Dit kan toch niet goed zijn..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:35

Jakkes. Ik heb maar een heel klein stukje gekeken.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:39

Voor ons mishandeling, voor die kinderen een kans om te ontsnappen aan armoede, honger en totaal geen kansen in het leven. En zo zien de ouders van deze kinderen het ook. Een kans op meer in het leven dan zij hebben gehad, en een opleiding.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:41

Afschuwelijk. Welkom in de snoei-harde turnwereld ;(

no_merci

Re: Dit kan toch niet goed zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:46

Gedverdemme!
Dit vind ik echt walgenlijk!!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:13

Fred_Kroket schreef:
Voor ons mishandeling, voor die kinderen een kans om te ontsnappen aan armoede, honger en totaal geen kansen in het leven. En zo zien de ouders van deze kinderen het ook. Een kans op meer in het leven dan zij hebben gehad, en een opleiding.

En is dat in ALLE gevallen zo? Komen deze kinderen ALLEMAAL uit een arm gezin dat honger lijdt en geen kansen heeft in het leven? Dit is precies dezelfde discussie als dat een ezel in India met een machine de dood in werd gedrukt. De een roept dierenmishandeling, schandalig. De ander roept dat die mensen daar niet beter weten, geen andere manier hadden, geen geld voor medicijnen, etc. Precies dezelfde reacties hier in dit topic. En de vraag is dan wat mij betreft: vanaf welk moment mogen we een gebrek aan geld als excuus gebruiken? En hoe zit het met of iets gevoelsmatig wel of niet kan? En waar begint dan ook de discussie over of er wellicht toch ook gewoon anders gedacht wordt over pijn, lijden, mishandeling in verschillende landen en culturen?

Ofwel: wordt dit in dat land toegestaan omdat de mensen arm zijn? Of doen ze het omdat ze het een gewone manier vinden om met hun kinderen om te gaan? Dat is voor mij de essentiele vraag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:16

Bij de kindjes die je op dit filmpje ziet, ja :j
Daar durf ik volmondig ja op te zeggen dat die állemaal uit straatarme gezinnen komen. En dat dit hun enige kans is.

En voor Aziatische begrippen is dit normaal ja.
Dat het voor ons niet normaal is, wil niet zeggen dat het goed of fout is (wat ik al eerder zei)
Onze Westerse denkbeelden en maatstaven zijn niet superieur.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:26

Kanelly schreef:
Bij de kindjes die je op dit filmpje ziet, ja :j
Daar durf ik volmondig ja op te zeggen dat die állemaal uit straatarme gezinnen komen. En dat dit hun enige kans is.

En voor Aziatische begrippen is dit normaal ja.
Dat het voor ons niet normaal is, wil niet zeggen dat het goed of fout is (wat ik al eerder zei)
Onze Westerse denkbeelden en maatstaven zijn niet superieur.

En als deze kinderen niet arm geweest waren, werd er dan ook zo met ze omgegaan? Want dan lijkt het me duidelijk dat er in Aziatische landen zo wordt omgesprongen met kinderen en dat het dus niets met armoede te maken heeft...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:31

Gummie, verdiep je even in het onderwerp. Het zijn allemaal arme kinderen die door hun ouders naar deze school zijn gebracht zodat ze iets leren en later zelfstandig kunnen zijn.

Nu is China sowieso een vreemd land voor ons westerlingen, en het schendt rustig de mensenrechten. Je kunt hier meer over lezen op de website van Amnesty International.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:35

Wat ik bedoel is: wat maakt dat een mens, een samenleving of een land vindt dat je bepaalde grenzen over kan en mag gaan om bepaalde doelen te bereiken. Ik weet dat dt een hele ruime vraag is, maar vooral bij dit soort onderwerpen ga ik me dat weer afvragen...

