Kinder te weining discipline?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:09

Nou als ik hier soms wat lees, pfoeh..
Als ik thuis kom met mijn 12 jaar met een navelpiercing of 15 jaar met een tattoo zonder toestemming, zouden ze met koffers en al het huis uit schoppen (nee hoor, maar dan ben ik wel het respect en vertrouwen verloren).
Andere mensen littekens bezorgen en nog zelfs zeggen ik krijg toch geen straf, dat gaat mij wel een beetje te ver..
Kinderen hebben juist hun grenzen nodig, vind ik. Zodat ze daar later alleen baat bij hebben.

Als ze nu al alles mogen, hebben ze later ook overal schijt aan.. "Ze krijgen toch geen straf" of "mijn papa helpt me wel"

Ik kan zelf goed indenken wat wel en wat niet goed voor mij, ze zijn nooit streng voor mij geweest, maar hebben wel altijd gezorgd dat hun mening duidelijk was, zodat ik het uiteindelijk toch niet zou doen :=

Bij ons geldt ook; roken? zelf rijbewijs betalen. Dwz dat ik mijn rijbewijs dus krijg :D (Ben nu bezig).

Lust ik het eten niet? Pech, zorg maar voor je eigen eten. Mijn mams is opgehouden met vechten over het eten.
Is mijn kamer vies/rotzooi? Pech, ik moet er in leven, eigen verantwoordelijkheid.

Als ik uit ga, ergens heen ga, ergens ga logeren hoef ik dat ook niet te vragen. Ik vertel het ze en dan is het goed :)

Met andere woorden, ze leren me zelfstandig te zijn en als ik een fout maak zelf de gevolgen dragen en ervan leren.
Als ik hulp nodig heb, helpen ze me (bijna) altijd.

Daarbij heb ik 2 zussen, dus 1 voorbeeld hoe het WEL moet en ook 1 voorbeeld hoe het absoluut NIET moet. :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:16

Mijn ouders zijn bij mij ook redelijk makkelijk geweest vooral in mijn puberteit, was een heel braaf meisje, op mijn 15e vriendje van 18 ( nu nog steeds samen), maar mijn ouders kenden hem, dus ja als ik dat wilde prima..
Mocht uitgaan, geen tijd om thuis te zijn (ja als het dicht ging, mocht niet op straat hangen) en niet alleen naar huis fietsen dat waren de belangrijkste dingen, mocht gaan en staan waar ikwilde als ik maar liet weten waar ik was...

Tot dat ik 20 werd (en nog steeds ben :+ ) En opeens ging puberen, dronken thuis komen, domme dingen doen als in op rare moeilijke paarden stappen ed.. , tja toen werden mn ouders zo van wie niet luisteren wil moet maar voelen...
Dus wel voor me gezorgd toen ik heeeeel dronken was, maar vervolgens wel alle paracetamol verstoppen de volgende ochtend :=

Verder ja, kreeg een bodyprotector, deed ik niet aan en zit nu thuis met 2 gebroken ruggewervels, vinden ze natuurlijk wel erg, maar ik heb voortaan mijn bodyprotector aan en daar gaat het om :+

Over piercings; oorbellen mocht ik zelf bepalen, maar hoe ik begon met 5 heb er nu nog maar 2 over :+ Leer je in de loop van de tijd denk ik wel... Navelpiercing heeft mn moeder wel altijd afgehouden, wilde ik al in groep 8 (toen om erbij te horen denk ik, nu wil ik hem nog steeds heel graag) maar nu denk ik van wat heeft het voor toevoegende waarde voor mij?! Tattoo komt er ooit nog wel :D

Wat mij wel opvalt is dat mijn middelste (iets minder verantwoordelijke zusje) wel altijd op tijd thuis moest zijn ed En wil hier toch wel het goede voorbeeld voor geven :) *Lukt dus niet altijd maar goed :D*

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:22

Mijn ouders hebben mij ook altijd heel vrij gelaten.
Wilde ik roken? Prima, maar dan krijg je geen rijbewijs (ben niet gaan roken, dus heb wel n rijbewijs gekregen). Mijn moeder vond het prima als ik blowen een keer uit wilde proberen, als het daarbij bleef. Ik heb het nooit gedaan.
Uitgaan mag ik altijd, naar Rotterdam of waar ik heen wil. Nooit een tijd gekregen. Drinken mag ik ook al heel lang, maar heb er nooit misbruik van gemaakt. Ben 1 keer flink dronken geweest maar daarna niet meer.

Mijn ouders vonden/vinden dus heel veel goed maar ik heb er nooit misbruik van gemaakt. Mijn ouders zijn namelijk van mening dat juist als je dingen gaat verbieden, kinderen het gaan doen. En ik denk dat ze daar een punt hebben, ik zie het in mijn omgeving. Kinderen die weinig mogen van hun ouders doen de gekste dingen.
Zal niet zeggen dat het altijd zo is en altijd zo gaat, maar dat is wel mijn ervaring.
Zowel mijn zus als ik hebben nog nooit gekke dingen gedaan met onze vrijheid. :)
Laatst bijgewerkt door _Lisanne op 16-11-10 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:22

mijn ouders waren best vrij in wat we wouden mochten we doen maar als je ging roken prima maar dan ging j een avondje meeroken met mijn moeder maar dan als een ketter.
tattoo en andere piercings dan oorbellen waren uit ten boze dat wel.
voor de rest zeiden mijn ouders je kunt een ei wel uitbroeden maar niet uitslaan

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:46

Adil18 schreef:
Ik ben best streng, maar ook eerlijk opgevoed. En heb ook best wel eens een schop onder m'n kont gekregen, ben er niks slechter van geworden.

