Enig kind..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Re: Enig kind..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:47

Heb me nooit zo gerealiseerd dat mensen zo anders tegen 'ons' aankijken. Ik vind het niet meer dan normaal om geen broertjes of zusjes te hebben. Ik durf ook niet te zeggen of ik er een beter persoon van zou zijn geworden. Ieder mens heeft zijn min- en pluspunten, met of onder broertjes of zusjes. Dat ligt aan de persoon zelf of aan zijn opvoeding en imo niet aan het gebrek of overdaad aan broertjes of zusjes.

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:48

Mijn dochtertje is ook enigst kind en op school en in mijn omgeving wordt ze altijd geprezen over het feit dat ze super sociaal is en altijd alles wil delen.
Ik denk inderdaad dat het een deel met de opvoeding te maken heeft,maar toch ook wel aan het kind zelf.
Ken genoeg kinderen in onze omgeving die uit grote gezinnen komen die lang niet zo sociaal zijn als die van mij!
Maar zie er ook genoeg die ook alleen zijn en absoluut niet kunnen delen e.d.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:48

wij hebben 1 kind, ze is pas 4 maanden, maar we hebben geen broertje of zusje in de planning.
dit is een bewuste keuze... en ik denk als je er zelf bij bent, dat dit geen nadeel hoeft te zijn voor het kind.

bovendien vind ik persoonlijk dat ze niet "alleen" is, omdat we ook katten, een hond en een paard hebben.
qua egoïstische verwende nesten...:= ben je daar niet zelf een beetje bij als ouders? :o0

bovendien heb ik een broertje, maar ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik zo sociaal aangelegd ben :P
en delen kon ik vroeger ook maar slecht. inmiddels heb ik weinig problemen met delen :o

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:53

Ik ben ook enig kind en geen enkel probleem mee gehad tijdens mijn kinderjaren/jeugd/leven :)
Heb altijd verschillende hobby's gehad (ik sportte 3a4x per week in clubverband (korfbal), speelde een muziekinstrument, ging meerder malen per jaar op kamp, had genoeg vriendjes van school die ook meerdere keren per week over de vloer kwamen,...).
Op vakantie maakte ik gemakkelijk vriendjes aangezien ik geen broer of zus had om op te leunen.

Ik zie mezelf echt niet anders dan mensen die wel broers of zussen hebben. Ja, ik ben perfectionistisch, plichtsbewust, heb een ontzettend verantwoordelijkheidsgevoel, neem initiatief, ... (en dat zijn niet perse heel erg goede eigenschappen als je er extreem in bent :+ )
Maar dat heeft denk ik met je karakter en opvoeding te maken en niet met wel of geen zussen.

Als vriend en ik later aan kinderen beginnen weten wij ook niet of we er perse meer dan 1 willen. Hij heeft wel een zus, maar heeft daarom in onze ogen geen beter of slechter leven gehad als kind dan ik.
En als je er maar 1 wilt, dan is dat toch super? Je moet echt geen 2 kinderen maken omdat het anders sneu is voor de eerste :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:00

Tellie schreef:
Heb me nooit zo gerealiseerd dat mensen zo anders tegen 'ons' aankijken. Ik vind het niet meer dan normaal om geen broertjes of zusjes te hebben. Ik durf ook niet te zeggen of ik er een beter persoon van zou zijn geworden. Ieder mens heeft zijn min- en pluspunten, met of onder broertjes of zusjes. Dat ligt aan de persoon zelf of aan zijn opvoeding en imo niet aan het gebrek of overdaad aan broertjes of zusjes.

Hier net hetzelfde!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:06

Yontheke schreef:
Tellie schreef:

Hier net hetzelfde!

En hier ook!

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:06

Ik ben sinds mijn 20ste ook enig kind, mijn broer was 23 toen hij overleed en door de vele verhuizingen waren wij echt op elkaar aangewezen.
Op eens valt dat weg en dan is het moeilijk als je niets meer kunt delen met je broer.
Er werd toen al gauw tegen mijn ouders gezegd het is maar goed dat je er twee had :(

Maar ik kan me dus voorstellen dat als je niet beter weet, je ook niets mist.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:49

Kinderen die alleen opgroeien moeten juist erg sociaal leren worden. Ze zullen namenlijk altijd van vriendjes afhankelijk zijn om te kunnen spelen. Ze hebben nl geen broertje of zusje die er toch wel is. En leren delen en dat soort zaken leer je van je ouders niet van een broertje hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:55

Ik ben enig kind en ik heb zelf ook "maar" 1 kind. Ik heb zelf echt niet het gevoel dat ik wat gemist heb, ik vond het wel prima zo. Ik mis ook geen sociale vaardigheden haha. Ik heb ook bewust voor 1 kind gekozen, gewoon omdat ik graag al mijn liefde aan haar wil geven en er niet aan moet denken om dit over 2 kinderen te verdelen. Zij blij, wij blij, dus wat is er op tegen...

