Echte vriendschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Re: Echte vriendschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:14

Inderdaad, als je ziek bent leer je mensen pas echt goed kennen. Je zult nog eens versteld staan van welke mensen dan de moeite nemen om contact met je op te nemen, te vragen hoe het gaat, en daadwerkelijk te luisteren naar het antwoord dat je geeft... En andersom kun je goed op je bek gaan wat betreft mensen van wie je gedacht had dat ze bovenstaande zouden doen, maar die in geen velden of wegen te bekennen zijn zodra het slecht met je gaat ;)

Uiteindelijk hou je evenveel "vrienden" over als je het moeilijk hebt gehad, maar vaak wel andere dan daarvoor!

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 21:01

Inderdaad... of soms als je wat mee maakt, hoor je 2 weken heel veel & daarna moet je maar weer doorgaan, alsof er niets aan de hand is. Net alsof er iets moet gebeuren voordat ze contact met je op nemen... Gelukkig zijn er ook anderen waarbij dit niet nodig is =)...

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:07

Ik ben dus ernstig ziek en heb niemand meer over..
Zit in een poedersuiker leeftijd dat ze uitgaan er wat mij niet meer lukt...
Dus vandaar die opmerking wat Het woord vrienden betekend
Vertouwen in mensen (ook verleden) ben ik erin een beetje kwijt.
Heb het idee dat veel eigen belang is en zodra je eerlijk bent of ziek wordt of wat dan ook ze hen peren...
Gelukkig heb ik inmiddels wel een paar lieve mensen om me heen die me wel accepteren en niet voor me weg gaan.
Ze betekenen erg veel voor en ben zeer zuinig op ze...
Zelfs enkele van bokt. En paar van stal...

Maar jups... Je leert mensen zo wel kennen ;)

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 21:47

Inderdaad Juudii!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:00

@juudii & gummie
Imo is alles altijd eigen belang, ook alle vriendschappen. Dat je anderen helpt of steunt...is ook eigen belang. Voor je eigen geweten, omdat je je verbonden met een persoon voelt of om de vriendschap te onderhouden, zodat je later hetzelfde terug hoopt te krijgen mocht de situatie zich voordoen.

Sommige vriendschappen blijven altijd (hoop je iig), maar de meeste vriendschappen zijn vergankelijk. Als je iets meemaakt, waardoor je in moeilijke omstandigheden komt, is het niet heel gek dat de oppervlakkige vriendschappen op houden te bestaan. Oppervlakkige vriendschappen zijn immers vaak gebasseerd op 'leuk doen'. Dan houd je idd niet veel over, maar hopelijk wel de beste vriendschappen. De vrienden waar je lief en leed mee kan delen. En helaas, kun je je daar ook in vergissen idd. (Mijn ervaring is wat dat betreft juist positief.)

Om het dan even van de andere kant te bekijken, is het ook zelfbescherming. Als je elke oppervlakkige vriendschap waar het niet goed mee gaat zou intensiveren, waar je zelf niets meer uithaalt en eventueel ook nog eens uitzichtloos is, word je daar na een tijdje behoorlijk melancholisch van lijkt me. Beste vrienden zijn denk ik over het algemeen ook op een hand of hooguit twee handen te tellen.

Juuddii, idd een enorme rot leeftijd om ernstig ziek te zijn. Het is natuurlijk altijd vreselijk om ernstig ziek te zijn, maar zo jong is helemaal naar. Je meeste (ex) vrienden zullen in de bloei van hun leven zijn en dus een compleet ander leven leiden, waardoor je minder aansluiting vindt en mensen helaas nog sneller afhaken. Veel jonge mensen weten mss ook niet zo goed wat ze met zoiets aan moeten, door 'een gebrek' aan levenservaring.

Mirr89 schreef:
Inderdaad... of soms als je wat mee maakt, hoor je 2 weken heel veel & daarna moet je maar weer doorgaan, alsof er niets aan de hand is. Net alsof er iets moet gebeuren voordat ze contact met je op nemen... Gelukkig zijn er ook anderen waarbij dit niet nodig is =)...

