Waarom hebben mensen een hekel aan het paranormale?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:15

fresco1234 schreef:
Bravespots, ik denk dat het energetisch is.
Wanneer het enkel de psyche betreft, zet je nog niets om.
Wanneer het energie betreft, kan je die wel beïnvloeden.
Daar zit imo het verschil.

Daar heb je het al. Energie? Wie, waar, wat, hoe, waarvandaan,...?

En dan graag wat wetenschappelijke onderbouwing aub.
Aangezien die er niet is hou ik het (voor mij) gewoon op de psyche.
En ik ben er van overtuigd dat de geest echt tot hele speciale dingen in staat is maar imo niets te maken met het paranormale of 'energie'.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:16

Zooist schreef:
Maar Kentaro, je gelooft al dat het werkt, anders ga je er al niet heen. En met ergens in geloven kom je ook qua lichamelijk en geestelijk herstel een heel eind!

Dat is niet waar!! Ik vond voorheen Reiki 'maar zweverig gedoe'! :o En het kwam echt heel toevallig (door een mailtje op een leuk artikel op Marktplaats) op mijn pad!! Ik had toen zoiets 'Wat heb ik te verliezen?!'
Ben absoluut eens dat wanneer mensen gaan zeggen dat je niet meer naar een dokter/ziekenhuis hoeft of dat je gewoon kunt stoppen met je medicijnen absoluut NIET goed bezig zijn!!!
Maar het kan wel degelijk voor diverse klachten/problemen een oplossing zijn!

En dat is ook waar het hele Reiki gebeuren om draait! Je ontvang universele energie, zodat je lichaam de klacht/het probleem zelf aan kan pakken!!!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:18

Kentaro schreef:
Zooist schreef:
Maar Kentaro, je gelooft al dat het werkt, anders ga je er al niet heen. En met ergens in geloven kom je ook qua lichamelijk en geestelijk herstel een heel eind!

Dat is niet waar!! Ik vond voorheen Reiki 'maar zweverig gedoe'! :o En het kwam echt heel toevallig (door een mailtje op een leuk artikel op Marktplaats) op mijn pad!! Ik had toen zoiets 'Wat heb ik te verliezen?!'
Ben absoluut eens dat wanneer mensen gaan zeggen dat je niet meer naar een dokter/ziekenhuis hoeft of dat je gewoon kunt stoppen met je medicijnen absoluut NIET goed bezig zijn!!!
Maar het kan wel degelijk voor diverse klachten/problemen een oplossing zijn!

En dat is ook waar het hele Reiki gebeuren om draait! Je ontvang universele energie, zodat je lichaam de klacht/het probleem zelf aan kan pakken!!!

Op het moment dat jij denkt: wat heb ik te verliezen zet jij je deurtje al open om "ergens in te geloven" want "wie weet werkt het" en zo niet: "wat heb ik dan te verliezen".

Dus je gelooft dat het werkt en dan werkt het!

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:19

ik heb ook dingen meegemaakt waardoor ik er gewoon bijna niet meer omheen kan om er in te geloven :)
een redelijk deel van mijn familie zit in dit wereldje, niet extreem maar ze houden zich er zo nu en dan wel mee bezig.
ik zit nu op een punt dat ik zoiets heb van ja prima dat jullie er iets mee doen, maar ik heb er vaak geen behoefte aan om er in mee te gaan. en dat vinden ze ook prima :)

kijk als je er niet in gelooft, zie of maak je die dingen niet mee omdat je er niet in gelooft.
en ik snap heel goed waarom mensen er niet in geloven, nergens is bewijs te verkrijgen om het zo maar te zeggen
de enige persoon die kan bepalen of het echt zo is, is de persoon zelf. en ja waarom zou je die je persoon geloven?

kijk Char vind ik ook onrealistisch en daar geloof ik ook niet veel van :n
maar nou op woensdag avond is dat programma met die paranormale kinderen, ik geloof echt niet
dat zij zo op tv een verhaal gaan vertellen waar geen reet van klopt of waar is.
en Derek weet gewoon dingen die niemand kan weten, of weet dingen die je niet aan hem zou gaan vertellen.
daarom heb ik wel zoiets van, hm er is toch wel meer.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 14:20

@Bravespots
Ik heb een heel leuk voorbeeldje.
Dan begrijp je dat het energie is en niet enkel psyche.
:
Stel er wandelt iemand voorbij. Je laat diegene voorbij wandelen.
Dan gebeurt er niets.
Jij kan wel iets over diegene denken, dus psychisch.

Nu loopt diegene weer voorbij en jij steekt je voet uit, gevolg: diegene struikelt.
Dat is energetisch, dat is de energie veranderen en beïnvloeden, dat kan je niet enkel met je psyche, er is daadkracht voor nodig en beweging.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:23

fresco1234 schreef:
@Bravespots
:
Dan gebeurt er niets.

Nu loopt diegene weer voorbij en jij steekt je voet uit, gevolg: diegene struikelt.
Dat is energetisch, dat is de energie veranderen en beïnvloeden, dat kan je niet enkel met je psyche, er is daadkracht voor nodig en beweging.

