Meisjesnaam-gehuwdenaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk146

Re: Meisjesnaam-gehuwdenaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:05

maar als je wilt dat je hele gezin dezelfde naam draagt dan kan je man toch ook jouw naam aannemen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:10

Brainless schreef:
superpony schreef:
Mensen doen dat heel snel tegenwoordig. Als je bijv school opbelt en je heet anders dan je kind, zal je wel gescheiden zijn van de vader.
Toen onze zoon op huidige school kwam, woonden we tijdelijk ergens anders en waren we nog niet getrouwd. Ik heb alles gewijzigd, maar krijg nu nog steeds alleen de post.

Het is ook zo als je ergens bent en met iemand praat en je zegt; mijn vriend. Ze twijfelen echt of mijn zoon dan niet van hem is, of dat ik met de zoon van mijn vriend op stap ben.
Als je mijn man zegt is dat weer anders voor veel mensen.

Maar goed, trek me er verder weinig van aan. Onze zoon is wel heel blij dat we uiteindelijk toch getrouwd zijn. Hij gaf er meer om dan ik bijvoorbeeld. En mijn man, gaf er nooit om, maar vanaf dat hij me vroeg vond hij het leuk en belangrijk. Ik vind het wle prima, maar er is voor mij niks verandert.

Als je de naam van je man alleen wil dragen, raadden ze wel aan om je paspoort en rijbewijs te veranderen, aangezien het buitenland het niet zou begrijpen. Zal wel meevallen als het allemaal goed in de computer staat, maar toch.........
Ik heb beide namen, dus kan alle kanten op.

Je man mag zelfs jouw naam gaan dragen en ook weer al die keuzes die de vrouw heeft. Dat ging mijn man dan net te ver, maar het kan wel en gebeurt ook.

Je kunt in Nederland nooit 100% de achternaam van je man gebruiken omdat je altijd bij instanties onder je geboorte-achternaam (dus meisjesnaam) geregistreerd zal blijven staan.
Zoals voor de gemeente, uitkeringsinstantie en belastingdienst zal je meisjesnaam altijd gebruikt worden.
Dit omdat je na een scheiding alles weer wettelijk moet veranderen, en dat is geen doen/niet mogelijk.

Ja, dat zei ik al ergens. Paspoort veranderen is idd niet correct, maar bedoelde meer al je zaken veranderen. Op je paspoort komt zoals ik al eerder zei te staan; je naam en dan echtgenote van.
Je meisjesnaam kun je niet veranderen. Je geeft alleen aan hoe je door het leven wil en genoemd wil worden. de belasting bijv heeft het overgenomen zoals ik had opgegeven.

Met je rijbewijs werd geadviseerd het wel te veranderen als je de naam van je man wil gebruiken, omdat het buitenland moeilijk kan doen. Maar lijkt me stug.
Bank heeft het ook overgenomen en verder ligt het er een beetje aan.

Iedereen moet het zelf weten verder. Ik heb zijn naam ervoor gezet zodat we voor onze zoon vooral meer echt bij elkaar horen. Maar ik gebruik mijn naam het meeste. Ik belde bijv vd week de huisarts voor mijn man en ik zei mijn naam. Vraagt ze zijn geb datum en gaat zoeken, maar hij heeft niet mijn naam, dus dan is het wel gewoon makkelijk. Net als met onze zoon, als ik mijn naam zeg, vullen ze die op school bijv al in. Stel hij is ziek. Dan moet ik dus echt zeggen dat hij anders heet of gewoon bellen met hun naam, die ik dus ook wel draag nu.
Maakt me verder niet uit die keren dat het even makkelijk is. En de post, tja, envelop gaat toch open en bij oud papier.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:10

Tijdens mijn huwelijk was ik er erg trots op om de naam van mijn man te gebruiken. Hij heeft een mooie achternaam en op de een of andere manier vond ik het ook bij ons horen.

Maar helaas liep dat huwelijk stuk en vanaf het moment dat we uit elkaar zijn, ben ik gelijk weer mijn eigen naam gaan gebruiken. Het voelde als thuiskomen, alsof ik eindelijk weer mezelf kon zijn.
Nu zou ik als ik ooit weer zou gaan trouwen niet meer zijn naam aan nemen. Ik ben wie ik ben, mijn achternaam hoort daar gewoon bij, ook al is hij niet zo speciaal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:20

Remy schreef:
Wendy schreef:
Ook is dat toch nog een soort link naar mijn overleden vader, en toch wel familie identiteit.

Precies daarom heb ik dus de naam van mijn man aangenomen. Zodat wij als gezinnetje onze eigen familie identiteit hebben.

