Ben jij vegetariër?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij vegetariër?

A. Ja
208 (42%)
B. Nee
261 (53%)
C. Nog niet
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 485

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:44

Sok schreef:
Absoluut niet als aanval zien dit, puur en alleen interesse!
Rijden de mensen die het zielig vinden voor de dieren dan ook zonder zadel op hun paarden? Of kopen ze geen leren schoenen? Ik vind de vergaring van leer voor gebruiksvoorwerpen een stuk zieliger dan het slachten om de mensen in een levensbehoefte te voorzien persoonlijk... :=

Als je geen leerproducten gebruikt ben je veganist. ;)
Ik ben vegetarier, maar ik moet wel zeggen dat ik heel bewust ben in het kopen van leer. Soms ontkom je er niet aan, maar ik ben geen leer-a-holic. Als het even anders kan, kies ik voor leerloos. ;)

Even een vraagje aan degenen die gezondheidsproblemen kregen door het geen vlees eten: Aten jullie wel goede vervanging a la peulvruchten, noten, soja, eieren, kaas of de bekende vleesvervangers? Want daarin zitten bepaalde zaken als ijzer (zit ook in groenten en sesamzaadjes trouwens), B12 e.d. ook verwerkt.

Ik ken trouwens vooral mensen die ijzertekort e..d hebben, die gek genoeg WEL vlees eten. Denk dan toch dat de rest van hun dieet niet zo bijster gezond is. Ik weet niet of dat bij jullie ook het geval is, ik vraag het me gewoon even af...... :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:46

Twiggy2008 schreef:
Sok schreef:
Absoluut niet als aanval zien dit, puur en alleen interesse!
Rijden de mensen die het zielig vinden voor de dieren dan ook zonder zadel op hun paarden? Of kopen ze geen leren schoenen? Ik vind de vergaring van leer voor gebruiksvoorwerpen een stuk zieliger dan het slachten om de mensen in een levensbehoefte te voorzien persoonlijk... :=

Als je geen leerproducten gebruikt ben je veganist. ;)
Ik ben vegetarier, maar ik moet wel zeggen dat ik heel bewust ben in het kopen van leer. Soms ontkom je er niet aan, maar ik ben geen leer-a-holic. Als het even anders kan, kies ik voor leerloos. ;) )

Ja, ik weet hoe het heet :+

Ik vind het alleen vaak nogal hypocriet van sommige vegetariers.. Het eten van dieren is zielig, dus dat doen ze dan niet meer, maar het slachten van dieren om hun bont/leer word niet eens overna gedacht.

Ik krijg er nogal een dubbel gevoel van als iemand op paardrijlaarzen of nikies me verteld dat ie het zoooo zielig voor de dieren vind om ze te eten......

dressagelady

Re: Ben jij vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:53

Ik ben inmiddels alweer 4 jaar vegetariër, maar gebruik wel leren hoofdstel, laarzen, tas enz. De voornaamste reden dat ik stopte met vleeseten was om dat ik het zielig vond, nu doe ik het meer voor de gezondheid :) Eet sowieso al 5 jaar geen rood vlees meer.

Ik mis er bijna niets aan, het enige waar ik 't tot de dag van vandaag moeilijk mee heb is kip. Daar was ik echt verzot op haha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:55

Sok schreef:

Ik vind het alleen vaak nogal hypocriet van sommige vegetariers.. Het eten van dieren is zielig, dus dat doen ze dan niet meer, maar het slachten van dieren om hun bont/leer word niet eens overna gedacht.

Ik krijg er nogal een dubbel gevoel van als iemand op paardrijlaarzen of nikies me verteld dat ie het zoooo zielig voor de dieren vind om ze te eten......

Maar dan weet je ook het verschil tussen een vegetarier en een veganist. ;)
Ik ben bewust in alles rondom dierlijke producten en zou het liefst geen leer willen, maar ik ontkom er helaas niet helemaal aan. Net als dat ik in een restaurant ga eten, iets met eieren eet en dan ook niet weet of ze biologisch zijn of niet (want thuis komen er alleen maar biologische eieren in huis). Maar ben me daar wel bewust van, maar soms kun je even niet meer doen. (of ik moet overal moeilijk gaan doen, dat gaat niet altijd als je verder een sociaal mens bent).

Ik heb trouwens ook geen leren rijlaarzen, want daar heb ik niets aan. Mijn paard staat 24/7 buiten en dan ga je echt niet met je mooie, leren rijlaarzen door het land lopen of continu van laarzen wisselen. :+
Ikke niet, in elk geval, ik ben praktisch, dus rubberen laarzen, die heb ik wel...... Mijn hoofdstel is niet van leer (Marylot sidepull), mijn zadel wel (en dat was ook een van de weinige zadels die goed passen op mijn paard met extreem korte rug en compacte bouw, dus ik moest wat). Bont ben ik fel tegen, dat vind ik zo'n afschuwelijke industrie!

