Amy77 schreef:Er bestaan tegenwoordig van die dingen die je tussen stopcontact en apparaat kunt zetten ter beveiliging..athans dat begreep ik? Geen id hoe ze heten etc..maar het schijnt goed te werken volgens vrienden.
Overspanningsstekkers bedoel je misschien?
Ik snap TS ook wel, er wordt weer niet heel goed gelezen. Ze geeft al op de vorige pagina aan dat:
Horsesfriend schreef:maar we hebben zo'n ding dus de stroom gaat er alleen even af, verder niks verkeerds.
Overigens zou ik dan ook weer niet blind op 'zo'n ding

1. een bliksemafleider die ervoor zorgt dat het grootste deel van de elektrische lading buiten je elektrische circuit om rechtstreeks naar de aarde gaat
2. een overspanningsbeveiliging in de meterkast die van de bliksem die aan de bliksemafleider 'ontsnapt' nog een deel afhaalt en via de aarding naar de aarde stuurt
3. overspanningsstekkers in de stopcontacten die ervoor zorgen dat de bij de aangesloten elektrische apparaten geen hogere spanning komt dan het apparaat aan kan.
De leveranciers van dergelijke systemen het over 'optimale' bescherming. Er wordt dus geen harde garantie gegeven dat er geen apparaten beschadigd raken (en dat lijkt mij terecht). En als je niet alle drie de onderdelen hebt dan is je bescherming al niet eens 'optimaal'.