Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:05

even een stipje, ben heel benieuwd naar de mening van anderen over dit onderwerp.

Ik ben zelf ook hoogbegaafd, klas overgeslagen, IQ van 143, cito van 550 etc etc.
Toch denk ik niet dat je erg blij moet zijn als je dit hebt.
Veel kinderen denken dat ze met je willen ruilen, dan hoef je niet veel te leren, heb je meer tijd voor andere dingen etc. Maar als ik zou mogen hebben kiezen was ik liever "normaal" geweest. Als je hoogbegaafd bent kijken mensen toch vaak anders naar je en gaan ze je al gauw anders behandelen. Op de vraag hoe je met deze kinderen om zou moeten gaan? Behandel ze alsof ze normaal zijn, maar ga op sommige dingen net iets dieper in. Ze vinden het vervelend om als slimmer te worden behandeld.

Ook is het voor hen vaak moeilijk sociale contacten te leggen. Wat mensen vaak niet door hebben is dat(ik iig) hoogbegaafden het soms helemaal niet leuk vinden om kinderen in de klas te helpen met dingen die ze moeilijk vinden. Als het kind zelf vraagt of je hem wilt helpen, prima, maar anders word je toch als een soort tweede juf of meester aangekeken en dit bevordert het maken van sociale contacten helemaal niet, ze worden hier vaak om gepest. Vaak hebben hoogbegaafden meer contact met oudere mensen, wat vrij logisch is omdat deze een vergelijkbaar denkniveau hebben.

Wat vooral heel belangrijk is, is erkenning van de leerkracht. Deze zal hem/haar moeten stimuleren en zorgen dat het kind er plezier in houdt. Zelf heb ik helaas een hele nare basisschooltijd achter de rug. Ik was erg depressief omdat mijn probleem gewoon weg niet erkend werd. Naast dat ik hoogbegaafd ben, ben ik namelijk ook nog zeer slechthorend en draag ik 2 gehoorapparaten. Hierdoor vinden mensen mij vaak erg "zielig" en dat is wel het laatste wat je wilt.

Ik zit nu in de vierde klas van het gymnasium en heb een erg breed profiel waar ik alle kanten mee op kan. Wat in het begin vooral erg wennen was, is dat je niet meer de enige bent die het antwoord weet en dat er soms zelfs mensen het antwoord sneller weten dan jij. Wat ik erg heb moeten leren, is om te leren. Ik ben in de 1e klas overgegaan met 2 tekorten, puur omdat ik niets aan schoolwerk deed. Ondertussen is daar wel verandering in gekomen, maar dit probleem zouden ze eigenlijk al op de basisschool aan moeten pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:08

Pantykous schreef:
Raponsje schreef:
Ik ben zelf hoogbegaafd en heb daar als kind niet zo heel veel ellende mee ondervonden.

Veel vriendjes en vriendinnetjes had ik niet omdat ik klassen overgeslagen heb en er dan toch een leeftijdsverschil zit of het "jij bent nieuw dus jij bent stooooom" gedoe.
Nu kon ik heel erg goed alleen spelen, was ik erg blij met mijn bibliotheek kaart en vond ik het leuk om zelf dingen te leren (vooral talen leren) en het vele alleen zijn vond ik eigenlijk wel prettig want ik had vaak het gevoel dat kinderen mij niet zo goed begrepen of geloofden.
Maar dat had ik ook omgekeerd, toen ik een jaar of 7 was ging ik op hockey en alles werd zo simpel uitgelegd dat ik dacht dat het een grapje was.

Nu ben ik 25 en heb ik een vriend die ook hoogbegaafd is en ik moet heel eerlijk zeggen,
we zijn allebei ontzettende loners en hebben niet veel mensen die om ons heen willen zijn omdat we toch een beetje in ons eigen wereldje leven en we het sociale vermogen van een natte krant hebben.

Wat zou ik graag willen dat het internet toen al bestond, dan had mijn moeder misschien online een clubje kunnen vinden met andere slimmeriken van mijn leeftijd om in de zomervakantie samen iets te doen. Ik denk dat zoiets me minder eenzaam zou hebben gemaakt al heb ik mijn jeugd absoluut niet als onprettig ervaren.

