Oordoppen, zou jij het doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Re: Oordoppen, zou jij het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:42

Hier een fervente concertganger en ook altijd oordoppen in. Gebruik ook Alpines.

Iedereen die ik ken gebruikt trouwens ook oordoppen. Vind het een beetje stom om zonder te gaan. Zonde van je oren.

Op maat gemaakt nog nooit geprobeerd, is me echt te duur. ken wel iemand die er tevreden mee is

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:14

Goed onderwerp! Ik ga ook regelmatig naar concerten, optredens en festivals toe. om te luisteren of om te fotograferen. Sinds een paar jaar heb ik van die oordoppen van Earproof. Op Lowlands staat er sinds een aantal jaren altijd een standje van. Vroeger was het een beetje een taboe en vonden ze je maar laf als je ze in had. Dat boeit mij niet. Mijn gehoor moet langer mee dan vandaag. Tegenwoordig wordt het gelukkig steeds meer geaccepteerd.

Ooit ga ik ze op maat laten maken. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:19

ik heb op maat gemaakte oordoppen van Filterz.nl en vind het echt een genot!
Geen pijn meer aan je oren van de harde muziek of als mensen in je oor tetteren. Mensen die tegen je praten versta je trouwens beter dan zonder oordoppen.
En natuurlijk nooit meer een piep in je oren na het stappen en dus ook geen gehoorbeschadiging!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:44

Misschien moet er ook maar eens aan geloven dan...
Heb soms ook wel een piep in mijn oren, al moet ik zeggen dat ik niet heel vaak ga stappen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:05

Vorig jaar een gehoortest gedaan bij een filiaal van Beter Horen. Ik ben inmiddels aardig 30+ ;) maar uit de test kwam dat ik het (uitstekende) gehoor had van iemand van ver onder de 30 én dat ik er maar zuinig op moet zijn. :)

Bij concerten heb ik altijd oordoppen in (ik heb de Pluggerz van Beter Horen, al jaren, toen nog onder de naam Comfoor uit de test hieronder). Idd is het comfort van die 'lamellendoppen' na een tijdje wat minder, gisteren heb ik ze ook na bijna 2 uur ff uit gedaan, maar ik wist meteen weer waarom ik ze droeg en heb het concert netjes afgeluisterd mét doppen. ;)

Overigens kan ik ook slecht tegen plotselinge harde geluidseffecten zoals je die in de bioscoop vaak hebt. Nu kom ik vrij weinig in de bioscoop, maar laatst was het weer eens zover :D en toen heb ik ook daar mijn doppen gedragen. Wat een verademing. En ik gebruik ze bij het vliegen, als ik door verkoudheid te veel druk op mijn trommelvliezen heb. Dat filter is ideaal. :)

Oordoppentest uit de Consumentengids van een tijdje terug: KLIK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:16

Bedankt voor de test Karin, ga ik later eens kijken! Ik heb alpine partyplugs, zijn heerlijk.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:49

Karin schreef:
Oordoppentest uit de Consumentengids van een tijdje terug: KLIK.

Wat leuk om te zien. Mijn Alpine oordoppen staan op de derde plaats. Een en twee zijn op maat gemaakte oordoppen. Goede uitslag dus.

Laat verhouding lage/midden-/hoge tonen relatief goed in tact; muziek klinkt redelijk.

Dit klopt wel :)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:53

IK zit er ook aan om ze te bedenken, maar kan je die ook ergens in de winkel halen?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:00

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:26

Ik gebruik wassen oordopjes van Quies (kan je gewoon in de supermarkt of kruidvat halen), kwamen ooit zelfs eens als tweede beste uit een test van Test - Aankoop (voor bepaalde merken van op maat gemaakte oordopjes! http://www.test-aankoop.be/symptomen-en ... 660313.pdf). Ik heb ook "schuim"oordopjes gehad, maar ik vind deze aangenamer (ik vond schuimdopjes dikwijls een onaangenaam gevoel geven na een zekere tijd). Ik gebruik altijd oordopjes als ik naar een concert/festival ga. Als ik uitga heb ik er mee en doe ze dan ook in als de muziek te luid staat. Ik slaap er ook dikwijls mee, en dat vormt met deze ook echt geen probleem.

