Wie betaalt op eerste date?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polaris

Re: Wie betaalt op eerste date?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:58

Precies, je kunt het later wel weer een beetje vereffenen, hij hoeft niet altijd álles te betalen, maar zeker bij een eerste date vind ik het heel galant :D

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:05

Ben het volledig met je eens :j !

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:17

Polaris schreef:
Precies, je kunt het later wel weer een beetje vereffenen, hij hoeft niet altijd álles te betalen, maar zeker bij een eerste date vind ik het heel galant :D

Galant! Dat is precies het woord waar ik eerder niet op kon komen :j

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:21

Ik betaal altijd op de eerste date. :j
En ik hou de deur voor d'r open, neem d'r jas aan en schuif d'r stoel aan.
Want dat vind ik lief. <3

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:25

Ik had precies hetzelfde ts.

Ik ben ook met een jongen gaan daten, hij heeft alles betaald achteraf ook nog bioscoopje gepakt, mocht absoluut niet betalen.
nu ist al een jaaar en bijna 3 maand mijn lieve vriend :D

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:26

Eerst date nooit naar een restaurant gaan! Als het niet klikt, zit je minstens een uur vast aan die persoon. Beter is een drankje doen in een rustige bar of cafe. Qua betalen? Ik vind dat de man de eerste drankjes moet betalen. Tweede ronde is dan voor de vrouw.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:34

man moet betalen, zeker de eerste date :D

noem me maar ouderwets, maar ik vind het echt een afknapper als een jongen me zou vragen: delen? -O-
ik vind het inderdaad wel romantisch, zegt meteen of hij iets voor je over heeft. en dan viel ik me echt niet meteen een profiteur.

en als de jongen niet veel te besteden heeft, hoef je niet meteen te dineren, maar kan hij ook een bios, drankje of iets goedkoops voorstellen. ik vind het een bepaalde hoffelijkheid uitstralen. <3

ik zie zoo vaak stelletjes komen bij de burger king (waar ik werk), waarbij ze apart bestellen en/of betalen. vind ik zo raar..

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:39

snoetie schreef:
man moet betalen, zeker de eerste date :D

noem me maar ouderwets, maar ik vind het echt een afknapper als een jongen me zou vragen: delen? -O-
ik vind het inderdaad wel romantisch, zegt meteen of hij iets voor je over heeft. en dan viel ik me echt niet meteen een profiteur.

en als de jongen niet veel te besteden heeft, hoef je niet meteen te dineren, maar kan hij ook een bios, drankje of iets goedkoops voorstellen. ik vind het een bepaalde hoffelijkheid uitstralen. <3

ik zie zoo vaak stelletjes komen bij de burger king (waar ik werk), waarbij ze apart bestellen en/of betalen. vind ik zo raar..

jaa idd is erg raar,
ik heb nu al tijd wat met me vriend, maar als we byvoorbeeld naar bios gaan en daarvoor mac ofzo, dan betaald de ene de mac ander de film ;)
of 1 iemand betaald alles en de ander betaald de volgende keer.

Hij heeft me ook eens een weekend mee weg genomen (kende we elkaar nog niet eens zo heel lang)
zijn zelfs wezen vliegen en leuk concert geweest.

:D:D helemaal in dewolken <3

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:45

Ik ga altijd uit van 50/50 maar meestal willen de mannen écht niet dat ik betaal. Weet niet wat dat is, ouderwets ofzo(en nee zo oud ben ik nog niet en gaat al zo sinds mn eerste date's in een ver verleden :P )
Bij eten sta ik er wel op dat ik mee betaal, is vaak toch een hoger bedrag en heb dan zoiets van ja tis wel zo netjes om mee te betalen. Willen zedat echt niet naja dan niet hoor, maar vind het wel zo netjes om het iig aan te bieden om mee te betalen!
Zijn het een paar drankjes ach dan laat mn date zich maar helemaal the man voelen omdat ie betaald als ie dat zo graag wil ;)

@ snoetie, biedt jij niet zelf aan om mee te betalen dan? Ik wacht iig niet tot de ander zegt goh betaal je mee, ik biedt t gewoon aan en willen ze niet dat ik betaal naja dan niet

Ik voel me trouwens niet verplicht tot iets als een man alles betaald, dat hoor ik van sommige nog weleens dat ze zich dan wat opgelaten voelen ofzo
Ooit een date gehad, luxe uit eten champagne alles er op en er aan, ik vond hem toch écht niet leuk genoeg en ben na de date op de terugweg op stratum uit de auto gestapt en de kroeg in gedoken :')
mn date stomverbaasd achtergelaten hahaha

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:58

@ Renske,

nee, eigenlijk niet.

