Kinderen alleen op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:01

Lastig hoor. Ik denk dat je vooral moet doen waar je je goed bij voelt. Ik ben heel 'vrij' opgevoed in die zin dat ik al vrij jong met vriendjes en vriendinnen de hele dag alleen op stap was en lekker ging ravotten. Wij hadden een speeltuintje voor het huis waar alle huizen op uit keken. Er was dus altijd wel een moeder die de boel in de gaten hield. Ik speelde dan ook al vanaf mijn derde zonder toezicht van mams in dat speeltuintje. Later trokken we de hele buurt en het park door.

Ik was ook een heel achterdochtig kind dat niet met vreemden sprak. Bij kinderen die iedereen vertrouwen zou ik iets voorzichtiger zijn. Ik speelde als 5 jarige met de andere kinderen ook wel eens met een jongen uit de buurt die bijna 18 was. Die was gewoon dol op kinderen. Ja, als je tegenwoordig zoiets hoort denk je gelijk iets heel anders maar ze bestaan natuurlijk wel, mannen die kinderen 'gewoon' leuk vinden. We vonden het echt te stoer zo'n grote vriend.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:10

Ik heb een, tot vervelens toe, goed geheugen en ik kan mij niet herinneren dat mijn ouders mij naar school hebben gebracht :')
Het hangt natuurlijk wel af van waar je woont!

Ik weet wel dat ik op mijn 8ste of 9de al alleen thuis was tussen de middag, want ik was niet meer welkom op de overblijf...

Als je maar niet doorslaat als de ouders in dit programma: http://www.tlc.nl/tv-shows/worlds-worst-mum :=

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:19

Ik heb 3 kids, van 5, bijna 7 en 8 jaar. De oudste mocht op vrijdag in groep 3 alleen naar school lopen omdat de kleuters vrij hebben op die dag. Uiteraard eerst geoefend en liep ik steeds minder ver mee. Ze moeten ongeveer 200 meter tot een grote kruising met verkeerslichten, steken daar over en lopen dan nog zo'n 250 meter en zijn op school. De tweede mocht mee met de oudste toen zij ook naar gr 3 ging, en nu lopen ze samen en dat gaat prima! Jongste zit in gr 1, dus die moet echt nog lang voordat alleen mag gaan, het ongeleide projectiel!!
In de loop van de rest van het schooljaar wordt gekeken of ze verantwoordelijk genoeg zijn om op de vrijdag ook alleen naar huis te lopen, omdat ze nu zwemles hebben op vrijdag en toch niet mogen afspreken.
Ook mogen ze alleen naar de friture met een briefje, oudsten mogen ook alleen, jongste mag alleen als een van de ouderen meegaat. Friture ligt 3 huizen verder in onze blok en ze kennen de kinderen..
De oudsten om de beurt alleen thuisblijven, met een max. van een half uur. (Samen geeft een beetje oorlog..)

kippetje

Re: Kinderen alleen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:54

Mensen zeggen tegenwoordig zo snel dat het zo gevaarlijk is tegenwoordig. Maar ik hoor zeker niet iedere week dat er wat mis gaat op het nieuws. En dat soort dingen komen echt wel op het nieuws. Stel dat we als Nederlanders iedere week horen dat er iets mis gaat met een kind (op crimineel vlak): 52 keer per jaar dus....

Dan is dat nog maar een kans van 52 op 16 miljoen mensen.

Tellen we de dodelijke verkeersslachtoffers daarbij in de leeftijd tot 17 op, namelijk (en dan pak ik het hoogste dodental van 5 jaar, 70 kinderen) bron: http://www.veiligverkeernederland.nl/sy ... 5-2009.pdf

Dan kom je nog uit op 122 kinderen op globaal 16 miljoen mensen.

Vraag ik me af of dat voldoende risico is om al die overbezorgde ouders hun kinderen op te laten sluiten tot ze volwassen zijn.