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:02

Een goede vriendin van mij is enig kind en heb haar wel eens gevraagd hoe het is zonder zussen of broers (ik heb zelf een zusje en een broer). Zij zei dat ze eigenlijk niks heeft gemist, ook niet als ze bij haar nichtjes e.d kwam die wel broers en zussen hadden. Verder zei ze er niet zoveel over, maar volgens mij vind ze het ook niet zo heel erg.

Ik vind niet dat je maar 2 kinderen moet nemen, omdat het anders zielig is. Een kind alleen kun je meer aandacht geven dan 2 en je krijgt niet het gedoe van: Wat A heeft wil ik ook e.d. Ligt wel aan de opvoeding natuurlijk, maar heb vaak gezien dat als je 2 kinderen hebt, je dat soort dingen krijgt. ( zeg niet dat dat bij iedereen zo is natuurlijk :) ).

Ik heb wel eens gezegd, dat enige kinderen vaak verwend zijn en verwaand. Heb dit dus een keer met een meisje gehad die ik ken, kreeg alles van pappie en mammie (meid was 20), zeurde erover dat ze veel moest doen thuis, omdat ze enig kind was (hooguit een keertje afwassen of de was in de wasmachine doen etc.), dan denk ik ook : Waar klaag je over? ( Ook dit is niet bij iedereen zo ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:16

Ik ben enig kind. En dat had voor- en nadelen.
Zo waren mijn ouders bv errrrrreg zuinig op me en werd ik er wel eens heel erg flauw van dat ik altijd gezien werd. Niemand als afleidingsmanouvre als ik eens iets uitvrat, geen relativeringsmateriaal etc.
Voordeel was dat ik mocht paardrijden. Hebben mijn ouders behoorlijk voor krom gelegen. Was er nog een kind geweest, dan was dat niet gelukt.
Verwend ben ik echter niet. Ik heb goed leren werken voor wat ik graag wilde, en heb van jongs af aan de waarde van geld leren kennen.
Toen ik ouder werd, mocht ik uit. Tot 21 uur en met de pappataxi... :') ze waren wel héél erg voorzichtig met me hoor.
Er IS een reden voor dat ik op m'n 17e het huis uit ging...

Ik ben op 'latere' leeftijd vooral een broer of zus gaan missen.
Lijkt me fijn om er eentje te hebben; iemand die dezelfde achtergrond heeft, die je door- en door kent. En ja, straks ook om elkaar te steunen als je je ouders moet laten gaan...

De keuze 1 kind of meerdere is heel persoonlijk. Er is geen goed of fout. Zolang je je kind maar goed en liefdevol kunt verzorgen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:22

Volgens mij ligt dat voor een groot stuk aan de opvoeding.

Ik ben een tweeling, maar heb totaal geen band met mijn zus. En ik ben niet sociaal :') .
Mijn moeder is enig kind, en ze klaagt altijd dat ze dat zo erg vindt en toch maar zo graag een broertje of een zusje gehad had, maar je weet dat niet.
Een enig kind weet niet hoe het is om nog een zus of broer te hebben
Net zoals meerdere kinderen niet weten hoe het is om enig kind te zijn.
En als je niet weet hoe het is, kan je het ook niet vergelijken vind ik :)

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:24

Ik ben ook enig kind. Heb dit nooit erg gevonden! Ik had genoeg vriendjes en vriendinnetjes om mee te spelen. En het grote voordeel was dat ik ook best verwend ben altijd!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:33

Maar verwend zijn werkt ook niet altijd in zijn voordeel (en daar ben ik als niet enig kind wel achter gekomen, ligt wel aan de persoon zelf natuurlijk)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:39

Ik ben ook enig kind en vind dat wel jammer. Had graag een broer of zus gehad. Mijn moeder is al heel lang overleden en als ik dan een broer of zus had gehad had ik het daarmee kunnen delen. Nu moest ik het 'alleen' verwerken. Er was niemand die precies hetzelfde voelde als ik. Ik heb heus wel vriendinnen gehad in mijn jeugd en was best sociaal. Ik mocht op zich best veel maar ik vind mijzelf niet egoïstisch eigenlijk. Als ik besluit kinderen te nemen dan zou ik er graag 2 adopteren. :)

zorroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:47

Mijn vriend is enigst kind en ik heb zelf 2 zussen. Ik merk wel verschil, moet ik zeggen. Ik denk dat ik toch iets beter kan delen en hij is gewoon wat meer op zichzelf gericht. Logisch ook.