Dit had ik kunnen typen. Daar wil ik nog aan toevoegen: ik heb nooit leren leren. Mede hier door kwam ik op het HBO wel in de problemen, dat is natuurlijk niet stof die je met algemene kennis op kunt doen. Ik had graag gewild dat hier meer aandacht aan was besteed toen ik jonger was.

Dat komt niet omdat je nooit hebt leren leren, het komt omdat je op een HBO niks te zoeken hebt. De manier waarop de stof aangeboden wordt is totaal niet geschikt voor iemand met een hoog IQ.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:23

Pantykous schreef:
Raponsje schreef:
Ik ben zelf hoogbegaafd en heb daar als kind niet zo heel veel ellende mee ondervonden.

Veel vriendjes en vriendinnetjes had ik niet omdat ik klassen overgeslagen heb en er dan toch een leeftijdsverschil zit of het "jij bent nieuw dus jij bent stooooom" gedoe.
Nu kon ik heel erg goed alleen spelen, was ik erg blij met mijn bibliotheek kaart en vond ik het leuk om zelf dingen te leren (vooral talen leren) en het vele alleen zijn vond ik eigenlijk wel prettig want ik had vaak het gevoel dat kinderen mij niet zo goed begrepen of geloofden.
Maar dat had ik ook omgekeerd, toen ik een jaar of 7 was ging ik op hockey en alles werd zo simpel uitgelegd dat ik dacht dat het een grapje was.

Nu ben ik 25 en heb ik een vriend die ook hoogbegaafd is en ik moet heel eerlijk zeggen,
we zijn allebei ontzettende loners en hebben niet veel mensen die om ons heen willen zijn omdat we toch een beetje in ons eigen wereldje leven en we het sociale vermogen van een natte krant hebben.

Wat zou ik graag willen dat het internet toen al bestond, dan had mijn moeder misschien online een clubje kunnen vinden met andere slimmeriken van mijn leeftijd om in de zomervakantie samen iets te doen. Ik denk dat zoiets me minder eenzaam zou hebben gemaakt al heb ik mijn jeugd absoluut niet als onprettig ervaren.

Dit had ik kunnen typen. Daar wil ik nog aan toevoegen: ik heb nooit leren leren. Mede hier door kwam ik op het HBO wel in de problemen, dat is natuurlijk niet stof die je met algemene kennis op kunt doen. Ik had graag gewild dat hier meer aandacht aan was besteed toen ik jonger was.

Ik kan nog steeds niet leren. Ik weet ook niet hoe ik dat moet aanpakken, maar ik wil het wel graag. Ik ben nog steeds best wel lui en dat vind ik ook vervelend (maar het is zo lastig om jezelf een schop onder je kont te geven en al helemaal als je niet eens precies weet hoé je het nou moet aanpakken :o ) En ik zie precies hetzelfde bij mijn jongere broertje. Dat is wel echt iets wat ik zo graag zou willen veranderen. :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:30

Lovely schreef:
Dat komt niet omdat je nooit hebt leren leren, het komt omdat je op een HBO niks te zoeken hebt. De manier waarop de stof aangeboden wordt is totaal niet geschikt voor iemand met een hoog IQ.

Is dat op een universiteit wel zo dan? Ik zou graag nog een master halen, maar ik heb zo weinig uitdaging op het HBO.. Als dat op een uni ook zo is dan loop ik mezelf weer dood.

Vind het wel een feest van herkenning hier trouwens, dat is erg fijn.

@Raponsje: Ik heb precies hetzelfde. Het is echt een martelgang nu met studeren.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:34

Voor wie het heeft laten testen: enig idee vanaf welke leeftijd deze test zinvol is? Bij mij in de familie komt hoogbegaafdheid voor. Ik ben zelf (gelukkig) niet hoogbegaafd, maar bij mijn nu vierjarige jongste dochter heb ik een sterk vermoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:49

Pantykous schreef:
Lovely schreef:

Is dat op een universiteit wel zo dan? Ik zou graag nog een master halen, maar ik heb zo weinig uitdaging op het HBO.. Als dat op een uni ook zo is dan loop ik mezelf weer dood.

@Raponsje: Ik heb precies hetzelfde. Het is echt een martelgang nu met studeren.