Als de redenering klopt dat dit allemaal arme kinderen zijn, op zoek naar een betere toekomst, is dat dan ook het argument dat gebruikt wordt om deze methoden te mogen toepassen? Of worden deze methoden hoe dan ook toegepast, ook als het geen armen betreft? Dat is wat ik mij afvroeg.

Is het een kwestie van het doel heiligt de middelen? Of zijn dit normale middelen voor ieder doel?

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:37

om my god wat vreselijk dit doe je die kinderen toch niet aan ... -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:40

Inderdaad Gummie, zoals ik al eerder aangaf is het Rode Boekje van Mao nog steeds leidraad ;)
Discipline, structuur, leiderschap....daar worden de Chineesjes mee opgevoed.
Ook kinderen uit welvarende gezinnen staan onder deze discipline (klassieke musici bijvoorbeeld, de piano en viool talentjes) en ook welvarende kindjes zullen lijfstraffen ondergaan op school.
Voor ons is dat raar, voor hen normaal en zijn onze normen en waarden veelal raar.

Maar voor arme ouders (en dat zijn er in China heel veel, zo'n 80% gok ik) is dit de enige legale uitweg.

En ja, op een aantal vlakken schenden ze zeker de mensenrechten, dat staat buiten kijf. Maar niet op alle vlakken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:43

gummie schreef:
Wat ik bedoel is: wat maakt dat een mens, een samenleving of een land vindt dat je bepaalde grenzen over kan en mag gaan om bepaalde doelen te bereiken. Ik weet dat dt een hele ruime vraag is, maar vooral bij dit soort onderwerpen ga ik me dat weer afvragen...

Als de redenering klopt dat dit allemaal arme kinderen zijn, op zoek naar een betere toekomst, is dat dan ook het argument dat gebruikt wordt om deze methoden te mogen toepassen? Of worden deze methoden hoe dan ook toegepast, ook als het geen armen betreft? Dat is wat ik mij afvroeg.

Is het een kwestie van het doel heiligt de middelen? Of zijn dit normale middelen voor ieder doel?

Ik denk dat dit hele gangbare methodes zijn voor circusscholen. Ik denk ook niet dat dit een opzichzelfstaand iets is, ik geloof dat ook op 'gewone' scholen de methodes hard zijn. En het werpt zijn vruchten af, zowel voor de kinderen van die circusscholen, want kijk eens hoeveel Aziaten er in circussen werken, of hoe succesvol Chinezen in het algemeen zijn.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:20

gummie schreef:
Fred_Kroket schreef:

En is dat in ALLE gevallen zo? Komen deze kinderen ALLEMAAL uit een arm gezin dat honger lijdt en geen kansen heeft in het leven? Dit is precies dezelfde discussie als dat een ezel in India met een machine de dood in werd gedrukt. De een roept dierenmishandeling, schandalig. De ander roept dat die mensen daar niet beter weten, geen andere manier hadden, geen geld voor medicijnen, etc. Precies dezelfde reacties hier in dit topic. En de vraag is dan wat mij betreft: vanaf welk moment mogen we een gebrek aan geld als excuus gebruiken? En hoe zit het met of iets gevoelsmatig wel of niet kan? En waar begint dan ook de discussie over of er wellicht toch ook gewoon anders gedacht wordt over pijn, lijden, mishandeling in verschillende landen en culturen?

Ofwel: wordt dit in dat land toegestaan omdat de mensen arm zijn? Of doen ze het omdat ze het een gewone manier vinden om met hun kinderen om te gaan? Dat is voor mij de essentiele vraag...

Geen idee, ik ken ze niet persoonlijk ;-)

We gebruiken allemaal het gebrek aan geld als excuus, tenzij je alleen Max Havelaar producten koopt, chocolade eet met een fair trade logo, biologisch vlees en groente en zuivel en alleen kleding draagt die gemaakt is op verantwoorde manier, dus katoen waarvan de boer een eerlijke prijs heeft gekregen en is verwerkt op een eerlijke manier tot die mooie spijkerbroek.