Ik denk dat je het ruimer moet zien. Dat mensen zich bewust zijn van hun keuzes, dat vind ik al heel wat tegenwoordig.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:57

Leer is meer een restproduct, dieren worden hier niet perse voor gefokt. Maar ik heb voor mezelf de 'grens getrokken' dat ik geen vlees eet, maar wel in bepaalde mate producten gebruik die van dieren afkomstig zijn, zoals de zadels enz. Ik vind er ook nog wel een verschil in zitten trouwens of je elke avond een bal gehakt eet of dat je 6 jaar elke dag op een leren zadel rijdt.. voor mij is het misschien meer een gevoelskwestie :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:59

ik ben geen vegetarier en eet ook echt redelijk veel vlees, maar in tegenstelling tot vele andere "vleeseters" ben ik me wel bewust ervan dat het dieren zijn en eet ik ook bewust vlees. Ik eet liever paardenvlees en wildvlees dan varkens of kippenvlees :)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:00

Ik ben geen vegetarier en zal het nooit(!) worden.

Kijk bijvoorbeeld eens even naar amerika als je wilt weten wat er gebeurt als er niet meer geslacht word.
slachten is niet zielig en mensen horen volgens de natuur vlees te eten. Maar dit is mijn mening en persoonlijk vind ik vegetarier zijn echt grote onzin. wat nou als al die dieren blijven?

Natuurlijk vind ik wel dat er met respect met de dieren moet worden omgegaan. Dus normale leefruimte en frisse buitenlucht. Maar soms kun je ook te ver gaan. Bijv. varkens in een vrachtwagen staan wel dicht op ekaar maar als je er de helft uithaalt gaan er meer dieren dood omdat ze vallen en elkaar vertrappen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:00

lifaya schreef:
ik ben geen vegetarier en eet ook echt redelijk veel vlees, maar in tegenstelling tot vele andere "vleeseters" ben ik me wel bewust ervan dat het dieren zijn en eet ik ook bewust vlees. Ik eet liever paardenvlees en wildvlees dan varkens of kippenvlees :)

En dat is nou wat ik kan waarderen aan iemand die wel vlees eet.... degenen die toch ook echt bewust een bepaald soort vlees eten en andere soorten laten staan. :j

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:02

Twiggy2008 schreef:
lifaya schreef:

En dat is nou wat ik kan waarderen aan iemand die wel vlees eet.... degenen die toch ook echt bewust een bepaald soort vlees eten en andere soorten laten staan. :j

EN wat denk je wat er dan met de varkensboeren gebeurt?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:05

Twiggy2008 schreef:
Sok schreef:

Maar dan weet je ook het verschil tussen een vegetarier en een veganist. ;)
Ik ben bewust in alles rondom dierlijke producten en zou het liefst geen leer willen, maar ik ontkom er helaas niet helemaal aan. Net als dat ik in een restaurant ga eten, iets met eieren eet en dan ook niet weet of ze biologisch zijn of niet (want thuis komen er alleen maar biologische eieren in huis). Maar ben me daar wel bewust van, maar soms kun je even niet meer doen. (of ik moet overal moeilijk gaan doen, dat gaat niet altijd als je verder een sociaal mens bent).

Ik heb trouwens ook geen leren rijlaarzen, want daar heb ik niets aan. Mijn paard staat 24/7 buiten en dan ga je echt niet met je mooie, leren rijlaarzen door het land lopen of continu van laarzen wisselen. :+
Ikke niet, in elk geval, ik ben praktisch, dus rubberen laarzen, die heb ik wel...... Mijn hoofdstel is niet van leer (Marylot sidepull), mijn zadel wel (en dat was ook een van de weinige zadels die goed passen op mijn paard met extreem korte rug en compacte bouw, dus ik moest wat). Bont ben ik fel tegen, dat vind ik zo'n afschuwelijke industrie!

Ik denk dat je het ruimer moet zien. Dat mensen zich bewust zijn van hun keuzes, dat vind ik al heel wat tegenwoordig.

Ik ben inderdaad ook op de hoogte van de verschillen. :D

Ik snap je punt totaal, wat mij alleen vaak tegen de borst stoot zijn de mensen die er niet zo bewust als jij mee omgaan.. Hoe vaak ik niet gehoord heb dat ik maar een dierenbeul ben omdat ik vlees eet.. En dat van een meisje wat zelf notabene op Uggs liep........ Tja... :D

Mensen zijn zich inderdaad bewust van hun keuzes, maar in sommige gevallen zijn die keuzes best wel hypocriet.. :=

Vandaar dat ik 'vegetariërs-om-het-zielig-zijn' ook over het algemeen niet serieus neem.