Op de universiteit gaat het totaal anders. Maar op de universiteit moet je ook discipline op kunnen brengen anders wordt het wel een beetje druk vlak voor de tentamens. Maar op de universiteit leggen ze je niet uit hoe je een ei moet koken en dat doen ze op het HBO wel.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 11:52

Pantykous schreef:
Lovely schreef:

Hangt er maar net vanaf. Ik vind het niveau van de universiteit erg 'tegenvallen'. Heb wel een boel geleerd en daarnaast alles extra gedaan wat er maar aangeboden werd, alleen dat heeft niet tot 'problemen' geleid ofzo. Had ik eigenlijk wel gehoopt, maar het is me nog nooit gelukt om een onvoldoende ergens voor te halen. Klinkt verwend, maar dat vond ik oprecht jammer. Niveau van de master ervaar ik zelfs als lager dan dat van de bachelor, maar dat heeft te maken met dat ik een harde beta ben en de master daarvan vooral praktijk is. De theorie komt terug in de bachelor en die is uitdagender.

Nu is dat wel erg persoonlijk hoor, orienteer je gewoon eens. Lijkt me volledig afhankelijk van je richting ook, betaonderwijs is nog wel prima maar als ik kijk naar de sociale wetenschappen en dergelijke... -O-

@soesita - Officieel is zo'n test betrouwbaar vanaf je 8e levensjaar meen ik, maar ze doen ze ook gewoon eerder.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:53

Lovely schreef:
Dan krijg je erbij 'dat je daar weer zo'n moeder hebt die zelf ook graag slim gevonden wordt'. Het is een beetje lood om oud ijzer.

Jettie, als je geen problemen hebt die veroorzaakt worden door je denktalent, dan zou ik mezelf geen sticker opplakken en dat bekend maken aan jan en alleman. Als je het wel doet dan verandert er van alles en dat hoeft niet positief te zijn.Als je eenmaal weet wat je wilt bereiken en hoe je je intelligentie daarvoor kan gebruiken, dan kun je heel gericht mensen uitzoeken die je daarbij van dienst kunnen zijn. HD denkers herkennen elkaar meestal wel en dan kun je verder.

Dat is niet mijn ervaring. Zeker docenten hebben vaak wel ontzag voor bewijs van een of ander instituut ;)
Overigens - als dat je enige motivatie is om jezelf te laten onderzoeken, moet je het zeker niet doen, want zonder kom je er ook wel.

mirim

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:34

Docenten hebben inderdaad vaak 'bewijs' nodig.
Overigens denk ik dat in dit topic ook nogal eens HB en superintelligent door elkaar worden gehaald. De meest HBers komen niet op de universiteit of zelfs VWO terecht, stomweg omdat ze niet weten hoe te leren en omdat ze anders denken en tot bepaalde conclusies zijn gekomen. Daarbij hebben HBers nogal eens de kans om autistisch te zijn en dyslectisch. Dit alles maakt school en leren vaak tot een hele uitdaging en haken kinderen al jong af binnen het onderwijs.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:56

mirim schreef:
Daarbij hebben HBers nogal eens de kans om autistisch te zijn en dyslectisch. Dit alles maakt school en leren vaak tot een hele uitdaging en haken kinderen al jong af binnen het onderwijs.

Klopt, bij mij in de familie gaan hoogbegaafdheid en autisme helaas ook hand in hand. ;( Dat van die dyslexie wist ik dan weer niet. Komt ook in de familie voor, maar dan langs de andere kant. Ziet er voor mijn dochters rooskleurig uit. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:07

Het is niet waar dat autisme en HB vaak samen gaan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:18

Hoogbegaafdheid heeft op sommige punten wel raakvlakken met bepaalde autistische stoornissen, maar het hoort niet bij elkaar. Relatief gezien komt de combinatie HB/dyslexie vaak voor, maar het is zeker niet zo dat alle HB dyslectisch zijn of andersom. Als HB kinderen op de juiste manier begeleid worden, kunnen ze best wel ver komen. Tegenwoordig is daar veel meer oog voor dan vroeger.
Ben net op de kijk/spreekavond van school geweest en heb dus een uitgebreid gesprek gehad met de juf en de meester van mijn dochter. Zij waren nog niet op de hoogte van het feit dat ik HB ben (moet ik geloof ik ieder jaar even opnieuw uitleggen), maar zien het wel terug in mijn dochter. Juf noemde het als eerste, met een aantal belangrijke kenmerken (zoals top-down leren ipv bottom-up). Mijn dochter heeft al een klas overgeslagen en gaat dat niet nog een keer doen, terecht, want een negenjarige op het middelbaar onderwijs, dat wil je gewoon niet. Ze gaan haar nu op een andere manier leren leren en daar ben ik heel blij mee. Ze gaat o.a. leren plannen door speciale weektaken, ze mag top-down leren zoals dat haar ligt en hoeft niet meer mee te doen met de instructie van de juf, ze komt weer in de plusgroep waar ze leren reflecteren op hun eigen aanpak. Ik ben echt blij met deze school. Die is perfect voor kinderen zoals zij!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:26