Mijn dochter van 7 mag de 300 meter van en naar school zelf afleggen, alleen vind ze het zelf fijner als ik wel mee ga, dus dat doe ik braaf.

Zou wel wat anders zijn als er een gevaarlijke of lange afstand te fietsen is, dat zou ik ook niet doen. Kinderen missen dan toch een stuk inzicht. Maar buiten spelen zonder "toezicht" mag wel. Ik weet dat er altijd wel een moeder is die de boel in de gaten houd, en ik zelf ook.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:01

Mijn dochter van 6,5 mag ook alleen naar school lopen. Er lopen op het moment dat ik haar de deur uit laat genoeg moeders die ik ken op straat richting dezelfde school. Ze moet max 2 minuten lopen maar rent vaak (omdat mama dus wat laat is) en dan is het 1 min. Ze hoeft alleen woonerf en een fietspad over te steken.
Alleen naar huis mag dan weer niet, ben veel te bang dat ze gezellig met een vriendinnetje meeloopt of blijft hangen ergens. Wel mag ze onze hond alleen uitlaten (2 uitgestippelde routetjes) en mag ze af en toe een boodschapje doen of flessen wegbrengen bij de supermarkt 2 a 300 mtr verder. Ook mag ze in de straat spelen, ik denk dat het van de zomer uitgebreid wordt naar het schoolplein.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:06

mijn zoon ging ook zelf naar school voor dat wij verhuisde vorige maand hij is 7 jr, eind van de straat was zijn school.. maar hij mocht ook niet alleen naar huis puur omdat ik ook dacht dat hij wel eens mee kon lopen met een vriendje om te gaan spelen zonder dat ik er vanaf zou weten, mijn dochter is nu 3 maar die gaat met 4 jaar echt nog niet alleen naar school.. die heeft straks haar broertje waar ze mee naar school kan en de nieuwe school is bij het nieuwe huis ook aan het einde van de straat ( 2 min lopen).

hangt idd denk ik af van je kind, die van mij zijn erg zelfstandig vooral mijn zoon van 7 hij speelt ook buiten met zijn vriendjes dus waarom zou naar school lopen niet kunnen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:13

ik denk dat het oa heel afhankelijk is van waar je woont.
ik woon bijvoorbeeld in een heel klein dorpje, iedereen kent elkaar en er is maar 1 'drukke' weg.
de kids lopen hier ook meestal wel zelf naar school, en je kunt ze met een gerust hart de straat op sturen om te spelen.
ik stuiterde hier als kind zijnde ook al over straat :P
en er is idd altijd wel iemand die in de buurt is, en als er wat aan de hand is dan kunnen ze ook bij het eerste beste huis aanbellen of ze even binnen mogen komen als ze iets niet vertrouwen.
want iedereen kent elkaar hier

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:16

toen ik 2,5 was liep ik zelf naar mijn opa en oma (2 straten verderop)
moest geen weg oversteken, alleen bij het huis, en daar stond mijn oma mij op te wachten
is nooit iets gebeurt.
nu doet mijn zusje van 4,5 al 2 jaar het zelfde..

we wonen in een stad, niet groot, ook niet heel erg druk
maar toch wel gewoon regelmatig auto's door de (kleine) straten ..

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:41

ik zelf vind t niet prettig om ze de eerste 10 jaar alleen te laten gaan, nu is mn dochter 12 en laat ik haar wel een beetje los, en als ze naar school fiets dan belt ze altijd gelijk als ze er is,, maar toch blijf ik t eng vinden.
Zeker als je weer is hoort dat er iets is gebeurt met een kind, het hoeft niet aan t kind te liggen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en als je ziet bij de rotondes dat auto,s bijna nooit stoppen dan word ik toch bang.
Ik weet dat ik een beetje TE ben , maar ja ik ben liever iets te bezorgd dan dat ik iets te mkklijk ben.
Nou moet ik ook zeggen dat ik meegemaakt heb dat t dochtertje van mn vriendin is meegenomen en vermoord door een gek... heel heftig allemaal, maar er lopen tegenwoordig zoveel gekken rond!!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:43

Er lopen net zo veel gekken rond als 10, 20, 50, 100 en 500jaar geleden (misschien wel minder omdat sommige 'gekken' tegewoordig in instellingen wonen en andere 'gekken' medicatie krijgen). Je hoort er nu alleen veel meer over.

