Schelden met ziektes, ik kan er zó slecht tegen !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soeboenoe

Re: Schelden met ziektes, ik kan er zó slecht tegen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 03:47

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan het schelden met kanker... Mijn zusje (16) vind het ook zo ongelooflijk "stoer" om ermee te smijten. En als ik er dan iets van zeg is haar reactie: BOEIEND!
Kan er echt zo verschrikkelijk boos om worden... Maar ik bereik nogal snel mijn kookpunt bij haar met al haar lompe taalgebruik en "marrokaans/turks-nederlands"... En ze vind zich maar oh zo stoer als ze met Kanker kan schelden in zinnen als: Jaa dat is kankervet jonge! kankerleuk als ze dat doen!

En dat terwijl haar (en dus mijn) oma kortgeleden gestorven is aan kanker... Lijkt wel of ze niet beseft waar ze mee scheld.. Soms vraag ik me dat echt af..

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 04:04

Ik kan er ook niet tegen.

Mijn broertje roept vaak Tyfus als hem iets niet lukt. Zat hij te vakkenvullen in de winkel, hoor je dat woord. Misschien een woord van vroeger, maar ik vind het niet minder erg. Word daar best link van!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:28

Angelita schreef:
Als je zelf ziek bent, er even helemaal de zeik over in hebt, en er is één of ander iemand die er z'n mond weer eens niet over kan houden (heb het wel eens meegemaakt dat mensen het expres deden terwijl ze wisten dat ik ziek was, dan kook ik aardig hoor!), nou dan spoken zulke gedachten wel even door je hoofd. Niet gemeend, absoluut niet, want ik gun zulk leed niemand, maar het zou wel eens goed zijn voor mensen die hun ogen dicht hebben zitten. :)

Niet te serieus nemen die opmerking, leek me wel duidelijk eigenlijk. :)

Als mensen het expres doen is het een heel ander verhaal. Dat is onrespectloos, maar dat is ongeacht wat ze dan zeggen.

Verder denk ik soms ook dat schelden niet zo serieus genomen moet worden :o (althans, niet zo letterlijk genomen moet worden).

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:50

Nou ik vind het vaak meer de houding die zo'n persoon heeft dan de precieze woordkeus die mij stoort hoor, als ik er over nadenk. :)

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:52

En wat vinden jullie dan van schelden of dat soort "leuke" woorden gebruiken in je facebook/hyves status?
Ik heb namelijk iemand in m'n vriendenlijst die regelmatig dat soort berichtjes openbaar plaatst en ik erger me er echt kapot aan. Vraag me af wat jullie vinden, moet ik er wat van zeggen?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:54

kler schreef:
En wat vinden jullie dan van schelden of dat soort "leuke" woorden gebruiken in je facebook/hyves status?
Ik heb namelijk iemand in m'n vriendenlijst die regelmatig dat soort berichtjes openbaar plaatst en ik erger me er echt kapot aan. Vraag me af wat jullie vinden, moet ik er wat van zeggen?

ik denk dat het aan mij ligt, ik ben niet zo snel van begrip:+ maar wat bedoel je precies?

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:57

Ik scheld veel en ook met kanker.
Iedereen maakt er zo'n probleem van als er met kanker word gescholden maar met andere ziektes zoals; paasei, tyfes word weinig aandacht aan geschonken. Net als appelflap, homo etc. Daar kwets je mensen ook mee, en daar word vaak niet over nagedacht.
Tuurlijk is kanker een ernstige ziekte, maar er zijn nog wel ergere dingen in het leven.
En ik zeg bv alleen kanker ding maar ik ga niet tegen mensen zeggen wat ben jij een kankerwijf of krijg kanker. Daar vind ik ook wel verschil in zitten.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:02

Iris_safarii, dan mag jij mij zeggen wat er erger is in het leven dan je zusje van 6 jaar oud doodziek van de chemo met haar kale koppie in een ziekenhuisbed te zien liggen, en dan ook nog mensen die denken dat dit woord zomaar gebruikt kan worden in de straat-taal van tegenwoordig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:04

Yolien schreef:
Iris_safarii, dan mag jij mij zeggen wat er erger is in het leven dan je zusje van 6 jaar oud doodziek van de chemo met haar kale koppie in een ziekenhuisbed te zien liggen, en dan ook nog mensen die denken dat dit woord zomaar gebruikt kan worden in de straat-taal van tegenwoordig.

