Visie op vrouwendag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:42

Ayasha schreef:
[naam] schreef:
Iets beter lezen, ik zeg ALS je kinderen wil. Als je zèlf kinderen wil, ja, dan moet je daar voor zorgen. Lijkt me niet meer dan redelijk. En dat de man een handje meehelpt vind ik ook niet meer dan redelijk, maar de zorg voor de kinderen geheel overdragen op je vent gaat gewoon niet imo, of het moet een echte huisman zijn.

Je màg wel gelijk zijn aan mannen, maar het is onrealistisch imo. Mannen zitten totaal anders in elkaar dan vrouwen, dat kun je niet aan elkaar gelijk stellen. Mannen en vrouwen zijn imo naast elkaar verschillend, niet hoger of lager in rangorde, maar naast elkaar totaal anders. Daarom kun je niet zonder meer van een vent verwachten dat hij graag en luier hanteert, en van een vrouw dat ze de gootsteen wel even repareert. En dat is wel waar vooral vrouwen IMO(!) een handje van hebben..

Edit: Gelijk is imo iets anders dan gelijkwaardig. Gelijkwaardig kan wel, gelijk kan simpelweg niet..

Ik repareer eerder de gootsteen dan dat ik een luier verves dus opnieuw: spreek niet voor alle vrouwen.

Wederom beter lezen, ik praat niet voor àlle vrouwen. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar moeten we daarom klakkeloos van elke vent verwachten dat hij een luier ververst, en van een vrouw dat ze een gootsteen repareert? Dan zou je ook voor alle vrouwen/ mannen praten. Het gaat om de verwachtingen, niet om specifieke gevallen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:43

Juul schreef:
Ik hoor allemaal meningen (niet alleen hier) van mensen die vrouwen gelijk willen stellen aan mannen op terreinen waarbij dat helemaal niet aan de orde is. Vrouwen zijn van nature de opvoeders van kinderen, en mannen zorgen dat er brood op de plank komt. Vrouwen hebben vervelende natuurlijke klachten, en mannen weer andere.
Tegenwoordig willen vrouwen bijvoorbeeld steeds vaker een carrière, en het is mooi dat dat mogelijk is, maar helemaal gelijkwaardig aan mannen kan het gewoon bijna niet zijn, in ieder geval niet als je kinderen wil. Vrouwen zijn nou eenmaal over het algemeen beter met kinderen, en mannen met een hamer, om het maar even simpel te stellen.
Waarom niet gewoon accepteren dat je als vrouw/ man geboren bent, en daar zoveel mogelijk naar leven? Natuurlijk kun je als vrouw werken, maar kies je voor kinderen dan kies je voor je rol als moeder, en daar past geen hele carrière bij. Om het dan maar op de man af te schuiven van 'hij kan ook best voor de kinderen zorgen', vind ik altijd zo kort door de bocht. Just keep it natural :) En als je 'n vent hebt die graag zorg draagt voor de kinderen, dan heb je het misschien gewoon toevallig goed getroffen, maar die mannen heb je nou eenmaal niet heel veel.
Vrouwen draven soms gewoon iets teveel door in het gelijkheidsideaal imo; er zijn grenzen.. Als we nou eens beginnen met acceptatie van ons vrouw-zijn en alles wat daarbij komt kijken, en blij zijn met alles wat er daarnaast mogelijk is, in plaats van alleen maar doordrammen met dat 'ideaalbeeld'.. Vrouwen zijn namelijk ook heel goed in streven naar perfectie, en negatief denken. Misschien kunnen we in dat opzicht nog wat leren van de toch vaker wat relaxtere mannen....

_/-\o_

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:58

Juul schreef:
Wederom beter lezen, ik praat niet voor àlle vrouwen. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar moeten we daarom klakkeloos van elke vent verwachten dat hij een luier ververst, en van een vrouw dat ze een gootsteen repareert? Dan zou je ook voor alle vrouwen/ mannen praten. Het gaat om de verwachtingen, niet om specifieke gevallen.

ervaring heeft geleerd dat ik ook niet klakkeloos aan kan nemen dat hij de gootsteen repareert, of er uberhaupt voor zorgt dat het gerepareerd wordt.
neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat als je er als vrouw voor kiest zwanger te worden en kinderen te krijgen, dat dat bijna niet valt te combineren met een fulltime succesvolle carriere :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:07

Dat kan wel mits je een ander rolpatroon hebt met een man die veel thuis kan zijn voor de kids. Maar lang niet iedereen heeft dat of wil dat.