De kiddies van tegenwoordig mogen best strakker opgevoed worden....Zo had ik laatst nog een voorvalletje in de Aldi. Moeder met twee zonen. De ene zoon wil iets, krijgt het niet, en begint boos tegen alles te schoppen wat hem voor de voeten komt...Ook mijn schenen. Ik draai me om en geef hem een (zachte!) klap voor z'n bips. Moeders was wel pissed, maar ik laat me echt niet schoppen door zo'n blaag! "Als u uw kind niet opvoedt, dan doe ik het wel!"...En toen is ze mooi met een dikke rode boei weggelopen....

Sorry, maar bij veel kinderen is er echt een groot gebrek aan respect en dat ligt wel degelijk in de opvoeding.

en ook was het een onschuldig tikje, maar dan vind ik het raar dat je in feite aan iemand anders zijn kind zit. Hoe onschuldig het tikje ook was... Vind het een beetje raar om andermands kinderne gaan op te voeden hoe slecht ze ook worden opgevoed. Vind het nogal bemoeierig. Feit is wel dat de moeder van het kind er wat aan had moeten doen, maar dan nog. Niet aanvallend bedoeld hoor.

Wat krijgen trouwens veel mensen een rijbewijs als ze niet gingen roken, ben wel jaloers :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:49

patatkraam schreef:
Adil18 schreef:
Ik ben best streng, maar ook eerlijk opgevoed. En heb ook best wel eens een schop onder m'n kont gekregen, ben er niks slechter van geworden.

De kiddies van tegenwoordig mogen best strakker opgevoed worden....Zo had ik laatst nog een voorvalletje in de Aldi. Moeder met twee zonen. De ene zoon wil iets, krijgt het niet, en begint boos tegen alles te schoppen wat hem voor de voeten komt...Ook mijn schenen. Ik draai me om en geef hem een (zachte!) klap voor z'n bips. Moeders was wel pissed, maar ik laat me echt niet schoppen door zo'n blaag! "Als u uw kind niet opvoedt, dan doe ik het wel!"...En toen is ze mooi met een dikke rode boei weggelopen....

Sorry, maar bij veel kinderen is er echt een groot gebrek aan respect en dat ligt wel degelijk in de opvoeding.

en ook was het een onschuldig tikje, maar dan vind ik het raar dat je in feite aan iemand anders zijn kind zit. Hoe onschuldig het tikje ook was... Vind het een beetje raar om andermands kinderne gaan op te voeden hoe slecht ze ook worden opgevoed. Vind het nogal bemoeierig. Feit is wel dat de moeder van het kind er wat aan had moeten doen, maar dan nog. Niet aanvallend bedoeld hoor.

Wat krijgen trouwens veel mensen een rijbewijs als ze niet gingen roken, ben wel jaloers :P

Feit is dat het kind al zo opgevoed had moeten ZIJN dat hij het fatsoen had gehad om mij niet tegen de benen aan te schoppen...Ik laat mij door niemand schoppen of slaan, en al helemaal niet door een kleine "rotblaag". Op het moment dat ik daarin wordt betrokken (en dat werd ik, ik werd immers geschopt), heb ik imo al het recht om de jongeman in persoon zelf op zijn plek te zetten.

_Nancy

Re: Kinder te weining discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:52

Ik sta ook af en toe met open mond te kijken naar ouders met kinderen die alles bij elkaar lopen de blèren, schoppen en/of schelden.
Ouders die staan er bij en kijken ernaar.

Als ik geschopt zou worden wat dan ook door zo'n snotjong, dan vind ik best dat ik daar wat tegen mag doen.
Dus ik zou net als Adil hetzelfde gedaan hebben :j

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:53

Mijn opvoeding werkt een beetje hetzelfde als de jouwe,
alleen heeft mijn moeder geen enkel probleem met roken,blowen,en dronken zijn,ze is tenslotte zelf ook jong geweest,
zolang je beleefd bent op gepaste momente,doet wat je moet doen,en een duidelijk onderscheid kan maken tussen vrije tijd en werken,is er géén probleem.

*edit,ik lees net van dat aldi voorvalletje,
moeders die hun kinderen alles laten doen omdat het 'zo'n schatjes zijn' verdienen zelf een schop onder hun kont,
eigen mening en leren uit je fouten met de nodige begeleiding van de ouders is heel wat anders dan alles zomaar mogen,
vind ik dan.
Laatst bijgewerkt door MJ__ op 16-11-10 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:54

Pascal schreef:
Ook ik ben heel vrij opgevoed, maar wel met zeer duidelijke regels.

