Tips voor kookkluns gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Tips voor kookkluns gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:02

Zwitsal: Ja, als kookkluns gaat Kip-Cola me behoorlijk goed af :D hij valt wel eens wat pittig uit vanwege de sambal/tabasco/chilisaus die ik erdoor gooi :D maar is nog nooit mislukt. Op welk punt is het bij jou fout gegaan dan? Wij koken op gas.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:42

TS, misschien kan je eens kijken naar een kinderkookboek? Daar staan vaak dingen in kleinere stapjes beschreven dan in gewone kookboeken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:44

Zwitsal schreef:
Evelli schreef:
Yup :D maar heb bijgeleerd en kan inmiddels wel een kop thee voor mijn vriend zetten hoor (wij hebben geen waterkoker, dus gewoon water in de steelpan)

Vanavond staat Kip-Cola op het menu :D morgen Wraps :D en voor vrijdag Spaghetini met shoarmavlees :)

jaaaaaaa HELD! cola kip :D :D :D numnum
maare, als kookkluns gaat dat recept je goed af?
ik kan toch een redelijk potje koken maar zelfs ik heb de cola kip een keer zo verprutst dat het niet te eten was. (al was dat nog wel op mn electrische pitje, daar mislukte alles op).

maar pasta recepten kunnen inderdaad ook heeeeul simpel zijn.
inderdaad macaroni met ham en kaas !
wij doen het nog wat simpeler:
volgende ingredienten klaarzetten:
macaroni, kaas, hamreepjes, tomatenpuree, eventueel peper
1. jonge kaas in blokjes snijden (gewoon van zo'n stuk kaas), kleine blokjes van maken
2. macaroni koken.
3. afgieten en terug op het vuur zetten (wel laag vuur en blijven roeren, anders bakt het aan!)
4. blokjes kaas + hamreepjes erbij gooien en goed blijven roeren.
5. tomatenpuree er naar smaak bij doen (gewoon af en toe proeven, hou je van een sterke tomatensmaak moet je er meer bij doen).
6. eventueel nog een beetje tomatenketchup erbij (voor de ketchup liefhebbers)
7. klaar :D

hoeveel kaas moet je ongeveer nemen op hoeveel macaroni?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:28

Zwitsal, heel erg lekker lijkt me :9
Maar voor een kookkluns lijkt het mij heel erg vervelend/lastig dat er geen hoeveelheden erbij zitten. (Ik ben niet echt een kookkluns maar ik heb niet echt een idee hoeveel kaas/ham ik erbij kan gooien wat net genoeg is. Anders hou ik weer zoveel restjes over.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:45

ik heb net een halve kilo macaroni gebruikt, en een 350 gram kaas
drie sneden hesp dacht ik
heb er wel wat room bijgedaan, komt het toch wat vochtiger van, en geen tomatenpuree.
(wel wat ketchup in men bord, maar is even lekker zonder ketchup

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:01

hm ja ik vind hoeveelheden heel erg moeilijk.
ik heb namelijk geen weegschaaltje dus doe alles op de gok.
maar ik snij altijd wat dikke repen van een blok jonge kaas af, maak daar blokjes van en de overige kaas doe ik gewoon sochtends op mn boterhammetje. als ik dan wat meer / minder kaas nodig heb is het niet erg.
ik kijk ook altijd even in de pan of het een beetje 'kazig' is. lekkere van blokjes kaas (ipv geraspte kaas) is dat ze niet helemaal smelten dus dan heb je van die lekkere 'klontjes' haha. (bij ons is het altijd de sport om die kaas blokjes er uit te vissen). maar als ik dan dus nog wat te weinig heb snij ik nog wat bij.

hamblokjes/reepjes verkopen ze in zo'n verpakking van 2 bakjes. elk bakje is dan 200gram oid?
ik doe voor 2 personen dan 1 zo'n bakje er door heen. (en voor 1 persoon ook, want anders moet ik het halve bakje weg gooien).
en dan 1 zo'n groot blikje tomatenpuree.

het is ook erg lekker om later nog een keertje op te warmen in de magnetron :j
ik doe er dan wel een klein scheutje melk bij (ong 1 slok, haha) dan wordt het wat smeuiger.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:10

Thnx. Ik krijg er nu zin in maar ja al gegeten :P Zal binnenkort zeker eens uitproberen :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:17

maar met die ingredienten vind ik het altijd heel persoonlijk. ik vind bijv veel kaas en veel ham erg lekker, en ook veel tomaten puree (ik hou gewoon van al die sterke smaken). andere mensen vinden dat minder lekker en doen van alles wat minder in. soms heb ik ook wel eens dat ik aan t eten ben en denk: hm, dit keer heb ik wel erg overdreven met bijv de kaas of ham.