Carlijn101

Re: Visie op vrouwendag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:12

MAAAAR wij vrouwen hoeven ons niet dagelijks te scheren !!!!! (in het gezicht)

Hebben jullie ook al het verzoek gekregen van mannen om een nationale mannendag? Nou ik heb hem meerdere keren gehoord. Ik vind het een goed initiatief, als er een vrouwendag is mag er ook een mannendag zijn. Ik stem op : 29 februari !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:16

renee16 schreef:
MAAAAR wij vrouwen hoeven ons niet dagelijks te scheren !!!!! (in het gezicht)

Sommige wel... :j
Afbeelding

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:18

nah die scheert duidelijk niet...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:21

Oke uitzonderingen daargelaten, misschien toch eens een ladyshave aanschaffen ;)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 15:54

Nijn, ik ga nu niet meer op je in omdat ik vermoed dat je te dom bent om me te begrijpen en met daadwerkelijk relevante antwoorden te komen. Succes met jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:03

Oei gevaarlijke uitspraak Stamina ;)

@ hierboven: Dat is toch gewoon een vent? :+

@ Saar4: Dat is dus het uitzonderlijke type 'huisvader'.

@ Jade: Dat bedoelde ik ook niet. Het ging mij er puur om dat veel vrouwen (@ Ayasha: Wederom niet alle....) er gewoon een handje van hebben te verwachten dat hun vent evenveel tijd in de kids/ huishouden stopt als zij doen. Dat is mijns inziens gewoon een beetje onrealistisch.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:19

Stamina schreef:
Nijn, ik ga nu niet meer op je in omdat ik vermoed dat je te dom bent om me te begrijpen en met daadwerkelijk relevante antwoorden te komen. Succes met jezelf.

Deze reactie getuigd imo ook niet van wijsheid of slim zijn :)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 16:45

Juul schreef:
Oei gevaarlijke uitspraak Stamina ;)

Ik weet het :P Maar wel eerlijk ;)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 16:49

cooper schreef:
Stamina schreef:

Deze reactie getuigd imo ook niet van wijsheid of slim zijn :)

Ze liegt om haar gelijk te krijgen terwijl de waarheid hier zwart op wit voor iedereen te lezen is, ik persoonlijk vind dit dom. In mijn ogen valt daar niet mee te discusseren. Je mag mag vinden dat dit niet getuigd van wijsheid, gelukkig gaat het hier ook niet om of ik wel of niet wijs ben en is ook jou reactie, niet relevant.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:53

Juul schreef:
@ Jade: Dat bedoelde ik ook niet. Het ging mij er puur om dat veel vrouwen (@ Ayasha: Wederom niet alle....) er gewoon een handje van hebben te verwachten dat hun vent evenveel tijd in de kids/ huishouden stopt als zij doen. Dat is mijns inziens gewoon een beetje onrealistisch.

Waarom is dat altijd onrealistisch? Het kan toch zijn dat je beiden even veel werkt of zelfs dat de man minder werkt dan de vrouw? Waarom zou je niet van elkaar kunnen verwachten dat je dan beiden evenveel energie in je kids stopt? Ik kan het niet goed uitleggen, maar als ik hierover nadenk word ik helemaal kriebelig en krijg ik feministische kriebels :') .

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:54

Stamina, waarom word je opeens zo persoonlijk en begin je mij dom te noemen omdat ik een andere mening heb?
Waar zie je mij liegen, sinds wanneer kan een mening een leugen zijn?
Jammer dat je je blijkbaar persoonlijk aangevallen voelt, dat is nl. nergens voor nodig :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:59

Stamina schreef:
Ze liegt om haar gelijk te krijgen terwijl de waarheid hier zwart op wit voor iedereen te lezen is, ik persoonlijk vind dit dom. In mijn ogen valt daar niet mee te discusseren. Je mag mag vinden dat dit niet getuigd van wijsheid, gelukkig gaat het hier ook niet om of ik wel of niet wijs ben en is ook jou reactie, niet relevant.

