Hoe zit dat: vegetarisch eten, en tóch Uggs.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:08

is dat zo levend gevilt??
Nou als dat zo is hoef ik geen uggss meer en ik heb meerdere paren in de kast staan .
maar wist dit helemaal niet

Odysseus

Re: Hoe zit dat: vegetarisch eten, en tóch Uggs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:20

Weer iemand die wat leest en alles meteen geloofd...
Voor jezelf denken schijnt HEEL moeilijk te zijn geloof ik ...

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:23

Focussed schreef:
Weer iemand die wat leest en alles meteen geloofd...
Voor jezelf denken schijnt HEEL moeilijk te zijn geloof ik ...

Je hebt nou eenmaal verschillende soorten mensen in de wereld. :Y)
(gelukkig wel)

{:)

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:26

Eerlijk gezegd snap ik niet precies waarom mensen zo tegen het slachten van dieren zijn. De dieren die wat geslacht worden, worden echt tot op het bot gebruikt om andere producten van te maken, zelfs in shampoo zit een ingredient dat van een dier (ik dacht een schaap) afkomstig is. Kijk maar eens naar het programma Kill it, Cut it, Use it op TLC!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:27

Het gaat denk ik om de manier waarop geslacht word..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:28

Het gaat er denk ik om DAT het dier geslacht wordt ;) en dan maakt het niet uit wat er allemaal van gebruikt wordt.

Dat programma is leuk idd. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:57

Ik ben schapenhouder, kleinschalig, maar wel met slacht als hoofddoel van de fok, lamsvlees is de belangrijkste bron van inkomsten
Wol/leer zijn bijproducten. De vachten, dus het product van villen is voor het slachthuis, daar worden we niet eens direct voor betaald.
Zoals vaak in dergelijke topics komt de meeste kritiek uit de hoek met de minste kennis (schapen levend villen?! hoe kom je erop...)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:13

Schapen levend villen, ik denk dat hier de schapen door de war worden gehaald met wasberen... die worden namelijk wel levend gevild in bijv. China en Rusland. Of andere kleine pelsdieren, maar schapen, nee :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:20

Dyphusion schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet precies waarom mensen zo tegen het slachten van dieren zijn. De dieren die wat geslacht worden, worden echt tot op het bot gebruikt om andere producten van te maken, zelfs in shampoo zit een ingredient dat van een dier (ik dacht een schaap) afkomstig is. Kijk maar eens naar het programma Kill it, Cut it, Use it op TLC!

Ja en dat vind ik een heel mooi programma, niks wordt verspild en daar wordt van alles in verwerkt/gemaakt. Alleen ik moet er niet aan denken om dieren op te eten, dat vind ik eng en vies.

Daarom zeg ik ook dat het vel van de schapen gewoon slachtafval is. Het gaat om hoe ze behandeld worden bij leven dat er rond de konten grote loshangende vellen weggesneden worden.

Ik zeg ook geen schapen maar lammeren, die worden wel levend gevild zo uit de baarmoeder en of pasgeboren om het zo zacht mogelijke bontjas van te verkrijgen, google es op t internet en dat gebeurd in Rusland.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 02:26

Ragdollcat schreef:
Ik zeg ook geen schapen maar lammeren, die worden wel levend gevild zo uit de baarmoeder en of pasgeboren om het zo zacht mogelijke bontjas van te verkrijgen, google es op t internet en dat gebeurd in Rusland.

Het lijkt me sterk.
In ieder geval kun je hier wel wat geld krijgen voor vellen van lammeren "zo uit de baarmoeder", maar dat gaat om lammeren die of doodgeboren zijn, of kort na geboorte overlijden. Boeren worden hier aangemoedigd om die te villen en de vellen te zouten of in de diepvries te bewaren, en dan naar de verwerkers te sturen. Wordt ook reclame mee gemaakt als een diervriendelijk produkt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 02:50

Kuggur schreef:
Ik ben schapenhouder, kleinschalig, maar wel met slacht als hoofddoel van de fok, lamsvlees is de belangrijkste bron van inkomsten
Wol/leer zijn bijproducten. De vachten, dus het product van villen is voor het slachthuis, daar worden we niet eens direct voor betaald.
Zoals vaak in dergelijke topics komt de meeste kritiek uit de hoek met de minste kennis (schapen levend villen?! hoe kom je erop...)