Mijn schoonvader is heel plotseling overleden, kort geleden en nu denk ik ook wel eens: had hij nog maar een broer of zus gehad. Alles komt nu op hem en ons neer, en dat is best wel heel zwaar.

Ik denk dat ik later liever 2 kinderen zou willen, als ons dat gegunt is.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:57

Wij hebben beide broers en/of zussen, maar bewust zelf "maar" 1 kind.
Bij ons was namelijk de eerste meteen goed :+ ;) .

Onze dochter is nu zeven en natuurlijk wordt er wel eens gevraagd of ze niet graag een broertje of zusje zou willen hebben, daar heeft ze altijd stellig nee op geantwoord. Zij vindt het wel prima zo.
Verder is ze ontzettend sociaal en gemakkelijk, er komen altijd veel kinderen spelen en slapen.
Veel hiervan komen uit grote gezinnen en af en toe denk ik wel eens dat sommigen hiervan juist aandacht te kort komen, tjee, daar heb je een werk mee, die vragen me een aandacht... :') .
Zijn natuurlijk allemaal ervaringen, maar uit studies blijkt toch echt dat enigkinderen juist socialer zijn en beter kunnen delen, wss niet hoeven "vechten" voor hun plaats in het gezin.
Elk voordeel heb z'n nadeel.
En alles wordt voor iedereen anders ervaren.
Bij ons is het zo, wij vinden het prima en daar zullen wij het mee moeten doen en dat bevalt prima.
Hoe dit later misschien door haar ervaren wordt? Geen idee, zijn genoeg kinderen die wensen dat ze geen broer/zus gehad zouden hebben, ook die zullen het er maar mee moeten doen.
Het verwennen heb je zelf in de hand denk ik, onze dochter is zeker in bepaalde mate "verwend", maar ik schijn ook nogal ouderwetse opvattingen te hebben en ik ben met veel dingen ook erg streng/vervelend/nogal duidelijk, geloof niet dat dit bij meer kinderen anders zou zijn, geloof zelfs dat ik nu minder toe laat/zie.
Nogmaals: is natuurlijk niet altijd een keuze, maar vaak wel.
Je weet gewoon niet hoe het is, ik zie staan dat sommigen bv verlies van een ouder hadden willen delen, maar het is niet gezegd dat je dit ook zou kunnen met je broer/zus, dat je een goede band hebt, dat je de zorg kunt verdelen etc, dus zou voor mij geen motivatie zijn voor een tweede kind/broertje/zusje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:57

Bereid je er maar vast op voor, dat je het als ouder nooit "goed" doet. Heb ook 1 dochter en die mist wel een broertje of zusje ondanks het feit dat ze honden en paard heeft. Soms vind ik het ook wel jammer dat ik er maar 1 heb, maar ja het is nu eenmaal zo gelopen. Maar als ze broertje / zusje had gehad had ze die mss ook wel de hersens ingeslagen :D Mijn eigen ervaring is een broer 2 jaar ouder en een zusje 9 jaar jonger. Mijn broer en ik leefden altijd op voet van oorlog. :D Mijn zusje was te jong (toen ik nog thuiswoonde) om daar wat anders aan te hebben dan last (ze trok altijd mijn kleding aan wat dan redelijk oversized zat en maakte het vervolgens vuil of nog erger stuk). Later wel een goede band gekregen hoor.
Mijn motto: je mist altijd wat je niet hebt. En het hebben van een broer of zus betekent ook niet automatisch dat je het goed met elkaar kunt vinden. Broer en zus krijg je, vrienden kies je. :D

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:03

ik ben enig kind maar ik mis broertjes of zusjes helemaal niet omdat ik niet anders gewend ben. Ik ben gewend om me vaak alleen te vermaken en ik denk dat ik iets meer met mijn ouders optrek dan andere kinderen.
sommige vragen zich af of ik me niet verveel maar dat valt reuze mee en ik heb ook nog vriendinnen waar ik heen kan.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:04

Ik ben enig kind, ik vind het heerlijk! Absoluut geen tekortkoming en ik heb ook niks gemist in mijn jeugd. Het enige moment dat ik een broertje/zusje miste was toen ik klein was en we op zomervakantie waren en ik spelletjes wilde doen. Mama vond het nooit wat en papa had het na een tijd ook wel gezien natuurlijk... maar dan moet je ook maar net het geluk hebben dat je een broer/zus hebt die dat met je wil doen ;)

Ik denk dat beide dingen voor een nadelen hebben. Maar één kind zal ongetwijfeld nadelen hebben maar meerdere zeker ook zo. Dat je broers/zussen hebt betekent niet direct dat je het goed met elkaar kan vinden, dus het hóeft geen verrijking te zijn. Als mijn ouders later overlijden sta ik er inderdaad alleen voor... maar een erfenis verdelen met je broers/zussen is ook niet altijd een succes, dat staat vast ;) En zo zijn er nog wel meer dingen.