Waar liegt ze dan?
Jouw waarheid hoeft niet de waarheid van een ander te zijn.
Als iets "zwart op wit" staat valt er toch ook niet meer te discussiëren?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:03

Sunrise_ schreef:
[naam] schreef:

Waarom is dat altijd onrealistisch? Het kan toch zijn dat je beiden even veel werkt of zelfs dat de man minder werkt dan de vrouw? Waarom zou je niet van elkaar kunnen verwachten dat je dan beiden evenveel energie in je kids stopt? Ik kan het niet goed uitleggen, maar als ik hierover nadenk word ik helemaal kriebelig en krijg ik feministische kriebels :') .

Ik snap jou ook wel, maar ik denk meer vanuit de natuur denk ik. Mannen vinden kinderen vaak geweldig, om van te genieten en bijv. leuk mee te voetballen als het jongetjes zijn. Maar echt het zorgen voor is meestal gewoon niet zo aan ze besteed. Daar zijn ze vaak wat onhandig/ makkelijk. Nogmaals, niet alle mannen, maar over het algemeen genomen. Zelfde met schoonmaken of de was doen, dat soort dingen. Dat zijn dingen die vrouwen vanuit hun natuur vaak makkelijk doen, en mannen niet. Daarom is het gewoon imo onrealistisch om klakkeloos te verwachten dat je vent evenveel aan de opvoeding bijdraagt als jij dat zelf doet, de natuur werkt gewoon anders. En ook al staan we vrij ver van de natuur af inmiddels, dit is nog best een hardnekkig iets. Mannen blijven mannen, en vrouwen blijven vrouwen (uitzonderingen daargelaten). En dat is misschien maar goed ook :) Als iedereen alles moet kunnen doen, en er geen verdeling meer is wordt het alleen maar onrustiger in de wereld. De tijd waarin vrouwen nog afhankelijk waren van hun man was misschien niet de beste tijd, maar wel een stuk rustiger. En daar is dit denk ik wel een oorzaak van.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:04

Ik weet niet of het hier al ergens tussen staat, maar vrouwen worden maatschappelijk nog steeds als minderwaardig beschouwd. Zo verdienen ze iets van een 20% minder voor het zelfde werk als een man.
En veel vrouwen worden nog steeds geacht thuis te blijven en kinderen te krijgen. Vaak zelfs mishandeld, lichamelijk of niet.

Natuurlijk, er zijn landen die het veel en veel slechter doen op dit vlak.

En daarom vind ik zo'n dag goed. Op dierendag denk je ook aan alle dieren, en die van jezelf, op vrouwen dag kun je ook eens aan al die vrouwen denken die het minder hebben, en aan de problematieken die nog steeds aanwezig zijn. Vergelijking dieren - vrouw is slecht gekozen, maar we zijn hier op een paardenforum, dus neem het me niet kwalijk ;)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:06

Zo snel mogelijk afschaffen die dag, dat hebben wij toch niet nodig?

Misschien moeten sommige feministen maar eens beseffen dat we inderdaad op sommige vlakken veel minder kunnen presteren dan mannen, maar wij presteren weer op vlakken waar zij minder op presteren. We zijn anders, dat kan gewoon niemand ontkennen.

Vrouwen mogen wel wat meer zekerder zijn over hun positie en kijken naar hun krachten in plaats van naar de 'zwakkere' punten.

Carriere en kinderen kan prima, als je het echt wilt en die talenten hebt om carriere te maken dan is dat mogelijk. Je moet in je eigen kracht geloven en alles zo inrichten dat alles door blijft draaien. Ik zie genoeg succesvolle moeders om me heen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:09

LuvdaTossa schreef:
Carriere en kinderen kan prima, als je het echt wilt en die talenten hebt om carriere te maken dan is dat mogelijk. Je moet in je eigen kracht geloven en alles zo inrichten dat alles door blijft draaien. Ik zie genoeg succesvolle moeders om me heen.