Des te beter dat er iemand hier kan uitleggen vanaf de kant van de schapenhouder. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 02:52

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen vegetariers en veganisten.
Vegetariers eten geen vlees, maar kunnen wel degelijk producten gebruiken die door dieren gemaakt zijn, zoals boter, melk, kaas en eieren, en ook leer gebruiken.

Een veganist gaat een stapje verder, die wil behalve vlees ook niets dat van dieren wordt gemaakt. En dat kan heel ver gaan. Tot de gelatine aan toe die in je snoepjes wordt gebruikt, of het leer dat gebruikt wordt in schoenen en meubilair.

Uiteindelijk moet iedereen zelf weten wat hij of zij doet. Maar ik heb een extreme veganist van dichtbij meegemaakt en moet zeggen dat dat toch lichtelijk doorschiet, helemaal als je de hele familie ontwricht en tot aan het randje van de financiele afgrond brengt....en dan ik daar dan toch echt geen begrip meer voor opbrengen.

Maar een vegetarier en Uggs dragen: waarom is dat hypocriet? Waarom zou ik daar ook maar enige mening over moeten hebben? Kan toch?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 04:27

Cassidy schreef:
Maar een vegetarier en Uggs dragen: waarom is dat hypocriet? Waarom zou ik daar ook maar enige mening over moeten hebben? Kan toch?

Eigenlijk is de vraag die ik daarbij wil stellen, wat gaat het jou aan? Maakt het voor jou, TS, een verschil in jouw leef- en eetgedrag? Waarschijnlijk niet.

Als je een weloverwogen keuze maakt om wel of geen vlees te eten. Mag je dan in je hele verdere leven niets meer doen, dat nadelig voor de dieren uitgelegd kan worden? Waarom moet iemand die bont draagt en vegatarisch eet zich verantwoorden voor die keuze? Ga jij ook iedere vleeseter benaderen om te vragen waarom zij vlees eten?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 04:32

Maakt mij niet uit wat een ander draagt of eet,maar al krijg ik geld toe zou ik die lelijke pantoffelachtige dingen niet eens aantrekken!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 06:01

Als ik geen uggs zou dragen was ik ipv vegetariër wel veganist geworden. Ik kan er niet tegen dat alle vegetariërs in een hokje geplaatst worden. Wij vinden het slachten van dieren zielig dus mogen we niet alleen geen vlees eten maar ook geen leer of bont gebruiken. Iedereen is anders, een ander kan niet bepalen in hoeverre wij de dieren willen besparen. Ik kan het net zo goed raar vinden dat vleeseters leren schoenen dragen en vlees eten maar toch van hun huisdieren houden. Het heeft totaal niks met elkaar te maken en klinkt logisch, maar het is het zelfde principe alleen dan andersom.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:55

Kuggur schreef:
Ragdollcat schreef:

Het lijkt me sterk.
In ieder geval kun je hier wel wat geld krijgen voor vellen van lammeren "zo uit de baarmoeder", maar dat gaat om lammeren die of doodgeboren zijn, of kort na geboorte overlijden. Boeren worden hier aangemoedigd om die te villen en de vellen te zouten of in de diepvries te bewaren, en dan naar de verwerkers te sturen. Wordt ook reclame mee gemaakt als een diervriendelijk produkt.

