Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:37

Pfoe dat lijkt me ook heel frustrerend zeg. Ik mag niet eens in discussie gaan. Het lijkt toch wel duidelijk dat je toch niet als enige niet gaat eten?

Heb zelf wel eens in een restaurant dat ik de persoonlijke aandacht mis. Zelf ben ik snel geneigd om iets te zeggen over iemands keus. Als iemand een dessert neemt dat ik zelf ook oprecht heerlijk vind, dan zeg ik dat. Niet 100% professioneel maar ik werk ook in een huis-tuin en keuken restaurant dus dan zorgt dat losse wel voor een ontspannen sfeer. Wordt niet altijd gewaardeerd denk ik, maar krijg meestal wel leuke reacties. Zelf mis ik dat dus soms als ik uiteten ga.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:40

Douce schreef:
@Wendy het bedrijf waar ik werk staat op vakantieveilingen. Die mensen moeten ook van tevoren reserveren. Als die mensen spontaan binnen komen gaat dat niet altijd ivm inkoop. Maar als het rustig is, is het vaak wel welkom maar liever gewoon gereserveerd natuurlijk.

Maar dan ga ik er vanuit dat jullie dat wel op een nette manier uitleggen ;) :D
Ik snap wel dat wij "fout" zaten, maar dat kunnen ze je ook op een nette manier vertellen....

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:44

Ja klopt hoor! Het gaat toch om je naam dus we zouden het niet in ons hoofd halen om mensen uit te foeteren. Mond op mond reclame werkt het beste maar werkt twee kanten op natuurlijk ;)

Vakantieveiling reserveringen nemen we tegenwoordig alleen nog maar online aan. Maar als er iemand voor belt, leg ik rustig uit dat dat tegenwoordig online gaat, maar ook leg ik uit hoe het moet. Ook geef ik aan dat als het nog niet lukt, ze alsnog kunnen bellen maar dat ze eventuele opmerkingen online bij hun reservering aan kunnen geven. Wij blij, gasten blij en zo hoort het

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:45

Douce schreef:
Heb zelf wel eens in een restaurant dat ik de persoonlijke aandacht mis. Zelf ben ik snel geneigd om iets te zeggen over iemands keus. Als iemand een dessert neemt dat ik zelf ook oprecht heerlijk vind, dan zeg ik dat. Niet 100% professioneel maar ik werk ook in een huis-tuin en keuken restaurant dus dan zorgt dat losse wel voor een ontspannen sfeer. Wordt niet altijd gewaardeerd denk ik, maar krijg meestal wel leuke reacties. Zelf mis ik dat dus soms als ik uiteten ga.

Kan ik me wel wat bij voorstellen, maar van de andere kant geloof ik het ook niet altijd als mensen me iets aanbevelen. Heb denk ik te veel Gordon Ramsey gezien, want ik vraag me dan vaak af of ze dat oprecht lekker vinden, of dat ze de opdracht hebben om veel te verkopen van een bepaald gerecht :D

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:46

Ik heb heel veel allergien, 1 ervan is tarweallergie. Soms vraag ik dan of er tarwe inzit. Krijg je altijd het antwoord: weet ik niet. Dan denk ik je weet bijvoorbeeld toch wel of die soep gebonden is of gewoon helder of er vermicelli inzit oid.

En laatst ging ik naar de friettent bestelde een frietje stoofvlees, werd ingepakt. Dus ik pak het uit thuis, ik zo mams? Is dit wel stoofvlees? Blijkt het saté te zijn!! Kon wel janken, ben suuuuperallergisch voor pinda's. := Was teruggegaan kreeg een grotere portie mee en 2 flessen drinken gratis. :)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:47

Ik werk ook als serveerster in een pannenkoekenhuis. Mijn frustraties zijn altijd dat gasten zelf ook niet helemaal opletten (dus zomaar bewegen, opstaan terwijl jij half achter ze staat en weten dat), maar ook ouders die hun kinderen niet onder controle hebben. Vroeger als ik schreeuwde in een restaurant kreeg ik echt wel billenkoek. := Maar het restaurant is wel echt gericht op kinderen dus ik wist het van te voren.

