Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
H_Nalanta schreef:Misschien even een domme vraag.. Maar waarom muleshing?
Dan komen de vliegen toch juist op de wonden af?
H_Nalanta schreef:Vliegen leggen toch eitjes in vlees/wonden?
Op wikipedia staat dat de vliegen hun eitjes vooral leggen in wol, dus de achterkant van een schaap wegsnijden heeft dan imo weinig zin..
Citaat:Australische boeren verminken lammeren zonder pijnstillers, door ze ondersteboven aan een metalen rek vast te maken en repen vlees uit hun achterste te snijden, om zo littekenweefsel te creëren ter voorkoming van ‘flystrike’. Na zo'n ingreep kunnen de dieren dagenlang niet lopen. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat ze lijden aan extreme pijnen en zelfs depressie.
Iris82 schreef:H_Nalanta schreef:Vliegen leggen toch eitjes in vlees/wonden?
Op wikipedia staat dat de vliegen hun eitjes vooral leggen in wol, dus de achterkant van een schaap wegsnijden heeft dan imo weinig zin..
Verder gegoogelt:Citaat:Australische boeren verminken lammeren zonder pijnstillers, door ze ondersteboven aan een metalen rek vast te maken en repen vlees uit hun achterste te snijden, om zo littekenweefsel te creëren ter voorkoming van ‘flystrike’. Na zo'n ingreep kunnen de dieren dagenlang niet lopen. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat ze lijden aan extreme pijnen en zelfs depressie.
H_Nalanta schreef:Vliegen leggen toch eitjes in vlees/wonden?
Wikipedia schreef:Verloop van de ziekte bij schapen
Een bekende veroorzaker is de groene vleesvlieg (Lucilia sericata, ook wel blauwgroene bromvlieg of schapengoudvlieg genoemd). De vlieg legt haar eitjes op warme en vochtige plaatsen, vaak in de wol van schapen. Binnen enkele uren tot dagen komen er maden uit de eitjes, die zich met mondhaken vastzetten aan de huid van het schaap. De larven boren zich onder de huidoppervlakte en zetten het onderhuidse weefsel aan tot rotten zodat ze de opgeloste voedingsbestanddelen kunnen opnemen. Hier voeden de maden zich met het vlees uit de huid.
De rottende geur werkt zeer attractief en kan andere insecten aantrekken op relatief grote afstanden. Een besmet dier komt dus in een vicieuze cirkel terecht: steeds meer van de beesten zullen hun eitjes komen afzetten op het slachtoffer.
Wanneer er veel maden op een schaap zitten, kan het schaap binnen een week sterven.
RoosIris schreef:Maar he! Je krijgt wel warme sloffen
Fiffill schreef:9 vd 10 keer wel (geloof me, ik heb myasis te vaak gezien). Ze komen af op de poep die blijft kleven en de warmte. Ook kunnen ze afkomen op ontstekingen die op andere plekken zitten, maar het is veelal toch echt rond de staart.
Mette schreef:RoosIris schreef:Maar he! Je krijgt wel warme sloffen
Zo he, de UGGs dragers worden hier wel lekker afgeschilderd als dom en egoistisch! Zoals sommigen al zeggen: als ze hadden geweten dat het zo was, hadden ze het misschien niet gekocht. Natuurlijk heb jij je eigen mening, maar dan hoef je de UGGs dragers niet zó belachelijk neer te zetten.
![]()
Ik vind het zelf persoonlijk heel erg dat het zo gebeurt, en als ik had geweten dat het zo ging, had ik ook geen UGGs gekocht. Maar ze staan nu eenmaal in mijn kast. Moet ik dan maar 250 euro in de prullenbak gaan gooien? Of krijg ik die cadeau van de dierenactivisten? Het klinkt heel cru, maar mijn schoenen staan er al. Als ik ze nu niet meer draag, komt dat schaap toch niet meer tot leven?
Prima dat jij je eigen mening hebt, ik ben het ook deels met je eens, maar je hoeft mij écht absoluut niet uit te gaan maken voor dom en egoïstisch. Of ik dom en egoïstisch ben, dat bepaal ik zelf wel.
Diablo schreef:Fiffill schreef:9 vd 10 keer wel (geloof me, ik heb myasis te vaak gezien). Ze komen af op de poep die blijft kleven en de warmte. Ook kunnen ze afkomen op ontstekingen die op andere plekken zitten, maar het is veelal toch echt rond de staart.
Maar dan vraag ik me af hoe ze die maden voorkomen? En dan heb ik het nu niet over het wegsnijden van de huid, wat natuurlijk gruwelijk is.
Mette schreef:RoosIris schreef:Maar he! Je krijgt wel warme sloffen
Zo he, de UGGs dragers worden hier wel lekker afgeschilderd als dom en egoistisch! Zoals sommigen al zeggen: als ze hadden geweten dat het zo was, hadden ze het misschien niet gekocht. Natuurlijk heb jij je eigen mening, maar dan hoef je de UGGs dragers niet zó belachelijk neer te zetten.
