Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:03

Ik weet hoe het moet, maar heb er gelukkig nog nooit in het echt mee te maken gehad.

Mijn collega heeft een aantal maanden terug een hele goede vriend moeten reanimeren. De vriend is helaas 3 dagen later alsnog overleden. Het is niet te bevatten wat voor 'n invloed dat op iemand heeft!!! Hij zit onder andere met een ontzettend schuldgevoel of hij het wel goed heeft gedaan..... Túúrlijk wel, als hij niets had gedaan had zijn vriend die zelfde dag nog overleden!! Maar dring maar eens tot iemand door, bij wie die vraag zo in zijn hoofd zit!!

Beademen moet altijd bij reanimatie!! Je neemt zeg maar de functie van het hart over, door het bloed rond te pompen. Daar moet wel zuurstof bij!

BlackShadowZ, als je polsen gauw zeer doen, gaat het niet goed! Je moet met gestrekte armen en dan komt de kracht zeg maar uit je lichaam en zeker niet uit je polsen!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:04

inesje15 schreef:
Liefste mensen,

hieronder de link van het EHBO boek uit belgie.
Ik raad IEDEREEN hier aan om deze filmpjes te bekijken. Ze kunnen leven of dood bepalen.

http://www.youtube.com/user/HetEHBOBoek

Dit is de algemene standaard in belgie (met een update sinds dit jaar), dus deze zal ook wel helpen bij Nederlanders ;-). Er staan ook nog enkele filmpjes bij ivm hitteslag, onderkoeling, zwachtels aanleggen etc.
Er naar de nederlandse standaard wel wat foutjes in :+

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:04

Ja.
Laatst kwamen we op de verjaardag van mijn oma aan en er was een paniekerige sfeer.
Wat bleek; oma was in elkaar gezakt en zat helemaal afwezig aan de keukentafel.
Ogen open, maar ze reageerde nergens op. Mijn tante was aan het bellen (met 112 geloof ik),
maar verder was iedereen een beetje als een kip zonder kop door elkaar heen aan het rennen.
Mijn vriend en ik kwamen direct in actie. Mijn vriend controleerde pols en gaf een pijnprikkel.
Ik ging op zoek naar haar diabeteskit. Ik heb geprikt en 'r bloedsuikerspiegel was véél te laag.
Omdat ze helemaal op niets meer reageerde, hebben we geprobeerd om wat jam en Fanta op
haar lippen te smeren, maar dat werkte ook niet.
Ambulance kwam gelukkig snel en heeft haar suikerinfuus toegediend. Gelukkig was ze er toen
snel weer bovenop (voor toen tenminste...)

Was achteraf wel trots op ons :)

Reanimeren zou ik wel durven, maar heb er geen cursus in gehad. Wel van plan dit snel te gaan
halen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:05

Ja
Zit mijn hele leven al in het eerste hulp gebeuren
Ben zelf ook lotus dus zou een beetje cru zijn als ik niet zou weten wat te doen als er wat gebeurt

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:07

Kentaro schreef:
Ik weet hoe het moet, maar heb er gelukkig nog nooit in het echt mee te maken gehad.

Mijn collega heeft een aantal maanden terug een hele goede vriend moeten reanimeren. De vriend is helaas 3 dagen later alsnog overleden. Het is niet te bevatten wat voor 'n invloed dat op iemand heeft!!! Hij zit onder andere met een ontzettend schuldgevoel of hij het wel goed heeft gedaan..... Túúrlijk wel, als hij niets had gedaan had zijn vriend die zelfde dag nog overleden!! Maar dring maar eens tot iemand door, bij wie die vraag zo in zijn hoofd zit!!

Beademen moet altijd bij reanimatie!! Je neemt zeg maar de functie van het hart over, door het bloed rond te pompen. Daar moet wel zuurstof bij!

BlackShadowZ, als je polsen gauw zeer doen, gaat het niet goed! Je moet met gestrekte armen en dan komt de kracht zeg maar uit je lichaam en zeker niet uit je polsen!

als jij lang moet reanimeren gaan je polsen zeker wel pijn doen ;) Daar heeft zelfs mijn oude instructeur nog last van die 10 jaar op de ambulance heeft gewerkt. Zijn polsen deden behoorlijk pijn na een reanimatie.

