bontkraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:06

Jeetje unamie, het is de toon die de muziek maakt he...

Als je alles over een kam wilt scheren, prima. Maar zoals meer malen aangegeven wordt Europees bont niet levend gevild. Dus wat je zegt is niet waar.

Dat over de biologische koeien staat buiten deze discussie, zie ook mijn woord "offtopic". Helaas het is de waarheid, biologisch vlees kan nog slechter gehouden worden dan regulier vlees. Biologisch staat namelijk meer voor "schoon" (dwz geen hormonen of antibiotica in het voer) vlees dan voor diervriendelijk. Er zijn wel extra regels voor dierenwelzijn, maar deze zijn dus ruim (heel ruim) interpreteerbaar.
Waarbij ik niet wil zeggen dat iedere biologische boer zo handelt, absoluut niet!!! Maar er zitten ook rotte appels tussen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:10

Focussed schreef:
Als je alles over een kam wilt scheren, prima. Maar zoals meer malen aangegeven wordt Europees bont niet levend gevild. Dus wat je zegt is niet waar.

Nee dat misschien niet maar ze leven wel in superkleine kooitjes en vreten van ellende hun poten aan... onacceptabel vind ik!
en dat alleen maar voor een bontrandje.
De ts wil graag goedkoop bont van de zwarte markt waar zou dat vandaan kunnen komen denk je.. bingo CHINA
Dat is geen europees bont!

De Biologische boeren die ik ken laten hun koeien gewoon buiten! 8-)

Odysseus

Re: bontkraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:15

Europese dieren voor de bontfok leven onder streng toezicht met zeer strenge regels. dezelfde regels die voor het vleesvee gelden bijv.
Daarmee kun je dus zeggen dat bontfok en vleesfok (koe/varken etc.) dezelfde kwaliteit van leven hebben. (Of nou ja, kwaliteit... niet dat ze nou zo'n mooi leven hebben...Je snapt wat ik bedoel)

Over goedkoop (Aziatisch) bont deel ik je mening.

Fijn dat die boeren hun vee wel lekker buiten laten. Ik loop met kromme tenen langs de biologische koeien hier.... :x

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:17

unamie schreef:
Natuurlijk je hebt ook leren schoenen dus mag je ook bont dragen van dieren die levend gevild worden
Wat een flutargument
Biologisch koeien komen volgen jou niet buiten en gangbare koeien wel dan heb je een buurmand die de boel belazerd dus ik zou em maar snel aan gaan geven als ik jou was
Het is iig ook geen reden om bont goed te praten!!

jij komt hier juist met een flutargument, lang niet al het bont word op deze manier geproduceerd. En hoe zeker weet je dat jou leren schoenen netjes zijn geslacht??? Ik vind het gewoon raar dat er voor bont een andere standaard geld. Dat bont alleen mag als je verschrikkelijk goed weet waar het vandaan komt etc. Nu vind ik dat een prima idee maar waarom geld dat in hemelsnaam niet voor leer en vlees.

Biologisch vlees steld vaak bijv wel meer eisen aan de ruimte die een dier moet krijgen, terwijl is bewezen dat verijking in de vorm van bijv substraat bij varkens of een looprad bij nertsen veel meer bijdraagt aan welzijn als een opp verdubbeling in een onverrijkt verblijf. Vergroting van oppervlakte terwijl die oppervlakte nog steeds relatief klein blijft heeft imo maar weinig nut, buiten staan het grote voordeel van biologisch klopt imo ook niet, kippen hebben daar bijv echt niets aan. Dus ik vind biologisch ook een mooi idee wat uiteindelijk niet op veel is uitgedraait :Y)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:21

Strenge regels zijn er ook in europa niet
De kooien blijven zeer klein!

Een vos is slim en van nature angstig voor de mens
Ze zijn ontzettend bang en gestrest en doen daardoor aan automutilatie (zichzelf aanvreten)
voorbeeldfoto
http://www.bontkragen.nl/wp-content/uploads/Vos_1.jpg
Laatst bijgewerkt door unamie op 06-09-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:21

Ik heb geen moeite met bont meer, ik vind het echt mooi. Alleen niet aan die Nickolson jassen :') Die vind ik ordinair, ook al zijn ze 300/400 euro.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:23

Focussed schreef:
Fijn dat die boeren hun vee wel lekker buiten laten. Ik loop met kromme tenen langs de biologische koeien hier.... :x

Je kan zo iemand aangeven..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:29

unamie schreef:
Strenge regels zijn er ook in europa niet
De kooien blijven zeer klein!

