Dan heb je maar zo te maken met een incassobureau, en nu?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:54

Het incassobureau zal niets voor je kunnen doen. Het is een tussenpersoon die ingeschakeld is door bol.com en bol.com is ook de enige die dat terug kan draaien.
Wat je wel kunt proberen is de incassobureau te bellen en de situatie uit te leggen. Daarbij moet je aangeven dat je met bol.com bezig bent dit te regelen en of ze je de incasso even uit willen stellen. Anders komen er steeds extra kosten (percentage) bij per herinnering en verstreken termijn. Ter ondersteuning kun je ze alle mailconversatie doorsturen (per mail of per reguliere post, ligt eraan waar het incassobureau de voorkeur aan geeft)
Ondertussen zou ik bol.com blijven mailen en alle converstatie tussen jou en de boekverkoper toe blijven voegen. Als het goed is heeft de verkoper ook een track and trace code die op het pakketje staat en daaraan kan bol.com ook zien dat het boek is geretourneerd op het verzendadres.
Ik zou me niet laten afschepen met een automatisch mailtje (want daar lijkt het momenteel wel op)

Succes!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:55

Ik zou een mooie mail naar kassa sturen. vervolgens een mail naar Bol.com met de mail naar Kassa als bijlage met het verzoek om dit probleem alsnog op te lossen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:57

Ik heb helaas ook eens dik gezeik met bol.com gehad en trok mooi wel aan het kortste eind! Ik bestel er nooit weer wat. Kan je helaas niet verder helpen, maar wens je veel succesà

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:00

Als jij 100% zeker weet dat jij gelijk hebt, en dat jij niet hoeft te betalen, moet je ook niet laten betalen. Dan gaat het incassobureau de zaak doorgeven aan een deurwaarder, die jou vervolgens gaat dagvaarden. Dan kun je tegenover de rechter uitleggen, waarom jij gelijk hebt!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:01

Heb je jouw situatie voor mij en wat je allemaal gedaan hebt?

Is toch krom.
Heb eerst het 2dehandse boek besteld, maar die kwam dus niet aan.
Toen snel hetzelfde boek maar dan NIEUW besteld bij bol.com.
Ik hoef toch geen 2 dezelfde boeken te hebben.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:01

silfie35 schreef:
Als jij 100% zeker weet dat jij gelijk hebt, en dat jij niet hoeft te betalen, moet je ook niet laten betalen. Dan gaat het incassobureau de zaak doorgeven aan een deurwaarder, die jou vervolgens gaat dagvaarden. Dan kun je tegenover de rechter uitleggen, waarom jij gelijk hebt!

En dan daarna alsnog moeten betalen omdat hun van die listige dingen bedenken.

silfie35

Re: Dan heb je maar zo te maken met een incassobureau, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:04

Nee. Als de rechter jou gelijk geeft, moeten hun zowiezo voor de kosten opdraaien. Een vonnis van de rechter kunnen ze niet onderuit. Als jij zeker weet, dat je in je recht staat heb je niets te verliezen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:06

Dan komen ze straks terug op dat ik bv online had moeten annuleren oid.
Maar volgens mij had ik een ''afspraak'' met de verkoper.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:06

annastasia schreef:
silfie35 schreef:

En dan daarna alsnog moeten betalen omdat hun van die listige dingen bedenken.

Deurwaarder bedenkt geen listige dingen, die komt met de feiten die bol.com hem gegeven heeft. Jij hebt genoeg bewijsmateriaal om je gelijk te bewijzen. mocht het zover komen

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:07

annastasia schreef:

Heb je een rechtsbijstand verzekering?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:08

Ik zou niet bellen maar alles op papier willen hebben. Ook niet via mail, dat is te vrijblijvend. Gewoon per post met verzendbevestiging.
Ik heb ooit 1x met een incassoburo te maken gehad omdat ik zou zijn doorgereden na te hebben getankt. We hebben in een brief de camera-opnames van het bewuste tankstation opgevraagd en daarna werd dus alles geseponeerd. Het is dus veel bluf, zij moet en bewijzen leveren dat je het boek besteld en gekregen hebt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:11

Ania schreef:
annastasia schreef:

Heb je een rechtsbijstand verzekering?

Nee helaas niet.

lovelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:56

Even van voor af aan: een overeenkomst onstaat door aanbod & aanvaarding en wil & verklaring. De 2e hands verkoper heeft het boek aangeboden op Bol.com, jij hebt dit aanbod aanvaard door hem een mail te sturen dat je het boek wilt overnemen, in die mail hebben jullie beiden jullie wil geuit (wil van verkoop en wil van aankoop) en de verklaring -> dat je voor x bedrag het boek overneemt. Er bestaat dus een koopovereenkomst op afstand (internet) tussen jouw en de verkoper...maar omdat bol.com bemiddelaar is in jullie traject, heb je een acceptgiro ontvangen van bol.com voor de betaling van de boeken! Omdat je het boek nooit van de verkoper hebt ontvangen, en de verkoper het boek heeft teruggekregen, hebben jullie besloten de koopovereenkomst te ontbinden. Maar omdat jullie beide verplichtingen hebben met bol.com (jij m.b.t. het betalen van het boek & de verkoper m.b.t. het melden van de verkoop waardoor bol.com het geldt moet innen zodat verkoper vervolgens 'zijn' deel van de verkoop krijgt) hebben jullie beide verplichtingen naar bol.com toe lijkt mij! Jij dus om aan te geven dat de koopovereenkomst is ontbonden (geannuleerd) en de verkoper net zo, immers had hij al opdracht gegeven aan bol.com om het geldt te innen. Jullie hebben denk ik beide nagelaten om dit te doen -> althans niet naar bol.com toe??? en daardoor weet bol.com niet af van bovengenoemde situatie waardaar zij jou ingebreke stellen met betalen! Wat ik zou doen is een klachtenbrief schrijven naar bol.com waarom je niet hebt betaald en ook niet gaat betalen. Een kopie maken van alle mailcontact wat je nog hebt tussen jou en de verkoper en deze bijvoegen als bijlage. Dan kunnen zij niets anders doen dan het bedrag 'kwijt te schelden' lijkt mij. (oftewel: je hoeft niets te betalen) Je gaat namelijk niet betalen voor iets dat je nooit hebt ontvangen. Een klacht kunnen je indien zoals ik onderstaand heb bijgevoegd:

