Luxe probleem, eerste auto kopen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:50

Frantic: Ja oke, daar heb je ook wel weer een punt. Maar sowieso koop ik een auto bij een betrouwbare garage, met garantie en word de auto gekeurd. En tjah, hoe weet je of een garage betrouwbaar is? Ik ga vooral af op de ervaringen van de mensen om mij heen. Een aantal garage's is mij al streng afgeraden.

Illusion: Mijn stiefvader is aardig handig idd en kan ook wel een hoop maken. Maar wel alleen de simpele dingen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:51

Dat is altijd mooi meegenomen! ;) met nieuwere auto's gaat dat bijna niet omdat dat tegenwoordig veel met de computer gedaan word en alles veel ingewikkelder is.
Laatst bijgewerkt door Illusion op 18-08-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:51

LEKKERGEK schreef:
Verder is het met een tweedehands auto altijd een kwestie van geluk hebben. Maar ik denk dat de kans op onderdelen vervangen etc, groter is bij een auto van 20 jaar oud, dan met een auto van 10 jaar oud.

Daar vergis je eigen in hoor.. toen mijn auto 10 jaar oud was zat ik al bijna op de 3000 euro aan reperaties in 1 jaar tijd ;)
Dit zijn wel dealer prijzen hoor :')

LEKKERGEK

Re: Luxe probleem, eerste auto kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:53

Paddington: Haha, tjah, zo zie je maar weer dat ik niet zoveel verstand heb van auto's :')

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:53

Ik heb het ideale hokje voor je te koop :+

Ik ben begonnen met oude auto's en rij daar eigenlijk nog steeds in, bevalt me erg goed :j Het is goedkoop en ik ben toch mobiel. Mijn duurste auto was 1400 euro, 3 jaar mee gereden. Bovendien heb ik een broer die automonteur is, ook wel erg handig, maar ik zie dat je vader ook handig is, dan zou ik het wel aandurven om een goedkopere tuut te kopen :j

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:55

Bromfiets: Ja hij is wel handig, maar hij kan geen hele ingewikkelde operaties uitvoeren hoor :+

Ik denk dat ik toch voor en wat meer betrouwbare auto ga, waar ik iig een paar jaartjes mee vooruit kan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:56

Mijn auto daihatsu cuore kostte me 1000,- ik rij er nu een jaar mee en ik merk in ieder geval geen enkel mankement. De auto komt uit '99 en had toen ik 'm kocht nog geen 110.000 op de teller. Maar sja oudere auto's en auto's zonder garantie blijven gewoon altijd een risico.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:56

mijn vader heeft een 8a9 jarige toyota gekocht die is nu 15 en nog geen grote kosten aan gehad..
alleen sommige dingen die versleten waren na de vele km.

ik ben nu in mijn eerste 9 maanden 300 kwijt voor de apk aan mn 206.
maar ook omdat er 2 dingen versleten waren , wel was de distributieriem al vervangen toen ik hem kocht(bonnetje aanwezig) en auto had nog maar 104.000 km.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:57

Het was ook niet serieus :')

Ik denk dat je voor 1500 euro een goede degelijke wagen kan kopen waar je zeker een aantal jaar mee vooruit kan :j

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:58

Ik heb ook geen verstand van auto´s hoor en daarom ging ik altijd braaf naar de dealer toe..
Maar als je duur genaaid wil worden dan moet je daarzo zijn ben ik achter gekomen.

Ik heb een handige buurman die nu mijn tuut in onderhoud heeft en is zeer voordelig in mijn portemoniks ;)
Apk en grote beurt buiten de onderdelen om was ik 50 euro kwijt daar kom je bij geen garage binnen.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:02

Paddington: Ja idd, zo'n buurman is zeker makkelijk. Helaas heb ik die niet haha.

Michelle_: Die distributieriem is idd wel een goede waar je op moet letten. Hoorde dat het 8 a 900 euro kost om het te laten vervangen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:10

Nou 800-900 is wel heel veel hoor, ligt een beetje aan de auto ook..

Ik rij zelf in een lancia ypsilon, gekocht voor 1450 euro, met nieuwe apk, en net geen 60,000 km op de teller. Vind ik een heel fijn autootje.
en voor mijn vriend hebben we een barrel gekocht voor 300 euro 3 jaar geleden, en op de uitlaat en bandjes na nooit wat aan gedaan en blijft rijden..