Er zijn HBde die autistisch zijn maar verreweg de meeste niet. Soms kan een HBer wat autistisch lijken maar is het niet.

Ik had tot vorigjaar helemaal geen beeld bij HB kinderen.
Todat school vorig jaar aan de bel trok. Weinig concentratie, slechte werkhouding, veel opstaan, grootste lolbroek van de klas. Waarschijnlijk ADHD of ASS dacht de school. Hij was wel heel erg voor met lezen...

Wij hebben hem toen laten testen door een kinderpsycholoog aan de PABU (uni van utrecht) en hebben op aanraden van een aantal mensen(waaronder hier iemand op bokt) ook zijn IQ laten testen (WISC III)

Na testen bleek hij inderdaad ADHD te hebben en...hoogbegaafd. Nu had ik wel door dat hij niet dom was maar hoogbegaafd ...tja. Hij bleek geen ASS te hebben.

Hoe kijk ik er nu tegenaan...geen idee. Hij is slim, rete slim. Maar verder is het ook maar een kindje. Mijn bijdehandje op dubbele snelheid. Op school krijgt hij wel wat extra aandacht dmv een extra nivo bovenop de 3 nivo's die ze vvoor de andere hebben. Dat maakt dat hij een stuk minder last van z'n ADHD heeft. Verder concentreren ze zich bij hem vooral op het leren leren en niet eindeloos herhalen van stof die hij toch al snapt.

Ik vindt dat je ieder kind plezier moet laten hebben op de basisschool. En hoogbegaafde zijn gelukkig als je ze extra uitdaagd. dus ja, ze hebben wel extra begeleiding nodig.
Gelukkig heeft hij een juf die ontzettend leuk vind om met hem te werken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:33

Het hangt er dan wel weer vanaf hoe HB ze zijn...hoe hoger het IQ hoe meer kans op uitval, juist al op de basisschool.
Een en ander is niet vreemd als je bedenkt dat er onder de HB-ers dus ook een IQ verschil kan zitten van 20 punten of meer...
En autisme hoeft inderdaad niet samen te gaan met HB maar gebeurt wel relatief vaak...alleen heeft een HB-er meer gelegenheden om het te 'verbloemen'. Door hun snelle denken zijn zij in staat om verstandelijk dingen te beredeneren i.p.v. inschatten/ inzien en zich razendsnel aanpassen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:40

Ik denk eigenlijk dat het eerder andersom is. Door hun andere manier van denken lijken veel hoogbegaafden vaak autistisch, maar zijn dat eigenlijk niet. O.a. emoties uiten, irritant lang doorvragen over bepaalde onderwerpen, eindeloze rijtjes kunnen onthouden na 1x lezen, dat soort dingen is soms 'op het autistische af'. HB denken bv. ook ontzettend analytisch en dat is ook een van de kenmerken van autisme. En verder is er veel beeldvorming door films als Rain Man.
Wel schijnt het zo te zijn dat relatief veel HB'ers ook ADD hebben of hypersensitief zijn.
Je zou gelijk kunnen hebben wat betreft het feit dat er meer uitval is naarmate het IQ hoger is. Logisch ook, want je wijkt dan steeds verder af van het gemiddelde en wordt dus steeds 'moeilijker' voor de gemiddelde juf of meester. Ik blijf erbij dat er heel veel staat of valt met goede begeleiding.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:46

