Gezamelijke rekening (samenwonen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ilaydaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:54

Daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Maar ik ben huisvrouw en mijn man betaalt alles. Nu ga ik binnenkort parttime werken en wat ik met dat geld ga doen weet ik echt niet. Mijn man en ik zijn ook helemaal niet moeilijk met geld.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:55

Mijn vriend verdient meer dan mij, en stort ook iets meer op de gezamelijke. Verder hebben we onze eigen rekeningen, dus er gaat naast de gezamelijke rekening niets in 1 pot. Ik vind dat wel ideaal zo.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:00

@sflj: Tja, ik zie daar het probleem niet zo van. Je voert gezamenlijk een huishouden. Als de één minder wil werken en daar kom je samen uit ( dus je staat er beiden achter), dan zou het toch ook flauw zijn om die ander zijn lolletje te misgunnen, omdat die minder werkt? Als mijn partner een goed leven heeft, heb ik dat ook, zo werkt dat samenleven volgens mij?

Mijn man is 1 dag minder gaan werken, zodat hij een dag met onze dochter heeft. Zou toch raar zijn als hij dan ineens van mij geen nieuwe computer mag kopen ofzo (van ons gezamenlijke geld)? Dat hebben we toch samen besloten? Hij ziet me aankomen.....Ik vind die term 'eerlijk' of 'oneerlijk' zo gek in dit verband, je doet het toch samen? Dan gun je elkaar toch alles, voor zover het mogelijk is (oké ik ga geen droog brood eten om zijn hobby te sponsoren).

Mijn man heeft jaren zijn zuurverdiende centjes opzij gelegd voor mijn paard. Omdat hij het geweldig vond dat ik er zo van genoot. Ik heb jaren mee betaald aan zijn studie, omdat ik inzag dat het voor hem nodig was om zich verder te ontwikkelen. Lekker boeien, je geniet er toch vooral ook van wat je voor de ander kan betekenen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:19

Sonja schreef:
Vjestagirl schreef:
Waarom is dat het eerlijkst? Je verbruikt toch alle 2 even veel (plusminusongeveer)?

Waarom steeds zo drammen als iemand iets anders vindt dan jij :?
Zeker ook tegenstander van het progressieve belastingsysteem dan?
IK VIND ;) dat wie het meest verdient, ook het meest kan bijdragen. Niet iedereen heeft dezelfde kansen gehad, of kan hetzelfde aan. Ik vind het naar rato bijdragen horen bij 'zorgen voor elkaar'. Prima systeem.

IK VIND niet dat ik dram ;). Jij gooit zonder uitleg neer dat naar rato het eerlijkst is, en als ik vraag waarom dat het eerlijkst is is het drammen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:23

sflj schreef:
Ja en? Ik wil niet het zuurverdiende geld van mijn partner opmaken aan iets dat zij onzin vindt. Daarnaast wil ik haar niet hoeven vragen (of overleggen, zoals jullie dat noemen ;) ) wanneer ik iets van mijn eigen geld, voor mezelf wil kopen.

Er is in principe geen 'eigen' als je samenwoont...Ik vind dat gewoon echt heel raar.
Je wilt je leven delen met elkaar, maar zodra het op geld aankomt...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:28

Thirty schreef:
sflj schreef:
Ja en? Ik wil niet het zuurverdiende geld van mijn partner opmaken aan iets dat zij onzin vindt. Daarnaast wil ik haar niet hoeven vragen (of overleggen, zoals jullie dat noemen ;) ) wanneer ik iets van mijn eigen geld, voor mezelf wil kopen.

Er is in principe geen 'eigen' als je samenwoont...Ik vind dat gewoon echt heel raar.

Ehm, echt wel :o
Mijn vriend speelt een ruilkaartspel, kost bakken vol geld, vind het echt ontzettend nutteloos dat hij dat doet. Dat mag ie daarom lekker van zijn eigen centen gaan doen :j Net zoals hij met zijn dyslectische hoofd een hekel heeft aan boeken ga ik binnenkort een extra boekenkast aanschaffen om alles kwijt te kunnen :=

Als er geen eigen is in samenwonen, dan blijf ik wel alleen hoor := Asjeblieft zeg.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:29

Indirect betaal je natuurlijk altijd nog mee aan elkaars persoonlijke uitgaven. Ik zou waarschijnlijk minder geld te besteden hebben als ik nog alleen zou wonen dan nu ik samenwoon. Maar gevoelsmatig vinden wij dit fijner en voelt het eerlijk.
Als je het 50/50 doet heb je kans dat de 1 niets meer voor zichzelf overhoudt en de ander heel veel. Dat lijkt me dan lastig met vakanties en cadeautjes voor elkaar. En als je alles op de grote hoop gooit, voelt het alsof je de ander een cadeautje geeft van zijn eigen geld. En zitten dingen als de ander trakteren er ook niet meer echt in.

