Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
inesje15 schreef:Er naar de nederlandse standaard wel wat foutjes inLiefste mensen,
hieronder de link van het EHBO boek uit belgie.
Ik raad IEDEREEN hier aan om deze filmpjes te bekijken. Ze kunnen leven of dood bepalen.
http://www.youtube.com/user/HetEHBOBoek
Dit is de algemene standaard in belgie (met een update sinds dit jaar), dus deze zal ook wel helpen bij Nederlanders. Er staan ook nog enkele filmpjes bij ivm hitteslag, onderkoeling, zwachtels aanleggen etc.
Kentaro schreef:Ik weet hoe het moet, maar heb er gelukkig nog nooit in het echt mee te maken gehad.
Mijn collega heeft een aantal maanden terug een hele goede vriend moeten reanimeren. De vriend is helaas 3 dagen later alsnog overleden. Het is niet te bevatten wat voor 'n invloed dat op iemand heeft!!! Hij zit onder andere met een ontzettend schuldgevoel of hij het wel goed heeft gedaan..... Túúrlijk wel, als hij niets had gedaan had zijn vriend die zelfde dag nog overleden!! Maar dring maar eens tot iemand door, bij wie die vraag zo in zijn hoofd zit!!
Beademen moet altijd bij reanimatie!! Je neemt zeg maar de functie van het hart over, door het bloed rond te pompen. Daar moet wel zuurstof bij!
BlackShadowZ, als je polsen gauw zeer doen, gaat het niet goed! Je moet met gestrekte armen en dan komt de kracht zeg maar uit je lichaam en zeker niet uit je polsen!
Kentaro schreef:BlackShadowZ, als je polsen gauw zeer doen, gaat het niet goed! Je moet met gestrekte armen en dan komt de kracht zeg maar uit je lichaam en zeker niet uit je polsen!
Kentaro schreef:tuurlijk mag je dat zelf beslissen, maar het heeft wel degelijk minder zin zonder!
Voor dat soort zaken heb ik zo'n portemonneetje met een soort van plastic ding dat je bij het slachtoffer op de mond legt en dat je dan in een soort van pijpje blaast.
rommulus schreef:Dank je
Gaat ook wel een opleiding aan vooraf maar het is ook erg leuk om te doen
Trouwens dat beademen ??
Moet eigenlijk wel maar mocht je zelf het niet willen oid om reden van bloed braaksel en of letsel (kan ik heel goed in komen)
Als jij snel genoeg een aed laat komen zit daar vaak een beademings masker bij.
En anders probeer snel een oplossing te vinden in vorm van een zakje oid of een klein beademings doekje
Het lichaam heeft gemiddeld 6 min zuurstof nog in het bloed, na die tijd ben je voor de sier aan het reanimeren
BlackShadowZ schreef:Kentaro schreef:tuurlijk mag je dat zelf beslissen, maar het heeft wel degelijk minder zin zonder!
Voor dat soort zaken heb ik zo'n portemonneetje met een soort van plastic ding dat je bij het slachtoffer op de mond legt en dat je dan in een soort van pijpje blaast.
Deze heb ik idd ookMaar het gaat wel stukken moeilijker met dat ding.
Overigens zijn handschoenen ook maar schijnveiligheid, die zijn zo kepot. En als je ze in je tas hebt zitten....Vervang ze optijd! Als ze er 2 jaar inzitten doe je je hand erin als het een x nodig is en je gaat er zo doorheen.
rommulus schreef:Prop ze in een suprise ei
Passen ze precies in
En idd regelmatig vervangen
Beademen is idd niet verplicht, je bent wel verplicht te helpen
Maar zoals ik al zei na gemiddeld 6 min heeft het eigenlijk geen nut meer
Het enige wat je wil is zuurstof naar de hersenen, hart en longen maar na 6 min zit er geen zuurstof meer in het bloed om er heen te transporteren
(trouwens dropjes ipv tanden bedenk ik me denk ik ook wel)
Trouwens de niet reanimatie penning moet jij wel naar handelen
Je sluit bv geen aed aan (dat is vaak ook het moment pas dat je de penning ziet)
In principe is dan de reanimatie alleen maar voor het oog van het volk om je heen, dus je eigen veiligheid
BlackShadowZ schreef:idd geen AED aansluiten, maar wel gewoon hartmassage/beademen, ieg dat is mij zo geleerd