ikke schreef:Het punt is dat ik je beschrijving herken uit het gedrag van (wijlen) mijn Disco wanneer je het tussendiff blokkeerde (dat was een handmatige keuze bij die auto).
Aan de andere kant klopt het dat je met 4x4 beduidend meer grip hebt. Vorige winter had ik met de Pinda geen enkel probleem. Mensen keken wel raar waarom ik juist naast het schoongereden spoor reed; juist, de Pinda heeft ook geen tussendiff en door op iets gladdere ondergrond te rijden (naast het spoor, dus), kan het systeem de draaiverschillen zonder schade kwijt in het slippen van de banden. Je hebt dan ook geen bijgeluiden, probeer maar (voorzichtig natuurlijk!!!).
Dat klopt, herken ik. Bij sneeuw geen geluiden. Maar je schrijft dat bij je Disco je handmatig het tussendiff kon blokkeren. Hoe dan, bedoel je de aparte versnelling die er bij veel terreinwagens nog op zit (4H, 4L - dat pookje?)
En de Pinda heeft geen tussendiff maar maakt wel geluid op asfalt en niet op sneeuw; dus eigenlijk op dat moment rijd je met beiden zonder tussendiff, als ik het goed begrijp?
Heb nog niet het boekje nagezien, maar ik meen uit jouw woorden op te maken dat indien mijn auto geen tussendiff heeft, ik dus schade er aan kan rijden bij rijden over schoon maar glad asfalt, zeker bij hogere snelheden? En dat dat dus ook uitmaakt met bv in- uit parkeren (alsof ie niet korter kan draaien)?
Hoop dat het kwartje is gevallen; of interpreteer ik het nu allemaal onjuist?