Ach het is natuurlijk zielig om te zien, maar we zijn allemaal wel een beetje hypocriet toch? Wij zitten op een paard, ballet is ook niet geheel pijnloos en kindvriendelijk, zo ook vioolles of dwarsfluit. Natuurlijk is dit niet een heel leuk filmpje om te zien maar ik denk dat we ook schrikken als we zien hoe Epke Zonderland is getraind of nu wordt getraind.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:46

Kanelly schreef:
Inderdaad Gummie, zoals ik al eerder aangaf is het Rode Boekje van Mao nog steeds leidraad ;)
Discipline, structuur, leiderschap....daar worden de Chineesjes mee opgevoed.
Ook kinderen uit welvarende gezinnen staan onder deze discipline (klassieke musici bijvoorbeeld, de piano en viool talentjes) en ook welvarende kindjes zullen lijfstraffen ondergaan op school.
Voor ons is dat raar, voor hen normaal en zijn onze normen en waarden veelal raar.

Maar voor arme ouders (en dat zijn er in China heel veel, zo'n 80% gok ik) is dit de enige legale uitweg.

En ja, op een aantal vlakken schenden ze zeker de mensenrechten, dat staat buiten kijf. Maar niet op alle vlakken.

Inderdaad, hier draait hun hele systeem op. Die discipline was ook zeer goed te zien bij de opening van de Olypische Spelen in Beijing.
De manier waarop wij hier met kinderen omgaan zal ook veel mensen uit andere landen (en trouwens ook genoeg uit ons land zelf) steil achterover doen slaan. Zo los, vrij.. veel kan en mag of wordt door de vingers gezien, af en toe vind ik het ook van de zotte hoe liefjes mensen hier met hun kinderen omgaan. Zeiken, janken, drammen en moeders blijft nog lief vragen aan het kind of hij even op wil staan van de supermarktvloer. Waar ligt de grens dan?

EN NEE ik keur het systeem in China, Japan etc. niet goed, op veel vlakken gaan ze veel te ver, maar wel ben ik van mening dat discipline echt niet verkeerd is.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:53

afschuwelijk...ik weet niet wat ik ervan moet zeggen |( |(

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:55

Fred_Kroket schreef:

Maar dat wil nog niet zeggen dat de kinderen er hiervan beter worden.

Naast de lichamelijke schade die de kinderen oplopen, wordt ook nog eens hun jeugd afgenomen. Ze worden gedrild tot het uiterste en kunnen weinig tot nooit eens lekker kind zijn.

Liever rijk zonder jeugd of arm met jeugd?

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:06

Nou ja zeg :( :( dit gaat echt helemaal nergens over!! Ach gossie die kindjes! :(:)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:19

Van deze kinderen wordt heel vaak verwacht dat ze later niet alleen hun ouders financieel moeten helpen, maar veel meer familieleden.

meisjes zijn in China minder gewenst als jongens. Als je je dochter op zo;n internaat krijgt "heb je er nog wat aan".
Topsport is keihard maar dit is natuurlijk belachelijk! Ook al is deze werkwijze daar meer aanvaard als in Europa.
Je wil niet weten wat er in andere landen en met andere topsporten gebeurt. Pure kinderuitbuiting...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:19

annepaardoes schreef:
Fred_Kroket schreef:

Naast de lichamelijke schade die de kinderen oplopen, wordt ook nog eens hun jeugd afgenomen. Ze worden gedrild tot het uiterste en kunnen weinig tot nooit eens lekker kind zijn.

Je bedoeld rijk en in leven of arm en dood... Ga er trouwens maar niet vanuit dat deze kinderen thuis wel 'een jeugd' gehad zouden hebben zoals we dat hier kennen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:54

Tja, verschrikkelijk om te zien. Heb het filmpje dan ook niet afgekeken.