Verder bij ons is er bijna altijd iemand die je komt ontvangen bij de deur en je een plekje wijst (als je hebt gereserveerd of als het druk is). Ik vind het zelf nogal vervelend als mensen zelf al gaan rondzwerven etc. Nadat ze zitten dek ik de tafel in met bestek etc en de kaart, meteen drankjes opnemen en PK van de maand vertellen. Ik wacht altijd bewust totdat de mensen zitten aangezien zij anders meteen overrompeld worden.
Ik probeer altijd zo goed mogelijk de glazen in de gaten te houden (lege flesjes tussendoor weghalen, zorgen voor niet té volle tafels), maar af en toe zie je gewoon niet alles. Met aangeven vraag ik ook wel eens of iemand het aan wil pakken. Alleen zij moeten niet van mijn dienblad pakken want dan gaat het fout. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:52

Ik heb om een of andere reden graag stagaires, die moeten het gewoon nog leren, en dan vind ik het soms zo sneu hoe ze goed bedoelt staan te stuntelen aan de tafel.. Niet zozeer leedvermaak, maar gewoon: Been there, done that.
Wij zaten een keer te eten bij van de valk zwijndrecht, toen er een spin uit de lamp naar beneden kwam.. Wilde mee eten denk ik ;) Toen we omhoog keken bleek de lamp 1 groot stofnest te zijn. bahbahbah.

Fouten maken is menselijk, het gaat er echter wel om hoe die fouten vervolgens opgelost worden.

Kinderen kunnen heel vervelend zijn. Toen ik nog in de horeca werkte had een kind de knip van de deur van/naar de keuken op de knip gezet.
Collega komt uit de keuken met haar armen vol soep, geeft een schop tegen de klapdeur, en die ging vervolgens dus niet open. Gevolg: Collega met 2e graads brandwonden, en wat hadden de ouders toch een lol! :r

Wat ik wel storend vind is als serveersters een flinke voorgevel hebben (kunnen ze niks aan doen) en vervolgens met de blouse tot aan de navel open geknoopt lopen. Op een manier dat ze er nog net niet uit vallen zeg maar ;) Dan heb ik zoiets van: Moet dat nou?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:54

stef schreef:
Ik heb om een of andere reden graag stagaires, die moeten het gewoon nog leren, en dan vind ik het soms zo sneu hoe ze goed bedoelt staan te stuntelen aan de tafel.. Niet zozeer leedvermaak, maar gewoon: Been there, done that.
Wij zaten een keer te eten bij van de valk zwijndrecht, toen er een spin uit de lamp naar beneden kwam.. Wilde mee eten denk ik ;) Toen we omhoog keken bleek de lamp 1 groot stofnest te zijn. bahbahbah.

Fouten maken is menselijk, het gaat er echter wel om hoe die fouten vervolgens opgelost worden.

Kinderen kunnen heel vervelend zijn. Toen ik nog in de horeca werkte had een kind de knip van de deur van/naar de keuken op de knip gezet.
Collega komt uit de keuken met haar armen vol soep, geeft een schop tegen de klapdeur, en die ging vervolgens dus niet open. Gevolg: Collega met 2e graads brandwonden, en wat hadden de ouders toch een lol! :r

Wat ik wel storend vind is als serveersters een flinke voorgevel hebben (kunnen ze niks aan doen) en vervolgens met de blouse tot aan de navel open geknoopt lopen. Op een manier dat ze er nog net niet uit vallen zeg maar ;) Dan heb ik zoiets van: Moet dat nou?

