Waarom betaalt deze groep zo weinig zorgpremie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:10

@ Sporter lekker kort door de bocht.
en als je dit onzinnig vindt dan hoef je niet te reageren dit is een groot forum met veel topic's.

Een auto laten maken gebeurt niet maandelijks geloof ik en heeft niet met iedereen te maken.
De zorg is wat wettelijk bepaalt is en dat iedereen hier verplicht aan mee moet betalen en ik zie dat ook zo geef ook niet aan dat ik hier net mee eens ben.

Anoeska

Re: Waarom betaalt deze groep zo weinig zorgpremie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:11

Maar goed, het is dus niet wettelijk bepaald dat iedereen hetzelfde betaald. Het is wettelijk bepaald dat militairen in actieve dienst een uitzonderingsgroep zijn. Lijkt me een logische redening om uitzonderingen te maken voor groepen die in oorlogssituaties terecht kunnen komen.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:11

Anoeska schreef:
Wat wil je nou nog meer horen. Je weet al hoe het zit (militairen zijn een aparte groep in de wetgeving omtrent zorg), en hoe de betaling werkt (van het brutoloon). Ik zie niet in wat er nu nog te 'zeuren' valt?

De bakkerskinderen eten ook goedkoop brood :D

Brood voor €1,00 per dag of maandelijks €210,00 betalen..

En jaloers jaaa nou ik ben echt jaloers...

Waarom geven jullie hier dan reactie als je het toch nergens over vindt gaan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:13

Omdat men een vrijheid van meningsuiting heeft :D Er worden toch tips aangedragen?

Anoeska

Ik heb nu een paar keer m'n best gedaan om uit te leggen hoe het wettelijk in elkaar zit. Ik geef het op. Ik heb geen idee meer wat voor antwoord je verwacht, buiten dat je het allemaal heel oneerlijk vindt.

Princess_

devine schreef:
Dat begrijp ik.

Een kennis van ons die werkt bij Achmea en heeft ook de voordelen ervan dat zijn werkgever nu eenmaal deze verzekeringen afsluit en zo voordeliger zit met de zorgpremie klopt en ook doordat het van zijn brutoloon wordt ingehouden maar dit is lang niet zo dat hun maar €28,00 per maand betalen.
Dat is met alles waar je werkt dat er bepaalde voordelen zijn.

Het gaat mij erom waarom er zo een verschil moet zitten en dan ga ik uit van een basis verzekering van €94,75 bij Menzis dat er een bepaalde groep netto €28,00 maar betaald waar is dit op gebaseerd?
En nu ook horende dat ze dus niet naar de kazerne hoeven voor de zorg maar ook naar de civiele zorg?

Dat is niet zo, mijn vader betaalt ook meer dan 28 euro! En zoals ik al een paar x zei voor mij gewoon volle pond.

Ik weet trouwens wel dat VOOR alle verzekerings dingen gingen veranderen mijn paps €150 kwijt was voor ons hele gezin, excl. moeder omdat zij via haar werk verzekerd is.

Mijn pap moet overigens als hij wat heeft wel naar de kazerne, hij kan niet naar onze HA oid.

Achterom

@devine: lang niet iedereen betaalt mee aan de zorg hoor. Kinderen hoeven immers ook geen zorgpremie te betalen. Dat doen wij als gemeenschap voor hen.
Verder is er zorgtoeslag voor mensen die de zorgpremie niet kunnen betalen; als je dan je verzekering een beetje slim uitzoekt, kost de premie je weinig meer. Het is ook niet zo dat de zorgpremie van deze mensen niet betaald wordt, het is alleen een ander systeem.
Hoe moeilijk kan het zijn?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:16

Dokterskinderen staan ook altijd bovenaan de wachtlijst, (en dokters zelf zijn al aan de beurt voor ze ziek zijn). Plattelandskinderen hebben altijd zo'n vette trampoline (die wilde ik ook ^) ) kortom het leven is niet eerlijk.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:21

Om het even hoor, maar de manier waarop je reageert lijkt het je wel erg hoog te zitten ;)

Overigens zal er vast een reden voor zijn, maar ik krijg de indruk dat in jouw ogen geen enkele reden goed genoeg is. Dan heeft een discussie starten hier weinig zin. Immers eind van het liedje willen we allemaal het liefst zo min mogelijk geld uitgeven. Daar hoeven we neem ik aan geen discussie voor te starten :)

Het zit nu eenmaal in de arbeidsvoorwaarden. Mogelijk ook omdat ze met slechte arbeidsvoorwaarden weinig mensen kunnen werven. O.a. luchtmacht en uitzendingen en oefeningen betalen goed. Maar zeg nu zelf, hoeveel zouden er nog militair willen worden als het hetzelfde verdiende als menig stalphulpje?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:22

Je moet het natuurlijk ook niet alleen zien als cadeautje voor de militairen. Maar als je midden in afganistan zit, en je wordt ziek, heb je gewoon een andere situatie dan iemand die ziek wordt in almere haven. Je kan in een oorlogssituatie niet afhankelijk zijn van Nederlandse zorg. Dus het hele zorgsysteem is door het defensie zelf geregeld. Volgens mij is het wel zo dat militairen verplicht zijn om zich in eerste instantie tot specifieke militaire zorgvoorzieningen te wenden.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:25

Nederland kent voor ziektekosten een verzekeringsstelsel, dat is geregeld in de Zorgverzekeringswet (ZVW). Alle inwoners van Nederland zijn verplicht zich te verzekeren op basis van de ZVW.