Beademen hoeft niet bij een reanimatie ;)
Jij bent niet verplicht om iemand mond op mond tegeven als jij dat niet wilt ;) iemand die de etensresten of het bloed op de mond heeft staan, sorry maar helaas. Dit mag je zelf beslissen!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:07

rommulus schreef:
Ja
Zit mijn hele leven al in het eerste hulp gebeuren
Ben zelf ook lotus dus zou een beetje cru zijn als ik niet zou weten wat te doen als er wat gebeurt

ooh Lotussen die vind ik zo knap he! Echt hoe goed dat jullie dat naspelen :D Respect

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:09

tuurlijk mag je dat zelf beslissen, maar het heeft wel degelijk minder zin zonder!
Voor dat soort zaken heb ik zo'n portemonneetje met een soort van plastic ding dat je bij het slachtoffer op de mond legt en dat je dan in een soort van pijpje blaast.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:10

Ik heb ook altijd mijn reanimatiemasker & 2 handschoenen in mijn (veel te grote) handtas zitten. You never know. Polsen gaan er inderdaad van pijn doen. Hoofdzaak waar je op moet letten is gestrekte armen, anders hou je dat zeker geen minuut vol :P

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:10

Twijfelachtig.
Heb een aantal jaar geleden op 't MBO wel een BHV-diploma gehaald, waar ook een deel EHBO (inclusief reanimatie) aan vast zat, maar 't is allemaal wel wat weggezakt..
Ben van plan om volgend jaar een EHBO-cursus te gaan volgen, zodat ik (mocht het nodig zijn) mensen meteen te hulp kan schieten. :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:12

Kentaro schreef:

Idd, ik heb overal spierpijn gehad de volgende dag, behalve in mijn polsen. misschien dat het anders wordt als je echt 20 minuten bezig bent, maar tijdens een les hoor je geen zere polsen te krijgen.

BS, als je nog een keer gaat oefenen, probeer dan goed midden boven de pop te hangen en de beweging uit je bovenlijf te halen en niet uit je armen.

_Nancy

Toen mijn zus flauw viel heb ik ook meteen actie ondernomen door haar in haar gezicht te slaan :+
Heb ik geen 2x over nagedacht, ik deed het gewoon uit instinct.

Niet dat ik dat ga doen bij andere mensen, maar ik denk en weet zeker dat ik instinctief wel zou weten wat ik moet doen. Of in ieder geval IETS doe, ipv stond-erbij-en-keek-ernaar
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 14-12-11 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Dank je :D
Gaat ook wel een opleiding aan vooraf maar het is ook erg leuk om te doen :D

Trouwens dat beademen ??
Moet eigenlijk wel maar mocht je zelf het niet willen oid om reden van bloed braaksel en of letsel (kan ik heel goed in komen)
Als jij snel genoeg een aed laat komen zit daar vaak een beademings masker bij.
En anders probeer snel een oplossing te vinden in vorm van een zakje oid of een klein beademings doekje
Het lichaam heeft gemiddeld 6 min zuurstof nog in het bloed, na die tijd ben je voor de sier aan het reanimeren

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:13

Kentaro schreef:
tuurlijk mag je dat zelf beslissen, maar het heeft wel degelijk minder zin zonder!
Voor dat soort zaken heb ik zo'n portemonneetje met een soort van plastic ding dat je bij het slachtoffer op de mond legt en dat je dan in een soort van pijpje blaast.

Deze heb ik idd ook :j Maar het gaat wel stukken moeilijker met dat ding.

Overigens zijn handschoenen ook maar schijnveiligheid, die zijn zo kepot. En als je ze in je tas hebt zitten....Vervang ze optijd! Als ze er 2 jaar inzitten doe je je hand erin als het een x nodig is en je gaat er zo doorheen.

Tooske

Re: Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:15

Ik heb ook BHV dus ja ik weet wat ik moet doen.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:15

rommulus schreef:
Dank je :D
Gaat ook wel een opleiding aan vooraf maar het is ook erg leuk om te doen :D

Trouwens dat beademen ??
Moet eigenlijk wel maar mocht je zelf het niet willen oid om reden van bloed braaksel en of letsel (kan ik heel goed in komen)
Als jij snel genoeg een aed laat komen zit daar vaak een beademings masker bij.
En anders probeer snel een oplossing te vinden in vorm van een zakje oid of een klein beademings doekje
Het lichaam heeft gemiddeld 6 min zuurstof nog in het bloed, na die tijd ben je voor de sier aan het reanimeren

Beademing is niet verplicht.
Je bent als EHBO-er verplicht om iets tedoen, al check je alleen de ademhaling. Als jij dat genoeg vind, is dat genoeg.

Overigens als iemand heel duidelijk een 'niet-reaniemeren' plaatje omheeft, moet je toch gewoon reanimeren, alleen de ambulance mag zeggen dat ze hem laten gaan

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:18

Prop ze in een suprise ei
Passen ze precies in :D
En idd regelmatig vervangen

Beademen is idd niet verplicht, je bent wel verplicht te helpen
Maar zoals ik al zei na gemiddeld 6 min heeft het eigenlijk geen nut meer
Het enige wat je wil is zuurstof naar de hersenen, hart en longen maar na 6 min zit er geen zuurstof meer in het bloed om er heen te transporteren

(trouwens dropjes ipv tanden bedenk ik me denk ik ook wel :o )

Trouwens de niet reanimatie penning moet jij wel naar handelen
Je sluit bv geen aed aan (dat is vaak ook het moment pas dat je de penning ziet)
In principe is dan de reanimatie alleen maar voor het oog van het volk om je heen, dus je eigen veiligheid
Laatst bijgewerkt door rommulus op 14-12-11 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:19

BlackShadowZ schreef:
Kentaro schreef:

Deze heb ik idd ook :j Maar het gaat wel stukken moeilijker met dat ding.

