Je eigen boek afdrukken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij ooit wel eens de droom gehad om jou verhaal uit te geven of voor jou zelf af te drukken?

Ja ik wil mijn verhaal laten printen voor mijzelf
15 (17%)
Ja ik wil mijn verhaal naar een uitgever doorsturen zodat het in de winkels verkocht kan worden.
42 (50%)
Ja ik heb mijn verhaal/verhalen al ooit eens voor mijzelf laten printen
3 (3%)
Ja ik heb mijn verhaal/verhalen al eens doorgestuurd naar een uitgever hier is echter (nog) niets mee gedaan
2 (2%)
Ja ik heb mijn verhaal/verhalen al eens doorgestuurd naar een uitgever en die liggen zelfs al in de winkel voor verkoop
9 (10%)
Nee dit verhaal is voor mij en zal nooit afgedrukt worden
2 (2%)
Hier heb ik nog nooit over nagedacht
11 (13%)

Totaal aantal stemmen: 84

fliertje6

Re: Je eigen boek afdrukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:01

Ik gebruik de site van Blurb voor het drukken van boeken.
Handige site, goed tekstverwerkingsprogramma dat je kan downloaden waarmee je gelijk je lay-out bepaald.. Verder de mogelijkheid om te verkopen via hun site, en betaalbare prijzen!

Is ondertussen ook een nederlandse versie van, ik bestel nog via de .com

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:17

Femke, wat een inspirerend verhaal! +:)+

De InDesigners: Schrijven jullie ook in InDesign, of copy-pasten jullie het naderhand daarheen? Ik heb het programma namelijk wel, maar heb me er nog niet eigen in gemaakt - ik moet me er nog eens echt in verdiepen, want eigenlijk zonde dat het maar op m'n schijf niet zoveel staat te doen - ik schrijf nog in OpenOffice (gratis te downloaden en bijna hetzelfde als Word). Ik dacht dat het vooral voor opmaak was, niet voor het schrijven zelf, maar dat kan dus ook handig?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:21

Ik zou graag al mijn gedichten eens willen bundelen, gewoon voor mijzelf.
Kreeg de volgende site als tip: http://www.geefjeeigenboekuit.nl/

Ik heb er alleen nog niets mee gedaan. :+

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:30

Ik tik ook in InDesign :j

Dat is wel leuk om te doen Bellatix!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:32

Ja, vond ik ook. Er staan er wel 5 van mij in De Bundel van de Bokkers van een paar jaar terug. Maar ik wil graag alles bij elkaar hebben. Moet mij er nog eens in verdiepen...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:37

die site die je gaf is wel heel cool. Ze hebben alleen geen hard cover, erg jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:48

Ik heb alles in Word getypt en vervolgens in InDesign geplakt.
Viel nog niet mee om dat hele programma "eigen" te maken, want ik had nog nooit eerder iets met vormgeving gedaan. En ook nog nooit met de Adobe programma's gewerkt (want voor fotobewerking gebruik ik Paint Shop Pro ipv Photoshop).

Maar het was wel de moeite waard. Ik heb veel online tutorials bekeken en daar veel info uit gehaald.

Typen in InDesign vond ik niet handig, omdat ik al mijn tekst nog door 3 mensen heb laten nalezen. Die dan ook in het word bestand gelijk wijzigingen konden aanbregen. Lastig als ik het via InDesign had gedaan en zij hadden dat programma zelf niet.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:40

Voor een boek zou ik het inderdaad eerst in Word oid schrijven, als je het dan nog laat corrigeren kan het direct gewijzigd worden.
Tsja InDesign.. In het begin toen ik er mee leerde werken heb ik er zo'n verschrikkelijke hekel aan gehad. Snapte er geen reet van :') Ondertussen kan ik niet meer zonder en heb ik geen eens Word meer op m'n Mac staan (wel op m'n PC hoor, dus niet dat ik geen .docx kan openen) Ik vind het persoonlijk veel fijner met bijvoorbeeld plaatjes invoegen, inhoudsopgaves maken, drukklaar aanleveren.. Maar is natuurlijk helemaal persoonlijk. Er is ook gewoon heel goed in te typen hoor.
Ben op het moment met een verslag bezig voor school, ik kan wel even een printscreentje maken hoe dat er in InDesign uitziet mocht er behoeft aan zijn? Dit moet uiteindelijk (gok ik) ook gedrukt gaan worden :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:49