Je moet echt een beetje geluk hebben met een tweedehands auto, iemand meenemen die er verstand van heeft is zeker verstandig..
Check ook de dorpels op rottende plekken, en kijk goed naar de motor, of hij ergens iets heeft gelekt e.d.
En maak een goeie testrit, draai korte rondjes ( voltes :+ ) om te checken of de homokineet ( schrijf je dat zo?) niet tikt ..

en keuren kan ik rotterdam ook voor 100 euro :')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:54

Ik zou voor een duurdere auto gaan, stond zelf ook voor die afweging. Heb gekozen voor de duurdere omdat die wegenbelasting vrij was, 1 op 22 reed en ik dus maandelijks weinig kosten had. Ik had wel een leuk bedrag om een auto van te kopen maar niet per maand veel geld dus ik kan het niet gebruiken dat ik elke maand bij de garage sta. Vandaar een vrij jonge auto waar nog veel garantie op zit. En ik denk dat het met een deuk rijden wel mee valt, dat kan je altijd gebeuren ook als je al 40 jaar je rijbewijs hebt, misschien dan juist wel eerder omdat je dan niet meer zo voorzichtig bent en wat lakser.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:59

Waarom een barrel kopen?
Het niet de bedoeling dat je gaat rijden met de instelling dat iets raken "geen kwaad kan".

Ik zou voor een goede auto gaan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:10

Ik zou zelf een 2e handse kopen, niet te zwaar want daar moet je ook mee 'oefenen'
Je kan niet zomaar een auto met zwaarte 2.5 bijvoorbeeld rijden, als je leren rijden hebt met een 1.1 ofzo. Nadien kan je voor een zwaarder mOdel gaan, als je het rijden al wat meer gewend bent

En of je er nu wel of geen rekening mee houdt, het is algemeen bekend dat beginners vaker schade rijden dus daarom is een oude barrel handiger.
En nieuwe APK, dat vind ik nou gek, bij ons heb je dat sowieso want ze laten hem altijd eerst keuren voor ze hem aan je geven

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:20

Ik zou persoonlijk voor een oude barrel gaan. Dit omdat ik dit zelf
ook heb gedaan, en het me gewoon super goed bevallen is!

Ik ben dan ook echt voor het uiterste oude gegaan. Een auto van 1990.
Ik heb m nu al 3 jaar, en elk jaar ben ik voor APK maar 100 euro kwijt. Ik weet ook
wel dat het in een keer afgelopen kan zijn, en daarom heb ik nog meer geld achter de hand
voor evt een nieuwe auto.

Toen ik net 2 weken mijn rijbewijs had, en mijn auto. Vond ik het nog lastig om met keren
goed uit te kijken. Ik keek vaak maar 1 kant uit. Gevolg: Bumper er af gereden die bleef achter
een hek haken. Goh wat had ik gebaalt als het in een nieuwere auto was gebeurd.
Nu was het gewoon vast zetten met een boutje. Bumper is van plastic achtig spul, en gewoon standaard
kleur, dus geen lakschade etc. Voor mij dus goedkope schade.

Ik weet wel dat je mazzel moet hebben met een oude auto, maar geloof me er zijn zat die nog een aantal
jaartjes mee kunnen en waar je heel veel plezier aan kunt hebben.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:21

Zou wel met een oude auto zien of er geen schade is geweest
Een krasje hier en daar is 'geen probleem' maar als ie een deuk heeft gehad zou ik er wel afblijven

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:22

paddington schreef:
LEKKERGEK schreef:
Verder is het met een tweedehands auto altijd een kwestie van geluk hebben. Maar ik denk dat de kans op onderdelen vervangen etc, groter is bij een auto van 20 jaar oud, dan met een auto van 10 jaar oud.

Daar vergis je eigen in hoor.. toen mijn auto 10 jaar oud was zat ik al bijna op de 3000 euro aan reperaties in 1 jaar tijd ;)
Dit zijn wel dealer prijzen hoor :')

Hihi, en ik met mijn auto van 21 jaar. in 3 jaar tijd maar 300 euro kwijt. En alleen maar aan kleine dingetjes.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:44

mrjlnx schreef:
Ik weet wel dat je mazzel moet hebben met een oude auto, maar geloof me er zijn zat die nog een aantal
jaartjes mee kunnen en waar je heel veel plezier aan kunt hebben.

Eens,
Ik heb tot gister 2 jaar in een peugeot van 1989 gereden. Zuinig, betrouwbaar en niet duur in onderhoud.
Helaas heb ik afscheid van hem moeten nemen, was nu wel dusdanig wat aan kapot dat het maken het dubbele zou zijn van waar ik hem voor heb aangeschaft.
Desalniettemin heb ik 2 jaar erg veel schik van het autotje gehad.

