Ben ik echt niet zelfstandig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mikster

Re: Ben ik echt niet zelfstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:51

Ik vind je eerlijk gezegd ook niet zelfstandig, thuis wonen, niet werken naast je studie en financiën door je moeder laten beheren op je 27ste. Misschien kun je het op dit moment niet anders dat kan, maar zelfstandig is het niet. Dat je hier om goedkeuring/geruststelling komt vragen getuigt ook niet echt van zelfstandigheid.....je kan deze bevestiging blijkbaar ook niet uit je zelf halen.
Het begrijpen van homohaat?????....walgelijke opmerking, serieus....

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:55

Je vraagt om een mening dus daar komt ie:

Ik vind je voor je leeftijd behoord onzelfstandig. Als je dan nog thuis
woont, geen baan hebt, en financieel van je ouders afhankelijk bent, kan ik
niet zeggen dat je echt zelfstandig bent.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:59

Waarom is het zo belangrijk voor je dat mensen je zelfstandig vinden?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:02

ik ken je niet, maar mijn mening is nee. Maargoed, waarom zou je van vreemde mensen willen horen hoe jij bent..?

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:18

pinuts schreef:
ik ken je niet, maar mijn mening is nee. Maargoed, waarom zou je van vreemde mensen willen horen hoe jij bent..?

Misschien omdat ze is gaan twijfelen of ze wel zo zelfstandig is als ze zelf denkt? En daarin bevestiging zoekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:50

Xjosee schreef:
Waarom is het zo belangrijk voor je dat mensen je zelfstandig vinden?

Het lijkt erop dat TS ook geen antwoord weet op de vraag of ze zichzelf zelfstandig vindt. Op een zeker moment moet je toch echt op eigen benen kunnen staan of anders in een ander gespreid bedje terecht komen. De wereld is hard en je moet nu eenmaal je eigen boontjes kunnen doppen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:57

xApple schreef:

Helemaal mee eens!

Jeetje 27 jaar oud, werkeloos bij papa en mama thuis zitten en dan vragen of je zelfstandig bent......wat dacht je zelf???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:00

Tuurlijk ben je niet zelfstandig! Je bent afhankelijk van je ouders, dus niet zelfstandig.

Ik woon ook nog thuis en hoewel ik wel zelfredzaam ben, ben ik niet zelfstandig: anders woonde ik wel op mijzelf en bekostigde ik ook alles zelf ;)
(imo ben je niet zelfstandig als je nog financieel afhankelijk bent van je ouders, of je nog thuis woont of op kamers)

Mijn zus vindt mij niet zelfstandig, want dat was zij wel op die leeftijd... in haar ogen :+ Maar ook al woonde zij op kamers, ze had toch de financiele steun van pa en ma nodig elke maand dusse wat nou zelfstandig hahaha :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:58

Zelfstandig en onafhankelijk zijn 2 verschillende dingen.

Ik vind financiele steun van ouders tijdens studie eerder iets in de trand van financiele onafhankelijkheid. Dat is iets anders dan zelfstandigheid.

Overigens vind ik TS beiden niet....... op basis van wat ik hier lees.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:00

Ik maak zelf het onderscheid tussen zelfredzaam en zelfstandig. Ik ben bv wel zelfredzaam (kan koken, was doen etc.) maar niet zelfstandig omdat ik financieel afhankelijk ben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 17:25

Winddancer schreef:
xApple schreef:

Helemaal mee eens!

Jeetje 27 jaar oud, werkeloos bij papa en mama thuis zitten en dan vragen of je zelfstandig bent......wat dacht je zelf???

Zoals je in mijn openingspost kan lezen studeer ik voltijd. En kan ik niet anders dan thuis wonen omdat de gemiddelde student met een weekendbaantje het niet eens kan betalen om op kamers te wonen of op zichzelf.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:30

Ik weet niet wat purny studeert. Maar zelf studeer ik voltijd aan de universiteit (waar het niveau gewoon een stuk hoger ligt en je moet aanpoten om niet achter te raken), daarnaast heb ik een 13-32 uur contract, en is het knap lastig om meer dan 13 uur per week te werken naast mijn studie. En van die 13 uurtjes salaris kan ik (helaas) niet op mezelf wonen.

Verschil is dan wel dat ik een stuk jonger ben dan TS, maar alsnog.

Even als voorbeeld dat het makkelijker gezegd dan gedaan is. En ook voor bijvoorbeeld een voltijd HBO'er kan het vergelijkbaar zijn: ligt er net aan wat je niveau is en het verschilt ook gewoon per opleiding.

Denk dat dat hier een beetje onderschat wordt. :) Daarnaast is ze gewoon werkzoekende dus niets op aan te merken lijkt mij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:31

Maar goed, dat maakt je natuurlijk alsnog niet zelfstandiger :P

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:33

Nee klopt absoluut, maar ik reageerde even op dit soort reacties "Jeetje 27 jaar oud, werkeloos bij papa en mama thuis zitten en dan vragen of je zelfstandig bent......wat dacht je zelf???".
:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:35

Mijn zwager was thuis tot z,n 35e,nu op zich zelf gaat het prima hoor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:36

Denk dat meer dan de helft van de studenten op de uni op kamers zit. Heb ik ook altijd gedaan. Is absoluut wel te doen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:45

Idd Manzano, ik heb altijd gestudeerd en tegelijkertijd op mezelf gewoond.
Ja, het is zwaar, ja je hebt weinig vrije tijd maar komop zeg....
Op je 27e nog thuis wonen, niet werken etc is echt niet gezond.
Daarnaast, het feit dat je je eigen financien niet kunt beheren lijkt me ook een beetje absurd.
Dan ga je maar een keer onderuit, daar leer je van, van ouders die de verantwoordelijkheden wegnemen niet.
Misschien jezelf eens een flinke schop onder je kunt verkopen TS?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:40

marleen_usar schreef:
Mijn zwager was thuis tot z,n 35e,nu op zich zelf gaat het prima hoor.