En dat is precies wat ik niet bedoel :+ :n
Ik blijf altijd de dochter van mijn vader, en dat zie je o.a. aan mijn achternaam. De familie van mijn man, blijft zijn familie en wordt nooit hetzelfde als mijn eigen familie. Ik blijf altijd een (vul achternaam in).
Ik kan me dus bij jouw beweegredenen helemaal niets voorstellen, en vind het vreemd dat je juist mijn uitspraak quote.

Ik ken trouwens ook een stel waarvan de man de naam van de vrouw heeft aangenomen, en andersom. Die vond ik ook wel grappig :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:23

Wendy, ik heb datzelfde, overleden vader. en ben ook trots op zijn naam en wil die houden!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:28

love_western schreef:
Ik en mijn vriend willen waarscheinlijk niet eens trouwen. Maar ik vind zijn achternaam niet mooi. En zou absoluut niet trots zijn als ik zijn achternaam krijg. Vooral omdat zijn familie allemaal tokkies zijn.

En ik er van ben overtuigd dat hij omgewisseld is toen hij geboren is. Hij is de enigste die wel op een opleiding volgt en hij gaat wel verstandig om met zijn geld.

_O-
Je hebt het zo mooi verwoord.... :D

Maar ik houd ook lekker mijn eigen naam! (vind het wel anders wanneer er kinderen in het spel zouden zijn/komen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:31

Ik ben niet getrouwd, ga dat waarschijnlijk ook niet doen, maar hypothetisch gezien zou ik ook nooit de achternaam van mijn vriend aannemen. :n Mijn naam hoort bij mij en ik ben niet zijn eigendom, daarnaast vind ik mijn eigen naam mooier. :+ Mijn moeder heeft destijds ook haar meisjesnaam gehouden, dat was toen al helemaal niet gebruikelijk maar ik begrijp haar helemaal. :j

Eventuele kinderen (waarschijnlijk ook niet) zou ik niet weten... Ik vind het eigenlijk niet zo vanzelfsprekend dat die de naam van de vader krijgen, alsof hij belangrijker is... Aan de andere kant zou ik er niet veel waarde aan hechten en me ook niet minder lid van het gezin voelen omdat ik de enige met een andere achternaam ben. Als verbondenheid daar in moet zitten gaat er toch iets verkeerd lijkt mij. ;)

Voor de buitenwereld juist wel of niet iets met namen doen vind ik trouwens erg jammer, wat maakt het nou uit wat anderen denken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:34

Ook wel grappig; Mijn vader en moeder hadden dezelfde achternaam. Absoluut geen familie, maar veel voorkomende achternaam. Als ik ruzie met mijn vader had, zei ik altijd dat ik de naam van mijn moeder had ;-)

Ik snap Remy wel een beetje. Als je eigen gezin sticht met kinderen, is het ook wel iets van je samen om allemaal dezelfde naam te dragen. Dat kan natuurlijk ook andersom tegenwoordig.

En zoals ik al ereder zei, onze zoon van nu 15 vond het echt niet altijd even leuk dat ik een andere naam had/heb. Juist omdat zoveel kinderen gescheiden ouders hebben of kinderen binnen ene gezin verschillende namen, denken ze er meer over na denk ik.

Ik heb hem er dus puur voor gezet om deels onze gezinsnaam te dragen, maar mijn eigen naam erachter zodat ik die gewoon makkelijk kan gebruiken, want dat doe ik wel.

Mijn man had het stiekem wel fijn gevonden als ik na 18,5 jaar heel trots zijn naam had willen dragen, maar dat is gewoon niet zo en hij vindt het prima zoals het is nu.
Ik gaf al niks om het trouwen en voel ook geen verschil.

Wij zouden nooit trouwen, maar waren erg jong toen we elkaar leerden kennen. Nu had mijn man zoiets van weer naar de notaris voor huis etc, ik wil nu wel graag met je getrouwd zijn. Ja, prima, had toch geen andere plannen.

Ik merk ook wel met verschillende verhuizingen door het land dat er overal wel anders over gedacht wordt. Dat is prima natuurlijk, laat mensen hun gevoel volgen, dat is het beste.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:35

Toen ik getrouwd was voerden wij beiden 'officieel' eigen naam - partners naam. Ik was dus Jansen - De Groot en hij De Groot - Jansen. In de praktijk voerden we onze eigen naam. Had in mijn paspoort wel gekozen voor EV en dan dus zijn naam. Jaren spijt van gehad, net paspoort verlengd toen we uit elkaar gingen en geen geld voor direct een nieuwe. :P
Mocht ik ooit weer trouwen, dan houd ik gewoon mijn eigen naam.

