Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Fred_Kroket schreef:Voor ons mishandeling, voor die kinderen een kans om te ontsnappen aan armoede, honger en totaal geen kansen in het leven. En zo zien de ouders van deze kinderen het ook. Een kans op meer in het leven dan zij hebben gehad, en een opleiding.

Kanelly schreef:Bij de kindjes die je op dit filmpje ziet, ja
Daar durf ik volmondig ja op te zeggen dat die állemaal uit straatarme gezinnen komen. En dat dit hun enige kans is.
En voor Aziatische begrippen is dit normaal ja.
Dat het voor ons niet normaal is, wil niet zeggen dat het goed of fout is (wat ik al eerder zei)
Onze Westerse denkbeelden en maatstaven zijn niet superieur.

gummie schreef:Wat ik bedoel is: wat maakt dat een mens, een samenleving of een land vindt dat je bepaalde grenzen over kan en mag gaan om bepaalde doelen te bereiken. Ik weet dat dt een hele ruime vraag is, maar vooral bij dit soort onderwerpen ga ik me dat weer afvragen...
Als de redenering klopt dat dit allemaal arme kinderen zijn, op zoek naar een betere toekomst, is dat dan ook het argument dat gebruikt wordt om deze methoden te mogen toepassen? Of worden deze methoden hoe dan ook toegepast, ook als het geen armen betreft? Dat is wat ik mij afvroeg.
Is het een kwestie van het doel heiligt de middelen? Of zijn dit normale middelen voor ieder doel?
gummie schreef:Fred_Kroket schreef:Voor ons mishandeling, voor die kinderen een kans om te ontsnappen aan armoede, honger en totaal geen kansen in het leven. En zo zien de ouders van deze kinderen het ook. Een kans op meer in het leven dan zij hebben gehad, en een opleiding.
En is dat in ALLE gevallen zo? Komen deze kinderen ALLEMAAL uit een arm gezin dat honger lijdt en geen kansen heeft in het leven? Dit is precies dezelfde discussie als dat een ezel in India met een machine de dood in werd gedrukt. De een roept dierenmishandeling, schandalig. De ander roept dat die mensen daar niet beter weten, geen andere manier hadden, geen geld voor medicijnen, etc. Precies dezelfde reacties hier in dit topic. En de vraag is dan wat mij betreft: vanaf welk moment mogen we een gebrek aan geld als excuus gebruiken? En hoe zit het met of iets gevoelsmatig wel of niet kan? En waar begint dan ook de discussie over of er wellicht toch ook gewoon anders gedacht wordt over pijn, lijden, mishandeling in verschillende landen en culturen?
Ofwel: wordt dit in dat land toegestaan omdat de mensen arm zijn? Of doen ze het omdat ze het een gewone manier vinden om met hun kinderen om te gaan? Dat is voor mij de essentiele vraag...
Kanelly schreef:Inderdaad Gummie, zoals ik al eerder aangaf is het Rode Boekje van Mao nog steeds leidraad
Discipline, structuur, leiderschap....daar worden de Chineesjes mee opgevoed.
Ook kinderen uit welvarende gezinnen staan onder deze discipline (klassieke musici bijvoorbeeld, de piano en viool talentjes) en ook welvarende kindjes zullen lijfstraffen ondergaan op school.
Voor ons is dat raar, voor hen normaal en zijn onze normen en waarden veelal raar.
Maar voor arme ouders (en dat zijn er in China heel veel, zo'n 80% gok ik) is dit de enige legale uitweg.
En ja, op een aantal vlakken schenden ze zeker de mensenrechten, dat staat buiten kijf. Maar niet op alle vlakken.
Fred_Kroket schreef:Voor ons mishandeling, voor die kinderen een kans om te ontsnappen aan armoede, honger en totaal geen kansen in het leven. En zo zien de ouders van deze kinderen het ook. Een kans op meer in het leven dan zij hebben gehad, en een opleiding.
annepaardoes schreef:Fred_Kroket schreef:Voor ons mishandeling, voor die kinderen een kans om te ontsnappen aan armoede, honger en totaal geen kansen in het leven. En zo zien de ouders van deze kinderen het ook. Een kans op meer in het leven dan zij hebben gehad, en een opleiding.
Maar dat wil nog niet zeggen dat de kinderen er hiervan beter worden.
Naast de lichamelijke schade die de kinderen oplopen, wordt ook nog eens hun jeugd afgenomen. Ze worden gedrild tot het uiterste en kunnen weinig tot nooit eens lekker kind zijn.
Liever rijk zonder jeugd of arm met jeugd?
annepaardoes schreef:Fred_Kroket schreef:Voor ons mishandeling, voor die kinderen een kans om te ontsnappen aan armoede, honger en totaal geen kansen in het leven. En zo zien de ouders van deze kinderen het ook. Een kans op meer in het leven dan zij hebben gehad, en een opleiding.
Maar dat wil nog niet zeggen dat de kinderen er hiervan beter worden.
Naast de lichamelijke schade die de kinderen oplopen, wordt ook nog eens hun jeugd afgenomen. Ze worden gedrild tot het uiterste en kunnen weinig tot nooit eens lekker kind zijn.
Liever rijk zonder jeugd of arm met jeugd?
Die kinderen worden ook in een kostschool gedropt door hun ouders en krijgen les, ze moeten helemaal voor zichzelf zorgen en gaan (als ik het goed heb) één keer per jaar naar huis.