Ik vind je kind pas loslaten op haar 10de, haar verplichten naar huis te bellen als ze op school aankomt als ze 12 zijn, nogal onder overdreven ouderschap vallen. Op mijn 12de zat ik 2x per dag een uur in de bus, met een overstap ertussen (en als k pech had 2). Op mijn 13de fietste ik 2x per dag 20km tussen de weilanden door.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-02-12 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:44

goldflower schreef:
ik zelf vind t niet prettig om ze de eerste 10 jaar alleen te laten gaan, nu is mn dochter 12 en laat ik haar wel een beetje los, en als ze naar school fiets dan belt ze altijd gelijk als ze er is,, maar toch blijf ik t eng vinden.
Zeker als je weer is hoort dat er iets is gebeurt met een kind, het hoeft niet aan t kind te liggen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en als je ziet bij de rotondes dat auto,s bijna nooit stoppen dan word ik toch bang.
Ik weet dat ik een beetje TE ben , maar ja ik ben liever iets te bezorgd dan dat ik iets te mkklijk ben.
Nou moet ik ook zeggen dat ik meegemaakt heb dat t dochtertje van mn vriendin is meegenomen en vermoord door een gek... heel heftig allemaal, maar er lopen tegenwoordig zoveel gekken rond!!!

+:)+

barb70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:09

zo mee eens !!!! :j

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:11

4 jaar is wel heel extreem. Maar kom eens kijkje nemen in ons dorp alle 6 jarige spelen hier op straat.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:27

Mijn dochter mocht tot haar 6e alleen voor de deur op de stoep spelen of ik bracht haar naar de speeltuin/schoolplein/vriendjes en kwam haar weer ophalen of bleef erbij.

Inmiddels is mijn dochter 8 en loopt al een jaar alleen naar en van school, ik woon dan ook tegenover de school.
Soms lukt het mij niet om optijd thuis te zijn uit mijn werk,mijn dochter is zo opgevoed dat ze eerst netjes naar huis gaat,mij even belt om te laten weten dat ze thuis is en vervolgens laat ze mij keurig weten waar ik haar kan vinden als ik thuis kom.

Ook heb ik met haar afgesproken dat als ze van speel locatie veranderd zij dat thuis eerst even komt melden, zo weet ik altijd waar ze is en dit is nog nooit fout gegaan.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:20

my_precious schreef:
mijn zoon ging ook zelf naar school voor dat wij verhuisde vorige maand hij is 7 jr, eind van de straat was zijn school.. maar hij mocht ook niet alleen naar huis puur omdat ik ook dacht dat hij wel eens mee kon lopen met een vriendje om te gaan spelen zonder dat ik er vanaf zou weten, mijn dochter is nu 3 maar die gaat met 4 jaar echt nog niet alleen naar school.. die heeft straks haar broertje waar ze mee naar school kan en de nieuwe school is bij het nieuwe huis ook aan het einde van de straat ( 2 min lopen).

hangt idd denk ik af van je kind, die van mij zijn erg zelfstandig vooral mijn zoon van 7 hij speelt ook buiten met zijn vriendjes dus waarom zou naar school lopen niet kunnen.

niet vervelend bedoelt hoor ;)
maar dan leg je jou verantwoording bij je zoon??
Hij moet dan maar zorgen dat zij op school komt.
Of bedoel je het meer in de trant, dan kunnen ze gezellig samen lopen. ( hier ga ik wel vanuit)

Zie het bij onze school ook hoor, oudere kinderen die hun broertje of zusje meenemen om naar school te brengen.
En wat ik dus ook heel veel zie, dat die jongere broertjes/zusjes alleen bij de deur staan, omdat het oudere kind wil spelen op
het plein met zijn vriendjes. Dus die verantwoording moet je niet bij een kind leggen.
Maar goed er zitten ook gevallen tussen waar het prima gaat hoor

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:06

Nou.. Ik vind 6 toch nog jong hoor.. Je weet maar nooit..