En inderdaad wees zuinig op je gehoor!
Blijvende tinnitus (ruis of pieptoon in je oren) wil je bijvoorbeeld ook echt niet..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:37

nog een vraagje: die 'lamellen' of die schuim dingen, kun je die toevallig ook gebruiken tijdens het zwemmen?
of sluiten ze daar niet genoeg voor af?
(ik ga deze zomer op vakantie naar turkije en de vorige keer dat ik daar was heb ik na 3x zwemmen in het zwembad een mega oorontsteking opgelopen. dat wil ik nu voorkomen door zo min mogelijk te zwemmen en áls ik zwem, dan met van die oordopjes in te zwemmen)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:46

Hvelreki schreef:
Ik gebruik wassen oordopjes van Quies (kan je gewoon in de supermarkt of kruidvat halen), kwamen ooit zelfs eens als tweede beste uit een test van Test - Aankoop (voor bepaalde merken van op maat gemaakte oordopjes! http://www.test-aankoop.be/symptomen-en ... 660313.pdf). Ik heb ook "schuim"oordopjes gehad, maar ik vind deze aangenamer (ik vond schuimdopjes dikwijls een onaangenaam gevoel geven na een zekere tijd). Ik gebruik altijd oordopjes als ik naar een concert/festival ga. Als ik uitga heb ik er mee en doe ze dan ook in als de muziek te luid staat. Ik slaap er ook dikwijls mee, en dat vormt met deze ook echt geen probleem.

Het fijne van die 'lamellendoppen' en van op maat gemaakte is dat er een filter in zit, zodat je het geluid niet vervormd doorkrijgt. Ik heb wel eens uit nood een doosje Ohropax gekocht bij de Etos op het station op weg naar een concert, en ook wel eens schuimdopjes bij een zaal, maar voor mij sluiten ze mijn gehoorgang te veel af. Geluid klinkt IMO toch echt veel beter door doppen met filter. Maar sowieso een goede zaak om doppen te dragen! :j

Zwitsal: die Pluggerz van Beter Horen zijn er ook in 'zwemversie'. Even op het linkje 'Pluggerz' in mijn bericht hierboven klikken. :j

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:29

x_spekkie_x schreef:
*knip tekst*

Dit zegt Alpine zelf van de dopjes, maar ik ervaar het zelf anders.
Daarom kun je wel een tekst quoten wat zegt dat je alles nog goed hoort, maar de ervaring kan anders zijn. En daar zit dus mijn probleem. Ik ga geen 140 euro uitgeven aan doppen die hetzelfde geluid geven als doppen van 30 euro. Maar je kunt ze pas testen als je ze hebt gekocht. Blijft een vicieuze cirkel ;)

Ik nam de quote over omdat ik het zelf niet kan beschrijven, maar in mijn geval is mijn quote meer dan 110% waar :)

edit: http://www.filterz.net/nl/klantenervari ... p#zakelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:34

Ik blijf altijd vér uit de buurt van discotheken, festivals en andere feesten waar luide muziek wordt gedraaid.
Omdat ik inderdaad ook ontzettend veel last heb van m'n oren, sinds m'n laatste ernstige oorontsteking.

Zulke dopjes zouden ideaal zijn :j

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:07

Karin schreef:
Het fijne van die 'lamellendoppen' en van op maat gemaakte is dat er een filter in zit, zodat je het geluid niet vervormd doorkrijgt. Ik heb wel eens uit nood een doosje Ohropax gekocht bij de Etos op het station op weg naar een concert, en ook wel eens schuimdopjes bij een zaal, maar voor mij sluiten ze mijn gehoorgang te veel af. Geluid klinkt IMO toch echt veel beter door doppen met filter. Maar sowieso een goede zaak om doppen te dragen! :j

Ik heb ook die "lamellen" gehad (heb ze nog steeds trouwens, maar gebruik ze niet meer), maar die zaten voor mij ook vrij vervelend. De enige oplossing voor mij zou dus zijn om op maat gemaakte oordopjes te dragen, maar ik heb dat geld er niet voor over.. Dus ik houd het gewoon bij mijn wassen en dat het geluid wat meer vervormd is neem ik er bij :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:55

Ik heb net een setje besteld, donderdag ga ik naar een concert dus kan ik ze lekker uitproberen :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:19

Echt op stap ga ik niet zo vaak, heb dus zelden dat mijn gehoor wordt blootgesteld aan echt harde geluiden die bij mij een tijdelijke piep veroorzaken. Soms draag ik wel oordoppen, soms niet. Hangt er net vanaf of ik eraan denk (lees: ze tegenkom in een la).. Ik was trouwens ooit op stap in Simplon (Groningen), man o man wat was ik toen blij met mijn oordoppen!! Ik kan mensen in een discotheek ook beter verstaan als ik mijn oordoppen IN heb.

Overigens heb ik van die goedkope oordopjes van het Kruidvat, maar ik ben wel van plan om betere te kopen (bijv. die Alpine oordoppen).