Wat bedoel je precies Mirr, met als je wat meemaakt? Is toch logisch dat als er iets gebeurt (zowel positief als negatief), dat het contact op dat moment even intensiever wordt...?

Astaloca schreef:
Tja wat zal ik zeggen als je kunt vergissen in mensen wie denken je beste vriend te zijn.. Sorry maar vertrouwen kan ik tegenwoordig moeilijk vinden bij nieuwe mensen :) Dat wil niet zeggen dat ik geen vrienden heb en plezier heb met ze.. Maar vertrouwelijke dingen houd ik tegenwoordig bij mezelf. ;)

Dat kan, vind ik zelfs best normaal, maar dat maken de vriendschappen die je hebt toch niet 'nep'. Zijn dan toch gewoon minder intense vriendschappen. Dat is hoe ik het zie iig.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 07:38

@ Knoffer: mee eens hoor :) Heb ook altijd gezegd dat ik het kan begrijpen als mensen liever met een energiek, vrolijk en optimistisch iemand willen omgaan dan met een tijdelijk of chronisch ziek iemand. En andersom is mij ook aangeraden op te passen voor het grote verlies van energie dat optreedt bij het omgaan met mensen die ziek zijn of niet goed in hun vel zitten...

Maar toch zal de een je laten vallen en de ander niet, en zal ik de een laten vallen en de ander niet, ongeacht de omstandigheden. Dus er is wel onderscheid te maken tussen de verschillende vrienden die je hebt :) Waar dat verschil vandaan komt? Zal denk ik te maken hebben met een soort klik die je wel of niet hebt. Sommige mensen zal ik noooooooooooooooooit laten zitten, en sommige mensen zullen mij nooooooooooit laten zitten. Zelfs als dat vanuit oogpunt van zelfbescherming beter is. En dat is wel een geruststellende gedachte :)

Overigens zie ik vriendschappen inderdaad als iets dynamisch, ze komen en ze gaan, dat hoort er bij en daar hoeft niemand zich vervelend of schuldig over te voelen :) Zoiets doe je op je gevoel denk ik :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:06

Knoffer _/-\o_
Perfect verwoord... ben het helemaal met je eens in wat je typt!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:22

:)

@gummie, precies. Dat bedoel ik ook met dat je gradaties in vriendschappen hebt. Je hebt beste vrienden die je nooit zal laten vallen en andersom en 'gewone' vrienden, waarbij dat minder zeker is. Volgens mij is het puur een interpretatie verschil. Ik zie namelijk veel mensen in dit topic negatief reageren op 'echt vriendschap', maar ik zie dat dus heel breed. 'Echt' zegt voor mij niet zoveel, behalve dat het niet 'nep' is, oftewel, je doet alsof je vrienden bent, maar bent dat niet, om weet ik veel wat voor een rede je dat zou doen (familieverstrengelingen ofzo?) Volgens mij wordt 'echte' door veel geïnterpreteerd als 'beste'/friends for live.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:20

Wij hebben een magneetje op de afzuigkap (ja afzuigkap, want inbouwkoelkast, dus die is niet van metaal :P ) waarop de definitie van vriendschap staat:

Een vriend is iemand die je verleden begrijpt, in je toekomst gelooft, en je vandaag accepteert zoals je bent.

Voor mij een mooie beknopte samenvatting :)
En natuurlijk het bij iedereen bekende (althans, dat zou toch moeten naar mijn bescheiden mening ;) ) gedichtje van Toon Hermans:

Citaat:
Je hebt iemand nodig
Stil en oprecht
Die als het erop aan komt
Voor je bidt en voor je vecht
Pas als je iemand hebt
Die met je lacht en met je grient
Dan pas kun je zeggen:
Ik heb een vriend
(wat veel mensen trouwens niet weten is dat dit slechts het eerste deel is van een langer gedicht).

Maar ik kan me vinden in veel van de hier gegeven omschrijvingen.
@Knoffer, jouw benadering komt het dichtst bij hoe ik het zie :j