Ik heb trouwens nog wel wat interessants gevonden voor mensen die hun boek uit willen geven.
http://www.bestselleraanzee.nl/

Hier kun je gewoon je boek uploaden. Je kan hem daar laten corrigeren (wel betaald)
en als je dan verkoopt via hun krijg je daar dus je provisie over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:11

Maar relatief gezien is dat echt ontzettend duur.
Je krijgt maar hooguit een paar euro per verkocht boek.

Het meeste geld gaat naar de drukker en de boekhandel zelf.
Uit schrijvers perspectief is dat eigenlijk niet eerlijk. Jij hebt er zelf 't meeste werk aan gehad, maar je krijgt uiteindelijk 't minste. En daar moet je uiteraard ook nog inkomstenbelasting, etc. over betalen. Blijft er echt héél weinig van over... ;)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:29

mhm dat is ook zo maar aangezien er hier ook mensen zijn die het leuk lijken om 1 of 2 boeken uit te geven zeg maar dus echt heel erg kleinschalig kan het misschien interessant zijn.

Mijn manuscript is inmiddels naar Luithing Fantasy dus we gaan het zien

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:43

Warbling schreef:
Voor een boek zou ik het inderdaad eerst in Word oid schrijven, als je het dan nog laat corrigeren kan het direct gewijzigd worden.
Tsja InDesign.. In het begin toen ik er mee leerde werken heb ik er zo'n verschrikkelijke hekel aan gehad. Snapte er geen reet van :') Ondertussen kan ik niet meer zonder en heb ik geen eens Word meer op m'n Mac staan (wel op m'n PC hoor, dus niet dat ik geen .docx kan openen) Ik vind het persoonlijk veel fijner met bijvoorbeeld plaatjes invoegen, inhoudsopgaves maken, drukklaar aanleveren.. Maar is natuurlijk helemaal persoonlijk. Er is ook gewoon heel goed in te typen hoor.
Ben op het moment met een verslag bezig voor school, ik kan wel even een printscreentje maken hoe dat er in InDesign uitziet mocht er behoeft aan zijn? Dit moet uiteindelijk (gok ik) ook gedrukt gaan worden :)

Ja ik wil wel zien hoe dat eruit zien.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:57

Afbeelding

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:00

Ziet er goed maar ingewikkeld uit hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:00

Die "L" van Life blijft niet over het oog van die man heen staan, toch?

Waar gaat de foto eigenlijk over? Veel mensen in beweging met gekke gezichten, maar ik zie nergens waarom :P

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:07

Geen idee komt van google :P Hoop niet dat ik ooit zo zal gaan vormgeven :=
maar mag hopen dat de ontwerper die L inderdaad niet over zijn oog laat staan. Zou een mooie blunder zijn :')
en die foto....tja ze zullen er een reden voor hebben gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:20

Hahaha, ok _O- Google plaatje explains a lot.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:14

Hihi :=

Here's mine!

Afbeelding

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:18

haha dat is een stuk beter :P

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 00:51

Femke schreef:
Maar relatief gezien is dat echt ontzettend duur.
Je krijgt maar hooguit een paar euro per verkocht boek.

Het meeste geld gaat naar de drukker en de boekhandel zelf.
Uit schrijvers perspectief is dat eigenlijk niet eerlijk. Jij hebt er zelf 't meeste werk aan gehad, maar je krijgt uiteindelijk 't minste. En daar moet je uiteraard ook nog inkomstenbelasting, etc. over betalen. Blijft er echt héél weinig van over... ;)

Femke, misschien kan je iets vertellen over wat jij aan promotie hebt gedaan? Dus: Voor je het hebt laten drukken en als eBook verkocht, hoe heb je een naam voor jezelf gemaakt, hoe heb je het gepromote?