Een vos is slim en van nature angstig voor de mens
Ze zijn ontzettend bang en gestrest en doen daardoor aan automutilatie (zichzelf aanvreten)
voorbeeldfoto
http://www.bontkragen.nl/wp-content/uploads/Vos_1.jpg

Op minder schuwheid word al heel lang gefokt binnen europa, het is volgens mij zelfs verboden om met extreem schuwe dieren te fokken in de peldierhouderij., Automutilatie is hierdoor echt al heel erg verminderd.

De kooien zijn in alle takken van dierhouderij klein. Dit is niet echt een rede om tegen bont te zijn maar om tegen dierlijke producten te zijn in het algemeen. Bovendien is bewezen dat je een nerst beter een bak met water, voerderautomaat (die ze moeten manipuleren dus) of een looprad te geven dan om ze een dubbel zo groot onverrijkt verblijf aan te bieden. De grote van een leef oppervlak is niet per definitie een maat voor welzijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:33

unamie schreef:
Focussed schreef:

Je kan zo iemand aangeven..

Wat is de aanklacht? Hij houdt zich perfect aan de regels.... (De regels zijn nogal ruim interpreteerbaar vandaar dat hij aan de eisen voldoet voor een biologisch keurmerk).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:37

En biologisch boer die zijn koeien niet buiten laat overtreed de regels
Het is verplicht om strooisel en de stallen te hebben en ze moeten naar buiten kunnen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:39

unamie schreef:
En biologisch boer die zijn koeien niet buiten laat overtreed de regels
Het is verplicht om strooisel en de stallen te hebben en ze moeten naar buiten kunnen!

Ze staan buiten... Een stal met een dak erboven, open aan zij en voorkant. Dat valt ook onder "buiten lopen". (Binnen lopen is een volledig dichte stal) Ze hebben strooisel in de ligvakken (ze liggen gewoon netzoals bio-koeien in standen). Het probleem is dat het volledig legaal is, volledig volgens de regeltjes...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:43

Bron www.agriholland.nl

De koeien krijgen in principe biologisch ruwvoer, bij voorkeur van het eigen bedrijf, en beperkt krachtvoer. In veevoer mogen geen genetisch gemodificeerde organismen voorkomen. In de biologische melkveehouderij vormt witte klaver een belangrijk onderdeel van het grasland voor extra N-voorziening. In de biologische melkveehouderij is weidegang verplicht(10% van de Nederlandse koeien komt nooit meer buiten).
Laatst bijgewerkt door unamie op 06-09-11 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:44

Het is geen melkveehouderij.

Maar ik denk dat we offtopic gaan :))

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:45

Goh, ik ben in dit topic achtergekomen dat ik dom èn achterlijk ben :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:48

Aieshja schreef:
Goh, ik ben in dit topic achtergekomen dat ik dom èn achterlijk ben :+

Volgens mij weet ik welke opmerking je bedoeld en dan val ik daar ook onder :Y) . Misschien kunnen we een support groep beginnen <<)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:10

Ik begrijp de hele discussie over bont niet, althans die zou helemaal niet nodig moeten zijn. Waarom kan de mens, het meest egoistische wezen op deze aardbol, niet proberen om het allemaal een beetje goed te doen. Wij hebben de naam toch 'beschaafd' te zijn. Ik hoor vaak genoeg mensen zeggen dat wij boven de dieren staan, we zouden superieur zijn. Als dit zo zou zijn, zouden we dan niet heel veel goede eigenschappen moeten bezitten zoals geven om levende wezens.
Maar nee, de mens vervuilt de lucht, het water , de grond, moordt, verkracht, steelt , voert bloedige oorlogen en noem maar op.
Superieur???? Verre van dat. Zelfs een van de kleine dingen die je kunt doen om iets goeds te doen, zoals geen bont dragen is al teveel. Het is allemaal hebben, hebben, hebben. Heel triest.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die het wel goed proberen te doen in dit korte leven dat we hier hebben. Ook al is het onmogelijk om het 100 procent goed te doen (is mij nog steeds niet gelukt, maar ik blijf proberen). Maar het zou toch fijn zijn als iedereen een poging zou wagen. Dat is nog gratis ook. Hoef je niet te kopen op de zwarte markt. Het levert ook veel meer respect op.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:13

Ja laten we dat doen, gaan we gelijk langs de neuroloog voor een neuropsychologische om onze intelligentie te testen.
Tenminste, wat ik lees ben ik niet achterlijk of dom. Heb alleen een tik op m'n kop gehad :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:43

ik ben ook tegen bont,
en dan vooral omdat de dieren opgehokt worden om de vacht z schoon mogelijk te houden ,
en JA ik ben vegatarier a; 10 jaar en eet ook geen vis ,
en gebruik zo min mogeljk leer ;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:04

lovealvaro schreef:
# p.s ik heb nix aan mensen die zeggen dat bont zielig is

er is inderdaad wel meer in de wereld wat veel zieliger is ..
niet dat ik voor ben.. maar als dieren ervoor worden gefokt boeit het me niet..