Overigens hebben wij ook een samenleefovereenkomst opgesteld op haast huwelijkse voorwaarden. Wat van mij is is en blijft van mij en andersom ook. Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst, maar sommige oliebol wil ik graag voorkomen. ;)

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:35

Wij storten elke maand allebei hetzelfde bedrag op onze gezamenlijke rekening. Hier betalen we de vaste lasten van en als het lukt ook de gezamenlijke uitjes, zoals uit eten gaan, weekendje weg. Daarnaast hebben we allebei nog een eigen rekening, waar de rest van onze salarissen heen gaan. Dit geld is van onszelf (allebei apart dus) en daar doen we mee wat we willen. Sparen doen we dus ook apart. Is er extra geld nodig voor een gezamenlijke uitgave, dan verdelen we dat gelijk.

Overigens, hij werkt iets meer dan ik (hij 36 uur, ik 32 uur) en ik verdien ongeveer 100 euro per maand meer. Maar hij stijgt sneller in zijn salaris (krijgt elk half jaar loonsverhoging) en ik ga niet zoveel meer stijgen.

Voor ons werkt dit prima en is het heel duidelijk. Als er een tijfelgeval is qua uitgave wordt t netjes overlegd en dan komt t altijd wel weer goed :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:40

Thirty schreef:
sflj schreef:

Dus alles is maar 'wij' en 'ons?'
Geen individuen meer? Ik zie dat anders. ;)
Inderdaad is er veel samen, maar ik en mn partner hebben toch echt nog wel een eigen leven hoor! Volgens mij kan dat ook niet anders, je bent nl. 2 personen en niet samen 1. En dan is het wel handig dat je ook dingen apart hebt, zoals wat geld. :)

Thirty

Re: Gezamelijke rekening (samenwonen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:42

Dat heeft niets met een eigen leven te maken.

De ene keer geeft de een wat meer uit, de andere keer is dat andersom. Tja.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:43

sflj schreef:
DAt bedoel ik precies! (maar vergat ik te zeggen ;) )
Stel dat je partner of jij bewust minder wil werken omdat je dan nog wel de helft van de kosten kan bijdragen maar geen geld meer hebt/heeft voor extra dingen, is het dan nog steeds eerlijk om alles op 1 hoop te gooien?

Waarom niet? Dan doe je waarschijnlijk ook weer andere dingen, die de ander dan niet meer hoeft te doen. Ik werk minder uren dan mijn partner en draag dus ook minder bij, maar ja - als ik niet voor de kinderen zou zorgen, zouden we veel geld ook kwijt zijn aan kinderopvang en huishoudelijke hulp. Dus ieder zijn taak, maar ons huishouden wordt verder financieel gewoon gezamenlijk gevoerd. SOms kost mijn hobby iets meer, soms die van hem. En dat is nooit een probleem.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:45

Das toch ieder voor zichzelf. Mijn ding zou het ook niet zijn, maar als je een partner hebt die rare uitgaven heeft waar jij niet achterstaat, en dat stoort je niet als ie dat zelf betaald, prima toch :j.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:45

Dreamybol schreef:
Indirect betaal je natuurlijk altijd nog mee aan elkaars persoonlijke uitgaven. Ik zou waarschijnlijk minder geld te besteden hebben als ik nog alleen zou wonen dan nu ik samenwoon. Maar gevoelsmatig vinden wij dit fijner en voelt het eerlijk.
Als je het 50/50 doet heb je kans dat de 1 niets meer voor zichzelf overhoudt en de ander heel veel. Dat lijkt me dan lastig met vakanties en cadeautjes voor elkaar. En als je alles op de grote hoop gooit, voelt het alsof je de ander een cadeautje geeft van zijn eigen geld. En zitten dingen als de ander trakteren er ook niet meer echt in.

Overigens hebben wij ook een samenleefovereenkomst opgesteld op haast huwelijkse voorwaarden. Wat van mij is is en blijft van mij en andersom ook. Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst, maar sommige oliebol wil ik graag voorkomen. ;)

Daarom moet je ook naar inkomen een bedrag storten :j of bijv. zeggen: we storten elk 75% van ons salaris op de gezamenlijke rekening, wat er nog over is gaat naar de spaarpot en wat je met de rest doet zie je zelf maar :) Zoiets willen mijn vriend en ik gaan doen.

Ik vind trouwens 'een huishouden runnen' van een ander kaliber dan een middagje shoppen met je vriendinnen. Dat doe ik wel van mijn eigen geld :)

Zo ingewikkeld is het trouwens toch niet? Gezamenlijke rekening --> huishoudelijke shizzl, rekeningen enzo, eigen rekening --> doe je mee wat je zelf wil.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:46

Wij hebben geen kinderen, Blue Eyes, en allebei een hekel aan huishouden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:47

Tsja, hier dan wel kinderen, maar ook allebei een hekel aan huishouden ;)

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:01

Thirty schreef:
sflj schreef:

Alsjeblieft zeg, net alsof je 1 persoon wordt als je samenwoont. Ik wil mijn leven wel delen met mijn partner maar ik heb ook mijn eigen leven hoor. En dat houd ik graag zo.