punt 1: als hij het aan mij vraagt , is de date sowieso al voorbij :+
punt 2: als hij na afloop van de date mij niet nog eens wil zien omdat ik niet heb meebetaald of het heb aangeboden, is het voor mij ook voorbij. :D
(uiteraard zou ik in beide gevallen wel mijn eigen deel betalen)

en het is echt niet omdat ik zelf geen geld heb, ik heb genoeg geld zullen we maar zeggen :P het zou voor mij in een verdere relatie gewoon een struikelblok zijn, als we elke keer na een avondje uit de rekeningen zitten te delen. (dan heb ik toch een andere afsluiter in gedachte :o )

en als je dan langer een relatie hebt, vind ik het anders. dan is het inderdaad, de een betaald die keer, en de ander betaald de andere keer. dan maakt het mij ook echt niet uit als ik de ene keer 200 euro betaald, en hij de volgende keer maar 50 bij wijze van spreken. dan is het: wat van mij, is van jou :D

maarnee, eerste date is toch even anders.. (ik moet zeggen dat het me nog nooit is gebeurd dat een jongen me heeft gevraagd om te betalen. En daarbij komt ook nog eens dat ik op echte 'gentlemen' val, dus daar hoort dat gedrag wel een beetje bij :D )

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:13

Wij spraken bij onze eerste date af bij de bios, ik was er eerder dus ik heb de kaartjes toen besteld, hij de drankjes. Echter bijna alle keren dat we ergens een hapje eten oid betaalt hij, meneer gaat ook miepen als ik er erop sta eens te betalen, (zoals vandaag. :') ) maar laat me uiteindelijk wel m'n gang gaan... Onder de woorden 'volgende keer betaal ik!'

Ik denk dat als ik een date zou hebben met iemand die ik nog niet lang ken in een restaurant dat ik toch wel het liefst mijn share van het eten zelf wil betalen, of als het verschil groot is 50/50. :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:52

Ik ben misschien bekrompen, maar mijn motto is: Degene die de date regelt betaalt... vraagt hij jou mee uit, dan betaalt hij... vraag ik hem mee uit... dan betaal ik... :+

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:12

Ik vind dat er eigenlijk sowieso niet gevraagd moet worden door de jongen of je wil splitten... Net zo goed als dat ik hem ook nooooit zal vragen of hij betaalt. Ik vind in principe dat ik gewoon voor mezelf moet betalen, tenzij hij er echt op staat. Dan zal ik er verder geen probleem van maken natuurlijk. Meestal als de rekening komt, pak ik gewoon net zo goed mijn portemonee en leg ongeveer de helft op tafel (gewoon een rond bedrag, zo dat het mooi met wat fooi is zeg maar). Als hij bij het pakken van mijn tas al aangeeft dat hij graag wil betalen; prima. Doet ie dat niet, betaal ik de helft. Ik maak er iig geen groot probleem van, vind geld altijd zo'n domper op een (leuke) avond eigenlijk.

Vind het zo maf dat je er maar vanuit gaat dat de man moet betalen... Hoe zouden jullie het vinden als hij er maar vanuit gaat dat de vrouw betaalt?? Lijkt me ook een beetje een vreemde situatie eigenlijk... Maar ik moet ook zeggen dat ik in een relatie sowieso altijd mijn eigen geld wil verdienen en zelf wil kunnen bepalen waar ik het aan uitgeef. Geen man die mij hoeft te onderhouden, hoor! :D

Wordt ook al een aantal keer gezegd dat hij degene is die mij mee uit wil nemen, dus dat hij dan ook maar moet betalen. Kom op zeg, alsof je er zelf tegen je zin in zit?? Als je er alleen voor zijn lol zit en omdat hij betaalt, kun je beter thuis blijven. Als het bij mij daar om zou gaan, zou ik me wss eerder een prostituee dan een lady voelen om het maar even bot te zeggen...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:49

Wat ik vreselijk genant vind, is als een jongen uit gaat rekenen dat zijn gerecht bijv. 3 euro minder gekost heeft en dan weigert iets meer te betalen :') .
Als je wilt splitten, doe dan gewoon door de helft en ga daar niet om zeuren.
Verder vind ik het prima als de jongen iets helemaal betaalt en ik iets anders voor mn rekening neem.
Bijv. Jongen betaalt het eten en ik betaal de bioscoop :) .

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:18

Normaal gesproken zou ik zeggen 50/50.