Ik vind het overigens belachelijk dat zoveel mensen het vooroordeel hebben dat enig kinderne verwend zijn, niet kunnen delen en alles krijgen wat hun hartje begeerd. Wat een onzin is dat zeg! Echt de plank compleet misgeslagen. Er zullen vast en zeker wel enigst kinderen zijn die verwend zijn, maar er zullen net zo goed broers/zussen zijn die hartstikke verwend zijn, dat heeft er niks mee te maken dat je thuis alleen bent of niet. Net als delen, ik kan heel prima dingen delen, ik sta graag dingen van mijn "deel" af aan anderen, no problem. Ook als enig kind heb je contact met andere mensen hè? Ook dan speel je met vriendinnetjes, ga je naar school... het is niet dat wij in een sociaal isolement leven :+

Veel dingen zijn natuurlijk ook karakter bedingt... maar ik zou als conclusie willen zeggen, enig kind zijn heeft voordelen en nadelen maar zolang je er rekening mee houd (je zal dus vaker vriendinnetjes over de vloer hebben dan bij kinderen met broers/zussen) zou ik het absoluut niet als belemmering willen zien! Ik vind het heerlijk in ieder geval!

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:05

de zomervakantie was bij mij ook wel een probleem de eerste dagen was ik altijd een beetje alleen, maar je maakt wel sneller vrienden. en nu neem ik ook wel eens een vriendin mee op vakantie

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:14

Ik ben ook enig kind, absoluut niet verwend, egoistisch of sociaal minder capable zoals sommige zeggen dat kan gebeuren als je enig kind bent :)
Er zijn ook mensen verwend egoistisch en sociaal minder capable die wél broers of zussen hebben, heeft imo meer te maken met je opvoeding en karakter.

Verder heb ik één ding wel een beetje 'gemist'.
Op vakantie altijd alleen, ouders gaan boeken lezen en willen niet (de hele dag) zwemmen en rennen... je maakt wel vriendjes maar die gaan vaak eerder weg of zoiets, weer alleen...

Verder gaan 'last' van :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:22

http://www.ouders.nl/mopv2007-enigkinderen.htm

Hier staat een leuk stukje! Maar sociaal vaardig en egoïsme wordt altijd meteen gezegd bij enigst kinderen. Terwijl in gezinnen met meerdere kinderen egoïsme ook veel voorkomt. D.m.v. een ander voor het karretje proberen te spannen i.p.v. zelf het klusje opknappen.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:24

Ik weet niet of het per definitie zielig is, ik denk dat je best zonder broers of zussen kan leven.
Maar ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk een stuk ongelukkiger zou zijn geweest. Ik heb twee zussen en een broer en ja wij hebben regelmatig ruzie. Vooral vroeger ging het echt niet altijd goed. Maar aan de andere kant heb ik zo veel aan ze gehad.
Ik heb altijd veel moeite met vrienden maken maar ik weet dat als ik thuis kom ik daar geen moeite voor hoef te doen, want ook al heb ik een keer flinke ruzie met mijn zus; het komt toch weer goed. Zo gaat dat gewoon.
En ik kan gewoon volledig mezelf zijn bij hun omdat zij mij niet anders kennen.
Als ik enig kind was geweest dan had ik en een hoop een problemen op school gehad en had ik ook nog eens thuis alleen gezeten, ik denk dat ik daar echt ongelukkig van zou zijn geworden.
Dus nee het is niet zielig, maar ik denk dat het toch wel een hoop voordelen heeft om wel broers of zussen te hebben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:26

Joolien schreef:
Je merkt vaak wel dat enigst kinderen minder sociale vaardigheden hebben dan kinderen met broers en zussen. Merk wel verschil tussen vriendinnen die enigst kind zijn en niet. Zijn egoistischer :j

dat is wetenschappelijk niet bewezen.

ik ben enig kind, behoorlijk sociaal en niet egoistisch, materie intresseert me niks en help graag ander...letwel vrienden.

Het enige waar ik tegenop zie is alles alleen doen als ouders komen te overlijden, geen herinneringen hebben met een zus of broer.
Maar verder heb ik het nooit als groot gemis ervaren, juist als enig kind ben je sterker, onafhankelijker, veel fantasie.

Je weet je beter te vermaken, heb geen vermaak nodig.