Klopt, heerlijk zacht zijn die vachtjes.
Dat van die lammeren heb ik ook wel eens gehoord, maar of het waar is... van die wasbeertjes heb ik beeldmateriaal gezien, dat van die lammetjes heb ik alleen van horen zeggen dus ik kan niet oordelen of dat nou echt gebeurd of niet. Zou ik wel eerst een bron van willen zien.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:56

Kuggur schreef:
Ragdollcat schreef:

Het lijkt me sterk.

Nee welkom in de harde werkelijkheid, je bent duidelijk niet van alles op de hoogte in de bontindustrie over de hele wereld. Was het maar waar dat het doodgeboren is enz. enz.

De moeder wordt bewust gedood en soms ook wel levend opengesneden en het lam eruit om het daarna te gaan villen, ga eens googlen, iets met karakula lammeren villen, dan zie je alles met fotos en al. Het is geen bijproduct van de moederschaap die toch geslacht moet worden, het is echt om de lammeren te doen. er staat wel op dat ze eerst gekeeld worden voordat het gevild wordt maar als je verder zoekt en dan zie je echt filmpjes, die lammeren worden echt wel levend gevild, ze zijn erg wreed in rusland met de dieren.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:04

Zullen we de meest expliciete details gewoon niet bespreken? Vind ik echt niet fijn :n Voor mij ligt bij bovenstaande post wel een grens. Mocht ik er oiit behoefte aan hebben om details over dierenmarteling te weten dan zijn daar vast zat medis voor...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:04

ja jezelf afsluiten is makkelijk

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:15

Lijkt makkelijker dan het is. Er blijven namelijk altijd mensen, zeker als vegetarisme het onderwerp is, die het nodig vinden gruwelijkheden uit de doeken te dien.Dat is zo irl, dat is zo op bokt, het zal ook vast zo blijven. Zeker zolang mensen gewoon geen donder van elkaar accepteren. Eet je vlees?dan wordt er met een vingertje gewezen. Leef je vegetarisch? Dan wordt er met een ander vingertje gewezen. Kun je het wereldleed niet heel goed hebben? Dan is daar wéér een vingertje.
Leven en laten leven, ik geef aan dat mijn grens hier ligt. Ben ik dan laf/slap/een struisvogel? I don't care. Niet iedereen heeft dezelfde draagkracht en die van mij ligt op andere gebieden. Bedankt voor het begrip :Y)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:57

Natuurlijk is het niet fijn, Uggs komen van de schapen en die schapen uit Australie worden echt niet zo fijn behandeld bij leven en al helemaal niet als ie onderweg is op een schip naar de slachterijen in de omliggende landen en dan pas begint de ellende echt.

Daar gaat het toch hier over? Uggs en schapen, nou ik zit dus niet zo ver van het onderwerp af, die schapen worden gelukkig niet levend helemaal van de huid ontdaan alleen aan de achterwerk maar helaas wel bij de karakul lammeren in ander deel van de wereld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:47

Ragdollcat schreef:
Nee welkom in de harde werkelijkheid, je bent duidelijk niet van alles op de hoogte in de bontindustrie over de hele wereld. Was het maar waar dat het doodgeboren is enz. enz.

De moeder wordt bewust gedood en soms ook wel levend opengesneden en het lam eruit om het daarna te gaan villen, ga eens googlen, iets met karakula lammeren villen, dan zie je alles met fotos en al. Het is geen bijproduct van de moederschaap die toch geslacht moet worden, het is echt om de lammeren te doen. er staat wel op dat ze eerst gekeeld worden voordat het gevild wordt maar als je verder zoekt en dan zie je echt filmpjes, die lammeren worden echt wel levend gevild, ze zijn erg wreed in rusland met de dieren.