Ik woonde niet heel ver van school, zo'n kwartiertje stappen. Ik denk dat ik toch al een jaar of 10 was, eer ik zonder moeder (maar met broertje) naar school/huis mocht, en dan mét de fiets. En dat vind ik wel normaal zo..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:35

Vjestagirl schreef:
Er lopen net zo veel gekken rond als 10, 20, 50, 100 en 500jaar geleden (misschien wel minder omdat sommige 'gekken' tegewoordig in instellingen wonen en andere 'gekken' medicatie krijgen). Je hoort er nu alleen veel meer over.

Ik vind je kind pas loslaten op haar 10de, haar verplichten naar huis te bellen als ze op school aankomt als ze 12 zijn, nogal onder overdreven ouderschap vallen. Op mijn 12de zat ik 2x per dag een uur in de bus, met een overstap ertussen (en als k pech had 2). Op mijn 13de fietste ik 2x per dag 20km tussen de weilanden door.

Mee eens... Er zijn echt niet meer gekken dan vroeger, dat is onzin. En waarom zouden 'gekken' het alleen op jonge kinderen gemunt hebben? Een kind van 12,13,14 is nog steeds kwetsbaar.

Volgens mij hebben mijn ouders me tot 7 jaar gebracht hebben en daarna ging ik gewoon zelf naar school. Zelfde met sportclubs, muziekles etc. Ik fietste overal heen... En buitenspelen gebeurde al vanaf een jaar of 3 met de buurtkinderen, en daar waren geen ouders bij. En no way dat we toen al een mobiel hadden om elke sec. te laten weten wat je aan het doen bent. Sorry, maar vind dat zó overdreven.. := Als ik hierboven iets lees over 12 jaar en nog gelijk moeten bellen als ze op school is, tja, dat gaat imo echt te ver. Beetje zelfstandigheid kan geen kwaad. Ik ben er iig erg zelfstandig van geworden.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:37

Sophie_midas schreef:
Vjestagirl schreef:

Mee eens... Er zijn echt niet meer gekken dan vroeger, dat is onzin. En waarom zouden 'gekken' het alleen op jonge kinderen gemunt hebben? Een kind van 12,13,14 is nog steeds kwetsbaar.

Helemaal mee eens, ik denk zelfs dat kinderen van die leeftijd kwetsbaarder zijn, omdat ze onzeker zijn over zichzelf en hun leven niet altijd spannend genoeg vinden. Ze willen meer avontuur en actie in hun leven en gaan daar naar op zoek.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:43

Ik mocht in groep 2 alleen naar school, maar mijn moeder kon als ze dat wilde me nakijken tot ik het hek binnenliep als ze zich helemaal tegen het raam aan zou duwen (school zat letterlijk aan het eind van de straat, met 12 huizen). Dus ja. Muziekles ging ik eerst heen met een vriendinnetje en die haar moeder bracht ons, maar naar haar huis liep ik alleen (3 straten). Was toen 5-6 jaar.
Weet niet eens meer hoe oud ik was toen ik voor het eerst alleen met de metro ging.. Volgens mij wel in groep 7-8 al ofzo. En alleen naar het winkelcentrum :j Ik deed het allemaal hoor! En ben er alleen maar zelfverzekerder door geworden. Je blijft tenminste niet zo afhankelijk. Mocht in groep 5-6 ook al in mijn eentje naar de kinderboerderij en dat was toch wel gauw 10 min fietsen.. In Rotterdam := Kreeg ik zelfs nog wat geld mee om wat lekkers te kopen. Kon ik heel goed, en ik zou het ook zo doen met mijn eigen kinderen :j Misschien wel de eerste keer stiekem volgen, spannend blijft het wel :)