Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:49

maar jullie mochten dus wel vlees eten begrijp ik? (anders zou ik als ouders zijnde niet blij zijn als opa en oma je vlees zouden voeren ;) :P)

Jammer dat sommige mensen denken dat vlees echt nodig is.
Mijn schoonzusje die pescotarier is (hoewel ze het zelf vegetarier noemt :+ ) was het niet met me eens over vegetarisch opvoeden, omdat zij van mening is dat kinderen dat tekorten krijgen.
Broodje aap ;)

Zonnetje daar is hier in huis echt geen stampij om gemaakt door mijn broer en zus hoor.
Je beslist toch ook als ouder toch zeker zelf welke regels er gelden? als pietje ouder is en later op bed mag, dan is dat zo. Kan jantje nog zo hard om zeuren ;) En als Klaas geen vlees wil eten en dus vleesvervanger krijgt dan heeft Pietje pech, die heeft dan de keuze uit hamburger of vleesvervanger.
Is toch niet zo moeilijk?!

Spatter, buiten het zieligheids-gehalte om zijn er nog heel veel meer redenen om geen vlees te willen eten. Ik vind vlees eten niet gezond. Waarom zou ik mijn kind iets geven wanneer ik van mening ben dat het niet gezond voor hem is?

Fifill ben jij dan wel overtuigd vegetarier of maakt het je niet zoveel uit?

Ik benoem bij kinderen nooit dat ik vegetarisch ben, omdat ik ze niet op ideeen wil brengen idd Cassidy.
De kinderen op mijn kookclubs weten het wel omdat we nu eenmaal wekelijks samen eten ;)
Maar de helft daarvan is Islamitisch dus we moeten alitjd wat dingen apart koken, geen enkel probleem.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 25-02-11 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:51

Het is zoals je het zegt: Ik bepaal de regels dus ik bepaal ook of er wel/niet vlees op tafel komt en wordt gegeten :)

En jammer? Ik vind het heerlijk :P

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:51

Ieder kind groeit op in zijn eigen omgeving en vindt de dingen die daar gebeuren vanzelfsprekend. Ik zie het bezwaar niet helemaal..Ook zie ik weinig verschil tussen inderdaad geloofsovertuiging of andere levenstijlen en vegetarisch eten: een kind groeit erin op en vindt het normaal. Persoonlijk heb ik meer moeite met ouders die leven volgens het triple P dieet (patat, pannekoeken en pizza) dan vegetarisch.. :+

Zonnetje81

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:53

Hahah het triple P dieet _O-

BraveSpots

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:54

Dus zonnetje, jij zou je kind dwingen om vlees te eten omdat jij vind dat dat erbij hoort?

spatter

wat is er niet gezond aan een stukkie kip wat vrij en blij heeft rondgescharreld op mijn erf?
beestje heeft het beste voer gehad en totale vrijheid
heeft met andere kipjes in de paardendrollen mogen graven, worpjes mogen zoeken en torretjes eten
zogauw de hanenkuikens na een maand of 9 beginnen ruzie maken zijn ze voor de pan :9

mijn kinderen mogen trouwens best mee bepalen wat ze willen eten
mochten ze echt geen vlees willen en dat goed kunnen beargumenteren , mogen ze dat laten staan

Twiggy2008

Ik denk dat sommige mensen zich eerst eens ECHT moeten verdiepen in vegetarisch eten en misschien ook wel in het eten in het algemeen en het eten van vlees (de voor- en nadelen in de ruimste zin).
Ik denk dat je sommige meningen dan wel moet bijstellen ;) . Maar goed, ik snap als je er zelf geen ervaring mee hebt, dat je het ook niet weet misschien. Alleen wel jammer dat er dan zulke onzinargumenten tegen vegetarisch eten naar boven komen. :\

Ik kan alleen maar zeggen dat wij niets te kort komen, kerngezond zijn en genieten van ons vegetarische leven.
Knakworstjes, hamburgers bij de Mac, wij talen er niet naar. :n
En toch zijn er nog zoveel lekkere dingen om te eten, die ook nog eens enorm voedzaam zijn. Want daar heb ik altijd belang aan gehecht, ik ben een redelijke gezondheidsfreak (wat niet wil zeggen dat wij niet enorm kunnen snoepen e.d., hoor). ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:55

BraveSpots schreef:
Dus zonnetje, jij zou je kind dwingen om vlees te eten omdat jij vind dat dat erbij hoort?

Als jij het dwingen noemt...dan ja.