Overigens zijn handschoenen ook maar schijnveiligheid, die zijn zo kepot. En als je ze in je tas hebt zitten....Vervang ze optijd! Als ze er 2 jaar inzitten doe je je hand erin als het een x nodig is en je gaat er zo doorheen.

Je hebt ook van die handige echte maskers, van die driehoeken zegmaar. Die vind ik erg fijn, heb ik standaard in de auto liggen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:20

Wij krijgen elk jaar een EHBO cursus, en dan vooral op kinderen gericht. Dus beademen etc.
Inprincipe weet ik dus wat ik moet doen als iemand in elkaar zakt.
Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt, want ik vraag me ook af of ik niet terplekke alles vergeet :=

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:23

Odetteke in zo'n rood of wit bakje ?
Van leardal of ambu geloof ik (tenminste zijn de mij zo 123 de merken die me binnen schieten)
Dat zijn de besten

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:26

rommulus schreef:
Prop ze in een suprise ei
Passen ze precies in :D
En idd regelmatig vervangen

Beademen is idd niet verplicht, je bent wel verplicht te helpen
Maar zoals ik al zei na gemiddeld 6 min heeft het eigenlijk geen nut meer
Het enige wat je wil is zuurstof naar de hersenen, hart en longen maar na 6 min zit er geen zuurstof meer in het bloed om er heen te transporteren

(trouwens dropjes ipv tanden bedenk ik me denk ik ook wel :o )

Trouwens de niet reanimatie penning moet jij wel naar handelen
Je sluit bv geen aed aan (dat is vaak ook het moment pas dat je de penning ziet)
In principe is dan de reanimatie alleen maar voor het oog van het volk om je heen, dus je eigen veiligheid

idd geen AED aansluiten, maar wel gewoon hartmassage/beademen, ieg dat is mij zo geleerd :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:27

Mijn handschoenen zijn pas vervangen, er zocht iemand handschoenen om af te wassen op de kerstmarkt want die had kloven := Is inderdaad zo'n driehoeksmasker die ik liggen heb, met opblaasbare rand, in een oranje doosje (Easyred by moretti) Afbeelding

Zelfs als je niet beademt, krijgt het slachtoffer wel nog een bepaalde hoeveelheid zuurstof binnen door de druk die je uitoefent op de borstholte, waardoor bij het loslaten er zuurstof wordt aangezogen door de negatieve druk. Da's ook het principe waar de hartmassage gebruik van maakt om het bloed te laten circuleren.
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 14-12-11 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:27

rommulus schreef:
[***] in zo'n rood of wit bakje ?
Van leardal of ambu geloof ik (tenminste zijn de mij zo 123 de merken die me binnen schieten)
Dat zijn de besten

De rode weet zo het merk niet meer uit mijn hoofd. Maar het.sloot met hele lichte druk supergoed aan :j

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:31

Ja, ik weet wat ik moet doen. Krijg elk jaar een herhalingscursus, AED + PBLS. Geneeskunde student dus dan hoort dat bij de opleiding.

Na 6 min ben je echt niet voor de sier aan het reanimeren zoals ik hierboven lees (rommelus) hoor :? In je uitgeademde lucht zit nog zuurstof genoeg voor de patiënt op dat moment. Dus gewoon door gaan, ook na 6 min.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:33

BlackShadowZ schreef:
idd geen AED aansluiten, maar wel gewoon hartmassage/beademen, ieg dat is mij zo geleerd :)

Klopt voor het oog van het volk
Ben je alleen of met een klein bekend clubje wat niet uit zijn slof schiet als je niets doet bel je 112 en geef je het aan
Dikke kans dat ze dan zeggen we komen er aan hou maar op

Dit leren we cursisten aan voor eigen veiligheid met oog van omstanders die het denken beter te weten en een kort lontje hebben

Odetteke dat is een ambu (als ik me niet vergis)
Dat zijn de maskers waar wij ook mee werken super dingen (beter dan de dure versie :o )

Talisa ook daar zijn de meningen over verdeeld (meeste artsen die ik spreek geven deze richtlijn aan)
We hebben het niet over een operatie kamer he met een verhoogd zuurstof gehalte ;)
We hebben het trouwens ook over zonder beademen ;)
Laatst bijgewerkt door rommulus op 14-12-11 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:34

In jouw uitgeademde lucht zit inderdaad nog genoeg zuurstof, maar als je niet beademd zegt rommulus dat na 6 min alle zuurstof uit het bloed verdwenen is, en dan heeft bloed rondpompen geen zin meer.