Ik mocht stappen, bepalen hoelaat ik thuis kwam.. Wel een sms sturen hoelaat ik ongeveer thuis dacht te komen e.d.
Roken, tja waren mijn ouders niet blij mee maar mijn moeder rookte ook dus kon het me moeilijk verbieden.
Met vriendjes waren ze ook heel makkelijk. Wil je sex hebben doe het dan liever thuis dan dat je ergens buiten ligt.

Ik ben opgevoed met een hoop respect voor mijn ouders en heb alle normen en waarden meegekregen.
Ik ben blij met de manier hoe mijn ouders me opgevoed hebben.

Ik was en ben altijd een ontzettend verwend nest geweest, en dat doe ik bewust bij mijn zoontje niet.
Want toen ik op mezelf ging had ik totaal geen besef van geld en zijn waarde, en dat leverde wel eens nare situatie's op :+

hier 't zelfde, alleen ben ik nooit een ''verwend nest'' geweest. gewoon omdat ik weet dat mijn ouders er geen geld voor hebben om mij alles te geven wat ik wil. voor de rest ben ik ook heel vrij opgevoed, mocht eigenlijk alles wel, uitgaan zelf weten wel even sms-en,vrienden enz.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:59

Ik ben zelf redelijk vrij opgevoed. Veel mogen doen, weggaan,... maar ik moest altijd verantwoordelijkheid tonen en dat is eigenlijk nooit mis gegaan.
Wel altijd moeten beleefd zijn, schelden iod uit den boze.

Als ik zelf kinderen zou hebben later dan zou ik ze best wel streng opvoeden :j.

Slaan, schoppen, schelden en ander asociaal/verslaafd gedrag (blowen,...) zou ik nooit in mijn huis tolereren. Respect tonen is geen lastige karwei, dat doe je gewoon of je kan ergens ander een plaatsje gaan zoeken om te wonen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:11

Ik denk dat het goed is om de juiste middenweg te vinden.
Kinderen mogen zo vrij zijn om te leren van hun eigen fouten, maar ze mogen ook grenzen kennen en hier op gewezen worden als ze deze grens overschrijden.

Elk kind is natuurlijk verschillend, de een heeft heel duidelijk nodig wat wel en niet over de grens is.
Een ander kan dit veel meer zelf inschatten/ bepalen.

Het is dus ook moeilijk te zeggen wat goed is. Per kind is dat verschillend.
Ook denk ik dat iedereen zijn lering kan halen uit hoe hij/ zij is opgevoed. Dus misschien is het wel nodig dat er tegenwoordig veel kinderen zo los worden opgevoed.. Wie zal het zeggen.

Mijn idee is de juiste middenweg.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:24

patatkraam schreef:
Adil18 schreef:

Breek me de bek niet op en over die schijt kinderen die hele supermarkten bij elkaar schelden vloeken en tieren omdat ze hun zin niet krijgen :x
Ik moet me altijs ontzettend inhouden om er niets van te zeggen...
Ik spreek van te voren met mijn zoontje af of hij wel of niet wat mag uitzoeken.
Soms probeert hij het dan toch, en dan zeg ik vandaag even niet.
Waarop hij dan heel rustig antwoord onee ander keertje weer he?!
Mijn zoontje is 5.

In jou geval vindt ik idd dat je er wat van mag zeggen, want het is zeer asociaal dat een kind jou schopt.
Ik had hem alleen geen tikje gegeven.
Maargoed dat is de keus die jij gemaakt heb...

Ik heb en me scooter en mijn rijbewijs gekregen van mijn ouders...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:29

Leuk om al die verhalen te lezen :). Mijn ouders, nouja, mijn vader, was heel erg streng. Conclusie was dat ik er schijt aan kreeg en érg losbandig ben geweest.

Ik leerde mijn vriendengroep kennen toen ik 14 was, toen ging ik alleen mee een drankje doen en zodra zij rond een uurtje of 11 gingen stappen, ging ik naar huis. Toen ik 15 werd, was ik dat al een tijdje zat en een aantal keer gevraagd of ik niet mee mocht met de rest. Resoluut antwoord was altijd nee. Ook goed, dan doen we het gewoon stiekum, was mijn gedachte toen. Ik sliep bij een vriendin, vriendin sliep bij mij en we waren lekker de hele nacht op stap. Toen ik 15,5 was, ging mijn vader uiteindelijk overstag: ik mocht met de groep mee naar een strandfeest, maar moest wel om 1 uur thuis zijn. En niet alleen naar huis komen fietsen! Supergezellig feestje gehad, nodige alcohol gevloeid en toen was het ineens al 10 voor 1. Minimaal een kwartier fietsen, ik had nog 10 minuten om naar de uitgang te gaan, mijn fiets te zoeken en thuis te komen. Toen ik uiteindelijk mijn fiets had gevonden ben ik kei- en keihard gaan fietsen, om op tijd te komen. Had er alleen geen rekening mee gehouden dat er een slagboom stond en resultaat was dus ook dat mijn ouders gebeld werden dat ik met een gebroken knie afgevoerd werd naar het ziekenhuis :+. Ruzie, ruzie, ruzie, uiteraard.
Uiteindelijk een heleboel gesprekken erover gehad dat hij te streng was, dat hij me gewoon met de groep mee naar huis moest laten fietsen etc. Dat kwam natuurlijk allemaal bij mij vandaan, zijn enige weerwoord was: ja, maar je bent en blijft mijn kleine en enigste meisje. Uiteindelijk wilde hij "mijn manier" toch gaan proberen, maar hij was bang dat ik in het weekend niet meer thuis zou komen slapen. Nou, de eerste 2x ben ik om 8 uur 's ochtends thuisgekomen, omdat ik het zo laat mogelijk wilde maken, de weken erop zat ik om half 1 alweer het restant van een film op tv te kijken met hem, omdat het niet leuk was en ik naar huis wilde. Ik mocht toen zelf kiezen hoelaat ik weg bleef, dus het was helemaal neit leuk meer om tot laat weg te blijven als het toch niet leuk was. Al met al waren we heerlijke etters voor elkaar :+. Achteraf reuze lol om gehad.