Ouders dwingen hun kind toch ook om smorgens/savonds gewoon hun bord leeg te eten of groente te eten. Ik zie het verschil niet, als ik er van overtuigd ben dat het erbij hoort.... En wat een ander vindt/doet, moet ie lekker zelf weten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:56

vanitymay schreef:
Ieder kind groeit op in zijn eigen omgeving en vindt de dingen die daar gebeuren vanzelfsprekend. Ik zie het bezwaar niet helemaal..Ook zie ik weinig verschil tussen inderdaad geloofsovertuiging of andere levenstijlen en vegetarisch eten: een kind groeit erin op en vindt het normaal. Persoonlijk heb ik meer moeite met ouders die leven volgens het triple P dieet (patat, pannekoeken en pizza) dan vegetarisch.. :+

Nou, dat vind ik pas egoistisch.... Van die ouders die door hun vette kookkunsten (of afhaalkunsten :+ ) te dikke kids hebben, die ook nog eens amper bewegen, omdat ze alleen maar tv kijken of achter hun spelcomputer zitten. Die zie je best veel tegenwoordig.... ;(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:56

spatter schreef:
wat is er niet gezond aan een stukkie kip wat vrij en blij heeft rondgescharreld op mijn erf

meeste vlees wat je eet is niet zo gezond als jouw kippie, om nog maar niet te spreken over het slachtleed van de bio-industrie vergeleken met jouw eigen kippie. (en zo nog veel meer redenen)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:57

opisop_shop, heb je het tegen mij? Wij mochten gewoon vlees eten.. waarom niet, er zit toch geen verbod op. M'n ouders eten het niet omdat de een het sowieso vies vindt en de ander vindt het ook gewoon niet nodig.

Of ik overtuigd vegetariër ben? Nee, "overtuigd" niet echt. Niet qua "oh het is zo zielig" verhaal ;) maar ik eet geen vlees en geen vis (met enkele uitzonderingen, ik "zondig" heel af en toe wel eens. Zo heb ik laatst voor het eerst sinds meer dan een jaar een hamburger bij de Mac gehad - dat smaakt toch niet naar vlees :') ). Ik vind het niet lekker, dat is mijn reden. En we eten het thuis toch niet. Vis krijg ik écht niet weg, vlees vind ik eigenlijk ook maar niks. De substantie, de smaak, het idee.. nee, niks voor mij. Misschien ook wel omdat ik het niet zo gewend ben (laatst voor het eerst een stukje biefstuk geproefd, wat een rare substantie heeft dat.. :+ )
Het is voor mij gewoon zo normaal om géén vlees te eten dat het ook niet in me op komt om het wel te doen. Ik ken zoveel gerechten om te maken zonder vlees, dat ik er ook gewoon niet aan denk om het te gebruiken.
Buiten dat ben ik allergisch voor varkensvlees en krijg ik toch last van m'n maag als ik ineens veel vlees zou gaan eten. Maar als het echt nodig is (ik ga binnenkort een paar maanden naar IJsland) dan pas ik me aan, ik moet daar toch zien te overleven en daar is nu eenmaal weinig groente en meer vlees. Maar het echt lekker vinden of het willen eten? Nee, ik denk niet dat dat gaat gebeuren.

Mijn vriend eet gewoon vlees maar eet hier thuis gewoon met ons mee, hij mist niks al is hij een echte vleeseter. :D
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-02-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:57

ik snap niet wat vegetariers hebben tegen vlees :?

met vlees op zich is niks mis, hooguit met hoe het dier gehouden is geweest en wat voor voer en medicijnen het heeft gehad
maar dan kies je voor ander vlees

verder ben ik met een vegetarier getrouwd die weer vlees is gaan eten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:58

spatter schreef:
wat is er niet gezond aan een stukkie kip wat vrij en blij heeft rondgescharreld op mijn

Spatter, dat moet je helemaal zelf weten, ik zie dat ook liever, maar de mensheid koopt liever die andere ellende. En ik wil gewoon geen dode dieren mijn lijf, heel simpel, om nog maar niet te spreken over al dat andere gif wat in die kadavers zit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:59

Ik denk dat er een verschil zit tussen de vegetariers op welke grond ze vegetarier zijn. Ik veroordeel geen vegetarier dus graag wordt ik ook niet veroordeelt dat ik me daarin moet verdiepen en al die andere 101 argumenten die mensen hebben om andere te overtuigen van het slechte van vlees eten.

Want A is dat een andere discussie en B kunnen we de dan ook de discussie gespoten groente en dat koolhydraten slecht voor je zijn (atkins/south beach aanhangers) boven water halen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 25-02-11 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:00

Ik heb ook niks tegen vlees.. Ik heb wat tegen mensen die geen hart voor dieren hebben en hun beesten met gebroken ledematen op transport naar het slachthuis zetten om ze daar nog vrolijk te laten rondhuppelen tot ze worden geschoten of wat dan ook...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:01

maar dat is toch geen reden om geen vlees aan je kinderen te geven?
houdt zelf een paar kippen of koop biologisch vlees

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:01

Zonnetje81 schreef:
BraveSpots schreef:

Als jij het dwingen noemt...dan ja.

