hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:29

Ik ben nnu 13 en krijg nog niet eens zakgeld. :)

En ik hoef het ook nog niet.
Laatst bijgewerkt door brittney98 op 22-08-12 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Ik kreegop mijn 12e echt mijn Pinpas nog niet mee hoor.

Ik weet niet meer wat ik kreeg toen

Ninia

Ik vind het leren omgaan met geld heel belangrijk en mijn ervaring is dat mijn 2 zoons daar heel verantwoordelijk mee omgaan. Ze krijgen dan ook al zakgeld sinds hun vijfde. Toen nog een euro per week en vanaf ongeveer hun achtste krijgen ze het geld in 1 keer, op de eerste zaterdag van de maand. Het aantal euro's per leeftijd, dus 8 euro voor de achtjarige enz. Mijn oudste van 13 krijgt sinds vorig jaar kleedgeld, 70 eu per maand en daarvan moet hij ook zijn mobiel enz betalen en sparen! Dat gaat heel erg goed. Ik betaal schoenen en jassen. Ik zie dat ze juist hierdoor heel bewust omgaan met hun geld.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:35

Om het even heel droog te bekijken, bij mij in de instelling krijgen de 6-7 jarigen 8 per maand, 8-9 krijgt 12 euro, 10-11 krijgt 19,- , 12-13 krijgt 25, 14-15 krijgt 33, 16-17 krijgt 44 en 18-21 krijgt 60,-
Kleedgeld is gelijk voor iedereen, vanaf je 12 bent krijg je 45 euro. maar wij worden gecontroleerd, dus we moeten onze bonnetjes/kasticketjes afgeven. Ook krijgen we nog voedingsgeld als we op kamers in 1zelfde gebouw zitten, en iedereen krijgt ook standaard 25 hobbygeld. Was natuurlijk veel te weinig voor paardrijden :+
belwaarde kregen we 10 per maand, wilden we een herlaadticketje van 15? (alle providers geven dit als minimum voor gratis berichtjes) dan moesten we 5 euro zakgeld inleveren.

Dit is in België, maar ik hoop toch dat je hier iets aan hebt.

EDIT: Ikzelf ben nu 17, en heb nog steeds geen pinpasje/bankkaart. Ik mis dit volledig niet, maar ben dan ook een overdreven smosser met m'n geld, dus als ik het cash krijg, geef ik het bijna direct uit aan wat ik nodig heb. En aan andere dingen die helemaal niet nuttig zijn natuurlijk...

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:40

Ik kreeg altijd het bedrag van mijn leeftijd: 12 jr dan 12,- bij 13 jr 13,- maar mijn ouders hebben nog regelmatig heel wat bijgedragen.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:46

Leuke discussie hier.. en door zowel zakgeldverstrekkers en krijgers :)
Ik heb een zoon van 11, die krijgt 2 euro per week en spaart alles op.
En ik heb een dochter van 14, die krijgt nu 4 euro per week, komt moeilijk toe. Haar gsm abbonnement wordt door haar vader betaald haar hobby s en kleding door mij. Het is dus eigelijk alleen voor de extra dingetjes om te eten tussendoor op school en voor als ze uit wil gaan( 1 x per maand) Of voor make up.
Ik zit ook te denken aan kleedgeld, dus ik lees nog even mee hier. Ze is eigenlijk ook op zoek naar een baantje, maar dat valt nog niet mee voor een 14jarige.
Wat me wel een beetje verbaasd is dat het financieel support bij sommige hier is gestopt toen ze zelf wat gingen verdienen .
Bedoelen jullie daar; een beetje bijverdienen, of niet meer naar school en volledig gaan werken?
Het lijkt mij namelijk niet motiverend om een baantje te nemen om wat te bij verdienen, als je het geld gewoon van je ouders krijgt als je niet gaat werken...
Mijn dochter wil er nog een hobby bij nu, en omdat ik een beetje op moet letten met waar ik mijn geld aan uit geef heb ik gezegd dat ze die zelf moet gaan bekostigen. Ook om te leren wat geld voor waarde heeft, dat je er iets voor moet doen om iets te kunnen betalen.