Ik denk namelijk dat marketing het grootste probleem voor veel schrijvers is, en iets wat gedeeltelijk uit handen wordt genomen door op een grote website of uitgeverij te registreren zodat mensen het zien. Ik ben erg benieuwd hoe jij dat hebt gedaan. Het is verleidelijk het zelf te doen omdat je dan meer overhoudt, maar aan de andere kant heb je wel vrij weinig werk aan het via uitgeverij o.i.d. doen (maar ook daar moet je 't uberhaupt eerst maar eens ergens gepubliceerd krijgen...). En mensen warm krijgen voor een boek, helemaal eBook, lijkt me hard werk. Ik ben dan zelf meer van de romans, dus niet helemaal vergelijkbaar, maar ben benieuwd naar jouw verhaal, wie weet zitten er wat nuttige tips of ideeën tussen. :j En sowieso lijkt het me leuk om te lezen hoe alles tot stand is gekomen, op zijn minst zal het vast weer inspirerend zijn. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:06

Ik heb een website gemaakt waar alvast wat informatie op stond.
En ik hield al 6 jaar een mailinglijst bij, omdat het project redelijk lang stil had gelegen toen de persoon waarmee ik het zou schrijven zich wegens persoonlijke redenen terug moest trekken.

Verder heb ik eigenlijk vrijwel niets aan promotie of marketing gedaan, behalve wat advertenties hier op bokt en andere paardenfora. En het up to date houden van mensen die op de maillijst stonden.

Een uitgeverij is handig, maar ook niet magisch.
Zeker voor een roman denk ik dat het niet makkelijker is via een uitgeverij of zo'n service die steeds 1 exemplaar voor je drukt als er een bestelling is. Want ze promoten alleen de "grote" schrijvers echt. De rest komt gewoon op een grote hoop te liggen en dan moet je maar hopen dat er ooit iemand is die jouw boek zelf ineens vindt en koopt.

Dus je boek promoten, moet je dan ook voor een groot deel zelf doen.
Het enige grote verschil is dat je dan geen investering hebt, en niet zelf alle boeken hoeft in te pakken voor verzending.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:16

Het lijkt mij ontzettend gaaf om een boek te schrijven dat in de boekenwinkels verkocht word.
Lijkt mij zo fantastich om langs een schap te lopen en dan daar jouw boek in te zien staan.
Nog gaver lijkt het mij om dan iemand het boek te zien oppakken en ermee naar de kassa te zien lopen *LOL*

Oke, ik droom lekker verder :P
Eerst maar eens een lang verhaal van begin tot eind schrijven, want dat is nog maar 1 keer gelukt en dat was Fanfictie en kan je dus niets mee. Verder vooral korte verhalen geschreven en dat zijn er niet genoeg om een boek mee te vullen. (Althans de verhalen die ik goed genoeg vind voor "groot" publiek)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:03

Femke schreef:
Zeker voor een roman denk ik dat het niet makkelijker is via een uitgeverij

Hoezo juist voor een roman niet?? Ik zou juist denken dat een uitgever voor een roman beter is dan zelf uitgeven? Die hebben toch een veel breder netwerk qua verkooppunten en aangezien een roman zo persoonsgebonden is qua smaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:23

Ze hebben vaak inderdaad een breder netwerk.
Maar is dat een netwerk dat geschikt is voor jouw doelgroep?

Kijk, als je 't inderdaad helemaal 100% uit handen geeft aan een uitgever die wel wat ziet in jouw boek, dan is het vaak een andere kwestie.
Dan hoef je er verder niets aan te doen, behalve je boek aan te passen aan wat de uitgever zegt. (En als je heel veel geluk hebt hoef je niets aan te passen).
Daarna moet je maar afwachten of er publiek voor je boek is. Want zelfs als het in 100 winkels ligt, moet je maar net de persoon tegen komen die toevallig je boek ziet liggen en het risico wil lopen om iets te kopen van een (nog) onbekende schrijver.

Natuurlijk zijn er mensen die dat doen, maar die snuffelen net zo hard rond op internet om in hun genre iets leuks/nieuws te vinden :j

Vergeet niet dat je bij een uitgever bijna niets betaalt krijgt.
Want er gaat geld naar de opmaak, naar de drukker, naar de uitgever, naar het Centraal boekhuis, naar de boekwinkel... En dán pas naar jou. Blijft weinig van over.
Als je 10% van de winst (dus niet omzet) krijgt, is het al veel.