Ouders dwingen hun kind toch ook om smorgens/savonds gewoon hun bord leeg te eten of groente te eten. Ik zie het verschil niet, als ik er van overtuigd ben dat het erbij hoort.... En wat een ander vindt/doet, moet ie lekker zelf weten.

Ik geloof sowieso niet in het dwingen om een bord leeg te eten ;)

spatter schreef:
ik snap niet wat vegetariers hebben tegen vlees :?

met vlees op zich is niks mis, hooguit met hoe het dier gehouden is geweest en wat voor voer en medicijnen het heeft gehad
maar dan kies je voor ander vlees

verder ben ik met een vegetarier getrouwd die weer vlees is gaan eten

Ik heb niets tegen vlees, ik wil het alleen zelf niet aanraken en ik vind de gedachte van het lijk in stukjes snijden en bakken gewoon te walgelijk. Ik vind het persoonlijk echt gewetensbezwaarlijk en goor. :o

Ik zou minder moeite hebben met het doden van een dier dan met het opeten daarvan.
Laatst bijgewerkt door odetteke op 25-02-11 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:02

Ik heb helemaal niks tegen vlees. En het laatste wat ik zou doen is mensen proberen te "bekeren", ze moeten toch zelf weten wat ze eten. Wel ben ik het er mee eens dat er door veel mensen buitensporig veel vlees wordt gegeten terwijl dat niet zo gezond is (voor jezelf en het milieu) maar dat is niet alleen zo met vlees maar met zat ander voedsel.

Ik vind het wel irritant dat ik vaak te horen krijg/kreeg "oh je mist zoveel" of "pfftt vind je het zielig *rollende ogen*" kom op, nee ik vind niet dat ik iets mis, anders ging ik wel vlees eten.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-02-11 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:03

zonnetje juist!
gezonde groenten is net zo belangrijk en al die bespoten groenten en ook nog zwaar doorveredelde planten is waarschijnlijk een stuk minder gezond als dat stukje vlees

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:03

spatter schreef:

Ik zou zeggen, lees het andere topic, daarin staat waarom wij geen vlees en vis willen eten.
Mijn gezondheid is veel beter sinds ik geen vlees meer eet. Ik voel me veel lichter ook, mijn darmen doen het weer. :D
En ik heb geen ruimte voor kippen, ik heb ook geen behoefte ze hun nek om te draaien, sorry. :+

Heb verder ook geen problemen met mensen die wel vlees eten, al vind ik een vorm van bewust zijn wat je koopt dus wel belangrijk. Maar laat mij in mijn waarde door er niet voor te kiezen!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:04

Nou volgens mij eet het gros van Nederland nog gewoon bio-industrie vlees. Hoe gezond kan je dat noemen, al die troep die dieren gevoerd en ingespoten krijgen.. Het is maar wat je liever hebt..

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:05

Zonnetje81 schreef:
Ja als kind heb je je gewoon aan de regels te houden net zo goed dat ze laat thuis willen komen en het mag niet. Wat ze later doen moeten ze zelf weten.

Dat ze zich aan de regels moeten houden ben ik het helemaal mee ineens.
Maar ik vind wel als ze het hier absoluut niet willen nou dan niet ik ga het er niet inproppen en dat geld voor alles groente, vlees en aardappels.
Ze moeten het wel eerst proefen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:05

spatter schreef:

was deze reactie op mij bedoelt? :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:06

Mensen nee ik DWING mijn kind niet om te eten ik schreef ook: als jij het zo wilt noemen.... Ik ben de laatste die mijn kind dwingt te eten, ik ben zelf een slechte eter (werd niet apart voor me gekookt, ik kon brood eten toen mijn ouders inzagen dat ik ECHT NIET ging eten) maar als ik vind dat er vlees bij hoort dan wordt er niet gezegd oh geen vlees meer OKE geen vlees meer. Dat is wat ik bedoel. En als ze 16 zijn en goede argumenten hebben en weten wat de consequenties zijn (thuis) als ze het niet eten dan zal ik het vast prima vinden. (Maar het gaat hier niet over pro/anti vlees eter zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:06

Sneeuw88 schreef:
Nou volgens mij eet het gros van Nederland nog gewoon bio-industrie vlees. Hoe gezond kan je dat noemen, al die troep die dieren gevoerd en ingespoten krijgen.. Het is maar wat je liever hebt..

Ik wil net zeggen, het gros eet gewoon het standaard vlees, hoor. ;)
En daar heb ik niets mee. Iemand die biologisch vlees eet of in elk geval vlees eet van dieren die nog een dierwaardig leven hebben gehad, a la. Maar ik wil dat ook niet. Ik wil gewoon geen beesten eten. Klaar.