Gypsy schreef:Twiggy2008: Tja ze mochten eerst de nieuwe partner van de moeder papa noemen, geen idee of dat beloond/aangemoedigt/wat dan ook, is, maar toen hebben ze het bij mij geprobeert. Heb het als volgt uitgelegd: Een papa en mama zijn iets heel speciaal, die krijg je al als je geboren word, je hebt maar een mama, en maar een papa. Daar moet je zuinig op zijn, die zijn heel speciaal, ze kunnen niet zomaar vervangen worden, en je kunt ook geen papa of mama erbij krijgen.
We vertellen gewoon de waarheid, gaan ze niet voor de gek houden. En als een nieuwe partner geen paps/mams is, dan zijn de ouders daarvan vanzelfsprekend geen opa/oma.
Familie is iets kostbaars, kinderen moeten de waarde daarvan kennen en waarderen...
Imo
Hmm, ik vind dat je hier toch ook wel iets riskants zegt hoor. De nieuwe partner van papa en mama worden automatisch ook familie en ongetwijfeld minstens zo geliefd als de originele papa en mama. Voor kinderen is het gewoon heel logisch en makkelijk te plaatsen om de nieuwe partners ook maar papa en mama te noemen. Kinderen van die leeftijd moeten zéker het belang van familie weten, maar in mijn ogen worden nieuwe partners ook familie. Voor kinderen gewoon een stukje houvast en veiligheid, die benaming. Ik zou er zelf niet voor kiezen dat te verbieden.
Ik werk bij de raad voor de kinderbescherming, die ook omgangszaken tussen gescheiden ouders behandelt. Vind ik altijd heel triest.. Dat is absoluut niet mijn favoriete tak van het werk, omdat ouders vaak de kinderen tegen de andere ouder opzetten. Zo ontzettend egoïstisch. Ze zijn voor de helft papa en de helft mama, en als de ene helft er niet mag zijn... Die kinderen komen in een loyaliteitsconflict wat best wat psychosociale problemen met zich mee kan brengen. En waarom? Omdat papa en mama zichzelf wel volwassen genoeg vonden om het bed met elkaar te delen, maar nu ineens niet volwassen genoeg meer zijn om de kinderen buiten hun persoonlijke problemen te houden. Walgelijk vind ik het, eerlijk waar.
Mijn mening is dan ook, dat ondanks dat de kinderen omgangsrecht hebben met vader, als moeder zo negatief is, je beter de kinderen wat meer ruimte kunt geven. In mijn ogen staat het belang van de kinderen voorop. En het is nooit in het belang van het kind om tussen een ruzie van twee ouders in te staan. Als er door middel van mediation (eventueel binnen een omgangshuis) niets opgelost kan worden, denk ik dat het vanuit het kinds belang beter is om door één van de ouders 'losgelaten' te worden. Hoe moeilijk dat ook is, natuurlijk (opgroeien zonder papa is namelijk óók niet leuk, weet ik uit ervaring..).
Heel veel succes ermee..