oh ook nog zo'n super simpel gerecht:
macaroni met ham en spinazie en boursin.
macaroni koken en afgieten
dan hampreepjes en boursin (gewoon zo'n normaal bakje kruidenkaas, niet die boursin cuisine, al zal die vast ook wel kunnen) er doorheen roeren.
en voor de spinazie neem ik altijd diepvries gehakte/gemalen (hoe heet dat? niet die hele bladeren iig) spinazie, die voorkoken (gewoon in een magnetron bakje in de magnetron doen) en goed (!) afgieten.
dan gewoon bij de macaroni doen en doorroeren.
ook erg lekker!
(en wederom weet ik geen hoeveelheden :P )

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:33

Erg simpel recept, waarbij je alleen de pasta hoeft te koken. Is wel genoeg voor 4 personen, dus als je alleen bent kan je wel wat minder overal van gebruiken.

Nodig:
- 400 gr pasta (bv penne)
- olijfolie
- 200 gr brie
- 1 potje zongedroogde tomaten
- 1 zakje veldsla/waterkers/rucola, net wat je lekker vind.
- zout

Van tevoren kan je al de brie en zongedroogde tomaten in stukjes snijden, en de sla wassen. Zet een pan water op het vuur, wacht tot het kookt. Als het kookt voeg je de pasta en wat zout toe. Laat 10 minuten doorkoken (zet desnoods een wekker!). Giet de pasta af. Voeg de brie en zongedroogde tomaten toe en roer goed door elkaar, tot de brie een beetje gaat smelten. Nou gewoon op een bordje doen, sla erboven op en een beetje olijfolie eroverheen gieten.

Erg lekker!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:45

Duhelo ik begrijp jouw recept niet helemaal :o Raak al in de war bij het lezen er van dus die laat ik nog even links liggen.
Zwitsal jouw pasta's ga ik zeker proberen :j
Steeffie dat is helemaal handig, hoef ik maar 1 ding te koken :))

Ben nu druk aan het oefenen en kook nu vaak alles 1 voor 1 wat wel oké gaat alleen blijft het jammer dat tegen de tijd alles klaar is het alweer koud is :')

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:24

Met warm houden zouden goede pannen kunnen helpen. Laatst had ik kort water gekookt om even snel de bevoren zalm in te ontdooien. Water kookte, pan van het vuur, zalm er even kort in. Had daarna de deksel weer op de pan gedaan. Twee uur laten was het water in de pan nog bijna op kooktemperatuur. Met goede pannen kun je alles veel langer warm houden en dus makkelijker dingen 1 voor 1 doen. Het is even een investering maar je hebt er wel een leven lang dagelijks plezier van. Mijn moeder heeft haar AMC pannen al 30 jaar in gebruik.
Een saus kun je trouwens ook goed warm houden in een thermoskan. En een oven is ook handig.
Ik heb weleens voor 20 man biefstuk moeten bakken. Toen hebben we een schaal in de voorverwarmde oven gezet en alle biefstukken even snel aangebraden en verder laten garen in de oven op de laatste paar biefstukken die gebakken werden na. Uiteindelijk had iedereen een warm medium gebakken biefstukje op hun bord. Andere dingen zijn nog veel makkelijker warm te houden in een voorverwarmde oven omdat bij de meeste dingen het niet zo heel erg is als het iets te lang gaart.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:34

Eiermie is ook nog wel een optie voor je. Daarvoor hoef je alleen water te koken. Op het moment dat het water kookt zet je de pan uit en laat je de mie 4 minuten zwemmen. Heel lekker om te eten in combinatie met wokgerechten en vraagt verder geen aandacht. Gewoon een kookwekker gebruiken om die 4 minuten te tellen.