Eerst dus reageren, maar ben wel benieuwd naar de reacties, ga ik zo lezen..
Wat denk ik belangrijk is bij hbkinderen, is dat ze uitgedaagd moeten blijven, anders verliezen ze snel motivatie.
En ze moeten leren leren, omdat alles zeker op de lagere school te makkelijk is en ze er geen moeite voor hoeven te doen, daardoor komen ze vaak later in problemen.
Ik denk dat ze heel vaak gedemotiveerd zijn, mede doordat ze niet goed begrepen worden, zo zonde!
Het gaat vaak ook samen met een achterstand op sociaal vlak, kinderen die heel slim zijn compenseren op andere gebieden, groeien geestelijk op een andere manier dan 'normale' kinderen.
En met leeftijdgenoten kan het stroef verlopen, ze denken gewoon anders, zijn vaak veel meer op volwassen denkniveau.
Soms worden ze bestempeld als lui of ongeïnteresseerd, dat vind ik helemaal jammer...
Het fijne is, dat als ze begrepen worden er hele mooie dingen kunnen gebeuren!
Dus dat is het voordeel van testen.
Het nadeel is het hokjesprobleem.
Wat ik weet is dat add goed samengaat met hb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:49

HB'ers zijn helemaal niet vaker autistisch, ze zijn wel vaker minder sociaal (geaccepteerd). Voor een HB'er is het belangrijk om omgevingen op te zoeken waar meer mensen zijn die kunnen nadenken. In het dagelijkse leven is het gewoon een kwestie van aanpassen, de maatschappij is gericht op het gemiddelde en dus niet op uitschieters. Kinderen moeten dus ook leren om zich aan te passen aan de middelmaat en dat wordt vaak vergeten in de vreugde van het hebben van een HB kind en de waanbeelden een schat gevonden te hebben in de intelligentie van het kind.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:50

Gevraagd werd om een eerste spontane reactie. Daar komt-ie dan.
Ik zou zo graag hoogbegaafd willen zijn. Of in ieder geval heel erg slim. Ik heb altijd veel bewondering voor erudiete, begaafde mensen. Was ik dat ook maar :z

Ik begrijp best dat het moeilijk kan zijn, vooral als je jong bent, om hoogbegaafd te zijn. Het is ook echt mijn eerste, spontane reactie :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:50

Precies, dat bedoel ik, Lovely :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:51

Helaas is goede begeleiding eigenlijk niet waar te maken binnen het onderwijs. Er is geen tijd, geen geld en vaak ook geen expertische genoeg.
Helaas weten we er 'alles' van. Ik ben zelf HB, onze beide zoons zijn HB, waarbij de jongste niet te testen is..in die zin dat ze maar gestopt zijn met testen omdat het saai begon te worden. Zijn IQ is onmeetbaar.
Hypersensitifiteit is onder de Hb-ers inderdaad veel voorkomend, daardoor gaan ze zich ook afsluiten.. er komen veel te veel prikkels binnen om te kunnen handelen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:52

Tja, zoals gezegd ben ik ook HB en is mijn dochter het ook, maar bij ons gaat het tot nog toe behoorlijk goed, omdat ik vanaf het begin er alles aan heb gedaan om het kind goed begeleid te krijgen. Er is beperkt tijd en geld, dat klopt, maar gelukkig is er hier op school wel voldoende expertise en wordt er ook echt aandacht aan besteed om die te gebruiken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:53

Grappig is het iedere keer weer dat Hb-ers de neiging hebben om alles beter te weten...ook hier weer. En ik schaar mijzelf er ook onder, onder die eigenwijze betweters _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:53

Sammyoo schreef:
Gevraagd werd om een eerste spontane reactie. Daar komt-ie dan.
Ik zou zo graag hoogbegaafd willen zijn. Of in ieder geval heel erg slim. Ik heb altijd veel bewondering voor erudiete, begaafde mensen. Was ik dat ook maar :z

Dat kun je worden door je heel erg te verdiepen in dingen die je interessant vindt. De interesse is er vast al en dat scheelt heel wat. Ook HB mensen denken regelmatig dingen als 'had ik dat maar verzonnen' omdat ze ook over van alles heen kijken, maar dan op een andere manier dan een middenmoter.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:55

mirim, ik wil niet naar doen, maar je hoogbegaafdheid komt niet in je spelling tot uiting ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:56

mirim schreef:
Grappig is het iedere keer weer dat Hb-ers de neiging hebben om alles beter te weten...ook hier weer. En ik schaar mijzelf er ook onder, onder die eigenwijze betweters _O-

Hoort bij de afwijking :D Ik doe mijn best om het niet te doen hoor, maar onder andere HB'ers vind ik dat het wel kan _O-