Echter heb ik ook de situatie gehad waarin ik student was en hij wist dat ik op het moment niet veel te besteden had. Hij een fulltime baan en dus opzich best wat middelen. En dat hij me dan vervolgens meeneemt naar een duur restaurant waar het hoofdgerecht al tussen de 20 en 30 euro ligt. Mjah, sorry, maar dan doe ik niet 50/50, dan had hij me maar moeten vragen waar ik heen wilde.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:25

Wat hebben we de eerste date ook alweer gedaan? Hmm. :oo
We hebben nooit echt een date-date gehad! :')

Uitgaan, ene rondje ik, andere rondje zij. :j

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:13

Ik had een keer een date met een jongen, zouden wat gaan drinken in de stad. Prima :) Hij was al gearriveerd en ik liep hem tegemoet, kus kus kus op de wang en ik wilde gaan lopen naar het cafétje.

" Nog een ding voordat we daar misverstanden over krijgen, jullie vrouwen zijn nu eenmaak geemancipeerd dus je betaald mooi wel voor je eigen drankjes!"

Ik stond echt aan de grond genageld en toen ik weer kon bewegen zei ik : Is dat zo.. dan sla ik dit rondje over! en liep zo weg. Ik vind het netjes en galant als een man de date betaald, helemaal als hij mij gevraagd heeft voor een date! *lekker ouderwets*

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:15

Had zaterdag een blind date en hij moest en zal perse betalen :D
Verder vind ik eigenlijk 50/50 maar als iemand er op staat zeg ik geen nee O:)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:16

wiebke schreef:
Ik had een keer een date met een jongen, zouden wat gaan drinken in de stad. Prima :) Hij was al gearriveerd en ik liep hem tegemoet, kus kus kus op de wang en ik wilde gaan lopen naar het cafétje.

" Nog een ding voordat we daar misverstanden over krijgen, jullie vrouwen zijn nu eenmaak geemancipeerd dus je betaald mooi wel voor je eigen drankjes!"

Ik stond echt aan de grond genageld en toen ik weer kon bewegen zei ik : Is dat zo.. dan sla ik dit rondje over! en liep zo weg. Ik vind het netjes en galant als een man de date betaald, helemaal als hij mij gevraagd heeft voor een date! *lekker ouderwets*

:oo

Centenpikkerd. :')

Ik zou dan ook echt weggelopen zijn..
Als je niet eens de moeite doet om een keer 3 euro te betalen voor iemand.. :=

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:30

wiebke schreef:

Dat vind ik idd echt not done! Maar meer omdat ik vind dat eigenlijk iedereen in principe aan moet bieden om te betalen en het anders altijd iig nog een beetje discreet gebracht kan worden. Bij zo'n opmerking zou ik idd ook al onderweg naar huis zijn!

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:11

Het ligt denk ik heel erg aan het voortraject voorafgaand aan de date.
Is het echt meteen je allereerste ontmoeting zou ik het netjes splitten, al zou ik ook op mijn allereeste ontmoeting niet meteen voor een diner gaan maar voor een drankje en ook die kosten keurig splitten.

Ik heb zondag een eetdate met een jongen. We wonen in dezelfde stad en hebben elkaar al vaak gezien in het café, verder sms'en/bellen we een beetje en nu heeft hij me mee gevraagd voor as zondag. Dat word de eerste keer dat we elkaar in private zien, zonder anderen erbij. Ik heb ja gezegd omdat ik al weet dat ik hem wel leuk vind, het is geen etentje om te kijken of we elkaar iets vinden... In dit geval vind ik het wel romantisch dat hij betaald :j

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:37

Ik vind het idd ook galant als een jongen betaalt bij de eerste date :j
Mocht ik er niks in zien stel ik altijd voor om het te splitten.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:00

wiebke schreef:

hahahaha wat een grappige reactie! nee daar zou ik ook echt niet mee op date willen..

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:52

Ik zou voor de 50/50 gaan. :j Ook nu is dat bij mij en mijn vriendje, de ene keer betaald hij iets (naar de kroeg, bioscoop, dagje weg, etentje, filmpje huren etc.) En dan weer ik. :)

Mijn schoonbroer is echt vreselijk, die telt tot op de cent uit hoeveel hij nog terugkrijgt van zijn vriendin. Zo had hij ooit 2 euro aan haar geleend en die moest en zou hij terug krijgen. En als zijn vriendin vraagt: zullen we vanavond een hapje gaan eten? is zijn antwoord standaard: als jij betaald. Brrrr vreselijk, ben blij dat zijn broer niet zo is! :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:03

Ik heb niet zo veel geld, en als we dan afspreken voor de date dan zeg ik dat ook altijd gewoon.

Zo van "Ik ben niet echt rijk dus het mag niet te veel kosten." Daarmee geef je al aan dat je 50/50 wilt doen. Als hij dan per se iets duurs wil doen dan is dat prima, maar dan moet hij betalen.

Heel handig, want het voorkomt scheve gezichten achteraf. :)