Wel moeilijk, als je toch minder betaald wordt voor het zelfde werk en de meeste mannen je maar wat graag tegenhouden om verder te komen. Als je daar bij nog een gezin moet onderhouden, dat is niet simpel. Vrouwen zijn even goed in business, dus moeten ze gelijk waardig behandeld worden op dat vlak.
Carriere en gezin kan, maar waarom mogen mannen - vrouwen dan niet dezelfde voorwaarden krijgen (op zwangerschaps verlof na dan enz)?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:20

Als je minder betaald krijgt voor hetzelfde werk, laat je dat toch zelf gebeuren? Kijk, de eerste keer onderhandelen, dan wordt je wellicht nog bij de neus genomen, maar als je echt een beetje verder wilt in zaken, dan laat je je dat toch geen tweede keer gebeuren. Ik voer regelmatig sollicitatiegesprekken, mensen die niet over hun eigen salaris kunnen onderhandelen, kunnen dat ook niet namens het bedrijf als ze een deal moeten sluiten. Die beschikken dus niet over de vaardigheden die we zoeken (NB 80% van mijn team is vrouw :D ).
Hier mama met flinke loopbaan, één van de weinige vrouwelijke en bovendien jongste leidinggevende binnen het bedrijf, dit jaar ook nog de meest succesvolle (en dat heb ik uit onderhandeld naar een fijne salarisverhoging, dat succes behaal ik namelijk met dezelfde vaardigheden).

Bij vrouwendag sta ik stil bij dat de vrijheden die wij als vrouwen in de westerse wereld hebben niet vanzelfsprekend zijn. Dat die zijn bevochten door de generatie van mijn moeder en oma, dat ik die vrouwen daar ontzettend dankbaar voor ben. En dat er grote delen van de wereld zijn waar die strijd nog in volle gang is (of zelfs nog moet beginnen).

Edit: mezelf teveel credits gegeven :')

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:36

Sleeper schreef:
Westernfreak schreef:
@Sleeper, dat is volgens mij ook afhankelijk van die typish vrouwelijke eigenschappen zoals niet goed kunnen onderhandelen of niet weten waar ze recht op hebben en elkaar het licht in de ogen niet gunnen waardoor er dus ook minder vrouwen hogerop komen binnen een bedrijf. Daarnaast kiest ook een groot deel nog voor een parttime baan.

Wow, hiermee bevestig je wel waarom een vrouwendag nodig is. Dit soort praat wordt door de maatschappij ingeprent. Het feit dat vrouwen vooral parttime banen hebben komt ook omdat de mannen nog steeds degene zijn die het meest verdienen. Dus die keus lijkt me vrij makkelijk gemaakt. Typische vrouweneigenschappen (?) zoals niet goed kunnen onderhandelen, er zijn genoeg vrouwen die dat top kunnen. Die weten wat er te koop is in de zakenwereld maar er niet doorheen kunnen dringen vanwege de mannenwereld. Als ze dat wel doen krijgen ze meteen een stempel opgeplakt.

Er stond gisteren een artikel over DWDD http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... Door.dhtml
Pauw en Witteman staan ook niet bekend vanwege hun vrouwvriendelijke houding. Twee toonaangevende programma's, die vrouwen nog steeds niet als volwaardig zien. Nee, zo erg als in bepaalde landen is het niet maar om nou te zeggen dat in Nederland niks verbeterd kan worden komt op mij naïef over.

Bij diezelfde Pauw en Witteman was Neelie Kroes gisteravond te gast. Zei uitte ook dergelijke uitspraken.

In deze link uit 2011 blijkt dat meerdere vrouwen in de top van het bedrijf daar net zo over denken:
http://www.nu.nl/werk-en-prive/2637149/ ... stand.html

Je hoort mij ook niet zeggen dat er in NL niks verbeterd kan worden trouwens, maar denk wel dat het niet alleen maar de schuld van 'de mannen' of 'de mannenwereld' is ;) Wat ik wel veel hoor en lees is dat mannen vaak niet minder dagen in de week willen gaan werken (of bang zijn raar aangekeken te worden) / hun carrière niet op het spel te willen zetten om meer dagen thuis te zijn voor de kinderen waardoor de vrouw haar carrière ook niet kan ontwikkelen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:40

Ik heb niets met een speciale dag. Speciale dagen zijn toch een beetje voor zielige weerloze groepen.. :o

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:01

Aria_zz schreef:
Wel moeilijk, als je toch minder betaald wordt voor het zelfde werk en de meeste mannen je maar wat graag tegenhouden om verder te komen. Als je daar bij nog een gezin moet onderhouden, dat is niet simpel. Vrouwen zijn even goed in business, dus moeten ze gelijk waardig behandeld worden op dat vlak.
Carriere en gezin kan, maar waarom mogen mannen - vrouwen dan niet dezelfde voorwaarden krijgen (op zwangerschaps verlof na dan enz)?