Ik ben enigskind, maar niet verwend. Moest altijd gewoon voor dingen sparen. Wel was hij dan zo, dat als ik het bijna bij elkaar had, hij het als cadeautje voor me kocht. Tot ik dat geintje natuurlijk doorhad, toen ging ik er misbruik van maken en deed hij het dus nog maar af en toe ipv altijd. Maargoed, nu heb ik het over mijn kleuter- en peutertijd :D.

Roken en drugs heeft hij me altijd vrij in gelaten. Met roken was de voorwaarde: als je rookt, kun je je auto en je rijbewijs zelf betalen, als je niet rookt, krijg je het van ons. Maargoed, ik zei al ergens dat ik losbandig was geweest, dus helaas kon ik gaan sparen.
Drugs heeft hij altijd gezegd: van mij mag je alles proberen, maar ik heb liever dat je het hier doet, dan ergens in een steegje. Dus nodigde ik een groep hier uit, om iets nieuws te proberen.. Klinkt misschien heel raar dat een ouder als toezichthouder zit in een groepje van jongeren, maar ik moet eerlijk zeggen dat dat in onze groep echt heel erg werd gewaardeerd. En het was ook neit iets dagelijks, wekelijks of maandelijks, maar gewoon eens in de zoveel tijd.. En dus wel altijd met een veilig en nuchter iemand erbij.

Er zijn veel fouten gemaakt, zowel door hem (te beschermend) als door mij (te losbandig) en hoe we toen reageerden heeft ook zeker daarmee te maken gehad. Maar als ik zo terugkijk, hebben ze het zo slecht nog niet gedaan :). Moeders was bij mij juist altijd voor het bemiddelen :D. Zij kon zich altijd goed verplaatsen in mij. Mijn vader is in Zuid- Afrika opgegroeid, die tijd én die omgeving is gewoon ook niet te vergelijken met mijn jeugd.

Zo, aardig verhaal geworden zie ik.. Sorry! Om dus maar even op de vraag terug te komen: ik vind zeker dat de kiddo's van tegenwoordig wat meer discipline moeten krijgen, maar dat is vooral in normen en waarden. Het gescheld van een kleuter tegen wie-dan-ook, het gespuug en gegrom op straat etc. Dat mag van mij allemaal wel wat anders. Maargoed, het is toch elk kind apart hoe deze op de discipline van de ouders reageren. En ook zeker hoe de ouders dit brengen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:39

Ik ben zelf juf van een groep 5.
Er moet zeker meer discipline komen.
Dankjewel en met twee woorden praten (ja juf) hoor je niet vaak meer.
Veel kinderen zeggen ook huh en dan zeg ik: wat zeg je juf?

Ik ben heus niet zo'n zeur maar die 3 dingen vind ik toch wel erg.
Dictee net nagekeken van de 25, maar vier een voldoende en de rest onvoldoende!! Schrok me een hoedje, is gelukkig normaal niet zo.
Waar is het oefenen met mama en papa gebleven?

Kinderen die elkaar maar schoppen of elkaar voor rotte vis uit maken.
Kinderen die alles rond laten slingeren in de klas of spelletjes of boeken de kast in slingeren.
Tuurlijk zijn ze niet allemaal zo maar wel meer dan de helft.

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:43

ik ben ook vrij opgevoed, wel met regels maar wel vrij. ik ben dan ook een braaf meisje. ik kan me 1 tik voor de kont nog herinneren en toen was ik zo klein ( toen was ik op het dak geklommen :') ). maar als ik een keer iets heb gedaan dan vertel ik het zeker wel aan mijn ouders ;) ik ken mensen die streng zijn opgevoed ( geloof, geen alcohol, geen vriendjes mogen.) maar de meeste gaan dan juist padje af.. ze gaan dan juist de regels overtreden omdat het een 'kick' gaf.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:44

Discipline?! Structuur moeten ouders meer bieden. En daaruit voort komt discipline..

Ik werk ook in het onderwijs en hoeveel verhalen er wel niet zijn van ontspoorde gezinnen.. Rust Regelmaat en Reinheid :D Daar ben ik voor. Dan komt de rest van zelf. En iedereen doet wel eens raar en heeft een soort van puberteit, maar als je basis goed is ontspoor je niet zo snel. Die basis ontbreekt alleen steeds en steeds meer.

