarden?

Hoe vul je in vredesnaam alle tijd die overblijft?

Hoe zorg je dat je onder de mensen blijft en waar vindt je nieuwe vrienden om leuke dingen mee te ondernemen?

Hoe hebben anderen deze uitdaging volbracht?

Heb een tijd niet paardgereden en ging gewoon andere dingen doen :') Stappen, met de vriendengroep leuke dingen doen, hond wandelen enz..

_nvds

Re: Stoppen met paardensport... En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:07

zonder paarden = nikssssssssss

Nanna

Ik ben sinds juni gestopt met mijn bijrijdpaard van toen. Ik ben in de afgelopen 3 jaar vaker gestopt en een aantal maanden zonder gezeten maar telkens begon het weer te kriebelen.. Het probleem is alleen dat ik niet vrolijk wordt van 1 keer in de week een beetje rijden, ik wil het dan echt fanatiek doen en ook vooruitgang zien. Helaas heb ik op dit moment geen tijd en geld om weer actief bezig te gaan met paarden dus kan ik het maar beter niet doen.
Merk wel dat ik het echt mis en kan uit geen andere sport zoveel voldoening en plezier halen als ik uit paardrijden kan halen.
Morgen klim ik voor het eerst weer op een paard en moet zeggen dat ik er toch wel echt zin in heb!

jiehaaa

Biskwie schreef:
jiehaaa schreef:
Blijf je nog wel rijden af en toe of is het echt helemaal over en sluiten?

Ik stop er helemaal mee. Paard in de verkoop, aankoop van andere paard afgeblazen.
Spullen in de verkoop, stal opzeggen, KNHS en startkaarten zijn al opgezegt per eind van het jaar.
Ik heb er helemaal klaar mee. En het gaat niet om het paard of het contact met het paard, maar om de algemene mentaiteit, continue teleurstellingen en alles wat erbij komt. Ik kan dat niet meer.

Wat jammer dat je het zat bent. Maar aan de andere kant: je hebt duidelijk niet zomaar je besluit genomen. Het zal wel even wennen zijn, maar uiteindelijk vind je echt je draai wel weer. Ga alles doen wat je hebt laten liggen voor de paarden, dan heb je denk ik wel een aardige waslijst bij elkaar...

Miepie77

wel geprobeerd, maar gaat gewoon niet zonder

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:08

Ik rijd zelf al een jaar of 3 niet meer, ja heel af en toe bij vrienden. Zelf heb ik wel 3 pony's thuis die verzorgd moeten worden. Maar ik verveel me nooit, ik ga naar de sportschool en ik voetbal. Verder leuke dingen doen met teamgenoten/vrienden, dus ik vermaak me wel.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:10

capopjekop schreef:
Ik rijd zelf al een jaar of 3 niet meer, ja heel af en toe bij vrienden. Zelf heb ik wel 3 pony's thuis die verzorgd moeten worden. Maar ik verveel me nooit, ik ga naar de sportschool en ik voetbal. Verder leuke dingen doen met teamgenoten/vrienden, dus ik vermaak me wel.

dat noem ik nou niet bepaald volledig stoppen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:11

Er is voor mij meer aan paarden dan wedstrijdsport. Als geen plezier in wedstrijden (en de mensen die daar bij horen) je reden is om te stoppen met wedstrijden is voor mij de vraag waarom je dan ook je paard weg doet. Als je wel lol hebt aan het rijden en omgaan met paarden zelf zou ik toch meer daarop focussen dan je door anderen geheel van je hobby te laten wegjagen.

Wil je je in je rijden blijven ontwikkelen kan je ook voor een andere tak van sport kiezen en op die manier aan een nieuwe uitdaging beginnen.

llies

Er zijn zoveel activiteiten waarmee je de vrijgekomen tijd kan opvullen.
Zelf heb ik 2,5 jaar geleden mijn paard (+ alle toebehoren) verkocht. Dat was een van de beste beslissingen in mijn leven! Begrijp me niet verkeerd, ik heb 9 superjaren met dat paard mogen doorbrengen en de eerste weken/ maanden waren hard, maar in combi met studies ed was het toch een verademing. Vooral het dagelijks met de fiets door weer en wind naar paardlief gaan mis ik voor geen geld!

Nu vul ik die tijd met klimmen, zwemmen en lopen, sociale activiteiten en series }>

Toch kriebelt het nog... zeker op mooie herfstdagen => wandeling in het bos... -O-
De kans is zeer groot dat ik over een paar jaar me er weer eentje koop :o
Maar voorlopig geniet ik verder van dit leven zonder paard(en) :j

absque_dubio

Nadat pony was overleden 2,5 jaar terug, heb ik vooral heel veel gewerkt. Dagen van 9 tot 9 waren normaal.
Sinds ik een andere baan heb met normale werktijden (waar van 9 tot 9 werken niet mogelijk is helaas :+ ) verveel ik me dood. Ik weet gewoon niet wat ik met die tijd moet.. Het rijden begon toch behoorlijk te kriebelen nu ik weer tijd over had om erover na te denken. Ik heb vriendje gek gemaakt met mijn gepraat over paarden. Dus hij vond dat het maar hoog tijd werd dat ik mn droompaard ging zoeken. :+
Zondag dan ook gevonden, en zaterdag word ze gebracht. Ik kijk er nu al naar uit om uren van haar te genieten en elke dag weer wat te doen te hebben na het werk ipv maar saai thuis op de bank te zitten!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:14

