zijn er Moslima's actief op BOKT?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:40

Voorzitter van de FEI is een moslima... Prinses Haya is zelf ook actief geweest in de sport.
Haar vader was erg fanatiek met zijn arabierenfokkerij.
Van haarzelf zijn er eigenlijk maar weinig foto's met hoofddoek.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:44

En prinses Haya is weer een van de vrouwen van Al Maktoum. :j

Ze is op hoog niveau actief (geweest) in de springsport (OS 2000, WEG 2002) en in de endurance (in 2005 reed ze samen met haar echtgenoot op het WK in Dubai).

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:27

Daphna schreef:
Ik weet alleen over Marokko, dat daar royal stables zijn. Paardrijden wordt wel recreatief gedaan maar alleen door de elite. Het zijn danook echt super mooie arabische paarden. De meeste paarden worden denk ik echter gebruikt als last dieren.

Hier op bokt zitten twee bokkers waarvan ik weet die in arabische landen werken met paarden. In Tunesie geloof ik. Kijk eens in het profiel van bedouin en lakshmi. Zelf zijn ze geloof ik geen moslim, maar ze zullen veel weten over paarden in de arabische wereld.

Volgens mij moet een hoofddoek prima kunnen onder een cap, je hebt speciale sport hoofddoeken die strak elastiek zijn. Ik draag zelf geen hoofddoek en heb er danook geen ervaring mee.

Leuk Daphna dat je aan ons dacht!
Ik zit net als Lakshmi in Tunesie, maar ben zelf geen moslima.
Ik zit nog verder in het zuiden in een zeer traditioneel gebied waar ook heus meiden zonder hoofddoekjes rondlopen en modern gekleed maar het merendeel verbergt zicht echt achter hun doeken.
Lokale meisjes rijden hier geen paard.
Ik ken 1 tiener die af en toe eens rijdt naar een bruiloftsfeest, maar alleen er naar toe en onder begeleiding van een familielid. Zij woont in het buitenland en is de zomermaanden in het dorp.
De vrouwen die paardrijden zijn dus altijd buitenlands. De enige keren dat je een moslimavrouw te paard kunt aantreffen is tijdens het SaharaDouzFestival of tijdens een bruiloftsfeest. Maar dat is zitten en zeker niet rijden. ; )

Er zijn inderdaad lycra hoofddoekjes te koop, die trek je strak over je hoofd en knoop je vast in je nek.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:37

Bij ons staan ook islamieten op stal, en bij een manege verderop ook :j

LindaLinda

Re: zijn er Moslima's actief op BOKT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:35

Wat intressant om dit te lezen. Ik heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan dat Moslimas niet zouden rijden. Toen ik de titel las dacht ja dat is een goede vraag! Maar daarbij dacht ik ook gelijk, ja waarom niet? Vind het erg leuk om zo wat meer te leren van een andere cultuur!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 20:31

Nou, ik vroeg het me ook af omdat je er nooit wat van hoort of ziet. Leek me gewoon leuk om te weten.
Maar er zijn maar weinig moslima's actief op bokt, ergens tussen en de 5 en de 10. Heel weinig.....

Bloempotje, merk jij verschillen tussen de moslims en de Hollanders?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:37

Verschil tussen moslims en hollanders. Vergeet niet dat er tegenwoordig erg veel Nederlands moslims zijn hè. ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:03

op mijn oude werk (veel moslim jongeren) heb al vaak van de meiden gehoord dat ze niet mochten paardrijden van hun ouders omdat het het maagdenvlies kan scheuren, ik zeg dan altijd met een grap dat het mijne dan al met 9 jaar is gescheurd! :).
Ik vind dit trouwens een erg leuk topic om te lezen!

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:19

jamiroquai schreef:
Bloempotje, merk jij verschillen tussen de moslims en de Hollanders?

Het zijn gewoon Nederlandse mensen hoor, wonen al vanaf hun geboorte in Nederland, maar ik snap wat je bedoeld :)
Alleen dat ze een hoofddoekje onder hun cap hebben. :P Voor de rest gaan ze gewoon precies hetzelfde om met hun paarden en alles.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:13

ja, het is zo makkelijk gezegd, alsof er geen Nederlandse moslims zijn. Was niet de bedoeling.
Trouwens als het koud is heb ik ik een muts onder mijn cap....