Opvoeden is niet makkelijk, maar ouders hebben het nu blijkbaar te druk om zich te bekommeren om hun kinderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:40

Ik kan zo niet zeggen waar ik voor of tegen ben. Karakter van de kinderen, van de ouders, maar ook de leeftijd van de kinderen maakt uit. Een driejarige is niet toe aan het maken van zelfstandige beslissingen op weloverwogen gronden :roll:

Zelf ben ik vrij opgevoed. Sinds mijn 12e ongeveer maak ik vrije keuzes, maar de gevolgen zijn wel voor mezelf. Mijn moeder zal wel haar mening geven maar niets verbieden, maar als ze zei dat ze teleurgesteld was in me, o wat raakte me dat! Voor mij was dat een goede aanpak. Ik ben nog steeds een echte rebel, an sich ben ik een rustig persoon maar een verbod werkt op mij als een rode lap op een stier.
Dus moeders heeft dat goed aangepakt. Als kind pakte ik al sigaretten uit haar pakje en deed net of ik rookte. 'Moet ik hem aansteken?', vroeg ze dan met de aansteker in de aanslag. Nou nee, bah! Op mijn 8e een slokje wijn geproefd en vond het zo smerig dat ik nooit veel ben gaan drinken. Ik was al in de twintig toen ik eindelijk wijn leerde drinken en thuis zal ik het nog niet heel snel drinken. Roken en drugs hadden op mij geen aantrekkingskracht, ik zou zoiets doen om me af te zetten tegen een verbod maar dat verbod was er niet. Ze had liever dat ik dingen uitprobeerde in een veilige omgeving ipv dat ik met vrienden weet ik het wat voor rotzakkerij uitspookte zonder dat ze het wist. Op mijn 14e had ik vaste verkering, die mocht blijven slapen, en van het een kwam het ander maar ben er wel 4 jaar bij gebleven en we hadden ook de intentie om bij elkaar te blijven voor het leven, het was geen puberale scharrel. Ben dus best ongeschonden door de verleidingen des levens gekomen. Verder ben ik wel wat teveel verwend prinsesje geworden, maar dat is meer karakter dan opvoeding, ik ben best lui en als een ander het voor me doet dan is dat meer dan oke. Dat trekje zie ik ook bij mijn oudste hard terugkomen trouwens.

Mijn vriend is een typisch produkt van een te dominante moeder. Van zichzelf een lief, zorgzaam, rustig, verfijnd en bijna verlegen karakter en elke eigen inbreng is nog verder onderdrukt door de opvoeding. Zegt ze zelf ook ;) Hij kan moeilijk zijn mening geven, geeft nauwelijks grenzen aan en laat anderen keuzes maken zodat hij niet hoeft. Hij laat graag alles bij het oude omdat dat makkelijk en veilig is. Heeft vroeger niks geprobeerd, geen gekkigheid uitgespookt maar ook mi te weinig identiteit ontwikkeld.

Wij samen hebben twee kinderen gekregen. De jongste is nog te jong, daar kan ik nog niks van zeggen. De oudste is een lief kind dat makkelijk te corrigeren is mits de regels duidelijk zijn en de grenzen niet vervagen. De opvoeding ligt bij mij, mijn vriend kan ook aan haar geen grenzen bieden. In de tijd dat ik fulltime werkte en ze grotendeels opgevoed werd door mijn vriend en zijn moeder die tegenover de kleinkinderen dan weer te soft is, werd het een draak van een kind. 't Is dat het mijn eigen kind was, maar ik vond haar een tijd echt niet leuk ontwikkelen. Ik heb toen de teugels weer in handen genomen, duidelijke regels opgesteld en nu is het weer een heel lief en gemakkelijk kind, zij het wat beïnvloedbaar door haar vriendinnetjes (beetje meeloper :o ) Ik hoop wel in de puberteit naar een toenemende zelfstandigheid toe te kunnen werken, maar daarvoor moet er wel een solide basis liggen. Maar iets niet doen 'omdat het niet mag van papa en mama' vind ik geen goede reden om iets een leven lang niet te doen. Dan heb ik liever dat ze zelf leert begrijpen dat bepaalde akties gewoon stom zijn omdat je jezelf ermee schaadt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:37

Ik ben ontzettend vrij opgevoed.

Ik rook niet, ik zal nooit meer dronken worden, door de ervaring van stomdronken zijn en er goed ziek van zijn. Daar heb ik heel goed van geleerd.

Maar er zijn genoeg kinderen die er niet zo van leren en gewoon weer verder feesten.

Het ligt ook aan het kind. Ik kan een vrije opvoeding prima aan, doe geen rare dingen maar kan aan de andere kant heel slecht tegen in mijn ogen slechte leidinggevende. Iemand die niet zo goed weet wat ie doet, of denkt dat ie het weet maar het naar mijn idee fout doet, daar kan ik niet tegen.

Misschien door de vrije opvoeding?

Aan de andere kant ben ik ontzettend zelfstandig, regel ik heel veel zelf en kan ik prima zelfstandig naar bijvoorbeeld een festival gaan zonder dat mijn ouders zich zorgen zouden hoeven te maken.

