Je paard tegenkomen in boek; wie eigenaar fotoshootfoto`s?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Je paard tegenkomen in boek; wie eigenaar fotoshootfoto`s?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:01

Daar ligt nog wel wat meer definitie in... ;)
Stel namelijk dat je een bekende paarden persoon op de foto zet (bijv. een ruiter die een eigen kledinglijn heeft en ook sponsoren waar hij/zij commercials voor doet), dan heb je voor commercieel gebruik van die foto wél toestemming nodig. Want daar komt het "redelijk belang" bij om de hoek kijken.
Zo'n ruiter zou normaal gesproken namelijk geld krijgen om z'n gezicht aan een bepaald merk in een reclame te verbinden.

Een foto die je op bijv. Indoor Brabant maakt van Anky, mag je wel gebruik van magazines enzo. Maar je mag 'm niet zomaar commercieel gebruiken voor een reclame campagne, zonder haar toestemming. :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:45

En als je nou een heel boek maakt met Ankyfoto`s die je zelf gemaakt hebt?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:53

Een boek lijkt wat verkocht wordt lijkt me commercieel gebruik. Maargoed voor dat magazine wordt ook geld gevraagd dus dat is imo ook een commercieel iets.
Ik ben ook weleens een foto van mezelf tijdens een wedstrijd tegengekomen in de krant. Flink grote kleurenfoto met mijn naam eronder. Wist toen ook niet zo goed wat ik ervan moest denken. Ik was namelijk laatste die dag :+ werd ook helemaal niet in het artikel genoemd verder, en het was geen heel mooi moment. Maar dat schijnt wel zomaar te mogen ja. Nu drie jaar later kom de foto nog steeds vrij bovenaan als ik mijn naam google. Vind het niet erg ofzo die foto, maar ergens voelt het wel vreemd dat het zomaar mag.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:59

De fotograaf heeft altijd alle rechten, ik zie t probleem niet zo, wees er trots op dat je je pony tegen komt in een blad, leuk toch!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:03

Begrijp niet zo dat mensen serieus tegen de TS zeggen dat ze trots moet zijn en dat zij blij zouden zijn als hun pony in een blad kwam..

De TS opent hier een topic omdat zij het er niet mee eens is hoe het is gegaan, dan heeft het toch totaal geen toegevoegde waarde om te blijven zeggen dat iemand anders er wel blij mee zou zijn :?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:06

Frozenstar schreef:
Begrijp niet zo dat mensen serieus tegen de TS zeggen dat ze trots moet zijn en dat zij blij zouden zijn als hun pony in een blad kwam..

De TS opent hier een topic omdat zij het er niet mee eens is hoe het is gegaan, dan heeft het toch totaal geen toegevoegde waarde om te blijven zeggen dat iemand anders er wel blij mee zou zijn :?

Hier ben ik 't mee eens.
Het gaat in dit geval vooral over de manier waarop het gegaan is. En die is niet netjes in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:55

Er zit een verschil in "redactioneel" gebruik (magazines, kranten, etc.) en "commercieel" gebruik (bijv. reclame voor een bedrijf). ;)
Redactioneel gebruik is bijvoorbeeld wanneer een tijdschrift zoals Hoefslag verslag doet van een Grand Prix wedstrijd. Daar mogen ze een foto van Anky op die wedstrijd dus gewoon voor inzetten.
Commercieel gebruik in een blad is bijvoorbeeld een advertentie voor Bedrijf X dat zadels maakt, die er een foto van Anky bij zetten. Dát mag niet zomaar. Dat heeft ook geen "nieuwswaarde".

Dus om Mariska_28 antwoord te geven: Nee, je mag niet zomaar een boek over Anky maken, ook al heb je die foto's allemaal zelf gemaakt. Anky heeft in dat geval 'redelijk belang'. Omdat je met een commercieel project bezig bent, en dat is een opdracht waar ze normaal gesproken haar brood mee verdient.