Ik vroeg het me gewoon af of het in de moslimCULTUUR (is dat een beter woord) oook een gebruikelijkr sport is zoals voetballen of zo. Maar als ik er over nadenk, zie ik in andere sporten ook vrij weinig moslimas. Of kijk ik nu verkeerd?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:56

Mja. Voor ons is het normaal om een hobby te hebben, maar ik denk dat het in heel veel landen enkel iets is voor de rijkere mensen. Dus dat zal niet enkel met paardrijden zo zijn, maar ook met voetballen en tennissen bijvoorbeeld... Mijn schoonfamilie ziet ook niet zo goed het nut van een hobby als paardrijden (dressuur dan toch) als je er geen geld mee verdient. ;) Ze vinden het wel mooi hoor, maar snappen het niet zo goed. Het is voor hun niet zo normaal als voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:14

Zou je het niet kunnen stellen dat vooral de rijkere families het doen als hobby, omdat ze er de "status" voor hebben? En dat voor de meeste anderen, toch de klassieker gerichte moslims dan, dat paarden meet een gebruiksdoel hebben dan ontspanning? Maw, dat voor hen paardrijden eerder dient als nut in de eerste plek? Omdat er gezegd werd door iemand dat het niet zozeer boeiend is als er geen geld mee te verdienen valt :)

Vind het op zich een heel erg leuk topic! Toch wel fijn dat er zo over gepraat kan worden. ik heb altijd mateloos respect als ik zie hoe goed veel meisjes hun hoofddoek kunnen matchen met hun hele outfit. Ik heb soms als last om een truitje met t-shirt bij elkaar te laten kloppen :=

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:16

Ik denk inderdaad, van oudsher, dat de rijken tijd hadden/hebben voor hobbies want ze zijn al rijk en hoeven geen brood op de plank te brengen. En de minder rijken/armen hebben geen tijd voor hobbies, want die moeten werken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:33

Jahhhaaaaa met voetballen kun je wel veel geld verdienen en een paard kost alleen maar geld.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:40

In bahrein reden er ook gewoon moslim meisjes..hoofdoek onder cap..rijbroek laarzen en iets met lange mouwen,
Daar zijn wel maneges en ze rijden daar gewoon buitenritten..Daar zie je ze bijna nooit in een bak rijden (alleen op maneges maar die zijn aardig klein en er zijn er niet veel)..
Ze rijden gewoon lekker langs weg door woestijn ect in bahrein..(en dat is heerlijk door woestijn crossen)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:41

MamaMiesje schreef:
Ik denk inderdaad, van oudsher, dat de rijken tijd hadden/hebben voor hobbies want ze zijn al rijk en hoeven geen brood op de plank te brengen. En de minder rijken/armen hebben geen tijd voor hobbies, want die moeten werken.

:j

Mijn schoonvader vind het super dat ik gek op paarden ben. We zijn daar dan ook fanatiek opzoek geweest naar een leuk te rijden paard; niet te vinden hoor! Of het zijn renpaarden of het zijn echte werkpaarden die elke dag bepakt door de straten gaan.

Voetballen heeft mijn man wel gedaan op de basis en middelbare school. Maar daarna is er geen voetbal club ofzo waar je bij kunt.

Wij leven hier veel luxer dan een groot deel van de wereld. ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:07

Maar moeten vrouwen niet begeleid worden door een mannelijk familielid dan? (Grappig als die dan totaal niet kan rijden en jij scheurt zelf door die woestijn heen, lijkt me geweldig!)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:16

bij mij was altijd iemand mee..en als het meisje wat bij ons reed(ook moslim) ging er ook altijd iemand mee..maakte nooit uit wie er reed..er liep altijd iemand mee(of reed mee).
Maar of ze perse begleid moeten weet ik niet....was bij ons standaart Haha

Maar wij reden vaak met meerdere..3 merrie's en een hengst..wel moest hengst voorop omdat hij niet achter merrie's kan lopen..dan word ie wat druk(gooit je er gelukkig nooit af)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:43

hoe zou jij als man zijn als je 3 mooie dames met hun prachtige kont uitnodigend naar je toe hebt gekeerd :Y)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:32

stef schreef:
Jameyskatje, maar k weet niet of die nog actief is op bokt ;)

ja ik ben nog/weer actief.

soms ben ik even boktmoe, vandaar dat ik dit topic waarschijnlijk ook had gemist (excuses voor het naar boven halen, ik kon het niet laten :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:47

Hahaha :') Lekker op tijd :P