Wij hebben een e/o rekening (waar we ook op sparen) en ieder een persoonlijke rekening. En dat wil ik altijd zo houden. Ik vind het wel zo prettig dat ik me niet hoef te verantwoorden en mijn vriend andersom ook niet. Want hij geeft veel geld uit aan kleding en dvd's, terwijl ik helemaal niet zoveel uitgeef. En ik zou ook helemaal niet willen dat hij zich geremd voelt iets te kopen, als het van zijn geld is moet hij het lekker zelf weten, ook al vind ik het belachelijk duur en nutteloos. En als ik iets duurs wil kopen voor mezelf dan zou ik dat ook gewoon willen doen, zonder dat ik dat hoef te overleggen. Wij delen een huishouden, dragen zorg voor elkaar en sparen gezamenlijk, maar we vinden het ook fijn om eigen geld te hebben en daarmee te doen of laten wat je wilt. :)

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:03

Iedereen heeft hier een mening in.. je moet gewoon doen waar je je beiden goed bij voelt :j

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:11

Ben ik met je eens SuSem, maar ik schrik toch ook wel dat veel mensen alles samen delen ook een spaarrekening enzo. Dat zal waarschijnlijk ook met de duur van de relatie te maken hebben, maar vind ik toch een beetje eng :P Je weet nooit van te voren of je relatie voor altijd is.. en straks denk jij aan het einde van de relatie dat je een mooi bedrag op de rekening hebt staat, maar heeft je partner het ergens aan uit gegeven :(
Of ben ik nu zo pessimistisch haha

TS ik zou je ook de 45% aanraden :) Julllie salarissen liggen niet zo onwijs ver uit elkaar. Mijn partner verdient ongeveer 2000euro in de maand meer :P Ik ben student en verdien met mijn 20uur per week niet zo veel. Wij hebben dus een vast bedrag per maand af gesproken. Zou wel leuk zijn als we allebei 45% zouden storten haha!! :D

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:19

Rekeningen en boodschappen en huur betalen mijn vriend en ik gewoon elk de helft ook al verdiend hij meer dan ik. Vind ik ook normaal. Zo heb je daar ook nooit gedoe over en als je iets voor jezelf wilt kopen kan dat ook gewoon zonder overleg.
Laatst bijgewerkt door Anne_Baukje op 29-01-12 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:22

Das wel heel pessimitisch :j

Wij hebben sindskort ook alles op 1 hoop (wel allebei een x-bedrag op onze eigen rekening voor leuke dingen/kleding enzo). Verder sparen we alleen gezamenlijk. We hebben onlangs een huis gekocht, en daarbij ook een samenlevingsovereenkomst op laten stellen bij de notaris. Daarin staat dat we aan het einde (mocht dat er komen, gaan we niet vanuit) allebei de helft krijgen. Daarbij hebben we ook allebei inzicht op de rekening en is het ook een kwestie van vertrouwen, das toch de basis van een relatie..

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 08:19

Sorry ik had het verkeerd neergezet zie ik.

Ik wist niet dat dit zo´n discussie punt zou worden :9 Maar eerlijk gezegd zie ik ook niet dat alles van ons is nu we samen wonen. Zou het oneerlijk vinden als hij voor mijn paard zou betalen(dat weigert ie trouwens sowiezo) en ik ben ook niet van plan alles te betalen waar hij zn geld aan uitgeeft.
Ik spaar elke maand een bedrag van het geld wat ik over houd en hij spaart niet. Zijn keuze maar daarom wil ik ook niet alles op 1 hoop want dan zou mijn geld ook opgaan terwijl ik nu altijd netjes wat opzij zet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:28

Ik denk niet dat mn vriend er echt blij van wordt wanneer ik alle centjes tot op de laatste centjes aan toe uitgeef aan boeken, CD's en kleding := Ik ben een spaarramp en heb toch graag een deel van mijn salaris dat ik zonder me ervoor te hoeven schamen uit kan geven aan mijn guilty pleasures. Kijk, als je wat meer te besteden hebt is dat natuurlijk geen punt, maar als je het niet heel ruim hebt zou ik het toch geen tof idee vinden dat vrijwel al het overige geld aan MIJ opgaat. Mijn vriend is nu eenmaal wat zuiniger dan ik en kan beter maat houden...
Dus hebben wij zowel een gezamenlijke als een eigen spaarrekening. Gezamenlijke voor gezamenlijke uitgaven, een eigen voor bvb die dure broeken van mij..
Denk dat het meer met je bestedingsruimte te maken heeft dan met de lengte van je relatie.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:20