Supersimpel wokken: beetje olie in de wok; wat reepjes/blokjes vlees aanbakken. Groentje erbij en woksaus naar keuze na 3 minuten wokken erbij. De saus nog even meewokken zodat ie warm wordt en aan alle kanten aan de groente/vlees plakt. En als je er dan nog kant en klare saté uit de magnetron bij doet heb je al bijna een indische rijsttafel. :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:02

Anne, met wat kroepoek en gebakken uitjes is het echt compleet!!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:14

Je zou trouwens ook eens kunnen kijken naar de wereld gerechten van knorr.
Bijv die lasagnette: volgens mij hoef je daar volgens t recept alleen het gehakt voor te bakken, dan saus uit dat zakje erbij kiepen, die lasagne blaadjes erbij, door elkaar roeren, alles in een ovenschaal mikken en een half uur (oid) in de oven.
Dus dan hoef je ook maar 1 ding tegelijkertijd te doen en je hoeft maar 1 ding te bakken. De rest gooi je er gewoon zo bij.
Is ook lekker als afwisseling.
En als je dan wat meer kan in de keuken dan kun je nog meer ingredienten gaan toevoegen (bijv courgette, paprika, champignons, ui enz). Maar dat hoeft dus niet.
Misschien ook het proberen waard!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:43

Nog een tip in het algemeen: Zorg dat je alles vooraf gesneden hebt en je begint met een schoon aanrecht. Daar zet je alles op klaar voor je het fornuis aansteekt.
Verder zijn er allerlei handige kookhulpjes zoals de kookwekker maar ook het pastamannetje. http://www.koksenkeukenmeiden.nl/index. ... t&Itemid=1
Al dit soort hulpmiddelen zorgen ervoor dat je de zaken die continue aandacht vragen beter in de gaten kan blijven houden. En als je om wat voor reden ook bij het fornuis wegloopt wen jezelf dan aan om het gas zacht te zetten. Dat scheelt een boel aangebrand eten. En bokken tijdens het eten koken werkt niet. Daar heb ik al meerdere keren aangebrand eten door gehad. :+

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:12

ik ga vanavond macaroni met ham en kaas maken!
wil het voor ong 3 porties maken dus ik zal even kijken hoeveel van elk ingredient ik er in doe!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:13

oh gut, ik moet echt een keukenweegschaal gaan aanschaffen! ben net nogal uitgeschoten met de macaroni.. heb zo'n kilo zak van de euroshopper gekocht en die zakte ineens half uit mn handen..
nu heb ik een MEGA pan macaroni.. wordt nog een week macaroni eten denk ik :P
heb ook een foto van mn andere ingredienten gemaakt maar mn telefoon doet een beetje raar dus hij wil m niet uploaden..
maar dan kunnen jullie een beetje zien wat ik er in doe .. (als de foto het gaat doen)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:44

Pastasalade is ook lekker :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:59

Ik kwam in dit topic terecht toen ik zocht naar een recept... ben gelukkig niet een enorme kookkluns >.<
Maar vermoedelijk zijn er best kookklunsen onder de bokkers dus dit topic omhoog halen is misschien makkelijk :)

Ts, hoe zijn je kookkunsten tegenwoordig? Gezien dit topic al 2 jaar oud is?

Recept wat eigenlijk niet kan mislukken:

Benodigdheden:
- pasta (100 gr ongekookt per persoon is een redelijke maatstaf, ik ben een grote eter dus eet 150 gr.)
- pak diepvriesspinazie, zelf vind ik a la creme lekkerder maar je kunt ook gewone nemen, deelblokjes is het makkelijkst
- kipfilet, zelf in blokjes snijden of voorgesneden kopen
- roomkaas (euroshopper 69 cent)
- creme fraiche

Bereiden:
- Kook de pasta, meeste pasta's moeten ong. 10 min koken, gooi de pasta pas in het water als het kookt, zet een kookwekker, als je van een wat stevigere pasta (a dente) houdt kun je 8 minuten aanhouden
- Steelpannetje waar je de spinazie indoet, van een 400 gr pak 'maak' ik twee maaltijden, halveren dus als je het voor 1 persoon maakt, zet het op medium vuur, regelmatig roeren, als de spinazie allemaal goed ontdooid is kun je het vuur laag zetten.
- Kip in een bakpan opbakken, je kunt evt de kip van te voren kruiden (kant en klare kipkruiden), hoog vuur, regelmatig keren/wokken, paar minuutjes
- Doe de helft van de roomkaas bij de spinazie en eventueel de creme fraiche, zelf doe ik het vaak wel omdat je dan meer 'saus' voor over de spinazie hebt, smaak van de kaas wordt wat minder sterk dan. Roer het erdoorheen, ik doe het vuur dan wat hoger tijdens het roeren en zodra het egaal vermengd is vuur weer laag
- Pasta afgieten, spinazie/kaasmengsel eroverheen, blokjes kipfilet erbij (deze had je ook al door de spinazie kunnen roeren maar sommige mensen vinden het lekkerder apart)