Dat is ook de reden waarom je niet zomaar op straat een foto van Doutzen Kroes kunt maken om die vervolgens in je reclame campagne te gebruiken. Want reken maar dat 't management van Doutzen dan met een flinke factuur aan komt zetten. ;)

In het verlengde van je vraag/voorbeeld: ik schrijf nu zélf een boek over paardenfotografie.
En ik heb inderdaad mooie foto's van top ruiters liggen, die ik daarvoor zou kúnnen gebruiken. Want ze laten immers een mooi voorbeeld zien.
Maar daar voor heb ik wél toestemming nodig van die ruiters. Zij kunnen me dan eventueel zelfs om een betaling vragen in ruil voor hun medewerking. En ze kunnen me zelfs vragen om bepaalde foto's niet te gebruiken, als zij vinden dat de foto toevallig op een ongelukkig moment genomen is. Dat zou namelijk hun naam kunnen schaden.
Ik gebruik dus bewust géén foto's van bekende ruiters. Dan heb ik geen gedoe met portretrechten.
Ik zou wél foto's kunnen gebruiken die ik van een "onbekende" ruiter heb gemaakt tijdens een wedstrijd. Pietje die een B-proefje heeft gereden bij de sprookjesruiters wedstrijd, mag ik dus fotograferen en zelfs in het boek gebruiken. Pietje heeft namelijk geen "redelijk belang" om zich te verzetten tegen de publicatie (tenzij ik een foto van Pietje gebruik, waarbij hij z'n paard met z'n sporen tot bloedens toe prikt ofzo, want dan is er wél sprake van redelijk belang).

Ik hoop dat de uitleg duidelijk is :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:20

Maar ga je dan ook niet 'de Pietjes' om toestemming vragen? Gewoon uit beleefdheid? Ik zou het namelijk niet heel tof vinden als ik ineens foto's van mezelf in een boek tegen zou komen waar ik niks vanaf wist.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:38

Maar je zult wel moeten controleren of Pietje niet toevallig in een getuigen beschermings programma zit (bijvoorbeeld) omdat hij er dan wel redelijk belang bij heeft om niet op de foto te komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:57

Natuurlijk is het uit beleefdheid wel netjes om te kijken of je de gegevens van Pietje kunt achterhalen om te mededelen dat ie in een boek terecht komt. Maar het is niet verplicht en helaas ook niet altijd mógelijk om achteraf die gegevens te vinden.
Als je op een concours bent geweest en je hebt daar 300 deelnemers op de foto gezet, dan heb je van die deelnemers de gegevens natuurlijk niet zomaar klaarliggen. Het is lastig om dat te achterhalen.

@vjestagirl: als pietje aan wedstrijden deelneemt in 't openbaar, loopt ie ook het "risico" om door persfotografen op de foto gezet te worden en in een magazine gepubliceerd te worden. In zo'n geval zegt men dat pietje had kunnen weten dat hij mogelijk gefotografeerd kon worden en zelfs in een nieuwsbericht of andere publicatie terecht kon komen. Het was pietje z'n eigen keuze om deel te nemen.
Dus je hebt als fotograaf geen enkele "plicht" om dat soort dingen te controleren. In praktijk is dat ook niet mogelijk ;)

Ik regel het zelf in ieder geval altijd zo dat mensen die bij mij een fotoshoot hebben gedaan er van op de hoogte zijn dat de gemaakte foto's mogelijk commercieel of redactioneel gebruikt worden.
Ik doe er, als dat inderdaad zo is, alles aan om te proberen de eigenaar te achterhalen en deze van de publicatie op de hoogte te stellen. Maar het komt in de praktijk helaas wel 'ns voor dat de gegevens veroudert zijn of het paard verkocht is, etc.
Dus het is praktisch gezien niet altijd mogelijk om 100% van alle eigenaren over zoiets te informeren. Ook al doe je daar wel je best voor natuurlijk :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 10:13

Als dit allemaal zo mag, snap ik niet dat winkeliers geen foto`s van dieven in hun winkel mogen hangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:31

Waarom niet?
Dat mag namelijk niet júist vanwege het 'redelijk belang' ;)
Iemand is onschuldig tot zijn schuld voor een rechter bewezen is. Dus tot de veroordeling is iemand 'onschuldig' en is het publiceren van dergelijke beelden een behoorlijke schade aan het imago.

Dat is de redenering er achter.
Maar het zou inderdaad wel enorm helpen om zulke beelden vrij te geven.