Denk je dat Tyfus of paasei (Tuberculose) leuk is? Daar hoor ik niemand over zeuren. En ja, ook 'pleuris' wat ik hier op bokt regelmatig gebruikt zie worden (pleuris ding, schrok me de pleuris enz) is afgeleid van een ziekte.
Het is kl*te ziekte maar als mensen eens zouden stoppen met altijd alles zo persoonlijk op te nemen, zou de wereld er al een stuk beter uit zien.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:06

Iris_safarii schreef:
Tuurlijk is kanker een ernstige ziekte, maar er zijn nog wel ergere dingen in het leven.

Ayasha, ik kook vooral bij het lezen van deze zin.
En ja, als je zulke dingen meemaakt trek je je dit wel persoonlijk aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:06

Been there, done that, mijn bloed gaat er niet van koken en trek het me al evenmin persoonlijk aan. Bereik je er wat mee dat je boos wordt er over of je persoonlijk aangevallen voelt? Afhankelijk van welk type kanker zíjn er ook nog ergere dingen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:08

Yolien schreef:
Iris_safarii schreef:

Ayasha, ik kook vooral bij het lezen van deze zin.

iets kan altijd erger .. dus wat dat betreft maakt dit vrij weinig uit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:11

Iris_safarii schreef:
Ik scheld veel en ook met kanker.
Iedereen maakt er zo'n probleem van als er met kanker word gescholden maar met andere ziektes zoals; paasei, tyfes word weinig aandacht aan geschonken. Net als appelflap, homo etc. Daar kwets je mensen ook mee, en daar word vaak niet over nagedacht.
En ik zeg bv alleen kanker ding maar ik ga niet tegen mensen zeggen wat ben jij een kankerwijf of krijg kanker. Daar vind ik ook wel verschil in zitten.

Bij mijn man zou het stoom uit de oren komen...

Het is natuurlijk ook niet netjes als je met die ziekte scheld, met geen 1 ziekte trouwens. Dat je het een keer zou kunnen roepen is tot daar aan toe maar het als stopwoordje gebruiken of het heel vaak noemen vind ik ordinair. Zeggen jouw ouders of familie daar dan niets van?
Het gebruik van die andere scheldwoorden heb je gelijk in, dat is ook niet netjes nee... :n

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:13

YelaBrenda11 schreef:
kler schreef:

ik denk dat het aan mij ligt, ik ben niet zo snel van begrip:+ maar wat bedoel je precies?

Bij hyves e.d. kan je toch je vrienden op de hoogte houden wat je aan het doen bent enzo? Dan plaats je op je profiel een berichtje en iedereen ziet dat dan als ie inlogt.
Ik heb dus iemand in mijn vriendenlijst die in dat soort berichtjes ook steeds scheld met ziektes. Moet ik daar wat van zeggen, of vinden jullie dat ik me er niet aan moet ergeren?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:14

Ik kan me nooit voorstellen dat mensen zich hier druk om maken. Er word al eeuwen lang gescholden met ziektes. Tyfus paasei noem maar op en vaak hebben mensen die moeite met het woord kanker hebben daar dan geen moeite mee want dat was vroeger. Ik vind het altijd een beetje hypocriet. En ook ik heb redelijk wat kennisen en familieleden verloren aan kanker. Toch blijf ik erbij dat als je je daar druk om maakt je echt veel te veel vrije tijd hebt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:15

Ik heb er totaal geen moeite mee. Het is onderdeel van de Nederlandse taal. Tyfus, Te-ring, Kanker, Pest, Kolere en Pokken, ik heb ze allemaal geleerd aan mijn leerlingen Nederlands in Duitsland. Hun eigen lerares wilde dat graag, omdat het zo typisch Nederlands is.

Je kunt het ook zien als erkenning dat de betreffende ziekte heel erg is. Als iets niet erg is is het namelijk niet geschikt als krachtterm.

