Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sonja schreef:Vjestagirl schreef:Waarom is dat het eerlijkst? Je verbruikt toch alle 2 even veel (plusminusongeveer)?
Waarom steeds zo drammen als iemand iets anders vindt dan jij
Zeker ook tegenstander van het progressieve belastingsysteem dan?
IK VINDdat wie het meest verdient, ook het meest kan bijdragen. Niet iedereen heeft dezelfde kansen gehad, of kan hetzelfde aan. Ik vind het naar rato bijdragen horen bij 'zorgen voor elkaar'. Prima systeem.
. Jij gooit zonder uitleg neer dat naar rato het eerlijkst is, en als ik vraag waarom dat het eerlijkst is is het drammen? sflj schreef:Ja en? Ik wil niet het zuurverdiende geld van mijn partner opmaken aan iets dat zij onzin vindt. Daarnaast wil ik haar niet hoeven vragen (of overleggen, zoals jullie dat noemen) wanneer ik iets van mijn eigen geld, voor mezelf wil kopen.
Thirty schreef:sflj schreef:Ja en? Ik wil niet het zuurverdiende geld van mijn partner opmaken aan iets dat zij onzin vindt. Daarnaast wil ik haar niet hoeven vragen (of overleggen, zoals jullie dat noemen) wanneer ik iets van mijn eigen geld, voor mezelf wil kopen.
Er is in principe geen 'eigen' als je samenwoont...Ik vind dat gewoon echt heel raar.
Je wilt je leven delen met elkaar, maar zodra het op geld aankomt...
Net zoals hij met zijn dyslectische hoofd een hekel heeft aan boeken ga ik binnenkort een extra boekenkast aanschaffen om alles kwijt te kunnen
Asjeblieft zeg.
Thirty schreef:sflj schreef:Ja en? Ik wil niet het zuurverdiende geld van mijn partner opmaken aan iets dat zij onzin vindt. Daarnaast wil ik haar niet hoeven vragen (of overleggen, zoals jullie dat noemen) wanneer ik iets van mijn eigen geld, voor mezelf wil kopen.
Er is in principe geen 'eigen' als je samenwoont...Ik vind dat gewoon echt heel raar.

sflj schreef:DAt bedoel ik precies! (maar vergat ik te zeggen)
Stel dat je partner of jij bewust minder wil werken omdat je dan nog wel de helft van de kosten kan bijdragen maar geen geld meer hebt/heeft voor extra dingen, is het dan nog steeds eerlijk om alles op 1 hoop te gooien?
Dreamybol schreef:Indirect betaal je natuurlijk altijd nog mee aan elkaars persoonlijke uitgaven. Ik zou waarschijnlijk minder geld te besteden hebben als ik nog alleen zou wonen dan nu ik samenwoon. Maar gevoelsmatig vinden wij dit fijner en voelt het eerlijk.
Als je het 50/50 doet heb je kans dat de 1 niets meer voor zichzelf overhoudt en de ander heel veel. Dat lijkt me dan lastig met vakanties en cadeautjes voor elkaar. En als je alles op de grote hoop gooit, voelt het alsof je de ander een cadeautje geeft van zijn eigen geld. En zitten dingen als de ander trakteren er ook niet meer echt in.
Overigens hebben wij ook een samenleefovereenkomst opgesteld op haast huwelijkse voorwaarden. Wat van mij is is en blijft van mij en andersom ook. Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst, maar sommige oliebol wil ik graag voorkomen.
of bijv. zeggen: we storten elk 75% van ons salaris op de gezamenlijke rekening, wat er nog over is gaat naar de spaarpot en wat je met de rest doet zie je zelf maar
Zoiets willen mijn vriend en ik gaan doen.
Je weet nooit van te voren of je relatie voor altijd is.. en straks denk jij aan het einde van de relatie dat je een mooi bedrag op de rekening hebt staat, maar heeft je partner het ergens aan uit gegeven
Julllie salarissen liggen niet zo onwijs ver uit elkaar. Mijn partner verdient ongeveer 2000euro in de maand meer
Ik ben student en verdien met mijn 20uur per week niet zo veel. Wij hebben dus een vast bedrag per maand af gesproken. Zou wel leuk zijn als we allebei 45% zouden storten haha!!

Maar eerlijk gezegd zie ik ook niet dat alles van ons is nu we samen wonen. Zou het oneerlijk vinden als hij voor mijn paard zou betalen(dat weigert ie trouwens sowiezo) en ik ben ook niet van plan alles te betalen waar hij zn geld aan uitgeeft.
Ik ben een spaarramp en heb toch graag een deel van mijn salaris dat ik zonder me ervoor te hoeven schamen uit kan geven aan mijn guilty pleasures. Kijk, als je wat meer te besteden hebt is dat natuurlijk geen punt, maar als je het niet heel ruim hebt zou ik het toch geen tof idee vinden dat vrijwel al het overige geld aan MIJ opgaat. Mijn vriend is nu eenmaal wat zuiniger dan ik en kan beter maat houden...Ilse_1987 schreef:Ben ik met je eens SuSem, maar ik schrik toch ook wel dat veel mensen alles samen delen ook een spaarrekening enzo. Dat zal waarschijnlijk ook met de duur van de relatie te maken hebben, maar vind ik toch een beetje engJe weet nooit van te voren of je relatie voor altijd is.. en straks denk jij aan het einde van de relatie dat je een mooi bedrag op de rekening hebt staat, maar heeft je partner het ergens aan uit gegeven
![]()
Of ben ik nu zo pessimistisch haha
Al moet ik zeggen dat hij wel makkelijker is geworden met "oh er staat geen geld op de gezamenlijke rekening? Ik betaal wel even". En hij praat over een auto voor mij kopen, maar dat wil ik zelf niet (en ik denk dat hij ook niet goed heeft gekeken naar wat dat met zich mee gaat brengen, aangezien hij in een auto van de zaak met tankpas rijdt
). 

Thirty schreef:suvan schreef:Ik vind dat altijd zo raar, dat je gaat verdelen wie wat betaalt. Maar dat zal wel aan mij liggen. Wij hebben beiden een rekening die tevens en/of is. Rekeningen worden gewoon betaald van waar het uitkomt. Sparen gaat op één spaarrekening. Waar het spaargeld vandaan komt, maakt ook niks uit. Als er maar gespaard wordt. Wij wonen nou eenmaal samen dus we delen ook alles samen. Maar misschien zijn wij wel erg simpele zielen
Haha nou, dat dacht ik ook bij het lezen van alle posts. Ik vind het maar raar inderdaad.
'Ik wil wel met je samenwonen, maar oh wee als ik maar iets voor jou hoeft te betalen.'