Hmm lekker dan van die deur :\ Wij hebben binnen ook een speelgedeelte, moet je altijd goed uitkijken of er geen kinderen aan komen rennen die je omver lopen. Soms krijgen we wel eens klachten van mensen over het geluid, maar goed dan moet je ook niet in die ruimte gaan zitten denk ik dan. We kunnen het vrijwel altijd goed oplossen dmv andere plek.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:56

Oké, mijn frustraties in verschillende restaurants:

- Letterlijk om de twee minuten komen vragen of alles naar wens is. Dat ze het een paar keer doen oké, maar om de twee minuten is behoorlijk opdringerig en vervelend als je rustig probeert te eten.
- Onze bestelling meerdere keren door de war halen met andere gasten. Terwijl wij met z'n tweeën waren, en die andere mensen ook.. En er waren verder geen gasten.
- Dat het personeel meer aandacht voor elkaar heeft, dan voor de gasten. Prima dat ze het gezellig hebben op de werkvloer, maar dit ging toch wel behoorlijk ten koste van de klanten.
- Een gebrek aan social-skills bij de bediening. Er kon bij dat meisje nog net een 'hallo' bij aankomst, en een 'fijne avond' bij vertrek van af. De rest van de avond heeft ze misschien drie woorden tegen ons gezegd, terwijl we daar toch zo'n twee uur hebben gezeten.
- De gasten meer dan een uur laten wachten op de volgende gang. En toen die er eenmaal was, hadden we echt geen honger meer. :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:58

Is wel iets wat lastig blijft.. De ene gast wil gang op gang op gang, de ander wil duidelijke pauzes tussen de gangen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:58

- dat bij een tapasrestaurant alle bestelde hapjes tegelijk worden geserveerd...

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:00

Vinden jullie het trouwens storend als het personeel wel eens op de bar hangt als zij niks te doen hebben?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:00

WiskyBokjes schreef:
Vinden jullie het trouwens storend als het personeel wel eens op de bar hangt als zij niks te doen hebben?

Ja. :+

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:01

Douce schreef:
Maar tegenover gasten heb ik het wel over mijn baas, geen idee hoe ik dat anders zou moeten zeggen?

Je werkgever, leidinggevende, de chef, je manager, "die dikke achter de bar" ;)

WiskyBokjes

Brainless schreef:
WiskyBokjes schreef:

Ja. :+

Als wij niks te doen hebben moeten we gewoon netjes rechtop staan, niet hangen/leunen en ook niet te uitgebreid praten met je collega's. Als ik uit eten ga let ik daar eigenlijk niet zo op :+

Dani

Oh ja, nog een persoonlijke frustratie: wij waren ergens eten, de deur naar buiten stond open en op 't terras ging iemand een dikke sigaar zitten roken wat binnen duidelijk te ruiken was. Ik kan daar erg slecht tegen, dus vroeg of de deur dicht mocht. Geen probleem, maar toen begon die eigenaar een heel gesprek met m'n vriend (die een opmerking over sigaren had gemaakt, bij speciale gelegenheden best lekker, zoiets) over hoe jammer het rookverbod was, want hij liep toch klandizie mis, en het had toch wel sfeer. Voelde ik me toch behoorlijk 'ongewenst' als gast, want ik kan écht niet fijn eten als er gerookt word - tranen, hoesten, kan er zelfs misselijk van worden. Beetje begrip voor die kant van 't plaatje was wel op zijn plek geweest.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:03

WiskyBokjes schreef:

Eigenlijk wel ja. Vind het altijd ongeïnteresseerd staan, als het personeel een beetje aan het rondhangen is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:03

Vaak gaat de aandacht van het personeel snel naar hun collega's en vergeten ze zachtjes te praten.

Wij zaten een x enkele tafeltjes van de bar af en konden precies horen wat ze allemaal gedaan hadden die week, waar ze naar het werk nog heen gingen en dat hun moeder jarig was.....

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:04

Ik vind het ook erg vervelend als er 101 verschillende personen mijn tafel bedienen.. Kan me voorstellen dat er 1 iemand instaat voor het drinken en 1 iemand voor eten. Ik vind het gewoon niet prettig als er 3 of 4 verschillende personen mijn tafel moeten bedienen omdat er dan vaak een hoop communicatie misloopt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:04

WiskyBokjes schreef:

Ja, want er is _altijd_ wat te doen. Plantjes op tafel netjes neerzetten, peper en zout bijvullen, menukaarten schoonmaken, glazen en bestek poleren, het toilet controleren, kijk om je heen!