en ja.. iedereen heeft een andere smaak.. jij houdt van bont.. en een ander niet..

maar je vraag kan ik je niet beantwoorden, want dat weet ik niet

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:37

ponylies schreef:
ik ben ook tegen bont,
en dan vooral omdat de dieren opgehokt worden om de vacht z schoon mogelijk te houden ,
en JA ik ben vegatarier a; 10 jaar en eet ook geen vis ,
en gebruik zo min mogeljk leer ;)

Ik vind het helemaal prima dat jij dat er voor over hebt, ik vind het een prima idee om bewuster te zijn van hoeveel dierlijke producten je gebruikt, waar dat vandaan komt en als je dat aan het hart gaat dan minder te gebruiken. Ik vind het alleen niet eerlijk dat mensen niet gehinderd door enige kennis andere mensen die wel een product willen gebruiken veroordelen en beledigen. Als iemand hier een topic begint over recepten of schoen/zadels/tuig word er nooit gezegd "je moet vegatarisch koken anders ben je achterlijk" "mensen die harnaschement van echt leer gebruiken zijn echt op hun achterhoofd gevallen". Ik vind het gewoon hypocriet dat dat bij ieder topic over iets waar ook maar het kleinste beetje bont is is verwerkt wel zo is.

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:01

bello2005 schreef:
lovealvaro schreef:
# p.s ik heb nix aan mensen die zeggen dat bont zielig is

er is inderdaad wel meer in de wereld wat veel zieliger is ..
niet dat ik voor ben.. maar als dieren ervoor worden gefokt boeit het me niet..

Omdat het dier wat ervoor gefokt wordt minder gevoel heeft???

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:07

Het zal best gevoelens hebben, maar mijn interesse heeft het ook niet. Er zijn ergere dingen op de wereld

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:14

Focussed schreef:
Ragdollcat schreef:
mensen die vol trots met bont rondlopen die zijn gewoon dom en achterlijk, ik vind ze afschuwelijk, een stuk dierenvel, een stuk dierenlijk is het.

Ze hebben er geen idee van hoe deze dieren ervoor hadden moeten lijden,

En jij gebruikt nooit leer, suede? Eet geen vlees of gebruikt andere dierlijke producten?

Het gaat om slachtafval en dat vind ik niet erg, zo worden er veel gebruikt ipv weggegooid en ik eet absoluut geen vlees/vis/gevogelte, ik vind ze ronduit smerig, het zijn in stukken gehakte lijken, maar bont om bont dat is pas erg, dat je dat niet snapt??? ga eens kijken hoe ze met die dieren omgaan en levend villen. Dat je het opneemt voor de mensen die bont willen, ongelooflijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:56

Ragdollcat schreef:
Het gaat om slachtafval en dat vind ik niet erg, zo worden er veel gebruikt ipv weggegooid en ik eet absoluut geen vlees/vis/gevogelte, ik vind ze ronduit smerig, het zijn in stukken gehakte lijken, maar bont om bont dat is pas erg, dat je dat niet snapt??? ga eens kijken hoe ze met die dieren omgaan en levend villen. Dat je het opneemt voor de mensen die bont willen, ongelooflijk.

Je komt alleen maar lachwekkend over met je ongenuanceerde reacties, wat een lef om anderen dan dom en achterlijk te noemen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:25

Het hele probleem met deze discussie is dat veel mensen zich laten informeren en afschrikken met onjuiste beeld matriaal of hopeloos gedateerde informatie. Levend gevilt gebeurd in goed gekeurde europeese bedrijven niet. Je kunt dan wel komen met een 20 jaar oude foto van een zielige vos met half opgegeten poot, maar dat is helemaal zo interessant niet. Anders zou ik duizenden jaren oude bijbel geschriften kunnen plaatsen over wat we moeten doen met ongelovigen, of hoe een vrouw voor haar man moet zorgen. Dat is gewoon niet interessant meer. Als je dus wat wilt zeggen tegen bont kom dan wel met gedateerde informatie, ipv maar te schreeuwen als ene kip zonder kop omdat je niet beter weet. En graag wilt laten zien hoe focking geweldig je wel niet bent. Dus sla die halo boven je hoofd weg en kom met iets wat daadwerkelijk wat in brengt.

@ponylies, hypocriet toch? je gebruikt soms leer? waneer is het doden van een dier om zijn huid dan in eens wel rechtvaardig bij jou. En mag ik volgens jou bv geen leren schoenen/riem/jas dragen? Gebruik het wel of gebruik het niet. Leer kun je omzeilen. Ga niet de heilige maagd uithangen als je je niet aan je eigen leefwijze houd.