Wat zou jij doen als je...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loontje

Re: Wat zou jij doen als je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:49

Al is het iets waar je normaal niet over nadenkt maar wel de realiteit kan zijn of worden blijft het natuurlijk geen realistisch iets,want je weet nooit hoe ziek je wordt en wat je nog kan doen

Maar goed als ik er zo over nadenk dan zou ik als eerst mijn begravenis zelf regelen.Meestal ben je in het begin van je ziekte beeld nog krachtig genoeg omdat te doen.Geestelijk dan gezien.

Dan zou ik kijken of mijn kind(eren) verlof van school kunnen krijgen en dan heerlijk even helemaal niks,op vakantie "zonder"zorgen.
Ook zal ik een boekje maken hoe ik mijn kinderen gezien heb,mee gemaakt heb en hoe ik zelf was van klein tot groot.

Daarna zien we wel wat er komt of gaat.De bovenstaande dingen zijn voor mij het belangrijkst de rest is echter allemaal bijzaak en voor de fun.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:56

verootjoo schreef:
Damned schreef:
En dan de laatste week(en)
- 1 keer roken ( ben ik totaal geen voorstander van, maar als ik toch nog maar even te leven heb, wil ik het wel eens proberen)
- drugs gebruiken (idem zoals hierboven)
- seks hebben
- mij de laatste dag volledig zat drinken
- regels overtreden
- enkele boodschappen achterlaten van wat ik denk van deze wereld :+
- ....

Sorry dat ik het zeg, maar jij hebt wel echt een overgeromantiseerd beeld van je laatste weken als je lijdt aan een ernstige ziekte :o
Geloof me, hier heb je dan echt de kracht niet voor... Hoewel, drugs gebruiken lukt wel, maar die krijg je toch al zat van de artsen :)
Maar als je deze dingen wil doen, zou ik het nu doen :)

Als ik de vraag zou moeten beantwoorden zou ik vooral willen genieten van iedereen die me lief is en verder denk ik niks. Heb een heel leuk leven zo, heb niet echt een bucketlist.

maar ik bedoel het ook niet echt als 'ongeneeslijk ziek zijnde', meer als 'de wereld vergaat binnen een jaar' :Y)
Als je echt ziek bent kan je dit inderdaad niet doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:03

tja, iedereen kan dood gaan ieder moment. Ik kan ook over een jaar doodgaan zonder dat ik het nu weet en zo probeer ik mijn leven ook te leiden. Ik heb het van dichtbij gezien, mijn stiefvader overleed op 52 jarig leeftijd plotsklaps zonder enige reden. Ging slapen, werd niet meer wakker. Kwam totaal uit de lucht vallen, ik was net 2 dagen ervoor naar Australië vertrokken (en kon dus ook weer meteen terug). En hij had ook nog toekomstplannen. Plannen waar niemand iets meer aan heeft, en hij zelf vooral niet meer. Zo'n gebeurtenis verandert je kijk op het leven ook wel.

't enige verschil is dat je als je ziek en zeker weet dat je doodgaat in een jaar. Je weet dat je geen toekomst meer hebt en daar ook niet meer in hoeft te investeren. Ik zou mijn opleiding blijven volgen omdat het me leuk lijkt. Maar de saaie colleges en toetsen zouden me gestolen kunnen worden (duh). Verder zou ik doorgaan met leven zoals ik nu doe. De dingen die ik wil doen doe ik nu en niet over * jaar. Want je weet niet hoe je situatie dan is. Mijn bucketlist heb ik voor het grootste gedeelte al afgewerkt en als ik een spontaan plan heb dat ik wil doen... Dan doe ik dat gewoon :) .

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:16

Waarschijnlijk ben ik de enige... maar ik zou regelen dat mijn paardje het de rest van zijn leven goed had (nouja.. mams en zusje zorgen er wel voor)... ik zou geld schenken aan goede doelen en zelfmoord plegen... Want meestal als je zoiets hoort, heb je nog een heel ziektebed voor je en daar pas ik voor. Ow ik zou dus ook nog lieve afscheidsbrieven schrijven...