Maar je zult het toch vanuit het perspectief moeten zien. Er zijn in China zó ontzettend veel mensen, dat je alleen aangenomen wordt als je ergens de beste in bent. Je best doen, is in zo'n land niet voldoende. Je moet uiteindelijk je gehele familie kunnen verzorgen, dus zul je ergens een goeie baan moeten vinden. Want de lonen zijn niet bestaanswaardig in China als je een 'gewoon' baantje neemt.

Je kunt nog zo goed zijn in turnen, als je niet tot de beste behoort, heb je er niet zoveel aan. In China gaat het om prestatie, prestatie en nog eens prestatie. Dat is daar helaas noodzakelijk om een 'goed' leven te leiden.
In China gelden nog veel meer de overlevingsregels en niet zozeer of je nou gelukkig bent of niet. Presteer je niet, dan leef je niet. (Even heel kort door de bocht dan hè)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:44

annepaardoes schreef:
Fred_Kroket schreef:

Ja... dat zeg ik toch niet dat ze er beter van worden... Wij kunnen er niet over oordelen wat armoede is, ik denk dat als je mag kiezen tussen honger en geen geld om kleding te kopen en al aan het werk moeten met zo'n jonge leeftijd of je word met je lichaam door een mangel gehaald maar je krijgt wel alle dagen eten dat je misschien wel hiervoor kiest.

Bekijk dit maar eens, een Amerikaanse violist die naar een communistisch China gaat om muziekles te geven. Hoe ze daar studeren is niet te vergelijken hoe wij dat doen. Ze spelen het liefste 39 uur per dag :+ Die kinderen worden ook in een kostschool gedropt door hun ouders en krijgen les, ze moeten helemaal voor zichzelf zorgen en gaan (als ik het goed heb) één keer per jaar naar huis.

http://www.youtube.com/watch?v=jgB4EczzPuo

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:51

Moet zeggen dat ik vaak genoeg jankend heb getraind maar ik wilde het zelf, ik vond het helemaal gaaf en was echt verslaafd aan turnen. :j
Maar deze kinderen hebben geen keuze helaas.. En dan te bedenken dat Nederland toch vaak op 1 eindigt.. zonder deze waardeloze trainingen! China is gewoon een heel andere cultuur, ze worden anders opgevoed..
Misschien vinden zij ons wel softies.. Het gaat daar al eeuwen zo op deze manier! (en dan heb ik het niet alleen over de trainingen van turnen).. Neemt niet weg dat het een goede manier is..

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:55

Ik heb dit alleens eerder gezien, blijk daar gewoon heel normaal te zijn en tevens staan de ouders erg genoeg ook nog eens erachter...

Vreselijk om te zien! Arme kinderen... Dit is gewoon mishandeling.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:08

Een dubbel verhaal, zolang landen die in strijd zijn met de fundamentele rechten van de mens (zoals China tijdens de OS met nog steeds politieke gevangenen, doodstraf, gevallen van marteling en kinderarbeid) de Olympische Spelen organiseren weet je dat er alles op alles wordt gezet om zoveel mogelijk medailles te winnen. Deze krijgen wat mij betreft wel een zure bijsmaak na het zien van dit filmpje.

Dit is kindonwaardig en onmenselijk maar daar voor sommige kinderen de kans om te ontsnappen uit de armoede of soms zelfs de dood. We hebben het over een land waar een mannenoverschot is omdat er 1 kind beperkingen zijn en meisjes nu eenmaal niets waard zijn......

Dat praat het overigens niet goed maar duizenden andere kinderen zitten 'made in China' uren te werken voor hongerloontjes net zo erg. Dit valt bij mij ook onder de categorie kindermishandeling maar zal nooit zo gezien worden. Dit soort kindermishandeling komt overigens hier in het westen ook voor. Ouders die hun kroost naar topprestaties willen hebben omdat zij dit zelf nooit gehad hebben. Ook in de paardensport. Mooiste en duurste paarden aangeschaft om maar in de prijzen te rijden en of ze echt gelukkig zijn......

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:21

..........
Ben er stil van!
Verschrikkelijk!