Ik vind de bio-industrie iets verschrikkelijks, maar hoe hard het ook is, ik stel m'n eigen genot toch boven dat van dieren.. Al moet ik zeggen dat een vers geslacht paard of rund wat ik meekrijg van de slager me toch beter smaakt dan zo'n Albert Heijn homp uit een pakje.. :=

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:05

__Elizabeth schreef:

Kijk bijvoorbeeld eens even naar amerika als je wilt weten wat er gebeurt als er niet meer geslacht word.
slachten is niet zielig en mensen horen volgens de natuur vlees te eten. Maar dit is mijn mening en persoonlijk vind ik vegetarier zijn echt grote onzin. wat nou als al die dieren blijven?

Dit is wel het meest onzinnige argument wat ik ooit gehoord heb om wel vlees te eten... Hoe bedenk je het!? :')

Graag leg ik je uit dat er:

1. Een verschil is tussen hobbypaarden (die in een tijdperk van economische welvaart gekocht zijn en die massaal gedumpt worden omdat mensen er niet meer voor kunnen zorgen) en productiedieren. De eerste worden nu helaas gedumpt in de VS maar ook in bijv. Ierland en Nederland. Het is stom dat ze daar geen paarden mogen slachten, maar dat heeft niets te maken met vegetarisme.

2. Productiedieren zoals koeien, varkens, schapen, konijnen etc. leven alleen maar omdat er vraag is naar hun vlees. Dit heeft te maken met de wet van vraag en aanbod, zoals je ook hebt met schoenen, meubels, dropjes, etc. Als niemand vlees wil eten worden er geen dieren meer gefokt. Waarom denk je dat er anders kalfjes en lammetjes komen??
Laatst bijgewerkt door Fitch op 25-02-11 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:06

ik eet ook zeker wel eens varkensvlees, maar sowieso een stuk minder omdat die over het algemeen nooit licht hebben gezien en dus een veel minder plezant leven hebben gehad. Ik begrijp dat varkens niet buiten gehouden kunnen worden aangezien ze de hele grond omploegen, maar de manier van houden kan altijd veel beter. Koeien hebben een veel beter leven gehad, een groot deel van de (biologische) kippen ook. Dus wat betreft kippenvlees eet ik altijd (als ik de keus heb, want als ik bij iemand anders eet eet ik wat de pot schaft) biologisch kippenvlees. Varkensvlees dus echt zelden en als ik het eet, eet ik wel mijn hele bord leeg en zorg ik er voor dat niks word weggegooid, want dát vind ik dan echt zonde. Paardenvlees is erg eerlijk net zoals echt wild vlees :) die hebben een goed leven gehad. Helaas verkoopt niet elke slager paardenvlees (ik zou er voor naar de stad moeten) dus kan ik het niet vaak eten, maar wel rookvlees. Wildvlees is weer erg duur dus eindigen wij vaak bij rund of biologisch vlees.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:07

Nee, ik mocht het niet toen ik klein was.
Het is wel zo dat als ik het huis uitga ik van plan ben om een stuk minder vlees te eten(3/4x per week) ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:07

__Elizabeth schreef:
EN wat denk je wat er dan met de varkensboeren gebeurt?

Ik wil niemand kwetsen, maar vind je het erg als mij dat even persoonlijk niet zo boeit? Ik heb niets met die grootschalige varkensindustrie, vind het een afschuwelijke bedrijfstak. Ik eet niet voor niets geen vlees!

enniee

Re: Ben jij vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:09

Ja, ik ben vegetariër..
Ik vind het niet zielig dat de dieren gegeten worden, maar ik vind het zielig hoe (sommige) dieren naar het slachthuis vervoert worden en hoe ze daar voor hun dood behandelt worden.. ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:11

__Elizabeth schreef:

Natuurlijk vind ik wel dat er met respect met de dieren moet worden omgegaan. Dus normale leefruimte en frisse buitenlucht. Maar soms kun je ook te ver gaan. Bijv. varkens in een vrachtwagen staan wel dicht op ekaar maar als je er de helft uithaalt gaan er meer dieren dood omdat ze vallen en elkaar vertrappen.

Dus jij voelt je wereldverbeteraar omdat je vlees eet? Ok.

Er bestaat zoiets als vraag en aanbod. Als er minder vlees word gegeten moeten er minder dieren worden gefokt. En ieder dier die niet word opgebracht in vreselijke omstandigheden en die dus ook niet geslacht moet worden is er eentje, toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:12

Op mijn stalling is het nu lammetjes tijd...... Zooooo schattig, maar ik heb er ook zo'n dubbel gevoel bij. Ze komen alleen maar, omdat men er straks geld voor kan vangen, als ze naar de slacht gaan. Dus ik zie zo'n lammetje, geniet van de schattigheid ervan, maar daarnaast het besef dat dat lammetje straks een lamskoteletje wordt. ;(

Maar goed, ze hebben in elk geval straks wel een heerlijk leven in de groene weilanden bij ons (nu zijn ze nog op stal, vanwege de kou en hun kwetsbaarheid). Dat is toch weer wat anders dan al die varkens die het daglicht nooit zien en snel vetgemest worden........