Ilse_1987 schreef:
Ben ik met je eens SuSem, maar ik schrik toch ook wel dat veel mensen alles samen delen ook een spaarrekening enzo. Dat zal waarschijnlijk ook met de duur van de relatie te maken hebben, maar vind ik toch een beetje eng :P Je weet nooit van te voren of je relatie voor altijd is.. en straks denk jij aan het einde van de relatie dat je een mooi bedrag op de rekening hebt staat, maar heeft je partner het ergens aan uit gegeven :(
Of ben ik nu zo pessimistisch haha

Misschien eerder realistisch :D
Ik ben daar helemaal niet bang voor. Wij hebben alles samen, ook de spaarrekening. Wij hebben ons leven zo ingericht dat als we uit elkaar gaan, ieder van ons alles zelf zou kunnen betalen (dus we zouden allebei alleen in ons huis kunnen wonen, de auto kunnen betalen e.d.). We hebben allebei toegang tot de financiële zaken, dus je ziet a la minute of de ander gekke dingen doet met het geld (nog nooit gebeurd). En dan nog, als mijn partner vertrekt en het geld meeneemt, het gaat echt niet om een familiefortuin, daar kom ik dan echt wel weer bovenop. Er zijn belangrijkere zaken dan geld en ik heb voldoende eigen inkomen om weer wat bij elkaar te sparen.

Zou ik me bedonderd voelen? Jazeker! Is het het einde van mijn leven zoals ik het nu ken? Ik dacht het niet, dan bouw ik zelf wel weer wat op, zou niet de eerste keer zijn ;)

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:51

Wij hebben van begin af aan precies hetzelfde betaald. Ik leefde op stuffi en geld van mijn ouders en hij werkte een aantal dagen in de week. Vanaf september werkt hij fulltime en houdt hij (zat) over, maar alsnog betalen we beiden evenveel. Hij zegt liever mij wat vaker mee uit te willen nemen en mij daar op te trakteren dan dat hij standaard meer betaald. :) Al moet ik zeggen dat hij wel makkelijker is geworden met "oh er staat geen geld op de gezamenlijke rekening? Ik betaal wel even". En hij praat over een auto voor mij kopen, maar dat wil ik zelf niet (en ik denk dat hij ook niet goed heeft gekeken naar wat dat met zich mee gaat brengen, aangezien hij in een auto van de zaak met tankpas rijdt :+ ).

Wij wonen overigens op het moment niet meer (de hele week) samen door mijn studie, maar zijn nog wel veel samen en die afspraken zullen ook wel gewoon zo blijven. :j

Ik weet alleen niet precies hoe we dat gaan doen als hij een huis gaat kopen (wat hij graag wil, alleen hangt dat nog een beetje af van wat mijn plannen zijn qua studie waar/wanneer die een huis gaat kopen).

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:57

Thirty schreef:
suvan schreef:
Ik vind dat altijd zo raar, dat je gaat verdelen wie wat betaalt. Maar dat zal wel aan mij liggen. Wij hebben beiden een rekening die tevens en/of is. Rekeningen worden gewoon betaald van waar het uitkomt. Sparen gaat op één spaarrekening. Waar het spaargeld vandaan komt, maakt ook niks uit. Als er maar gespaard wordt. Wij wonen nou eenmaal samen dus we delen ook alles samen. Maar misschien zijn wij wel erg simpele zielen :)

Haha nou, dat dacht ik ook bij het lezen van alle posts. Ik vind het maar raar inderdaad.

'Ik wil wel met je samenwonen, maar oh wee als ik maar iets voor jou hoeft te betalen.' :')

Het gaat er bij ons niet om dat ik de hobby van mijn vriend nuet wil betalen maar puur praktisch.
Stel ik zie een mooie winterdeken voor het paard en nog andere dingen die geld kosten.
Tegelijkertijd ziet hij in een motorzaak een leren motorjas die precies past. We denken beiden dat het geen probleem is om de aankoop te doen want er stond genoeg geld op de rekening.
En opeens staan we rood omdat we beiden een grote aankoop hebben gedaan.
En ik heb geen zin om eerst meer vriend te moeten bellen of ik die deken wel kan kopen en andersom.

Voor wat betreft 50/50:
Iemand gaf aan dat het net zo eerlijk was om de kosten de delen omdat je samen net zoveel op maakt.
Maar hoe zit het met bijv de huur? Als de partner minder had verdiend had je misschien wel (meer) huurtoeslag gehad.
En had je een huis gekocht met een lagere hypotheek omdat meer lenen niet kon en mocht. Dan waren je woonlasten ook lager geweest.
Net als bij belastingen betaal je naar draagkracht en dat is in mijn ogen niet meer dan eerlijk.