Eleionomae

Re: hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:57

Ik kreeg eerst altijd 40 gulden per maand, toen de eruit euro kwam zei mn pa dat ik ook met inflatie te maken kreeg en toen werd het 40 euro (dit was tussen 13 en 15/16 jaar) :)) ik hoefde zelf geen verjaagdagskadoos te kopen (al deed ik dat voor vriendin en ouders wel) kreeg 15,- btg per maand van mn ouders en zij kochten tot mn 17e mn kleding voor me. Vanaf het halen van mn diploma en dus start van het hbo moest ik alles zelf gaan betalen :j ik ben ook pas op mn 17e voot het eerst gaan werken haha.

Als ik zo al die verhalen van anderen lees heb ik wel echt geluk gehad :))

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:11

anjore schreef:
En ik heb een dochter van 14, die krijgt nu 4 euro per week, komt moeilijk toe. Haar gsm abbonnement wordt door haar vader betaald haar hobby s en kleding door mij. Het is dus eigelijk alleen voor de extra dingetjes om te eten tussendoor op school en voor als ze uit wil gaan( 1 x per maand) Of voor make up.
Ik zit ook te denken aan kleedgeld, dus ik lees nog even mee hier. Ze is eigenlijk ook op zoek naar een baantje, maar dat valt nog niet mee voor een 14jarige.
Wat me wel een beetje verbaasd is dat het financieel support bij sommige hier is gestopt toen ze zelf wat gingen verdienen .
Bedoelen jullie daar; een beetje bijverdienen, of niet meer naar school en volledig gaan werken?
Het lijkt mij namelijk niet motiverend om een baantje te nemen om wat te bij verdienen, als je het geld gewoon van je ouders krijgt als je niet gaat werken...
Mijn dochter wil er nog een hobby bij nu, en omdat ik een beetje op moet letten met waar ik mijn geld aan uit geef heb ik gezegd dat ze die zelf moet gaan bekostigen. Ook om te leren wat geld voor waarde heeft, dat je er iets voor moet doen om iets te kunnen betalen.

Ligt aan het bedrag dat ze verdienen,
ik had een bijbaantje (6 uur in de week) en daardoor kreeg ik gewoon nog zakgeld.
wij hebben hier de regel, als je volledig werkt(of iedergeval genoeg verdient) of 18 word, stopt het zakgeld :)
Sinds ik 18 ben is het zakgeld gestopt, ik krijg me studiefinanciering :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:16

Allereerst zou ik bij de jongste nog geen zakgeld doen. Dat is IMO niet eerlijk tegenover de oudste. Die kreeg het immers niet op die leeftijd. Daarnaast is het ook een mooi vooruitzicht toch? 'op mijn 12de krijg ik zakgeld'.

Daarnaast kreeg ik toen ik zakgeld kreeg op mijn 12de was eerst 20 gulden per maand. (2000, dus nog net gulden tijd). In de eurotijd werd dat 15 euro. Tot mijn 16de heb ik 15 euro per maand gehad en daarna nog tot mijn 18de 20. Kleedgeld e.d. had ik niet. (Leuk, winkelen met mijn moeder :)) ) Wel had ik er een baantje bij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:19

anjore schreef:

Op het moment dat ik (veel) meer verdiende dan het kleedgeld, stopte het. Kwam ook deels doordat ik iets had gedaan waar mijn moeder niet zo blij mee was, kleedgeld was tot nader order opgeschort :o en nooit meer teruggekomen.
Het was de regel bij mij: als je het te weinig vind, dan zoek je maar een baantje. Ik had op mijn 13e al een baantje maar ik kreeg nog steeds kleedgeld, omdat ik er maar 100 euro p/m mee verdiende als ik geluk had (folders/huis aan huis). Daarna verdiende ik 120 euro met vakken vullen (6-9 uur per week).

Ik vind trouwens dat mensen hier echt ongelofelijk veel krijgen. Zie bedragen voorbij komen tegen de 100 euro per maand, goed dat had ik ook maar dan had ik er wel zelf voor gewerkt!