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:13

Ja, ik ben al ruim 30 jaar vegetarier. Ik eet wel eieren (stempel 1) en kaas (zonder stremsel).
Omdat ik zolang geen vlees eet kwam ik van lieverlee toch wat tekort. Was o.a. vaak moe. Ik slik
nu dagelijks een capsule met lijnzaadolie. Dat is een vegetarisch alternatief voor visolie en dat helpt.

Ik draag wel leren schoenen en heb een leren zadel, maar dat is zo ongeveer alles wat ik van leer heb.
Geen leren tassen of riemen oid. Vind leer ook stinken, dus dat is ook nog een reden dat ik het zoveel
mogelijk vervang door iets anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:14

Fitch schreef:
Waarom denk je dat er anders kalfjes en lammetjes komen??

Kalfjes komen oa ook omdat de melkproductie van de koe op peil moet blijven, en lammeren ook voor de wol...:D

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:15

Heb ook de poll ingevuld. Ik ben zeker vegetariër. Eet bewust geen vlees en natuurlijk ook geen vis. Vissen zijn ook dieren... In tegenstelling tot wat veel andere mensen in dit topic vinden stoot 't mij wél tegen de borst als andere mensen 3x per dag hompen dode dieren naar binnen werken. Als we zo doorgaan is er in de oceanen over 50 jaar geen zeepaardje, schildpad, vis of haai meer te vinden. Kweekvis is net zo erg als 'wilde' vis. Deze krijgen namelijk vismeel te eten, zodat er nog steeds gevangen wordt om hun te voeren. Daarnaast is de bio-industrie nog veel belastender voor 't milieu en de opwarming van de aarde dan alle auto's bij elkaar! Met vlees en vis eten maak je dus moedwillig de aarde kapot. :j

Voor de mensen die wel eieren eten even wat info: bij alle kippen worden de snavels als kuikentjes geamputeerd zodat ze daar zweren krijgen en niet goed meer kunnen drinken en hun omgeving onderzoeken.
Alléén bij eicode 0 (biologisch en demeter) én bij Rondeel-eieren gebeurt dit niet. Deze eieren zijn te vinden bij de biologische winkel, Albert Heijn en de meeste andere grote supermarkten. :)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:16

Cassidy schreef:
Fitch schreef:
Waarom denk je dat er anders kalfjes en lammetjes komen??

Kalfjes komen oa ook omdat de melkproductie van de koe op peil moet blijven, en lammeren ook voor de wol...:D

Je snapt best wat ik bedoel... of doen ze soms dingen met biggetjes waar ik geen weet van heb? In Nederland een lammetje puur voor de wol hebben moet de boer geld op toeleggen...
Laatst bijgewerkt door Fitch op 25-02-11 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:17

BraveSpots schreef:
Er bestaat zoiets als vraag en aanbod. Als er minder vlees word gegeten moeten er minder dieren worden gefokt. En ieder dier die niet word opgebracht in vreselijke omstandigheden en die dus ook niet geslacht moet worden is er eentje, toch?

En als iedereen die vlees eet nu massaal overstapt op kaas en zuivel, moet de melkproductie op gang blijven en worden er alsnog kalfjes geboren. Zowel koetjes als stiertjes. En als de stiertjes niet dood mogen, waar moeten ze dan naartoe? Dat neemt ruimte in beslag, dat eet, dat mest, dat proceert methaan, en heeft uiteindelijk weer zijn effect op het broeikaseffect....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:18

Fitch schreef:
Je snapt best wat ik bedoel... of doen ze soms dingen met biggetjes waar ik geen weet van heb?

We hadden het niet over varkens en biggen, we hadden het over koeien en lammeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:20

Die eieren die jij noemt, Fitch, die koop ik inderdaad. Die andere eieren komen er bij mij niet meer in...... :n
De lammetjes hier in het dorp zijn allemaal voor de vleesindustrie, helaas..... ;(

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:21

Cassidy schreef:
Fitch schreef:
Je snapt best wat ik bedoel... of doen ze soms dingen met biggetjes waar ik geen weet van heb?

We hadden het niet over varkens en biggen, we hadden het over koeien en lammeren.

Zie mijn aanvulling: In Nederland een lammetje puur voor de wol hebben moet de boer geld op toeleggen... Ook zou een boer die alle kalfjes zou houden voor de melk en de stierkalfjes er voor de gezelligheid bij in de wei zou laten lopen snel failliet zijn.

Voel je je misschien een beetje aangevallen Cassidy? :)