Morgen zijn jongere broertje ophalen *\o/*

Het gaat niet altijd op van: oudere auto's, meer kosten en lasten. Ik ken genoeg jonge(re) auto's die vele hogere garagekosten hebben gehad dan mij met mijn oude broembak. En in de winter was ik de enige in de straat die in de winter de auto elke dag opnieuw weer aan het starten kreeg :D

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:47

Haha Maaikemo ik ook! Mijn Nissan Micra (Okay, het is geen beauty. Type 4kant haha) uit 1990. Was in de winter elke dag starten/lopen. Ideaal!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:07

LZP -> HTT

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:13

mijn 1e auto (VW Polo) was een roestig barrel, gekocht voor 350 euro. ik schatte mijn eigen rijvaardigheid niet zo positief in en dat bleek ook wel een beetje terecht: vrij veel krassen gemaakt met in de bosjes parkeren, keer tegen mijn tuinhek gereden, en als klap op de vuurpijl auto van de (verhoogde) oprit af laten kelderen waardoor de bumper eraf ging en er een flinke deuk in zat. de benzinetankhals was al bij aankoop lek, de banden waren na 10 maanden op (1 gescheurd en de rest minimaal profiel) en de koppeling zowat aan zijn einde dus is ie naar de sloop gegaan - nog 100 euro teruggekregen dus in feite 25 euro per maand kwijt geweest.

als je wat overtuigder bent van je rijvaardigheid kan je uiteraard zonder zweten in een duurdere auto gaan zitten! je kan toch het beste doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt.

maar goedkoop is niet altijd duurkoop, mijn 2e autootje (ook een Nissan Micra, uit '91) heb ik voor 550 euro gekocht en 3 jaar probleemloos mee gereden. enige kosten waren 4 nieuwe banden en een nieuwe accu. autootje loopt altijd, ook in regen en kou en na 3 weken stilstaan. mocht er nog iemand een goedkoop ouwetje willen, hij staat te koop, met nieuwe APK :D is niet meer perfect maar kan best nog even mee.
ik heb nu weer een Polo maar dan een ietsje nieuwere die nog niet zo veel gelopen heeft.

ik heb mijn 1e auto gekocht bij een garage die me aangeraden was door een vriend, maar daar was dus al bij aankoop eea mis mee wat niet verteld was (tankhals oa). 2e particulier gekocht via MP en die was dus prima. 3e nu ook particulier gekocht, maar had nu wel mn vriend mee die er een stuk meer verstand van heeft.
wat ik altijd doe als ik een bepaald type auto op het oog heb is de reviews lezen op autoweek, daar staan meestal ook de meest voorkomende problemen op, kan je daar extra op letten.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:11

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:07

Idd er is ook iets tussenin mogelijk: tweedehands auto van enkele jaren oud met nog niet teveel kilometers die je bij een goede garage koopt en waar je nog een jaar garantie op hebt. Een hele oude auto zou ik nooit kopen.

Bijvoorbeeld, wij hebben net een tweede auto bij gekocht en zijn ditmaal (omdat het bedoeld is als 2de auto voor kleine verplaatsingen) ook voor tweedehands gegaan, en we hebben een super leuk autootje gevonden, een kleintje maar toch een 5-deurs, 5 jaar oud, 65.000 km op de teller, met garantie, voor 5.990 €.

Ok, lees nu dat je 3.500 € veel geld vindt voor een auto. Ik vrees echter dat je daar geen fatsoenlijk tweedehands autootje voor gaat kunnen vinden, enkel een heel oud ding ofzo. Ik zou een budget van ongeveer 6.000 € nemen (als dat mogelijk is natuurlijk) en dan kijken wat je ervoor kan vinden, met goed zoeken ga je zeker een redelijke jonge kleine auto kunnen vinden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:52

Toen ik een half jaar geleden op zoek was naar een goedkoop (lees <1000 euro) tweedehandsje werd me door verschillende autohandelaren de Daihatsu Cuore aangeraden. Ik had maar weinig eisen aan een auto, maar wilde a. geen Cuore en b. geen rode auto. En laat ik nou precies een rode Cuore hebben gekocht. :+ :+ :+ Voor het enorme bedrag van 400 euro. :D Autootje weegt weinig (610 kilo) en is daardoor erg goedkoop in de wegenbelasting en omdat ie uit 1990 is kan hij in de oldtimerverzekering voor maar een paar euro per maand.

Er zat een nieuwe apk op toen ik hem kocht, maar ik heb er wel zo snel mogelijk een nieuwe distributieriem op laten zetten omdat niet te achterhalen was wanneer dat was gedaan. Bij de garage bleek het ook echt heel erg nodig te zijn geweest. Ik heb af en toe wel wat probleempjes met mijn koekblik. Zo viel een keer de verlichting helemaal weg terwijl ik in het donker op een N-weg reed, had ik een andere keer ineens geen snelheidsmeter meer door (bleek later) een afgebroken tandwieltje dat in de versnellingsbak dreef, die dus ook helemaal vervangen moest worden... Dat was gelukkig allemaal snel te verhelpen en kostte niet vreselijk veel. In totaal met het vervangen van de distributieriem (dure grap) en de reparaties heeft het me nog geen 1000 euro gekost. Ik scheur er dagelijks in rond, maar pak voor lange afstanden (>80km) de Baleno van mijn vriend (uit 2004, 3000 euro).