Regels van Bol.com:
Artikel 14 - Klachtenregeling
1.De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2.Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
3.Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4.Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.
De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie gestuurd.
5.Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Hoop dat het duidelijk is zo.
Succes!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:16

Bol.com is één grote teleurstelling wat betreft het kopen van tweedehands boeken. Ze strijken wel provisie op maar zijn totaal niet bereikbaar als er problemen zijn. Mochten er hier mensen zijn die een brief naar Kassa of Radar sturen dan hoor ik het graag want ik heb ook nog een flink probleem wat niet opgelost wordt.

lovelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:18

Student bij mij op school had laatst (dacht ze), 'een nieuw' boek gekocht en dus ook voor de nieuwprijs! ....krijgt ze het boek, haalt folie eraf en wat ziet ze.......gemarkeerde tekst !!!! :( Te belachelijk voor woorden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:28

Neem anders eens contact op met Silviabol hier op bokt.
Zij werkt bij bol.com en kan je misschien verder helpen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:04

Dank je ;-)
Ik zal haar eens even om raad vragen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 15:49

Ik heb het incassobureau een mail gestuurd mét alle mailverkeer tussen verkoper en mij.
Helaas nu een week later nog niets gehoord.

Stel dat ik de rekening zou betalen, kan ik dan bij bol.com terugvorderen?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:30

Krijg je niet gewoon iemand telefonisch te pakken bij bol.com ?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 23:24

Nee dat helpt dus niet.
Ook een bokker, werkzaam bij dit bedrijf kan niets voor mij doen.

Het is blijkbaar te lang geleden.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:03

Ik vind het te zot voor woorden, heb je al contact gehad met het juridisch loket ? je hebt geen bijstandverzekering neem ik aan ? Anders hadden voor je kunnen bemiddelen.

Heb je al een aangetekende brief verstuurd ? Doen ! Absoluut, met daarin bijgevoed je email/brief naar Tros Radar. Het is echt belachelijk dat bureaucratische gedoe.

Je hebt bezwaar ingediend bij het incassobureau ? Ook doen. Alles aangetekend versturen.

Mail dit alles in ieder geval naar het juridisch loket met de vraag wat de gevolgen zijn. Het zal ik neem ik aan niet overgaan in inbeslagname, anders kun je het ook nog gewoon voor laten komen. Vraag na bij het loket wat je kansen zijn.

Achteraf terug vorderen is altijd lastig, de bewijslast ligt dan bij jou denk ik zo.

Maar ook hier op bokt zitten juristen, er is zelfs een topic van rechtenstudenten, vraag die anders eens.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:09

annastasia schreef:
Ik heb het incassobureau een mail gestuurd mét alle mailverkeer tussen verkoper en mij.
Helaas nu een week later nog niets gehoord.

Stel dat ik de rekening zou betalen, kan ik dan bij bol.com terugvorderen?

je moet nooit mailen. Aangetekend versturen en erachteraan bellen of ze het al binnen hebben.
Incassobureaus reageren (meestal) niet op mails.

Wat je nu nog kan doen is naar ze bellen en vragen of ze je mail gehad hebben. Vergeet dan niet de datum en tijdstip van verzending te vermelden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 10:19

Ania schreef:
je moet nooit mailen. Aangetekend versturen en erachteraan bellen of ze het al binnen hebben.
Incassobureaus reageren (meestal) niet op mails.

Er stond in die brief dat ik contact op kon nemen door te bellen of te mailen.
Bellen heb ik al geruime tijd in de wacht gestaan :$
Dus toen maar gemaild, maar inderdaad, misschien maar beter om een aangetekende brief te schrijven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:23

Aangetekende brief is naar mijn mening niet nodig maar je moet bij alles wel goed nagaan of het ontvangen is. Ik vraag in dit soort gevallen in mijn mail of ze willen bevestigen dat de mail in behandeling is en als dat niet zo is dan bel ik er de volgende dag achteraan. Blijf ook steeds noteren wie je wanneer gesproken hebt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:33

Inmiddels zijn we al weer enige tijd verder.
Niets weer van het incassobureau vernomen nadat ik hun een duidelijke mail heb geschreven met alle factuurnummers van de boeken en de naam van de verkoper. Ook alle mailwisseling tussen verkoper en mij bijgevoegd.

Net maar weer eens op bol.com gekeken.
En ik mis een aantal facturen in het lijstje (lijst gaat tot een half jaar terug).
De facturen die ik hieruit mis zijn net die van het 2de handse boek die ik nog niet betaald had en die van hetzelfde boek, maar dan nieuw.

Ook is mijn account weer opengesteld, deze was eerder geblokkeerd.
Er staan nu geen open rekeningen meer in beeld.

Zou het nu dan opgelost zijn?