Ik weet vrij goed mijn eigen grenzen en zal er niet snel overheen gaan.

Vind het heerlijk om een vrije opvoeding te hebben, op de middelbarige school had ik ook enorme problemen met de leraren enz. En dit was echt niet opgelost door me wat strenger aan te pakken (tja, dat is geprobeerd wat leidde tot alleen maar meer schorsingen enz)

Ik vind vrije opvoeding echt prima, en irriteer me eerlijk gezegd dood aan strenge ouders.

Bijv(maar wel waargebeurd): Je mag niet met de trein met je vrienden mee met school want er is een gratis bus die de school heeft regeld.
Maakt niet uit of je vrienden het betalen of als jij het zelf betaald, je mag niet.

Als mijn ouders dit zouden zeggen zou ik zeker weten alsnog met de trein gaan, omdat het in mijn ogen gewoon pure onzin is.

Het kind van deze ouder is overigens heel netjes met de bus gegaan. :Y)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:02

Ook ik heb een erg vrije opvoeding gehad maar wel met regels. Liep op mijn 11de al in een discotheek rond. Kwam een groep optreden en mocht met zus heen. Die was op dat moment 13. Mijn ouders hadden wel de voorwaarde dat ze om 1 uur buiten stonden om ons op te halen. 1 uur begon de groep pas te spelen dus we mochten voor een uur weer naar binnen. Ouders zouden wel wachten.

Vanaf dat ik 14 was mocht ik opstap, uiteraard eerst wel een tijd mee. Maar dan kwam het altijd voor dat de hele groep ( ouderen ) naar huis gingen om mij.
Dus al snel werd de tijd aan banden gelegd. Als ik maar met de groep in huis kwam.
Moest ik eens eerder en alleen naar huis, dan moest ik een taxi bellen en mijn ouders zouden hem wel betalen.

Ik heb ben vanaf mijn 14 gaan werken in een supermarkt. Wel een aantal km verderop.
Vader heeft me elk weekend gebracht. Helaas voor hem heeft hij 2 dochters die beide bij het bedrijf werkte en helaas niet de zelfde uren.
Hij reed dan 8 keer op een dag maar hij deed het met liefde.

Nu woon ik al een aantal jaren niet meer thuis maar nog meld ik altijd even als ik ergens heen ga of dat ik ergens ben aangekomen.
Ik moet bijna 2 keer per maand in Arnhem zijn voor mijn werk. Dan stuur ik altijd mijn vader en moeder dat ik aangekomen ben.
Is vanuit hier toch een 180 km.

Roken tja de ik nu wel. Heb ik eerder ook thuis gedaan, tja vader rookt ook dus kon er niets van zeggen. Mijn moeder vind het dom. Wiet roken?
Een keer gedaan, goed ziek geworden dus nee niets voor mij.
Mijn vader heeft me opgehaald en thuis op bed gelegt. Mijn moeder heeft het vroeger zelf ook eens geprobeerd.

Bij ons thuis werd er altijd gepraat over alles. We werden in alles betrokken. We hoorden al vroeg van alle verschrikkelijke dingen waar mijn vader mee te maken kreeg ivm zijn werk. Je word er dan even met de neus op de feiten gedrukt.
Mijn vader werkte vroeger erg onregelmatig en het kwam voor dat ik hem een aantal weken niet zag. Dan gaf ik dit aan en dan nam hij wel een dag vrij in het weekend.
Wilde je iets hebben dan moest je er maar voor werken, puur omdat mijn ouders het geld niet hadden voor alle luxe dingen.

Kinderen van nu tja het is maar net hoe je zelf bent opgevoed en wat de je van huis hebt mee gekregen. Ik weet wel dat ik mijn kinderen niet ga opvoeden als dat de kinderen van mijn zus.
Die kinderen hebben totaal geen besef van geld en krijgen alles. Het zijn wel verschrikkelijke lieve kinderen hoor maar je kan ze af en toen ook wel achter het behang plakken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 07:36

Haagsemeid schreef:
Ik ben zelf juf van een groep 5.
Er moet zeker meer discipline komen.
Dankjewel en met twee woorden praten (ja juf) hoor je niet vaak meer.
Veel kinderen zeggen ook huh en dan zeg ik: wat zeg je juf?

Ik ben heus niet zo'n zeur maar die 3 dingen vind ik toch wel erg.
Dictee net nagekeken van de 25, maar vier een voldoende en de rest onvoldoende!! Schrok me een hoedje, is gelukkig normaal niet zo.
Waar is het oefenen met mama en papa gebleven?

Kinderen die elkaar maar schoppen of elkaar voor rotte vis uit maken.
Kinderen die alles rond laten slingeren in de klas of spelletjes of boeken de kast in slingeren.
Tuurlijk zijn ze niet allemaal zo maar wel meer dan de helft.

papa en mama werken allebei en hebben geen tijd om te oefenen...of om op te voeden ...
die willen vooral die twee uurtjes per dag dat ze hun kind wakker zien gezellig met elkaar zijn ....
dat is in ieder geval iets wat ik om me heen veel zie gebeuren ...