Voor mij is het anders,het is namelijk ook mijn werk.
Ik zou me geen raad weten zonder paarden,het is echt een passie,een manier van leven.
Maar het is ook wel heel beperkt omdat er zo weinig tijd voor andere dingen over blijft.
Ik heb nog een tijdje getennist maar dat was niet meer te combineren.
Jammer,want het contact met niet paardenmensen is wel heel fijn.
Paardenmensen praten vaak echt alleen maar over paarden en daar ben ik op een vrije dag wel klaar mee.
Ik ben zelf bezig met nagels,wil dus ook gelnagels gaan zetten naast de paarden.
Er is zoveel meer dan paarden en als je gewend bent ergens helemaal voor te gaan dan vind je wel weer wat anders om helemaal in op te gaan.

Chaos

Re: Stoppen met paardensport... En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:16

Ik heb een keer twee maand niet bij de paarden geweest ivm een val van een paard, maar jemig wat is dat saai zeg!
Ik ga gewoon niet stoppen met de paarden, no matter what. :')

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:22

tamary schreef:
Er is voor mij meer aan paarden dan wedstrijdsport. Als geen plezier in wedstrijden (en de mensen die daar bij horen) je reden is om te stoppen met wedstrijden is voor mij de vraag waarom je dan ook je paard weg doet. Als je wel lol hebt aan het rijden en omgaan met paarden zelf zou ik toch meer daarop focussen dan je door anderen geheel van je hobby te laten wegjagen.

Wil je je in je rijden blijven ontwikkelen kan je ook voor een andere tak van sport kiezen en op die manier aan een nieuwe uitdaging beginnen.

Paarden zijn voor mij echt niet alleen wedstrijdsport. Maar helaas kun je in Nederland gewoon geen paarden houden, zonder dat je van anderen afhankelijk bent of dat anderen betrokken zijn. Momenteel is die invloed (weer) zo groot dat mijn hele plezier in paarden in het algemeen helemaal weg is. Ik geniet niet meer van de kleine dingen. Tuurlijk ik hou van mijn paard en ik het is mijn grootste passie, maar de nadelen wegen niet meer op tegen de voordelen. Ik heb dit ruim een jaar laten kabbelen en verschillende dingen geprobeerd. Maar ik kom niet meer terug bij de basis.
De basis wat echt basis is. Ik kom niet meer bij het pure plezier. En daarmee doe ik mijn paardje ook tekort.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:24

Ik zou mezelf echt helemaal opnieuw moeten uitvinden zonder paarden :+

Het is een way of life geworden. Ik heb als kind wel andere dingen geprobeerd, zoals gym, en ballet. Maar na de eerste keer op een pony gezeten te hebben was het meteen duidelijk. Dit is het.

Mijn oudste paard is al 19 jaar bij me. Zij en de andere twee zijn een deel van me.

Ik heb overigens wel andere dingen gedaan hoor. Gereisd, (op zoek naar paarden in het buitenland :+ ) heel veel wezen stappen, en schilderen doe ik ook sinds kort. Maar altijd in combinatie met paarden, die staan gewoon op 1.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:26

Miepie77 schreef:
capopjekop schreef:

dat noem ik nou niet bepaald volledig stoppen

Dat zeg ik ook niet :Y) Maar ik zou wel weten wat ik met mijn tijd zou moeten als ik helemaal zou stoppen (al zal ik dat niet snel doen, die beesten betekenen zoveel voor me dat ik ze echt niet kwijt wil). Hier is het echt alleen voeren, water geven, controleren en uitmesten dat ik doe. Die klusjes zelf zal ik dan niet missen, de pony's wel. Ik zou vaker uitgaan als ik geen paarden had, want nu moet ik altijd wat regelen voor mijn dieren. Dan zou ik vaker naar het buitenland gaan en daar mss wel een poos werken. En verder zou ik niet zoveel veranderen, omdat ik al genoeg te doen heb.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 25-10-12 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:28

reiziger schreef:
Ik zou mezelf echt helemaal opnieuw moeten uitvinden zonder paarden :+
.

Dat zal ook mijn uitdaging zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:30

Heb mijn jonge paard een paar weken geleden verkocht en ook een pony daar ik door gezondheidsredenen niet meer kon en het niet eerlijk vond ze als grasmaaiers te laten lopen. Heb nu alleen nog 2 oudjes dus paardensport is nu definitief voorbij en heb ook alles te koop staan.