Ik moest trouwens in het begin voor ik mijn zakgeld kreeg ook eerst mijn kamer opgeruimd hebben :)

@Winged, volgens mij kreeg de zoon van TS wel al zakgeld vanaf die leeftijd? Ik zou juist mijn dochter zakgeld geven als die zo is als die van TS, met het idee dat geld aan de bomen groeit..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:22

Ra_chel schreef:
Maar nu komt ook het moment dat ik hem toch echt serieus zakgeld moet gaan geven , eerst vergat ik dat nog wel eens, en kreeg hij hetgeen hij wilde of nodig had gewoon van ons ,maar nu zal dat moeten veranderen.

@ Magrathea Dus geen vast bedrag

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:28

Ik kreeg nooit zakgeld, kleren kocht ik samen met mijn moeder en pony werd gewoon betaald door mijn ouders. Wel kreeg ik 5 euro per maand beltegoed, als ie op is dan heb ik pech. Maar toen ik 15 was betaalde ik de helft de kosten van de pony, op 18e betaalde ik volledig zelf voor mijn paard en ook kleding.

Zonder zakgeld heb ik toch leren geld omgaan door het zelf geld verdienen, dat voelt meer verantwoordelijkheid en je voelt wat meer als het geld op is. :D

8 jarige zou ik echt geen zakgeld geven

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:33

Toen ik 14 was kreeg ik voor het eerst zakgeld. 20,- per maand. Beltegoed kreeg ik niet dat moest ik zelf betalen. Alles wat ik extra wou moest ik zelf betalen. Kleding en hobbies ed betaalden mijn ouders wel.
Meer dan 20,- per maand heb ik nooit gekregen. Ik was 16 toen ik een goed baantje kreeg en toen was het over.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:42

Ik krijg 70,- per maand voor kleding, maar daar moet ik dan wel schoenen, jassen, kleding en paardrijkleding van betalen :j
10,- per maand voor beltegoed, wil ik meer moet ik het zelf betalen.
Toen ik jonger was kreeg ik wel zakgeld, weet niet meer precies hoeveel. Nu krijg ik geen zakgeld meer, maar cadeautjes voor verjaardagen betaalt mijn moeder, of we doen 50/50. Dingen zoals schoolspullen, bios, zwembad betaalt mams ook. :)
M'n vader betaalde de manege altijd (ala 30,- in de maand) maar sinds ik daarmee ben gestopt dus niet meer. Ik zal maar weer eens aan de bel trekken of paplief dan wel mijn lessen met bijrijdpaard wil gaan betalen ~~}> (ala 15,- per keer)

Verder kan ik best goed sparen, heb ik deze vakantie bollen gepeld en van mijn stage een stagevergoeding gekregen wat samen neerkomt op zo'n 230,- verdiend met werken. Dan spaar ik mijn verjaardagsgeld erbij (beetje meer dan anders, werd 16) en heb ik nu zo'n 500,- waar ik bijv. nieuwe telefoon, setje voor het paard etc. voor ga kopen. De leuke dingen dus, niet de dingen die echt nodig zijn betaal ik zelf.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:49

Ik ben nu 22.

Ik kreeg vanaf mijn dat ik naar de middelbare ging kleedgeld
en een mobiel.
ik kreeg 10 euro beltegoed van mijn ouders voor nood dingen al het andere betaalde ik maar zelf :)

ik kreeg elke maand 25 euro zakgeld.
Als ik dan kleding nodig had of wilde kopen legde ik uit wat nodig was of ik wilde hebben en dan kreeg ik daar geld voor.
Was het iets wat onzin was of echt niet nodig moest ik er voor sparen of er klusjes voor doen om het terug te betalen.
Van af dat is studifinancering heb krijg ik geen geld meer van mijn ouders:)

OVerigens koste voor DA of spullen voor het paard medicinaal voor exzeem word in overleg of zelf of door ouders betaald

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:18

12-jarigen zijn volwassener dan ze lijken en weten vaak meer over geld dan je denkt. Wij kregen zelfs een soort van geld-les.
Waarin je leerde omgaan met geld.

Ik kreeg 30 euro in de maand van mijn moeder toen ik twaalf was, omdat mijn broer en zus dat ook kregen.
Maar ik zou een 8-jarige geen 30 euro geven.
12-jarige: 10-15 euro in de maand
8-jarige: 5-7 euro in de maand.