Helemaal niet! Als je echt wilt tenminste en je bent zelf bij de onderhandelingen van je startsalaris. Ik krijg exact hetzelfde als mijn mannelijke collegas. En dat mannen vrouwen tegen houden? Nee, vrouwen houden zichzelf tegen dat is het grote probleem. Door continue de underdog te blijven, te klagen, etc., etc. Als ze gelijkwaardige prestaties leveren moeten ze daar gelijkwaardig voor worden beloond en daar hebben ze zelf de hand in.

Arbeidsvoorwaarden maak je met je werkgeven, dus daar heb je als vrouw én man ook een hand in. Alleen is het wel de vraag of je beiden een topcarriere kunt hebben. Meestal is het wel handig dat ten minste één van de ouders vaker thuis is en crisissituaties op kan vangen. Dat kan een vrouw zijn, maar dat kan ook prima een man zijn.

In de toekomst gaat het nog veel meer wijzigen denk ik. Het aantal vrouwen dat een goede studie heeft gedaan neemt toe en ik moet er niet aan denken om huisvrouw te worden of twee dagen te werken met een zware studie achter de rug :+ Daarnaat denk ik zelfs dat het relaxter voor mij zou zijn om te werken dan thuis te zitten :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:50

Anoniem schreef:
Ik snap jou ook wel, maar ik denk meer vanuit de natuur denk ik. Mannen vinden kinderen vaak geweldig, om van te genieten en bijv. leuk mee te voetballen als het jongetjes zijn. Maar echt het zorgen voor is meestal gewoon niet zo aan ze besteed. Daar zijn ze vaak wat onhandig/ makkelijk. Nogmaals, niet alle mannen, maar over het algemeen genomen. Zelfde met schoonmaken of de was doen, dat soort dingen. Dat zijn dingen die vrouwen vanuit hun natuur vaak makkelijk doen, en mannen niet. Daarom is het gewoon imo onrealistisch om klakkeloos te verwachten dat je vent evenveel aan de opvoeding bijdraagt als jij dat zelf doet, de natuur werkt gewoon anders. En ook al staan we vrij ver van de natuur af inmiddels, dit is nog best een hardnekkig iets. Mannen blijven mannen, en vrouwen blijven vrouwen (uitzonderingen daargelaten). En dat is misschien maar goed ook :) Als iedereen alles moet kunnen doen, en er geen verdeling meer is wordt het alleen maar onrustiger in de wereld. De tijd waarin vrouwen nog afhankelijk waren van hun man was misschien niet de beste tijd, maar wel een stuk rustiger. En daar is dit denk ik wel een oorzaak van.

En dit geeft precies aan waarom de emancipatie in Nederland nog verre van gelukt is.
Juul jou hebben ze opgevoed met het idee dat van vrouwen wordt verwacht dat ze willen zorgen en dat mannen dat niet willen. Kijk nu eens objectief naar de zorgtaken zoals poepluiers verschonen, stofzuigen, afwassen, ramen lappen en strijken. Zijn dit echt werkzaamheden waar je vol enthousiasme en passie over kunt vertellen? Misschien ben jij die uitzondering inderdaad maar 90% van de vrouwen wordt niet warm of koud van deze werkzaamheden. Waarom doen vrouwen het dan wel vol overgave terwijl mannen er zich zonder gewetenswroeging aan onttrekken? Dit ligt in de lijn van de verwachtingen waarmee ze vanaf de wieg zijn opgevoed en mensen voldoen nu eenmaal graag aan het verwachtingspatroon van hun omgeving, noem dat het natuurlijke kudde- of groepsgedrag.