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:28

toevallig heb ik hier afgelopen week ook al heen staan kijken bij de hans anders.
Ik ga namelijk vaak uit in discotheken, naar de zwarte cross.. waar het geluid niet al te best is en naar hardcore feesten.. helpt het ook tegen die ongeloofelijk harde bas?
en hoor je het geluid echt precies het zelfde?
want 20 euro heb ik er echt wel over om mijn oren goed te houden. aangezien ik al een lichte beschadiging heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:37

Ik ga nooit naar concerten, maar vind dit eigenlijk wel een goed idee voor als ik naar het theater ga. Een beetje een drukke (cabaret) show maakt ook erge herrie en laatst had ik na een voorstelling inderdaad ook een piep in mijn oren.
Toch maar eens naar dopjes kijken dus :j

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:42

Bedankt voor de reminder! Heb net even een setje gekocht van alpine!

Ga vaak naar festivals en raves waar de muziek echt erg hard staat. Heerlijk om de muziek door je hele lijf te voelen, maar keiharde techno is niet al te best voor je oren, merk dat mijn gehoor achteruit gaat.
Dacht er steeds aan om oordopjes te kopen, maar ben zo'n zeef dat ik het steeds vergat.
Volgende feestje sta ik met oordupskes!

Hier trouwens nog een ingrijpend verhaal van een jongen die zelfmoord pleegde door een piep in zijn oren (gehoorbeschadiging): http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=6646 Erg lang, maar de moeite waard..

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:02

Ik ga vaak naar concerten en festivals en heb dan altijd oordoppen in. Heel aan het begin dat ik ging had ik dat nog niet, dan had ik eigenlijk nooit echt last ergens van tijdens of na het concert, maar heb ze toen toch eens gekocht. Als ik nu zonder oordoppen sta heb ik er meteen last van.

Als ik uit ga heb ik eigenlijk nooit oordoppen in, al heb ik wel vaak last van mijn oren als we te dicht bij boxen staan of als mensen in mijn oor tetteren, omdat ze iets willen zeggen en boven de muziek uit proberen te komen.

Mijn oordoppen zijn niet op maat gemaakt trouwens. Heb ze bij Schoonenberg gekocht, waren speciaal voor harde muziek en ik vind dat ze het geluid niet vervormen.
Laatst bijgewerkt door Spirit op 18-06-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:03

De jongen die zelfmoord heeft gepleegd door zijn gehoorbeschadiging:
"Van de ergste vorm van oorschade wordt echter geen gewag gemaakt: hyperacusis. Dat is overgevoeligheid voor lawaai, en komt bijna altijd samen met tinnitus voor. Het is die hyperacusis die van je leven een hel maakt. Iedereen loopt soms een lichte vorm van geluidstrauma op: na een nachtje stappen komt men met lichtjes piepende oren thuis, maar de volgende ochtend is het meestal weg. Bij een ergere vorm van geluidstrauma heb je wekenlang een luide pieptoon in de oren. Lachende mensen, kletterend bestek of borden, zingende vogels of zelfs je eigen stem, het doet allemaal verschrikkelijk veel pijn aan je oren.
Na enkele weken verdwijnt het geluidstrauma, maar meestal hou je er blijvende schade aan over: een lichte piep in de oren en een verlaging van je pijndrempel voor lawaai. Met als gevolg dat de tinnitus en hyperacusis bij elke luide fuif of optreden erger worden. Na een tijd is de piep in je oren zo luid dat je er gek van wordt. Nooit meer stilte! Je kan gesprekken van meer dan twee personen niet meer aan, in cafés kan je zelfs met oorbescherming niet meer komen, zelfs tikken op het toetsenbord is te luid. Zelfs de sociaalste mens durft niet meer buiten te komen, en je vrienden kunnen je maar moeilijk geloven, want je ziet er kerngezond uit.
De impact op je leven is fenomenaal: uit werken gaan kan niet meer, je gaat leven als een kluizenaar en suïcidale gedachten zijn na jaren van jezelf opsluiten niet veraf."

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:06

Hmm. := Wij konden laatst op mijn werk van die op maat gemaakte oordoppen krijgen en dat koste 5 uur loon. Heb het toen niet gedaan maar als ik alles zo lees was het wel een goed idee geweest. :))

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:23

Heeft iemand ervaring met deze?
http://proplugs.eu/NL/Geluid.html
Ze hebben verschillende maten, en ze zouden minder irriteren dan die met lamellen.
Als het echt wat is, dan is het de eur 22 waard wat mij betreft.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:29

ik draag ALTIJD oordoppen. ik zing in een band waar ik met reperteren zowiezo 7 uur per week te maken heb met harde muziek. als ik naar podia ga, of andere harde muziek en geluiden doe ik ze in. ong. 25 euro bij feedback gekocht. kan je nog de sterkte van de dekking verwisselen ook. het is zo zonde van je oren! verpest ze liever niet.