Overigens heeft leidinggevende daar ook wel een rol in.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:05

Wartertje schreef:
Ik vind het ook erg vervelend als er 101 verschillende personen mijn tafel bedienen.. Kan me voorstellen dat er 1 iemand instaat voor het drinken en 1 iemand voor eten. Ik vind het gewoon niet prettig als er 3 of 4 verschillende personen mijn tafel moeten bedienen omdat er dan vaak een hoop communicatie misloopt.

Klopt, want als je tegen de één zegt met 2 suiker en iemand anders komt het brengen dan zit er echt geen 2e suiker bij etc. Geen communicatie

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:06

En ik kan er ook echt niet tegen als mensen die na mij zijn binnengekomen, bediend worden voor mij :+. Ik was eerst :D.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:08

hangen, lachen, gieren, brullen, ruzie zoeken, uit je neus eten, in je oor peuteren... doe je gewoon NIET in zicht van de gasten, heel simpel.
En ook heel logisch imo

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:11

Ergernissen bij het uit eten, helemaal geen last van :7

Ik heb al weleens overwogen om een cursus op te zetten voor horeca personeel op Curacao want het kan hier echt bar en boos zijn.

Wat je hier allemaal mee kan maken:
- Tafel afhalen terwijl je er nog mensen aan het eten zijn. Ik zeg er meestal wat van, dan kijken ze je schaapachtig aan en gaan gewoon door.
- Bediening die je vergeet en dat je bijna moet smeken om de aandacht om nog wat te bestellen.
- tafels naast de airco unit van de keuken, ik begrijp echt wel dat je in een restaurant veel tafels wil hebben maar zet ze niet naast een herrie machine.
- Serveren van beschermde diersoorten. Ik kan hier op veel plekken grouper eten (nu zijn er veel grouper soorten) en als ik dan vraag wat voor een grouper ze hebben dan komt het iets te vaak voor dat ze er eentje serveren die op de red list staat.
- Gebrek aan kennis van de bediening.
- Service kosten van 12% over het bestede bedrag standaard op de bon zetten (dit is verboden) en dan raar kijken dat je geen extra fooi geeft.
- Een gerecht bestellen en dan blijkt bij het serveren dat een van de belangrijkste ingrediënten niet op voorraad was en dan zonder overleggen er iets anders van hebt gemaakt.
- Airco die in het restaurant zelf zo koud staat dat je zelfs met een winterjas aan het koud zou krijgen.
- Slecht bereid eten.
En ik kan nog wel even door gaan.

Gelukkig kan het ook wel goed gaan.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:12

Wartertje schreef:

Dat ook ja. Het is extra vervelend als je ook nog met iemand bent die een voedsel-allergie heeft.
Zodra er dan meerdere mensen zijn die bedienen is de kans groter dat het ergens in de communicatie iets fout gaat, en dat diegene toch het 'verkeerde' eten voor z'n neus krijgt.

Heb het namelijk wel eens meegemaakt met m'n broertje, die een gluten-allergie heeft. Wij zaten in een pannenkoekenhuis, die ook glutenvrije pannenkoeken op de kaart heeft staan, dus wij besteld en er drie keer nadrukkelijk bijgezegd dat hij glutenvrij was. Kreeg hij een pannenkoek voor z'n neus (geserveerd door heel iemand anders), die toch wel verdacht veel leek op een 'normale' pannenkoek (de glutenvrije zien er altijd anders uit dan de normale pannenkoeken.. Een stuk geler), dus toen wij het voor de zeker navroegen of zijn pannenkoek glutenvrij was, keek dat meisje ons verbaasd aan "Glutenvrij?! :?".. Tja, dat was dus bijna fout gegaan.
Begrijp ook wel dat er fouten gemaakt kunnen worden, maar dit vond ik toch wel een erg slordige fout. Bij allergieën moet je gewoon extra voorzichtig zijn.