Militairen in werkelijke dienst zijn uitgezonderd van deze verplichting. Zij zijn verplicht om zorg te betrekken bij (of op verwijzing van) de Militair Geneeskundige Diensten (MGD).

Militairen vallen onder de Regeling ziektekostenverzekering militairen. De ziektekostenverzekering maakt deel uit van de arbeidsvoorwaarden van de militair in werkelijke dienst. De verantwoording voor de uitvoering van de regeling ligt bij de SZVK.
De verzekering wordt in opdracht van het bestuur van de SZVK feitelijk uitgevoerd door Univé.

Militairen met leeftijdsontslag (LOM) en gezinsleden kunnen niet deelnemen aan de SZVK-verzekering. Zij zijn verzekeringsplichtig op grond van de ZVW.

Bron: http://www.unive.nl
Laatst bijgewerkt door MJ_ op 12-11-10 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:27

MJ, Dat is niet helemaal volledig, aangezien gemoedsbezwaarden ook uitgesloten zijn ;) Misschien een optie voor TS, maar of je blij wordt van de consequenties weet ik niet!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:32

Mootje, je hebt gelijk, gemoedsbezwaarders zijn de enige andere categorie die uitgesloten is van de verplichting tot verzekeren op basis van ZVW.

Dit stukje komt van de site van de verzekeraar unive, geeft in ieder geval wel aan hoe het wettelijk geregeld is voor militairen, misschien dat TS het dan beter kan plaatsen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:34

devine schreef:
@ Sporter lekker kort door de bocht.
en als je dit onzinnig vindt dan hoef je niet te reageren dit is een groot forum met veel topic's.

Een auto laten maken gebeurt niet maandelijks geloof ik en heeft niet met iedereen te maken.
De zorg is wat wettelijk bepaalt is en dat iedereen hier verplicht aan mee moet betalen en ik zie dat ook zo geef ook niet aan dat ik hier net mee eens ben.

Dat ligt er maar net aan wat voor auto je hebt.

Als je trouwens je eigen toppic goed had doorgelezen, had je kunnen lezen dat er ook nog een deel ingehouden wordt op het bruto salaris dus die 28E is niet alles wat betaald word.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:36

Iedere militair moet een vast percentage van zijn salaris betalen als premie. Dit is dus niet altijd die 28 euro. Verder mogen zij tegenwoordig wel gebruik maken van reguliere zorg, maar liever op de kazerne. Deze kosten worden door defensie betaald en komen dus ook niet uit 'onze' geldpot

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:58

Nou ze verdedigen ons land.. al betalen ze niks .. ;)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:07

vergeten we gedetineerde ook niet even. Deze zijn ook uitgesloten voor het betalen van de premie. Gemoedsbezwaren worden gecompenseerd met belasting. Deze groep betaald ieder jaar een x bedrag aan de belasting. Aangezien we een zorgplicht hebben en deze groep dus ook zorg moet krijgen. Dit wordt dan betaald uit dat potje. Militairen betalen ook gewoon premie maar met een korting. Aangezien ze dus ook geen gebruik kunnen maken van de reguliere zorg.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:13

Tsja ze betalen idd weinig aan ziektekosten maar moeten naar de arts&tandarts op de basis, en die is niet altijd dicht naast de deur.
Daarnaast, als ze dus ergens op een kazerne geplaatst worden wat qua afstand te ver van huis is moeten ze intern, dan betalen ze een kleine 100,- per maand voor een (meestal vrij verrotte) kamer die ze met zn 4en delen, of met 2en als ze sergeant zijn en pas nog hoger in rang hebben ze een 1 persoonskamer
Dan zitten ze qua eten ook beperkt qua keuze's, Paresto(defensiecateraar) is dúúr en vaak niet top van kwaliteit...
Oke dan maar combi magnetron en kookplaatje, koelkast&diepvries op het al niet zo grote kamertje neerzetten en zelf boodschappen doen&koken
en dan afwassen in je wastafel op de badkamer...

Nee militairen hebben het echt niet altijd zo goed hoor! En dan heb ik het nog niet eens over het werk wat ze doen ;)

Laat ze dus lekker die korting krijgen :)

Als we dan tpoch ergens over wllen klagn, dan al de gevangenissen!
Schaf daar álle luxe af en zet ze aan het werk!! Want zoals het nu is...nee...kost een boel en is luxer dan sommige bijstandsmensen het hebben.. :x