Ik denk dat de meeste mensen niet eens meer beseffen dat de Pest ook een heel erge dodelijke ziekte is. Dat woord heeft dan ook veel van zijn kracht verloren.

(Oh ja, mijn vader heeft kanker.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:15

Ik heb zelf kanker gehad, maar ik heb er geen problemen mee als er andere mee schelden. Ik scheld zelf ook wel eens met t*ering of t*fus.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:19

Dat mensen dat zo toelaten en helemaal goed vinden? Dat kan ik me niet voorstellen en zal dus wel een kloof zijn maar ik vind het echt ordinair...

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:19

En onnodig bovendien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:20

Yolien schreef:

Nee, dat geldt dus niet voor iedereen.
Ik heb mijn vader verloren aan kanker toen hij 43 was. 5 jaar eerder mijn oom, was ook 43, en weer 5 jaar daarvoor mijn opa. Die was 63. Verder heb ik vaak genoeg meegemaakt dat mensen kanker hadden en er gelukkig weer van genazen.

En het zal me echt een rotzorg zijn of anderen het woord als scheldwoord gebruiken of niet. Het is maar een woord.

Maar ik vraag me dan wel weer af waar de aandacht voor het schelden met kanker vandaan komt de laatste tijd. Hier op bokt, maar bijvoorbeeld ook op hyves kunnen ze er maar niet over ophouden.
Dan denk ik vaak bij mezelf: ga je toch met nuttige dingen bezig houden.
Met dit soort topics bereik je niks. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:21

MamboBeach schreef:
Dat mensen dat zo toelaten en helemaal goed vinden? Dat kan ik me niet voorstellen en zal dus wel een kloof zijn maar ik vind het echt ordinair...

Maar ik ben dus echt niet ordinair :n Het is hun leven en als hun daar mee willen schelden moeten ze het vooral doen.
Maar dan verwacht ik ook geen commentaar van hun als ik met een ander woord scheld en dat hun niet aanstaat.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:22

Dat ermee gescholden wordt probeer ik te begrijpen (al wil ik dat niet) dat tot daar aan toe.

Maar dat iets k*nkervet is, sorry, dat vind ik toch wel jammer.
Ik snap jullie beredenaties ook heel goed, begrijp me niet verkeerd maar soms hekel ik het heel erg.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:22

Wendy schreef:
Yolien schreef:

Nee, dat geldt dus niet voor iedereen.
Ik heb mijn vader verloren aan kanker toen hij 43 was. 5 jaar eerder mijn oom, was ook 43, en weer 5 jaar daarvoor mijn opa. Die was 63. Verder heb ik vaak genoeg meegemaakt dat mensen kanker hadden en er gelukkig weer van genazen.

En het zal me echt een rotzorg zijn of anderen het woord als scheldwoord gebruiken of niet. Het is maar een woord.

Maar ik vraag me dan wel weer af waar de aandacht voor het schelden met kanker vandaan komt de laatste tijd. Hier op bokt, maar bijvoorbeeld ook op hyves kunnen ze er maar niet over ophouden.
Dan denk ik vaak bij mezelf: ga je toch met nuttige dingen bezig houden.
Met dit soort topics bereik je niks. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Wat een dooddoener... Met welke topics bereik je dan wel wat? En als het je interesse niet heeft, waarom reageer je dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:24

MamboBeach schreef:
Wat een dooddoener... Met welke topics bereik je dan wel wat? En als het je interesse niet heeft, waarom reageer je dan?

'dooddoener' is wel een interessante woordkeuze in dit verband :')

Ik reageer omdat ik de recente aandacht voor het onderwerp niet begrijp. Dat wij het sowieso niet met elkaar eens zijn op verschillende onderwerpen was volgens mij al wel duidelijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:25

love_western schreef:
MamboBeach schreef:

Maar ik ben dus echt niet ordinair :n Het is hun leven en als hun daar mee willen schelden moeten ze het vooral doen.
Maar dan verwacht ik ook geen commentaar van hun als ik met een ander woord scheld en dat hun niet aanstaat.

Maar in feite is ieder schelden ordinair, toch?

En ik zal niet zeggen dat ik nooit eens iets naar buiten gooi hoor maar dat aan de lopende bandwerk... Begrijp je wat ik bedoel?