Hm, als dat waar is , dan is dat een bizar inefficiente wijze van bontproductie. Waarom zou je in godsnaam het moederschaap doodmaken? En als je al het vel van een pasgeboren lam wil, waarom dan levend villen?! Daar is geen enkele reden toe, je kunt ze prima eerst doodmaken, is ook gemakkelijker villen.
Mijn opmerking ging overigens over de situatie hier, alleen doodgeboren lammeren worden zo jong gevild (de vraag naar deze grondstof is er pas sinds 1 á 2 jaar) , er pasgeboren lammeren voor doodmaken zou financieel gezien erg dom zijn.
Overigens, zelfs als er flink voor betaald werd zou ik daar geen interesse in hebben, geen zin in dierhouderij voor het bont.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:30

Ik vind het een interessante vraag, TS. Ik lees hier een aantal reacties die ik vrij flauw vind. Volgens mij beschuldgt TS vegetariërs die uggs dragen nergens van, ze vraagt zich alleen af wat hun beweegredenen zijn. En dat vraag ik me ook af!

Ja, de woordenboekdefinitie van een vegetariër slaat alleen op het eten van dode dieren, dat vind ik niet zo boeiend. Wat ik wel boeiend is hoe mensen de afweging maken om geen dode dieren te eten maar om ze wel aan hun voeten te dragen, op hun paard te leggen et cetera. In mijn ogen kies je niet voor een bepaald hokje, maar maak je telkens weer de afweging: gebruik ik dit wel of gebruik ik dit niet. Het is niet zo dat je zegt: ik ga in het hokje vegetariër zitten, dus ik eet geen vlees maar ik eet wel uggs. Of: ik ga in het hokje veganist zitten, dus ik eet geen vlees en ik draag ook geen uggs. Er zijn heel wat meer opties.

Ik eet zelf wel vlees, maar op de dagen dat ik zelf kook, eet ik zo veel mogelijk vegetarisch of biologisch vlees. Maar als ik bij anderen eet, stel ik geen eisen. Het blijft moeilijk. Ik vind vlees lekker, dus ik wil niet volledig vegetarisch eten. Ik probeer wel te minderen, vooral vanuit ecologische redenen. Maar ik eet vaak bij anderen en dan wil ik ook weer niet 'lastig' zijn. Daarbij ben ik ook nog eens een student met een beperkt budget. :+ Zo zijn er nog veel meer zaken waar ik over nadenk als ik mijn avondmaaltje ga kopen, maar dus ook in de schoenwinkel sta. Ik vraag me altijd af wat andere mensen drijft om hun keuzes te maken. :)

Ik heb trouwens geen uggs en ik heb ook geen flauw idee hoe ze gemaakt worden. Ik lees hier nogal wat verschillende verhalen. Ik geloof best dat we wanpraktijken te vinden zijn bij Ugg Australia, maar ik denk dat er in de hele dierenindustrie nog te veel van die wanpraktijken zijn. Ugg is vast niet het enige bedrijf dat zijn leer en bont niet altijd op de meest vriendelijke wijze verkrijgt...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:32

Ik vind zoieso vegatarisch e.d. erg erg erg overtrokken :') Mits gezondheidsredenen daar gelaten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:39

Ik vind vlees te niet vreten, vind ik reden genoeg om het niet te eten :Y)

Maar los daarvan, MonaLieske, wel of geen Uggs heeft er gewoon helemaal niks mee te maken. Zo simpel is het. :) Vegetariër zijn gaat over het éten, niet over het dragen. En dan mag je de woordenboekdefinitie wel niet zo boeiend vinden, maar dat is wel waar het op slaat. Vegetariër zijn heeft niks te maken met het dragen van bont of leer.
Ik snap niet dat er altijd zo moeilijk wordt gedaan door "vleeseters" over het feit dat vegetariërs bijv wel bont of leer dragen. Want kennelijk mag dat dan niet meer. Alsof je je altijd maar moet verantwoorden :roll:

MonaLieske schreef:
ik ga in het hokje vegetariër zitten, dus ik eet geen vlees maar ik eet wel uggs. Of: ik ga in het hokje veganist zitten, dus ik eet geen vlees en ik draag ook geen uggs. Er zijn heel wat meer opties.

Haha, moest toch wel even grinniken :')
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 27-12-11 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt