Verleden tijd van ken is niet kon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:17

Nargini schreef:
Ik kan me er soms ook wel aan ergeren ja, neem dan de persoon in kwestie onbewust minder serieus...

Haha. Ik heb laatst wel 5 minuten na moeten denken of 'woei' een goede verleden tijd was van waaien. Het klonk zo grappig. :D Maar woei en waaide kunnen allebei toch?

Oh dat weet ik nooit. Net als dat ik gewoon zeg 'voer' en 'vaarde' :+

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:22

xCathy schreef:
Ik zie dan gelijk een pakketje voor me met zo'n mannetje erin :')
Maar ik ken me dr ook onwijs aan ergeren, ik kon ook een meisje die dat altijd zecht ^^

Leuk gevisualiseerd! :=

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:33

Francis schreef:
dejavu schreef:
Ik moet bekennen dat ik soms mensen in hokjes stop als ze beroerd spellen. :o

Ik ook, dat bedoelde ik dus ook... je moet je denk ik, als je zo schrijf, goed realiseren wat je uit straalt daarmee en of je dat wilt. Want als wij dat hier op een forum al doen, kun je op je vingers natellen dat dat in het bedrijfsleven niet anders is. Een werkgever selecteert daar zeker wel op en dan moet je van heel goede huize komen wil je die eerste indruk nog ongedaan weten te maken.
Om het maar even in goed Nederlands te zeggen :+ : You never get a second chance to make a first impression...

Je moet je denk ik, als je zo schrijft :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:35

IndianLady schreef:
StillAngel schreef:
Alweer zo'n topic :roll:

Leuke toevoegende reactie +:)+

Die van jou ook! Serieus, is het nodig om mij iedere keer als ik mijn mening vertel zo een opmerking te maken? :') >;)

Eskimo

Re: Verleden tijd van ken is niet kon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:49

En even serieus, dit is al het zoveelste topic die ik tegenkom over kleine spelfoutjes.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:53

nicole3939 schreef:
Francis schreef:
Ik ook, dat bedoelde ik dus ook... je moet je denk ik, als je zo schrijf, goed realiseren wat je uit straalt daarmee en of je dat wilt.

Je moet je denk ik, als je zo schrijft :D

Oeps... :o Ja, nu moeten we natuurlijk extra alert zijn op typfoutjes :=

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:57

Essssss schreef:
En even serieus, dit is al het zoveelste topic die ik tegenkom over kleine spelfoutjes.

Ik stem ervoor om die hele meute in een topic te doen, en een centraal topic maken voor mensen die zich al ergeren aan spelfouten :+

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:00

_Margot_ schreef:
het is hier in het dialect (gronings) best normaal eigenlijk.. alles wordt hier wel gebruikt

Niet waar hoor, ik kon hem is niet typisch gronings..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:00

Maar er zijn ook heel veel mensen op bokt die dyslexie hebben he!!!
Ze hebben het, maar kunnen meestal het woord niet eens schrijven!
Maar het is natuurlijk veel makkelijker dan je eigen tekst even door lezen voor je plaatst!
En ik ben zeker geen talen wonder, maak ook fouten, maar als een woord rood onderstreept word, ga ik of de zin veranderen, of ga kijken hoe je het goed schrijft!
En inderdaad, bij sommige bokkers staat zowat onder elk woord een rode streep!

Het woord bokkers herkent hij b.v ook niet...dus die naam klopt niet :D :D :D :D

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:01

Ooooo ik kan me daar ook heeeeel erg aan storen! Het valt mij altijd op maar ik vind het zo verschrikkelijk om er continue iets van de zeggen. Toch vrees ik dat dit soort dingen heel normaal gaan worden.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:04

Ik ben inderdaad ook benieuwd, hoe je de spellingscontrole aanzet hier op bokt, of overige internetsites?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:08

Volgens mij zit dat standaard op je pc?
Hoe je die in actie brengt...dat moet je mij echt niet vragen, maar ik heb op stal ( waar ik dit dus opschrijf/typ) een heel oud beestje staan en ook daar zit hij op.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:10

Bij mij niet. Ik heb windows 7 en IE en kan hier de gekste dingen typen, er wordt niets onderstreept.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:12

Bij mij doet ie het automatisch in firefox :j

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:22

Spellingscontrole is niet altijd betrouwbaar.

Waar ik me aan kan storen is: ik 'ben' .... nodig, in plaats van ik 'heb' ... nodig.

StillAngel schreef:
Essssss schreef:

Ik stem ervoor om die hele meute in een topic te doen, en een centraal topic maken voor mensen die zich al ergeren aan spelfouten :+

Een dergelijk topic heeft bestaan, in de huiskamer volgens mij.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:26

Nargini schreef:
Ik kan me er soms ook wel aan ergeren ja, neem dan de persoon in kwestie onbewust minder serieus...

Dat heb ik ook :o

Ik erger me ook aan spelfouten en stijlfouten. Één van mijn collega's maakt zoveel taalfouten, daar krijg ik dus echt de kriebels van! Die zegt ook dingen als "ik kon hem". Markeren noemt ze standaard arceren (zijn toch écht twee verschillende dingen), "hun" i.p.v. "zij", om nog maar te zwijgen over het d/t-verhaal als ze stukken moet schrijven... :roll:

Of mensen die "mun" typen i.p.v. "mijn/m'n", "um" i.p.v. "hem/'m"..

Stukje over die verkeerde uitdrukkingen komt me ook bekend voor, vind ik ook zo irritant ("wat een saaie bedoeling" i.p.v. "bedoening" :+ ).

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:28

Volgens mij toolbar staat hij aan maar als ik bijvoorbeeld egt typ wordt er niets onderstreept.
Nou ja, lekker belangrijk, gewoon de tekst goed nalezen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:29

Mijn vriend zegt ook altijd "Dat kon ik niet". Ik kan me er groen en geel aan ergeren en verbeter hem bijna altijd :P

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:32

In welk verband, Skess? :o?
Het is toch zeker wel goed?
"Dat kon ik niet" --> verleden tijd van kunnen..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:34

In de zin van : dat kende ik niet, daar was ik niet mee bekend ;) Dan zegt hij : "Ik kon dat niet " in plaats van "Ik kende dat niet". En dan klinkt het heel lelijk vind ik ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:37

Oh, zo bedoel je, ik snapte het al niet. :+ :o?

Trouwens.. over de mensen die zeggen 'alweeeer een topic over spelfouten :roll:', tja..
Bokt staat vol met topics over dezelfde onderwerpen.
Er zijn mensen die zich blijkbaar storen aan spelfouten. Including me. :D

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:41

Stond er ook beetje krom haha :P

Ahjaaa ;) Spelfouten zijn ook erg soms. Ik zal er ongetwijfeld ook wel last van hebben ;)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:05

Ik kan goed genoeg Nederlands praten en schrijven om serieus genomen te worden, maar ik ben taaltechnisch gewoon echt niet sterk. Ik zal ongetwijfeld ook genoeg fouten maken in mijn schrijven (en ook nog in mijn praten hoor), maar zie of hoor mijn eigen fouten gewoonweg niet.
Dat betekend volgens mij niet dat ik in een bepaald hokje moet worden gezet ;) Geloof nog steeds niet dat mensen die taaltechnisch niet sterk zijn, ook gelijk "minder slim" zijn.

Overigens ben ik een echte bèta. Exacte vakken hebben mij altijd veel beter gelegen, dan taal. Ieder zijn ding, hè!

Heb gewoon een beetje meer geduld en meer respect voor elkaar, niemand is perfect!

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:12

Ik erger me dood aan spelfouten! Met name foute d's en t's in werkwoorden (de post boven mij heeft er eentje, daardoor schiet me dit te binnen ;) ) En inderdaad van die "me"'s in plaats van "mijn". En natuurlijk de mensen die zich irriteren aan.... Het is ergeren aan, en irriteren doe je je niet aan iets. En het voltooid deelwoord van stofzuigen is "gestofzuigd", niet gestofzogen. Al mag "stofgezogen" dan weer wel. Je merkt het, er zijn een boel frustraties aanwezig op taalgebied :)

Er werd me vorig jaar door een docent verteld dat mijn Nederlands bagger is, dus misschien heb ik totaal geen recht van spreken, maar ja, de vinger wijst nu eenmaal altijd van zich af he :) En ik ben een een alfa-student, dus ik ben goed in andere talen e.d. Zal dat verschil maken?? (Mijn voorganger Sieltjuh noemt dit, en dat zal best een goede verklaring kunnen zijn!)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:19

Sieltjuh schreef:
Heb gewoon een beetje meer geduld en meer respect voor elkaar, niemand is perfect!

Helaas zijn veel mensen... nogal laks :o Ik vind een hele hoop lelijke taalfouten gewoon pijnlijk. Kan er niets aan doen, maar zulke posts neem ik duidelijk minder serieus. Het lijkt wel of sommige mensen halverwege de basisschool gewoon afgehaakt zijn. Een keer een typfout is tot daar aan toe, maar consequent taalfouten maken, bah.