Sind sik een mobieltje kreeg(zomervakantie van groep 7 naar groep 8), heb ik mijn beltegoed altijd zelf moeten kopen.
Argument van mijn moeder: 'JIJ wilt een mobieltje, JIJ gebruikt het, dus JIJ draait ook voor de kosten op.'
En daar ben ik het eigenlijk nog steeds wel mee eens.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:35

Goed, het is inmiddels 15-20 jaar geleden, maar ik zal ook even vertellen wat ik 'vroeger' kreeg.
Volgens mij kregen mijn broer en ik redelijk jong al zakgeld, zal begonnen zijn met een gulden in de week ofzo, later 5 gulden toen zal ik een jaar of 12 geweest zijn. Ik geloof niet dat ik echt wat met dat geld deed, volgens mij spaarde ik alles ;)
Toen ik naar het voortgezet onderwijs ging kreeg ik 10 gulden (later euro) per week. Later had ik zelf bedacht dat ik wel kleedgeld wilde en zelf een lijst gemaakt met wat ik allemaal nodig had in een jaar en gedeeld door 12, kwam ik op ongeveer 80 euro uit en dat vonden mijn ouders toen een heel redelijk bedrag. Met jassen ed zouden ze dan nog wel bijdragen als dat nodig was.
Mobiele telefoon? Wat was dat? Die hadden we nog niet hoor. Ik fietse elke dag 15 km naar school en weer 15 km terug. Lekke band? Dan belden we ergens aan om een fietspomp of in het ergste geval of we naar huis mochten bellen. Onweer? Tja maar hopen dat één van de moeders bezorgd genoeg was om in de auto te stappen en ons tegemoet te rijden. Ik kan me nu voorstellen dat je een kind wat naar het VO gaat, een mobieltje meegeeft voor noodgevallen. Maar wat een 8-jarige in godsnaam met een mobiel moet? Dat snap ik echt niet en noway dat mijn dochtertje (is nu 3 mnd oud) dat ooit gaat krijgen op die leeftijd. Als ze 12 is zal ze hier vandaan ook een aardig eindje moeten fietsen naar school en dan vind ik het wat anders. We leven nu toch in een andere tijd dan 20 jaar geleden en ik snap ook wel dat je sociaal gezien een beetje 'mee' moet doen. Ik ben nog maar 31 en ik reken mij zelf nog altijd tot de 'jongeren' maar ik heb een antieke mobiel met een abonnement van 7 euro zonder internet. Wat een onzin, ik heb thuis een computer met internet, op het werk een computer met internet...
Ik denk dat ik met mijn dochter (en wie weet overige kindjes ooit) gewoon afwacht wanneer ze er zelf om komt vragen, vermoedelijk wanneer vriendjes/vriedninnetjes ook zakgeld krijgen. Zo lang ze op de basisschool zitten vind ik dat zakgeld niet veel meer is dan het idee dat ze zelf geld hebben en hier de baas over zijn. Gaan hier dus ook echt geen grote bedragen worden! Dan geef ik ze liever wat vaker een kadootje en bedenk ik er dan wel een leuke reden voor ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:47

Ik kreeg vanaf mijn 12e zakgeld, 30,- per maan was dat incl beltegoed. Op mijn 15e kleedgeld erbij, zat toen in totala op 100,- p/maand. Dat was dan voor kleding, leuke dingen, sportkleding, abonnement telefoon. Best veel eigenlijk als ik de rest bekijk :=

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:00

Ik kreeg vanaf mijn 14e kleedgeld ( 50 euro per maand, maar daar moest ik alles zelf van betalen, dus beltegoed, jas, schoenen, cadeautjes en natuurlijk kleding. Dit was echt onmogelijk dus ik werkte toen al )
Daarvoor kreeg ik geloof ik een tientje zakgeld per maand en elke maand 5 euro beltegoed.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:01

ik kreeg op me 8e zakgeld evenveel als me zus van 12 toen dat was 5 euro pw.
kleedgeld hebben we nooit gekregen als we iets nodig hadden kregen we het we gingen 2x pj echt mee shoppen. me 1e mobiel kreeg ik in groep 8 met 10 euro pm voor nood gevallen, was het op had ik pech of haalde ik zelf maar nieuwe
toen in 12 was hoefde ik geen zakgeld meer had ik afgesproken dat als ik iets nodig zou hebben ik het wel zou zeggen.
vanaf me 18e heb ik alles zelf moeten betalen verzekering, school, kleding, uitgaan en me abbo. soms krijg ik hier en daar nog wel iets maar wil het ook zelf doen!