Mijn broer en zijn vrouw hebben beiden zijn naam - haar naam aangenomen. Zij gebruiken deze dubbele naam structureel, ook op hun voicemail enzo. Voor kinderen kan dit dan weer niet en die hebben de achternaam van hun vader, dus de eerste achternaam die allebei hun ouders gebruiken.

Vroeger kon je alleen als vrouw EV in je paspoort laten zetten. Inmiddels kunnen ook getrouwde mannen EV laten vermelden. Ik vond het wel schattig dat mijn vader dit dus had laten doen. :) Mijn moeder heeft zijn achternaam aangenomen en gebruikt alleen de dubbele naam (dus haar meisjesnaam erachter) in haar handtekening.

Iedereen heeft tegenwoordig een keuze, dat vind ik wel mooi, kun je gewoon je hart volgen hierin.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:38

ik snap niet waarom men hun identiteit verbindt aan een naam; je verandert niet ineens als je de achternaam van je man aanneemt, net zo min als dat je een ander persoon bent als je je eigen naam houdt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:41

Ik vind dat wel logisch, ik moet ook wennen aan iemand die ik ken die haar voornaam ineens veranderd heeft. Iemand 'hoort' toch bij de naam, dat heb ik voor mezelf ook heel sterk.
Maar is natuurlijk wel een gevoel, maar dat is het al dan niet willen trouwen voor veel mensen ook. (of praktisch met oog op de belasting ;) )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:43

opisop_shop schreef:
ik snap niet waarom men hun identiteit verbindt aan een naam; je verandert niet ineens als je de achternaam van je man aanneemt, net zo min als dat je een ander persoon bent als je je eigen naam houdt.

Ik wel, maar ik denk dat dat niet echt iets rationeels is. Puur een gevoelskwestie.
Ik snap dan weer niet dat je "trots" kunt zijn om zijn naam te "mogen" dragen :D Maar ook dat is een gevoelskwestie, lijkt me.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:48

tja, vrouwen die hun eigen naam perse willen houden zijn toch ook "trots" op hun naam, vanwege hun familiaire achtergrond waarschijnlijk. Is hetzelfde, maar dan de andere kant op?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:52

Ik heb mijn eigen naam gehouden, ben er blij mee komt ook weinig voor en de achternaam van mijn man %) nee die wil ik echt niet, destijds kon hij mijn naam nog niet aannemen maar de eerste dag dat het kon is hij naar het gemeentehuis gegaan omdat te laten wijzigen. Hij gebruikt nu mijn achternaam, staat ook in zijn paspoort, rijbewijs en bankpassen. Alleen bij officiele documenten zoals hypotheek moet hij zijn eigen naam aanhouden. Die wijzigen moet via de rechter en dat ging hem te ver.

Levert soms wel verwarring op. :+

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:54

Wendy schreef:
Remy schreef:
Precies daarom heb ik dus de naam van mijn man aangenomen. Zodat wij als gezinnetje onze eigen familie identiteit hebben.

En dat is precies wat ik niet bedoel :+ :n
Ik blijf altijd de dochter van mijn vader, en dat zie je o.a. aan mijn achternaam. De familie van mijn man, blijft zijn familie en wordt nooit hetzelfde als mijn eigen familie. Ik blijf altijd een (vul achternaam in).
Ik kan me dus bij jouw beweegredenen helemaal niets voorstellen, en vind het vreemd dat je juist mijn uitspraak quote.

Ik ken trouwens ook een stel waarvan de man de naam van de vrouw heeft aangenomen, en andersom. Die vond ik ook wel grappig :j

Rustig nou joh, lees eens goed wat ik geschreven heb, ik val je helemaal niet aan :n . Voor jou is die familie identiteit dus heel belangrijk. Als jouw vader een andere naam had gehad als jij, had je die link (de naam) dus niet gehad. Dat bedoel ik. Mijn idee achter het hele gezin dezelfde naam is juist dat ik hoop dat onze kinderen later ook die link naar ons hebben.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:55

fanci_mike schreef:
Ik voer 'm dubbel: eerst die van mijn man en dan die van mijzelf, heel bewust. Ben op beide namen trots. Je moet het sommige mensen wel aan hun verstand peuteren dat het gewoon echt dubbel is.

Heb ik ook gedaan al gebruik ik vaak enkel zijn naam maar officeel eerst die van hem en dan de mijne er achter

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:01

En anders zeg je dat je van adel bent.................als je ene dubbele naam draagt ;-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:03

Remy schreef:
Rustig nou joh, lees eens goed wat ik geschreven heb, ik val je helemaal niet aan :n . Voor jou is die familie identiteit dus heel belangrijk. Als jouw vader een andere naam had gehad als jij, had je die link (de naam) dus niet gehad. Dat bedoel ik. Mijn idee achter het hele gezin dezelfde naam is juist dat ik hoop dat onze kinderen later ook die link naar ons hebben.