Laten we zeggen dat dat 1 euro per verkocht boek is.
Als je 1.000,- euro wil verdienen, moet die uitgever dus minstens 1.000 van je boeken verkopen.

Als je het in eigen beheer doet is 100% van de winst voor jou zelf.
Laten we zeggen in dit voorbeeld dat je op ieder boek 10,- euro kunt verdienen (een roman kost qua drukkosten bijna niets in vergelijking tot een fullcolor lesboek met hardcover).
Dán hoef je "maar" 100 boeken te verkopen om aan die 1.000,- euro te komen.

En in sommige situaties is het nog wat extremer.
Zo zou ik ongeveer 1 euro per verkocht boek kunnen krijgen bij een uitgever.
Nu ik het in eigen beheer verkoop heb ik € 24,95 euro (afronden: 25 euro) winst per boek.

Als ik 1000,- euro wil verdienen, hoef ik maar 40 boeken te verkopen. Wilde ik dat zelfde verdienen bij de uitgever, dan had ik sowieso veel aan m'n boek moeten aanpassen om de smaak en eisen van de uitgever tegemoet te komen en had hij 1.000 boeken moeten verkopen om me diezelfde winst te bezorgen.

Een boek dat in de winkel ligt, verkoopt zichzelf nog niet.
En winkels doen bij onbekende schrijvers 0,0 aan promotie. De "kans" dat er toevallig iemand is die je boek ziet en het koopt, is niet gigantisch groot.

En als je boek niet flink aan slaat bij de lezers, en lekker wat verkoopt, dan zal de uitgever niet nog een keer in zee gaan met je voor een volgend boek.

In verhouding hoef je dus in eigen beheer minder succesvol te zijn om toch succesvoller te zijn (lekker logisch).

Het valt sowieso niet mee om je doelgroep goed te bereiken. Dat kost veel tijd. Maar als je ze eenmaal gevonden hebt, kun je meer verdienen aan je boek als je het direct zelf aan de man kunt brengen. E-books worden ook steeds populairder. Zeker voor een roman is een e-book ontzettend handig (bij een leerboek is het vervelend vanwege alle kleurenfoto's die niet op iedere reader goed te zien zijn).
Dus het hoeft niet eens een investering in €€€ te kosten om je eigen boek uit te geven, als je het digitaal doet.

En je kunt daarna evt. zelfs met de opbrengsten van je digitale boek kijken of het lukt om het in een kleine oplage te laten drukken. Voor een roman zullen die kosten écht meevallen :j
Ik betaalde voor mijn 112 pagina's luxe papier, hardcover fullcolor boek zo'n 5,5 euro per boek, kostprijs.
Ik denk dat je met een roman snel aan de 2 euro per boek zit. Dat heb je er zó uit en vergt maar een kleine investering.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:34

ha helder! Ik zou juist verwachten dat het met een Roman waar er al 1000-den van zijn juist handig kan zijn om een uitgever te hebben omdat je dan sneller zou verkopen.
Kwa prijs wat je verdient heb je inderdaad wel gelijk ja, dat is echt een schrijntje. Ook logisch aangezien er een hoop mensen van betaald moeten worden

Mijn boek kan ik inderdaad voor een leuke prijs drukken (3 euro per boek incl hardcover in kleur) dus dat zijn "de kosten niet".
Zo heb je het er inderdaad een stuk sneller uit. Alleen hoe ga je dan zelf weer je prijs bepalen (net als je fotoprijs :Y) )
want een gemiddeld fantasy boek kost 24,95 (alle boeken in mijn kast in ieder geval) Nu moet je sowieso de kost prijs eruit halen van het drukken (die 3 euro)
kosten van je website (30 per jaar) ander promotie materiaal en eventueel je uren??

Ik heb best aan aantal enthousiaste mensen om me heen die het boek wel echt leuk schijnen te vinden dus of ik ze kwijt raak...ja misschien wel al zal ik zeker meer aan moeten doen om dat echt in eigen beheer te doen.
Want ook het verzenden kost 6.75 en kan me voorstellen dat vele dat er weer niet voor over hebben. Hoe heb jij dat gedaan?