Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Brainless schreef:superpony schreef:Mensen doen dat heel snel tegenwoordig. Als je bijv school opbelt en je heet anders dan je kind, zal je wel gescheiden zijn van de vader.
Toen onze zoon op huidige school kwam, woonden we tijdelijk ergens anders en waren we nog niet getrouwd. Ik heb alles gewijzigd, maar krijg nu nog steeds alleen de post.
Het is ook zo als je ergens bent en met iemand praat en je zegt; mijn vriend. Ze twijfelen echt of mijn zoon dan niet van hem is, of dat ik met de zoon van mijn vriend op stap ben.
Als je mijn man zegt is dat weer anders voor veel mensen.
Maar goed, trek me er verder weinig van aan. Onze zoon is wel heel blij dat we uiteindelijk toch getrouwd zijn. Hij gaf er meer om dan ik bijvoorbeeld. En mijn man, gaf er nooit om, maar vanaf dat hij me vroeg vond hij het leuk en belangrijk. Ik vind het wle prima, maar er is voor mij niks verandert.
Als je de naam van je man alleen wil dragen, raadden ze wel aan om je paspoort en rijbewijs te veranderen, aangezien het buitenland het niet zou begrijpen. Zal wel meevallen als het allemaal goed in de computer staat, maar toch.........
Ik heb beide namen, dus kan alle kanten op.
Je man mag zelfs jouw naam gaan dragen en ook weer al die keuzes die de vrouw heeft. Dat ging mijn man dan net te ver, maar het kan wel en gebeurt ook.
Je kunt in Nederland nooit 100% de achternaam van je man gebruiken omdat je altijd bij instanties onder je geboorte-achternaam (dus meisjesnaam) geregistreerd zal blijven staan.
Zoals voor de gemeente, uitkeringsinstantie en belastingdienst zal je meisjesnaam altijd gebruikt worden.
Dit omdat je na een scheiding alles weer wettelijk moet veranderen, en dat is geen doen/niet mogelijk.
Remy schreef:Wendy schreef:Ook is dat toch nog een soort link naar mijn overleden vader, en toch wel familie identiteit.
Precies daarom heb ik dus de naam van mijn man aangenomen. Zodat wij als gezinnetje onze eigen familie identiteit hebben.

love_western schreef:Ik en mijn vriend willen waarscheinlijk niet eens trouwen. Maar ik vind zijn achternaam niet mooi. En zou absoluut niet trots zijn als ik zijn achternaam krijg. Vooral omdat zijn familie allemaal tokkies zijn.
En ik er van ben overtuigd dat hij omgewisseld is toen hij geboren is. Hij is de enigste die wel op een opleiding volgt en hij gaat wel verstandig om met zijn geld.
Mijn naam hoort bij mij en ik ben niet zijn eigendom, daarnaast vind ik mijn eigen naam mooier.
Mijn moeder heeft destijds ook haar meisjesnaam gehouden, dat was toen al helemaal niet gebruikelijk maar ik begrijp haar helemaal. 

Mijn moeder heeft zijn achternaam aangenomen en gebruikt alleen de dubbele naam (dus haar meisjesnaam erachter) in haar handtekening.
) opisop_shop schreef:ik snap niet waarom men hun identiteit verbindt aan een naam; je verandert niet ineens als je de achternaam van je man aanneemt, net zo min als dat je een ander persoon bent als je je eigen naam houdt.
Maar ook dat is een gevoelskwestie, lijkt me.
nee die wil ik echt niet, destijds kon hij mijn naam nog niet aannemen maar de eerste dag dat het kon is hij naar het gemeentehuis gegaan omdat te laten wijzigen. Hij gebruikt nu mijn achternaam, staat ook in zijn paspoort, rijbewijs en bankpassen. Alleen bij officiele documenten zoals hypotheek moet hij zijn eigen naam aanhouden. Die wijzigen moet via de rechter en dat ging hem te ver.

Wendy schreef:Remy schreef:Precies daarom heb ik dus de naam van mijn man aangenomen. Zodat wij als gezinnetje onze eigen familie identiteit hebben.
En dat is precies wat ik niet bedoel![]()
Ik blijf altijd de dochter van mijn vader, en dat zie je o.a. aan mijn achternaam. De familie van mijn man, blijft zijn familie en wordt nooit hetzelfde als mijn eigen familie. Ik blijf altijd een (vul achternaam in).
Ik kan me dus bij jouw beweegredenen helemaal niets voorstellen, en vind het vreemd dat je juist mijn uitspraak quote.
Ik ken trouwens ook een stel waarvan de man de naam van de vrouw heeft aangenomen, en andersom. Die vond ik ook wel grappig
. Voor jou is die familie identiteit dus heel belangrijk. Als jouw vader een andere naam had gehad als jij, had je die link (de naam) dus niet gehad. Dat bedoel ik. Mijn idee achter het hele gezin dezelfde naam is juist dat ik hoop dat onze kinderen later ook die link naar ons hebben. fanci_mike schreef:Ik voer 'm dubbel: eerst die van mijn man en dan die van mijzelf, heel bewust. Ben op beide namen trots. Je moet het sommige mensen wel aan hun verstand peuteren dat het gewoon echt dubbel is.
Remy schreef:Rustig nou joh, lees eens goed wat ik geschreven heb, ik val je helemaal niet aan. Voor jou is die familie identiteit dus heel belangrijk. Als jouw vader een andere naam had gehad als jij, had je die link (de naam) dus niet gehad. Dat bedoel ik. Mijn idee achter het hele gezin dezelfde naam is juist dat ik hoop dat onze kinderen later ook die link naar ons hebben.
opisop_shop schreef:ik snap niet waarom men hun identiteit verbindt aan een naam; je verandert niet ineens als je de achternaam van je man aanneemt, net zo min als dat je een ander persoon bent als je je eigen naam houdt.
. Remy schreef:love_western schreef:Ik en mijn vriend willen waarscheinlijk niet eens trouwen. Maar ik vind zijn achternaam niet mooi. En zou absoluut niet trots zijn als ik zijn achternaam krijg. Vooral omdat zijn familie allemaal tokkies zijn.
En ik er van ben overtuigd dat hij omgewisseld is toen hij geboren is. Hij is de enigste die wel op een opleiding volgt en hij gaat wel verstandig om met zijn geld.
Kijk dat vind ik dan weer een hele goede reden om het niet te doen