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:13

Mijn zoon is nu 13 en krijgt 25 euro zakgeld per maand maar die verdwijnt altijd op zijn spaar rekening van de rabobank.
Voor de rest krijgt hij 10 euro bel te goed in de maand en 100 euro per kwartaal kleedgeld en die stort ik op zijn gewone
rekening van de rabobank.

En hiervan moet hij zijn kleding en kado´s van kopen maar behalve schoenen en winterjas die betaal ik nog altijd.

En sinds een paar maanden loopt hij folders dus komt er ongeveer 40 a 50 euro per maand bij.

En ik moet zeggen hij denkt goed na over hoe hij zijn geld uit geeft en gaat altijd in overleg met mij.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:18

Toen ik 12 was kreeg ik €3,- per week soms werd dat vergeten. Maar veel dingen kochten mijn ouders voor me zoals kleding schoenen. Paardenspul kocht ik zelf.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:23

Ik kreeg 'vroeger' geen zakgeld, wel vanaf m'n 12e kleedgeld. 75,- per maand. Daar moest ik alles van kopen, dus beltegoed, jassen, schoenen, paardrijkleding etc.

Ik was zo 'slim' om mezelf altijd kou te laten vatten (moest 12km naar school fietsen) waardoor me ouders altijd alsnog met een jas op de proppen kwamen. Zelfde met schoenen. En handschoenen. En bikini's etc. Ik ging mee naar Turkije op vakantie zonder bikini, lag ik daar op het strand met m'n lange broek, kreeg ik alsnog een bikini :')

Ik heb wel altijd gewerkt vanaf m'n 14e, zo'n 8/12u per week en de vakanties e.d. fulltime. Daar betaalde ik m'n (verzorg)paard van.

Als ik het nu mocht kiezen als ouder zijnde zou ik kiezen voor een maandelijks zakcentje totdat kindlief oud genoeg is om te werken, dat gelijk schrappen zodat werken gestimuleerd wordt.
Overige uitgaven zoals sport, kleding, beltegoed etc gewoon in overleg. Heb het idee dat je dan je kind nog een beetje kan sturen. Dat was ik dus niet, ik kocht van m'n kleedgeld vrijwel alleen maar nutteloze dingen waardoor ik altijd zonder degelijke kleding zat. (Ik had wel 20 merkshirtjes om mee te stappen, maar dan weer geen warme jas ofzo.)

Ik heb overigens 'later' nooit problemen gehad met geld. Geen geld = meer werken. Ik had altijd een baantje waar dat ook kon dus als ik even zonder geld zat werkte ik gewoon 60u per week. Daar heb ik meer van geleerd dan van het zakgeldsysteem van m'n ouders :')

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:52

Ik kreeg sinds mn 11de zakgeld, dat was toen eerst 2 euro per week en op mn 15de was het 5 euro per week, en toen ik 16 was ben ik veel gaan werken en is het eigenlijk vanzelf gestopt :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:58

Op mijn 12e kreeg ik 25 gulden beltegoed daarna 15 euro beltegoed per maand.
Zakgeld was ongeveer 40 gulden ( daarna 30 euro ) per maand. Dit is mijn gehele schooltijd doorgegaan.

Kleedgeld kreeg ik niet , we gingen 2 a 3 keer per jaar naar de stad om alles te kopen wat we nodig hadden , en wat ik verder wou moest ik zlef betalen.

Ik ben ook al gaan werken op mijn 13e in een rozenkweker en mijn ouders waren zo trots op me dat ik dat uit mezelf helemaal deed dat ik wel veel extra's kreeg.