Ayasha
Blogger

Re: Kinder te weining discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:28

Ik denk eerlijk gezegd dat het al dan niet proberen van drugs/alcohol in je karakter ligt, niet in je opvoeding.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:40

Hmm.. duidelijk wat meer discipline dan wat jij had/hebt thuis.... kennelijk kon jij die vrijhijd niet aan (want roken op je 12e kan ik ECHT niet oke noemen en de andere voorbeelden vind ik ook wat ver gaan).
De voorbeelden van jouw klasgenoten vind ik zooo erg!! Een schop onder hun kont letterlijk? Volgens mij is dat zelfs verboden tegenwoordig???
Ik ben wel voor rustig aan kijken hoeveel vrijheid een kind aankan en steeds uitbreiden bij 'goed gedrag'.
Heb zat meiden gezien die bij het op kamers gaan als student compleeeeet los gingen omdat ze eindelijk vrij waren. Dat was ook echt niet oke. Dan kun je beter vrijheid langzaam 'verdienen' en er aan gewend zijn als je op kamers gaat lijkt mij.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:16

Ik ben heel streng opgevoed en zeer beschermd. Oorbellen deed ik gewoon. Wat ik met mijn haar deed was ook eigen keuze. De kapper..... knippen werd betaald de rest mocht niet. Stappen..... mocht ik alleen met ex.... toen het uit was werd ik met oud en nieuw opgehaald door vrieden... en ik mocht niet mee. Was toen 17 geloof ik. Tattoo en piercingen waren uit den boze. Dus het eerste wat ik gedaan heb toen ik de deur uit was..... heb 2 tattoo's gezet.

Mijn kids voed ik redelijk streng op. Mijn regels zijn mijn regels en daar heeft iedereen zich aan te houden. Zo niet?? Prima, jij zit op de blaren. En de gevolgen zijn voor jezelf. Voorbeeld: Er hangt 's avonds nog een jas over de stoel in de kamer ipv aan een haakje aan de kapstok... prima, die ligt de volgende ochtend buiten in de tuin. Regent het?? Jammer dan, je was van te voren gewaarschuwd. Schoolboeken/laptop 's avonds niet opgeruimd?? Prima, ben je het voor de rest van de week kwijt. Heb je het nodig voor school?? Jammer dan, je was van te voren gewaarschuwd. Niet melden dat je uit school even de stad in gaat.... prima, huisarrest. Vraag je dingen niet, maar doe je ze gewoon.... dan is het antwoord nee en huisarrest. Vraag je het wel... dan is het antwoord 9 van de 10 keer ja, tenzij er andere plannen zijn enz enz enz. Roken?? Ja, prima jou keuze. Ik koop de shag wel, want dan weet ik zeker dat je geen zooi binnen krijgt. Drinken?? Vanaf 13 1 glaasje/flesje per verjaardag, 14 2 glaasjes/flesjes per verjaardag. Vanaf 15 2 glaasjes/flesjes per weekend van de verjaardag (wij vieren verjaardagen altijd het hele weekend). Vanaf 16 zoek je het maar uit.... Maar wel thuis.

Oorbellen?? Al hang je je hele oren vol..... het kan mij niet schelen. Haren?? Je doet maar wat je wil.... knippen betaal ik en de rest moet je zelf doen. Piercingen en tattoo's?? Op je 12e mag je een neus piercing en als je 16 bent zoek je het maar uit. Behalve nek, gezicht en handen. Ik waarschuw met veel dingen of vertel wat ze beter kunnen doen.... luisteren ze niet?? Jammer voor je als het mis gaat. Ik heb je gewaarschuwd. En een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Een paar jaar geleden kreeg ik en mijn gezinsleden tijdens het boodschappen doen ook een schop van een etter.... heb een schop terug gegeven..... De ouders boos en stuurden het ventje terug om het nog een keer te doen. Heeft het ventje wederom een schop terug gehad (een hardere) en de ouders een waarschuwing dat als het nog een keer gebeurt ze zelf ook een schop krijgen. En toen zijn ze in het brabbeliaans verder gegaan en heb ik gezegd dat ze terug moesten gaan naar het gat waar ze vandaan kwamen als ze weigerden om NL te praten. Toen konden ze het ineens wel.... en was ik aan het discrimineren.... yeah right.
Dus Adil, ik geef je helemaal gelijk. Alleen zou ik het iets harder gedaan hebben. ;)

Ik voed mijn kids dus op met een combi van vrij en streng. In overleg kan er veel en met veel dingen zeg ik: ondervind het maar. Dan kom je jezelf wel tegen. Beleefd zijn zit niet in het woordje U, maar in de woorden die gebruikt worden en de daden die erbij horen.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 11:36

Kiwipitje schreef:
Als ik lees hoe jij bent opgevoed Quandro en de dingen die je vervolgens gedaan hebt.... :=. Heeft het blijkbaar toch niet zo'n fantastische uitwerking gehad. Ik heb als kind ieder geval niet een ander kind een litteken op zijn hoofd bezorgd en vervolgens verkondigd dat ik toch geen straf zou krijgen :=.