Maar TS werkt niet naast haar studie en haar moeder beheert haar financiën.

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:19

Citaat:
Zoals je in mijn openingspost kan lezen studeer ik voltijd. En kan ik niet anders dan thuis wonen omdat de gemiddelde student met een weekendbaantje het niet eens kan betalen om op kamers te wonen of op zichzelf.

Ehm heb je wel eens gehoord van de IB groep? (of tegenwoordig DUO, zoals je wil)
Ik ben al sinds mijn 18e financieel onafhankelijk van mijn ouders. Betaal alles zelf: studie, boeken, paard, zorgverzekering, telefoon etc.
Heb altijd een bijbaantje gehad en kon daarom zonder lening goed rond komen.
Nu kan ik niet meer werken, studeer geneeskunde en ben op dit moment bezig met de coschappen. Dat betekent gemiddeld 50-60 uur per week stage en daarnaast thuis nog studeren. Maar ik woon wel op kamers, want no way dat ik nog fulltime bij mijn ouders ga wonen. Ben 23 en hoef echt niet keer op keer de vragen te krijgen: wat ga je doen? hoe laat ben je thuis? met wie ga je? En het is heerlijk om zelf te bepalen wat je eet en hoe laat bijvoorbeeld. Dan maar schuld, dat betaal ik later wel terug want de baangarantie is bijna 100%.
En het is onzin dat je niet zou kunnen werken naast een voltijd studie. Heb het tijdens de bachelor altijd gedaan en geneeskunde staat toch echt bekend als een van de drukste studies.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:31

Nou... ligt eraan hoor: ik kan niet veel werken naast de studie ivm gezondheid. Om die reden kán ik ook niet op kamers wonen, omdat ik een eigen appartement moet hebben (en dat is duurder dan een kamer). Studie loopt al uit door de gezondheid, dus heb geen stufi meer.
Maar ik probeer wel te werken waar ik kan, want ik krijg natuurlijk vanaf mijn 18 allang geen zakgeld meer haha dus als ik wat wil kopen moet ik toch echt eerst zelf verdienen ;) Financien zijn ook in mijn beheer (zoveel werk is dat echt niet als je thuiswoont :=) en ja: ik weet wat mijn verzekering kost en waarvoor ik verzekerd ben. Draai volwaardig mee (ik ben absoluut zelfredzaam) maar ik weet dondersgoed dat ik afhankelijk ben!
Snap ook niet waarom de TS dat afvraagt: als je je eigen verhaal goed naleest weet je toch zelf wel het antwoord? Ik weet het zelfs van mijzelf :+

Ach en al werk je maar een uurtje per week: iets is altijd beter dan helemaal niets doen!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:06

Yelly schreef:
Nee, iemand van 27 die nog thuis woont, niet werkt (naast haar studie) en de financiën door haar moeder laat beheren, zou ik niet als zelfstandig omschrijven. Maar wat maakt het uit wat anderen vinden? Het gaat er toch om dat jij tevreden bent :)? En als dit voor jou werkt, wie zijn anderen dan om te bepalen dat je je leven om moet gooien?

Waarom gaat het trouwens fout als je niet met je moeder overlegt over geldzaken, Purny? Het is wel belangrijk om zélf goed met geld om te leren gaan :)

Ik ben nog wel benieuwd naar mijn dikgedrukte vraag hierboven :)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 02:47

purny schreef:

Onzin! Toen ik 19 was studeerde ik ook voltijds, daarnaast een baan aan de receptie van een zorginstelling. Door de week de avonden werken en uiteraard de weekenden. Woonde toen ook niet meer thuis en was allemaal heel goed te doen hoor :j

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 04:36

denk dat het er misschien ook aan ligt waar je studeert? In sommige steden zijn kamers niet te betalen. Maar goed, als ts kiest om haar studeertijd thuis te wonen, is dat toch prima? Wat heeft leeftijd er mee te maken? Moet je als je 27 ben in ene een schop onder je kont, een baan zoeken en op jezelf? Nee, vind ik van niet, goede oplossing zo bij je ouders, scheelt hoop geld, je kunt je volledig richten op je studie.

Ben je zelfstandig? Op dit moment niet helemaal, fananciel gezien dan. Maar daar moet je niet druk om maken. Mensen om je heen die dit niet respecteren zou ik niet meer mijn vrienden noemen en niet meer mee om wllen gaan.

Kan me ook voorstellen dat mensen niet een lening willen bij IB groep. Je hoopt altijd dat je je studie haalt, maar is dit niet het geval dan zit je weet ik het hoelang aan een lening vast. Dan maar even bij mijn ouders wonen.

Succes met je studie!

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 04:48

de opmerking over homohaat gaat me trouwens wel beetje ver, maar waarschijnlijk heb je dat gezegd uit frustratie op het moment van schrijven. Ik het gewoon een clubje mensen wat jouw situatie/ jouw keuze niet begrijpt en je 'vriend' geen zin meer in je heeft. omdat hij verliefd is. Dan niet, zou ik zeggen. Hij kiest voor een ander, kies jij voor jezelf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:30

Yelly schreef:
Waarom gaat het trouwens fout als je niet met je moeder overlegt over geldzaken, Purny? Het is wel belangrijk om zélf goed met geld om te leren gaan :)

Ik ben nog wel benieuwd naar mijn dikgedrukte vraag hierboven :)[/quote]

Ik overleg samen met mijn moeder iedere maand over de financien.