![]()
Ik vind het zelf persoonlijk heel erg dat het zo gebeurt, en als ik had geweten dat het zo ging, had ik ook geen UGGs gekocht. Maar ze staan nu eenmaal in mijn kast. Moet ik dan maar 250 euro in de prullenbak gaan gooien? Of krijg ik die cadeau van de dierenactivisten? Het klinkt heel cru, maar mijn schoenen staan er al. Als ik ze nu niet meer draag, komt dat schaap toch niet meer tot leven?
Prima dat jij je eigen mening hebt, ik ben het ook deels met je eens, maar je hoeft mij écht absoluut niet uit te gaan maken voor dom en egoïstisch. Of ik dom en egoïstisch ben, dat bepaal ik zelf wel.
Iris82 schreef:Dit is het juiste verhaal:Citaat:Iedereen heeft er wel eens van gehoord : Uggs. Het zijn laarzen van schapenleer en schapenvacht en vinden hun herkomst in ‘the land down under’; Australië. Wat is nu het probleem? Wanneer een bromvlieg eieren op het achterwerk van een schaap legt, ontluiken daar maden die het weefsel van het schaap opeten, onstekingen veroorzaken en daaraan kunnen de schapen doodgaan.
“in een poging deze ‘flystrike’ tegen te gaan, is in 1930 ‘mulesing’ geïntroduceerd. De huid van de billen van de schapen worden zonder verdoving afgesneden van ongeveer 20 miljoen schapen per jaar.”
In 2008 heeft de NSW Farmers Association opgeroepen tot een onmiddelijk verbod op mulesing omdat er al 60 Europese detailhandelaren een boycot hebben uitgesproken op wol van schapen die op deze manier worden mishandeld. Nu in 2010, is er nog steeds weinig in de situatie veranderd. Er zijn boeren die over zijn gegaan naar het fokken van een ander soort schaap die niet interessant is voor de bromvlieg en waarbij mulesing dan niet meer nodig blijkt te zijn. De meeste boeren voelen daar niets voor en gaan gewoon door met mulesing. Vele dierenwelzijnsorganisaties in Australië zijn dan ook druk bezig met actievoeren tegen deze praktijken.
Er wordt dus van onverdoofde schapen een stuk huid van hun achterwerk gesneden zodat de vliegen er geen eieren kunnen leggen.
Diablo schreef:Fiffil, dus eigenlijk is het gewoon te voorkomen? Dan is het natuurlijk helemaal erg dat het op zo'n nare manier gebeurt.
Ik meende ook dat er een middel voor was, is dat niet neocidol? Dat gebruikte mijn zwager in inder geval voor zijn schapen.
Fiffill schreef:Als je niet coupeert of de huid wegsnijdt: dagelijks controleren, op de juiste tijd de schapen scheren en er is een bepaald middel waarmee je preventief kunt behandelen... nadeel van dat laatste is dat het erg slecht is voor het milieu. Weet zo uit mijn hoofd ook niet hoe dat goedje heet. Je zult sowieso altijd moeten controleren.
Die vliegen zijn actief in bepaalde tijden van het jaar, dus men weet wanneer er controle nodig is. Natuurlijk is het logisch dat vieze (mest) schapen eerder myiasis krijgen.
Het hoeft dus niet altijd om het achterwerk te gaan, maar dat komt wel het meeste voor. Ik heb wel eens een schaap moeten uitwassen dat myiasis had gekregen door een uierontsteking, daar waren vliegen op af gekomen.
Het dagelijks controleren is hier wellicht beter haalbaar dan in een land als Australië, waar boeren honderden schapen hebben op gigantische stukken land...
Mette schreef:Fiffill schreef:Als je niet coupeert of de huid wegsnijdt: dagelijks controleren, op de juiste tijd de schapen scheren en er is een bepaald middel waarmee je preventief kunt behandelen... nadeel van dat laatste is dat het erg slecht is voor het milieu. Weet zo uit mijn hoofd ook niet hoe dat goedje heet. Je zult sowieso altijd moeten controleren.
Die vliegen zijn actief in bepaalde tijden van het jaar, dus men weet wanneer er controle nodig is. Natuurlijk is het logisch dat vieze (mest) schapen eerder myiasis krijgen.
Het hoeft dus niet altijd om het achterwerk te gaan, maar dat komt wel het meeste voor. Ik heb wel eens een schaap moeten uitwassen dat myiasis had gekregen door een uierontsteking, daar waren vliegen op af gekomen.
Het dagelijks controleren is hier wellicht beter haalbaar dan in een land als Australië, waar boeren honderden schapen hebben op gigantische stukken land...
Misschien is het al genoemd, dat weet ik zo niet precies,
maar is het niet een beter idee dan dat die boeren de schapen preventief scheren? Dus vóór die tijd van het jaar zodat er niet teveel mest en urine in de vacht blijft hangen. Ik bedoel dus niet dat ze het hele schaap moeten scheren, dan blijft er niks over, maar alleen het deel wat nu wordt weggesneden.