Ik ben heel streng opgevoed en zeer beschermd. Oorbellen deed ik gewoon. Wat ik met mijn haar deed was ook eigen keuze. De kapper..... knippen werd betaald de rest mocht niet. Stappen..... mocht ik alleen met ex.... toen het uit was werd ik met oud en nieuw opgehaald door vrieden... en ik mocht niet mee. Was toen 17 geloof ik. Tattoo en piercingen waren uit den boze. Dus het eerste wat ik gedaan heb toen ik de deur uit was..... heb 2 tattoo's gezet.
Mijn kids voed ik redelijk streng op. Mijn regels zijn mijn regels en daar heeft iedereen zich aan te houden. Zo niet?? Prima, jij zit op de blaren. En de gevolgen zijn voor jezelf. Voorbeeld: Er hangt 's avonds nog een jas over de stoel in de kamer ipv aan een haakje aan de kapstok... prima, die ligt de volgende ochtend buiten in de tuin. Regent het?? Jammer dan, je was van te voren gewaarschuwd. Schoolboeken/laptop 's avonds niet opgeruimd?? Prima, ben je het voor de rest van de week kwijt. Heb je het nodig voor school?? Jammer dan, je was van te voren gewaarschuwd. Niet melden dat je uit school even de stad in gaat.... prima, huisarrest. Vraag je dingen niet, maar doe je ze gewoon.... dan is het antwoord nee en huisarrest. Vraag je het wel... dan is het antwoord 9 van de 10 keer ja, tenzij er andere plannen zijn enz enz enz. Roken?? Ja, prima jou keuze. Ik koop de shag wel, want dan weet ik zeker dat je geen zooi binnen krijgt. Drinken?? Vanaf 13 1 glaasje/flesje per verjaardag, 14 2 glaasjes/flesjes per verjaardag. Vanaf 15 2 glaasjes/flesjes per weekend van de verjaardag (wij vieren verjaardagen altijd het hele weekend). Vanaf 16 zoek je het maar uit.... Maar wel thuis.
Oorbellen?? Al hang je je hele oren vol..... het kan mij niet schelen. Haren?? Je doet maar wat je wil.... knippen betaal ik en de rest moet je zelf doen. Piercingen en tattoo's?? Op je 12e mag je een neus piercing en als je 16 bent zoek je het maar uit. Behalve nek, gezicht en handen. Ik waarschuw met veel dingen of vertel wat ze beter kunnen doen.... luisteren ze niet?? Jammer voor je als het mis gaat. Ik heb je gewaarschuwd. En een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Een paar jaar geleden kreeg ik en mijn gezinsleden tijdens het boodschappen doen ook een schop van een etter.... heb een schop terug gegeven..... De ouders boos en stuurden het ventje terug om het nog een keer te doen. Heeft het ventje wederom een schop terug gehad (een hardere) en de ouders een waarschuwing dat als het nog een keer gebeurt ze zelf ook een schop krijgen. En toen zijn ze in het brabbeliaans verder gegaan en heb ik gezegd dat ze terug moesten gaan naar het gat waar ze vandaan kwamen als ze weigerden om NL te praten. Toen konden ze het ineens wel.... en was ik aan het discrimineren.... yeah right.
Dus Adil, ik geef je helemaal gelijk. Alleen zou ik het iets harder gedaan hebben.
Ik voed mijn kids dus op met een combi van vrij en streng. In overleg kan er veel en met veel dingen zeg ik: ondervind het maar. Dan kom je jezelf wel tegen. Beleefd zijn zit niet in het woordje U, maar in de woorden die gebruikt worden en de daden die erbij horen.