Ik heb je stukje heel goed gelezen :j
En ik blijf erbij dat het totaal niet vergelijkbaar is.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:04

opisop_shop schreef:

Nee je verandert niet maar je deelt wel de achternaam van je aangetrouwde familie. En als je uit elkaar gaat, mag je deze weer inleveren en val je weer terug op je eigen naam. Als je er zo overna denkt, vreemd want je leent een naam en zal nooit echt deel uitmaken van die familienaam. Je kunt wel zeggen dat je de naam van je man overneemt maar hij heeft de naam toch echt van zijn familie gekregen. Als je echt met z'n twee een nieuwe start maakt, kun je net zo goed een naam verzinnen (even los van of dit kan, ja of nee). Wie je bent maakt toch deel uit van waar en bij wie je opgegroeid bent en dat is toch meestal niet bij je aangetrouwde familie :) .

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:05

Remy schreef:
love_western schreef:
Ik en mijn vriend willen waarscheinlijk niet eens trouwen. Maar ik vind zijn achternaam niet mooi. En zou absoluut niet trots zijn als ik zijn achternaam krijg. Vooral omdat zijn familie allemaal tokkies zijn.

En ik er van ben overtuigd dat hij omgewisseld is toen hij geboren is. Hij is de enigste die wel op een opleiding volgt en hij gaat wel verstandig om met zijn geld.

Kijk dat vind ik dan weer een hele goede reden om het niet te doen :')

:D

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:22

Ik ben getrouwd op Curaçao en daar heb je (althans toen) niet de keuze om je eigen naar te houden, maar wordt het automatisch de naam van de man. Die naam gebruik ik daar dan ook, ik vind het ook een mooie naam, onze zoon draagt deze achternaam ook en ik gebruik de naam met trots.

In Nederland gebruik ik echter vrijwel altijd mijn eigen naam. Niet alleen is de achternaam van mijn man voor de meeste mensen niet makkelijk uit te spreken (ze maken er prachtige dingen van...), maar het kantoor waar ik werk draagt onze familienaam en ik ben erg trots op deze naam.

Ik wissel dus een beetje, hangt er vanaf of ik met Nederlanders of met Antillianen van doen heb :D

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:57

MW => LZP

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:27

Mijn moeder had altijd een andere achternaam dan wij. Dat vond ik als kind altijd maar raar en eigenlijk ook best vervelend. Mijn moeder was juf op mijn basisschool en het was dus altijd duidelijk dat we een andere achternaam hadden.

Dat is al reden één om de ander zijn/haar naam aan te nemen.

Nu ben ik lesbisch en zal dus ook trouwen met een vrouw.
Zoals mijn vriendin en ik er nu over denken zouden we allebei graag een kind willen dragen.
Als wij niet getrouwd zijn of nog beide een andere achternaam hebben zal het kind de naam van de biologische moeder krijgen en dus zouden beide kinderen een andere achternaam krijgen en krijg je echt kind van jouw en kind van jouw. Dat zou ik echt niet willen :n

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:31

Als ik ga trouwen, wil ik absoluut de naam van mijn wederhelft. Niet omdat ik niet trots ben op wie ik ben, maar omdat ik het als een eer beschouw om zijn naam te mogen gebruiken :)
Daarbij maakt het het allemaal net iets officieler imo.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:49

Verrassend dat er toch veel meer mensen zijn dan ik had gedacht die juist niet de naam willen aannemen van hun man. Ik wil absoluut uiteindelijk trouwen met m'n vriend en dan neem ik ook zijn naam aan. Voor mijn eigen gevoel betekent trouwen het met elkaar verbinden en dat vind ik niet af als ik mijn eigen naam hou. Dat is ook echt mijn eigen gevoel hierbij hoor, wat andere mensen doen moeten ze zelf weten.
Dus ja, mijn meisjesnaam die zal ik dan alleen nog bij andere dingen gebruiken maar ik neem 100% zeker zijn naam aan. Ik kan nu ook niet echt zeggen dat ik enorm gehecht ben aan de achternaam die ik nu heb. Die is niet echt bijzonder en het voelt voor mij ook niet echt dat ik nu bij die familie hoor en straks bij de ander.
Nee, de naam veranderen is dan echt iets tussen mij en m'n vriend en niemand anders.
Buiten dat willen wij graag kinderen later dus dan is het allemaal veel praktischer om dezelfde naam te hebben.