Zonder ziektebed is natuurlijk een ander verhaal... Dan weet ik niet wat ik zou doen, maar ik weet dat ik nooit een heel ziektebed ga trekken, dat sloopt me geestelijk, dan liever meteen weg :) (ja ik ben te hard, en als het er op aankomt, dan kan ik het niet... maar zoals het nu voor me is: ziektebed is erger dan dood zijn...)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:29

Ik zou een plekje voor mijn dieren zoeken onder voorbehoud dat ze daar pas heen gaan als...
Veel tijd met mijn zoontje familie en vrienden door brengen.
Graag honza blaha eens ontmoeten.
En zo zijn er vast nog wel veel meer dingen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:07

Praktisch zaken regelen, de uitvaart zoals ik dat graag wil. En waar mijn paard heen moet gaan en bij de notaris regelen waar mijn geld heen gaat (anders automatisch naar mijn ouders en dat is ook geen probleem natuurlijk). Behalve als de wereld vergaat, dan maken die zaken ook niets meer uit.

Verder? Gewoon kijken per dag en genieten van de dingen des leven.

Ik hoef geen wilde dingen te doen, nee. Maar gewoon dingen doen waar ik normaal ook van kan genieten. Wandeling door de duinen (of geduwt worden), de zee horen ruisen, kijken hoe mijn tantezeggers lol hebben, de zon zien opkomen en ondergaan en gewoon samen zijn met mijn geliefden.
Dan ben ik het gelukkigst :)

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:38

ik zou in ieder geval stoppen met mijn rekeningen te betalen (behalve mijn huur en g/w/e uiteraard)

:')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 01:09

Ik zou graag een rondreis van 10 maanden door noord en zuid amerika willen maken, stukje canada, IJsland, Australie en Rusland... en de laatste 2 maanden alle ervaringen delen met familie, vrienden en natuurlijk heel veel knuffelen en vertellen dat ze vooral door moeten leven als ik er niet meer ben enzovoort enzovoort :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 01:25

Mijn moeder weet niet hoe lang ze nog te leven heeft.... dit kan een jaar zijn, dit kan 10 jaar zijn. Ze heeft een levensverwachting van 2 tot 5 jaar, maar dit is een gemiddelde. Ze heeft namelijk uitgezaaide borstkanker. Wat ik zou doen.... dat kan ik niet zeggen. Iedereen roept dat nu wel leuk.... Wat ik wél kan zeggen is dat we hier thuis gewoon 'pluk de dag' doen, genieten van alle momenten. M'n moeder blijft trouwens gewoon 'normaal' doorwerken. Ze is (nog) niet zo ziek dat ze er last van heeft namelijk. Is verder ook niet aan de chemo. De oom van m'n vriendin heeft wel waarschijnlijk nog maar enkele maanden te leven. Longvlieskanker, meeste mensen overlijden binnen een jaar. Hij gaat heel veel op vakantie met z'n vrouw en probeert nog zoveel mogelijk van het leven te genieten. Momenteel gaat het eigenlijk vrij goed met hem, dus hij kan ook nog best veel, dus dan ga je niet zelfmoord plegen oid. Daarnaast is het wel fijn als mensen hier wel een beetje serieus blijven. Imo er zijn mensen waar bij dit nu eenmaal echt zo is en dan zijn opmerkingen als 'stoppen met rekeningen betalen' echt niet grappig hoor....

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 02:42

Misschien was de smiley niet gepast, maar ik bedoelde het niet grappig ofzo.
Maar ik weet wel dat als ik nog een jaar te leven heb, niet mijn geld op wil maken aan rekeningen, maar aan leuke dingen. Aangezien het de enige manier voor mij is om geld over te houden om dingen te doen die ik wil dat is, ga ik dus mijn rekeningen niet meer betalen op dat moment.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 12:27

Is het dan niet zo dat nabestaanden de rekeningen alsnog krijgen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:29

Nee, alleen als je de erfenis accepteert. Dan krijg je de schulden cadeau!
(uitgaande van een volwassen persoon, bij een minderjarige zal je als ouder het moeten ophoesten)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:33

Volgens mij zadel je dan idd je nabestaanden ermee op. edit: Een erfenis beneficiair aanvaarden geeft ook nog rompslomp..