Vind het erg moeilijk maar kan nu mijn energie volop in mijn andere hobby die ik nog wel enigzins kan stoppen. De hondensport.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:32

En dan is een andere stal of gehuurde/eigen weide ook geen oplossing? Want met jaloerse en anderszins vervelende mensen die andermans geluk willen slopen omdat ze het zelf niet hebben krijg je altijd te maken zolang je met mensen om gaat. Soms meer, soms minder en hoeveel last je er van hebt hangt ook af van hoeveel waarde je aan hun oordeel hangt.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:33

Ik heb ooit mijn pony 2 jaar in bruikleen gedaan, even geen paarden meer, helemaal niks was er even helemaal klaar mee.

Ben na een dik half jaar tot de conclusie gekomen dat ik niet zonder kon en weer wat wilde doen, ben toen alleen gegaan als ik echt zin had en alleen maar leuke dingen gedaan.

Ik zou niet zonder kunnen, al had ik nog zoveel tijd dat bracht ik dan achter de computer door....geen verbetering

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:34

Eigen gehuurde weide is hier in de omgeving niet mogelijk. Een andere stal (Heb twee verschillende stallingen gehad de laatste vijf jaar) wat enigsinds een beetje paardvriendelijk is (qua weidegang e.d.) is gewoon lastig. En een eigen stalling, zonder andere pensionmensen, is hier ook niet betaalbaar.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:35

Zonder paard/pony.. Poeh ik zou erg ongelukkig worden en weer verslaafd aan videogames.
Waardoor ik nog dikker wordt, waarschijnlijk stop met m'n bijbaantje en zo chagerijnig zou zijn dat ik nergens meer zin in heb.

Nee, met dat vooruitzicht zie ik stoppen niet zitten.
Bovendien zou ik niet weten wat ik zonder die draak van mij moet, ik heb zoveel steun aan hem :+:

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:37

Stoppen met de paarden, no way. Het is een manier van leven voor mij. Ben met paarden opgegroeid zit er dus al mijn hele leven in. Ben ook een aantal maanden uit de running geweest door een gecompliceerde beenbreuk. Dat was moeilijk maar omdat mijn lijf niet meewerkte was het te accepteren om niet te kunnen rijden of iets anders met de paarden te kunnen doen. Mijn paarden staan aan huis en ondanks dat het gewoon heel veel tijd in beslag neemt naast het werk en het huishouden kan ik me geen leven zonder voorstellen. Een weekendje weg of vakantie is ook een heel geregel maar gelukkig nemen mijn vader en zus de honneurs waar als ik niet thuis ben. Ik kan ze met een gerust hart achter laten, maar langer dan 7 dagen op vakantie hou ik niet vol. De sfeer hier in huis zal ook naar dieptepunten als ik geen paarden meer om me heen had.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:40

Ik heb drie a vier maanden zonder paard gezeten, omdat ik ging studeren en op kamers en dan was het afgelopen zeiden mijn ouders. Na anderhalve maand kwam papa met een email met daarin acht links naar advertenties van.... jawel, paarden. Ik was niet te genieten, weinig energie, studie interesseerde me weinig, was echt mezelf niet meer. Heb wel veel gedaan in die tijd om het gemis om te vullen. Sportschool, stappen enzo. Vriendinnen ken ik haast allemaal van andere dingen dan de paarden. Momenteel volg ik mijn studie, reis 20 uur in de week, train zes keer per week waarvan twee lessen, rijd elk weekend wedstrijd, zie mijn vriendinnetjes meeeer dan geregeld, onderhoud ik een relatie en ga ik twee keer per week uit. Hoe? Geen idee. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:41

Biskwie schreef:
Eigen gehuurde weide is hier in de omgeving niet mogelijk. Een andere stal (Heb twee verschillende stallingen gehad de laatste vijf jaar) wat enigsinds een beetje paardvriendelijk is (qua weidegang e.d.) is gewoon lastig. En een eigen stalling, zonder andere pensionmensen, is hier ook niet betaalbaar.

Lastig, dan is het kiezen tussen ze straal negeren, op andere tijden komen en ondertussen blijven zoeken of inderdaad stoppen. Ik moet zeggen dat me laten wegjagen van een stal 1 ding is, maar me zo laten sarren/frustreren/... dat ik de paarden opgeef om de mening van een derde die gezien het gedrag geen waarde heeft :n Daar is ~~}> voor, zo iemand laten winnen is die persoon niet waard.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:43

Toen mijn paard overleed heb ik een ander paard gekocht. Maar dat was niet meer hetzelfde en toen we een huis gingen kopen en ik het financieel niet meer redde, heb ik die verkocht. Ik was ook heel bang om in een gat te vallen maar dit bleek niet zo te zijn. De tijd was zo opgevuld met andere dingen en om eerlijk te zijn miste ik het niet. Ja, ik miste wat ik had, en dat komt niet meer terug.

Nu zouden paarden niet eens meer in m'n leven passen op de manier zoals ze dat voorheen deden. Nu doe ik lekker paarden fotograferen en daar haal ik veel plezier uit, dat is voldoende :)