Ik heb nogal een ''heet'' karakter.
Nu heb ik het onder controle , vroeger minder.

En ik was een snot neus.
Was een x een meisje die met een ex van mij ging , die een kras op me auto had gemaakt.
Me vader heeft me in de houd greep vast gehouden , en ik ik achterste voren schreeuwend gebid.

Aangezien mijn moeder in Servie in niet 1 van de fijnste wijken woont.
En ik daar op mijn 7de een jaar heb gewoond.
En er is ingebroken.
Ben ik bang in het donker.

Dacht het het is wel over ,
Me vader dus een weekend Rome.
Ik alleen thuis slapen.
Was er iemand die voor de grap even s'nacht aanbelde.
En aangezien ik met de lucht buks in me slaapkamer zat met het licht aan omdat ik bang was.
Heb ik uit schrik een gat ,met een rubberen kogel in het plavon geschoten. :+

Daar was mijn vader overgins wel boos over.
Mocht het gat maken.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 11:43

rainbow8 schreef:
Ik ben heel streng opgevoed en zeer beschermd. Oorbellen deed ik gewoon. Wat ik met mijn haar deed was ook eigen keuze. De kapper..... knippen werd betaald de rest mocht niet. Stappen..... mocht ik alleen met ex.... toen het uit was werd ik met oud en nieuw opgehaald door vrieden... en ik mocht niet mee. Was toen 17 geloof ik. Tattoo en piercingen waren uit den boze. Dus het eerste wat ik gedaan heb toen ik de deur uit was..... heb 2 tattoo's gezet.

Mijn kids voed ik redelijk streng op. Mijn regels zijn mijn regels en daar heeft iedereen zich aan te houden. Zo niet?? Prima, jij zit op de blaren. En de gevolgen zijn voor jezelf. Voorbeeld: Er hangt 's avonds nog een jas over de stoel in de kamer ipv aan een haakje aan de kapstok... prima, die ligt de volgende ochtend buiten in de tuin. Regent het?? Jammer dan, je was van te voren gewaarschuwd. Schoolboeken/laptop 's avonds niet opgeruimd?? Prima, ben je het voor de rest van de week kwijt. Heb je het nodig voor school?? Jammer dan, je was van te voren gewaarschuwd. Niet melden dat je uit school even de stad in gaat.... prima, huisarrest. Vraag je dingen niet, maar doe je ze gewoon.... dan is het antwoord nee en huisarrest. Vraag je het wel... dan is het antwoord 9 van de 10 keer ja, tenzij er andere plannen zijn enz enz enz. Roken?? Ja, prima jou keuze. Ik koop de shag wel, want dan weet ik zeker dat je geen zooi binnen krijgt. Drinken?? Vanaf 13 1 glaasje/flesje per verjaardag, 14 2 glaasjes/flesjes per verjaardag. Vanaf 15 2 glaasjes/flesjes per weekend van de verjaardag (wij vieren verjaardagen altijd het hele weekend). Vanaf 16 zoek je het maar uit.... Maar wel thuis.

Oorbellen?? Al hang je je hele oren vol..... het kan mij niet schelen. Haren?? Je doet maar wat je wil.... knippen betaal ik en de rest moet je zelf doen. Piercingen en tattoo's?? Op je 12e mag je een neus piercing en als je 16 bent zoek je het maar uit. Behalve nek, gezicht en handen. Ik waarschuw met veel dingen of vertel wat ze beter kunnen doen.... luisteren ze niet?? Jammer voor je als het mis gaat. Ik heb je gewaarschuwd. En een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Een paar jaar geleden kreeg ik en mijn gezinsleden tijdens het boodschappen doen ook een schop van een etter.... heb een schop terug gegeven..... De ouders boos en stuurden het ventje terug om het nog een keer te doen. Heeft het ventje wederom een schop terug gehad (een hardere) en de ouders een waarschuwing dat als het nog een keer gebeurt ze zelf ook een schop krijgen. En toen zijn ze in het brabbeliaans verder gegaan en heb ik gezegd dat ze terug moesten gaan naar het gat waar ze vandaan kwamen als ze weigerden om NL te praten. Toen konden ze het ineens wel.... en was ik aan het discrimineren.... yeah right.
Dus Adil, ik geef je helemaal gelijk. Alleen zou ik het iets harder gedaan hebben. ;)

Ik voed mijn kids dus op met een combi van vrij en streng. In overleg kan er veel en met veel dingen zeg ik: ondervind het maar. Dan kom je jezelf wel tegen. Beleefd zijn zit niet in het woordje U, maar in de woorden die gebruikt worden en de daden die erbij horen.

Wie mijn jas in de regen legt...

Dan ligt die persoons zijn/ haar hele kleding kast later buiten.

Op mijn 15de mocht ik op verjaardagen een beetje drinken , 1 glas.
Ik had een glas vodka gepakt inplaats van cristal clear.
Heb kotsend boven de wc gehangen. :+

Dat was wel sneu eigen schuld.
Mijn vader is streng in 2 dingen:
-Je kleed & verzorgt je netjes.
Je loopt niet als een een of andere sloerie rond.

-Niet boeren.
1 van de weinige regels wat ik niet ga uitproberen.