Maar ik koop het 'pink ribbon' tijdschrift nooit meer, daar staan aan ook van die loze artikelen in over dat je moet gaan genieten als je ziek wordt. Ja, als je Silvie v/d Vaart heet kan je alles laten staan en gaan genieten. Als 'normaal' mens is dat een stuk lastiger, want dan heb je geen miljoenen op de bank die alle lopende rekeningen kunnen doen oplossen.
Zie het al voor me dat mijn moeder destijds alles uit handen liet vallen en mijn vader nu zijn zaak (en alle cliënten) maar de zaak zal laten. Dat kan gewoon niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:35

Sinds wanneer heb je veel geld nodig om te genieten?
Ik geniet al van een ruisende zee, de tantezeggers zien spelen en gewoon een kop thee drinken met het hele gezin.
Zolang de basis betaald kan worden en ook wat gemak natuurlijk, heb je echt geen miljoen nodig hoor om te genieten.
En er zijn mensen die genieten van hun werk :)

Tja, ik ben niet zo veeleisend als het om genieten aan komt :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:44

Nee, maar de hypotheek moet wel betaald en als je niet werkt omdat je zelf beslist dat je niet meer weer wilt werken (niet dus omdat je al te ziek bent of wat dan ook), dan heb je niet zoveel inkomen meer.
Miljoenen heb ik ook niet nodig, maar een inkomen toch echt wel.

En ik kan niet genieten als ik weet dat de schuldeisers ieder moment op de stoep kunnen staan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:47

Daarom zei ik ook; als de basis betaald kan worden+ wat gemak.
Basis is immers onderdak, eten, drinken, kleding en verzekeringen.
En wat gemak; lekker eten, tv, internet etc.

Dan heb je echt geen veel geld nodig om te genieten en ik geloof dat Sylvie met liefde alle roem ingeruild had voor gezondheid. Want dat is immers niet te koop.

Want voor genieten, hoef je niet rijk te zijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:51

Dan zijn we het volgens mij wel eens, alleen drukte ik me wat onhandig uit.
In een uitgave stonden verhalen van mensen die meteen waren gestopt met werken om te genieten en te kijken of ze beter konden worden. Volgens Silvie was dat het beste dat je kon doen als je een diagnose kanker kreeg. Dat kan alleen als je voldoende middelen hebt om dan nog steeds je basis te betalen. En aangezien je niet weet hoe lang dat dan zo zou moeten, denk ik dat je toch een behoorlijke zak geld moet hebben om het zo te kunnen doen en dat dit voor Jan Modaal niet is weggelegd..

Maar ik heb er sowieso wat op tegen om iets als kanker te gaan verbinden aan allerlei glamoreuze toestanden. Wat mij betreft is pink ribbon daar iets te ver in doorgeschoten.. Er is niet zoveel glamoreus aan ziek-zijn en de daarbij behorende behandelingen en bijwerkingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:18

Ik zou naar Stone henge gaan. :)
Verder gewoon genieten van het leven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:35

Aleeneh schreef:
[***] schreef:
Ok, daar hebben jullie ook wel gelijk in.

Ik bedoel dat iedereen er uiteraard aan moet geloven. Dat is nu eenmaal zo. Maar er is natuurlijk wel een groot verschil tussen uiteindelijk sterven en op je 20e te horen krijgen dat je een dodelijke vorm van kanker hebt. Natuurlijk is het zo dat alle voorbeelden die hier gegeven worden erg leuk en vooral romantisch klinken, maar ik ben van mening dat je pas kunt zeggen wat je op zo'n moment doet als het je ook daadwerkelijk overkomt.

Ik vind dat mensen hier erg makkelijk dingen zeggen, van wat "ze even zouden gaan doen". Ik ben bang (ik weet 100% zeker) dat de werkelijkheid totaal anders is.

Dit topic is gemaakt voornamelijk geinspireerd op een van mijn vriendinnetjes, nu 21 jaar, die op het moment een gevecht voert tegen een zeldzame vorm van leukemie. Ik ben me er totaal van bewust wat dit onderwerp allemaal omvat, helaas.

Ai, dat is heel erg naar. Wens jou en je vriendin veel sterkte! Heb het helaas ook van dichtbij meegemaakt met een vriend, hij is na een zware strijd op 23-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van longkanker (had nog nooit gerookt overigens). Dit is inmiddels al meer dan 20 jaar geleden, maar het heeft wel zijn sporen nagelaten.