Daar bestaan zenuwen en spieren voor. Is gewoon lichamelijk te verklaren hoor, hoef je helemaal geen energie bij te halen.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 03-11-10 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:24

Ik geloof er zeker wel in. Met paarden ook zeker, ik vold de minor paarden en hulpverlening waarin o.a. ook wel de spirituele kant van paarden wordt belicht en ik vind het heel bijzonder, ook wat ik heb gezien.
Ik zou wel eens wat meer ervaring op willen doen maar ik heb geen idee waar ik nu goed terecht kan daarmee.
En het is zo zweverig als dat je het zelf maakt denk ik. Maar mijn gevoel zegt dat er meer is en dat vind ik een heerlijk gevoel!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:25

Kentaro schreef:
Zooist schreef:

Dat is niet waar!! I/quote]

Dat VIND jij niet waar, niet als feit stellen.
Verder heb ik ervaring met reiki. Ben bij een bijeenkomst geweest en heb een behandeling ondergaan, en nee, ik ben hier te nuchter voor, het doet me niks.
Dat het jou wel wat doet, en dathet je helpt, helemaal prima :j
Ik heb meerdere vrienden die zich met reiki bezig houden, moeten ze lekker zelf weten, ze weten echter ook hoe ik er over denk, en dit is dan dus geen gezamelijk gespreksonderwerp ;)

leven en laten leven.
Ik respecteer mensen die in wat dan ook geloven, zolang hun mij respecteren dat ik dat niet doe.

Overigens denk ik wel dat mensen die "geloven" een makkelijker leven hebben. T is toch mooi dat je in de overtuiging bent dat dit of dat alles op kan lossen? Terwijl ik altijd zal zoeken naar het hoe en waarom...

vraagje aan diegene die hier aan geven "te geloven in het spirituele"

geloven jullie in een god? allah? Boeddah? wie dan ook?

Kreeg hier van de week trouwens een heel eng foldertje binnen van een of andere pastoor die door Jezus ingestraald was oid en nu mensen kon genezen. Hij had zelfs iemand van een dwarsleasi afgeholpen.... :j En zulke figuren kan ik dus geen respect voor opbrengen :n

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:27

Dan zou ik toch wel eens de wetenschappelijke onderbouwing willen zien waarom je met je psyche geen dingen zou kunnen veranderen. Zoals ik het nu zie, geef jij het enkel een andere naam. Ik zeg dat ik tot "gekke" dingen in staat ben omdat mijn onderbewustzijn die kracht heeft, jij noemt het gewoon energie. Effect blijft hetzelfde, als er maar een deeltje in je (onder)bewustzijn een geloof heeft zelfs zonder dat je dat aan de oppervlakte weet/als er maar een deeltje 'gevoelig is voor energie', 'universele krachten weet te vinden', 'aura's weet te beïnvloeden..", is de kans dat reëel dat het resultaat er is :) .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:29

Mensen hebben er geen hekel aan maar zijn er eerder bang van, bang van het onbekende.Door er over te lezen gaat de angst weg.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:30

@Stef, ik bedoelde met het 'niet waar' puur het stukje 'jij gelooft al dat het werkt' Op dat moment had ik er juist nog niets mee!

Ik geloof niet in een god :o Maar vind het net als jij eerder omschreef het wel fantastisch dat mensen er zoveel in kunnen vinden, dat ze bijvoorbeeld zelfs het verlies van een kind daarmee aan kunnen!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:31

xkatleentjesx ik heb spier reuma gehad,het is weg.Dat heeft me wel wat jaren gekost, maar ik ben er vanaf.Het zat tussen mijn oren, ik liep vast letterlijk en figuurlijk.Heel veel mensen willen er niet aan,das jammer.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 14:31

BraveSpots schreef:
fresco1234 schreef:
@Bravespots
:
Dan gebeurt er niets.

Daar bestaan zenuwen en spieren voor. Is gewoon lichamelijk te verklaren hoor, hoef je helemaal geen energie bij te halen.

Jahaaa, maar wanneer je je voet niet uitsteekt, dus geen beweging maakt, gebeurt er niets.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:33

fresco1234 schreef:
Of je wil een paard kopen of verkopen, en je krijgt de bevestiging via een consulent, dan ben je daar toch mee geholpen?
Wat voor bevestiging? Waar is die op gebaseerd?

marleen_usar schreef:
Mensen hebben er geen hekel aan maar zijn er eerder bang van, bang van het onbekende.Door er over te lezen gaat de angst weg.
Ik ben er niet bang voor hoor. Heb alleen nog niet een keer iets over paranormale dingen gelezen waarvan ik dacht já dat zou kunnen. Wanneer je vragen gaat stellen wordt dit afgedaan als 'dommigheid' :+. En inderdaad angst voor het paranormale.

marleen_usar schreef:
xkatleentjesx ik heb spier reuma gehad,het is weg.Dat heeft me wel wat jaren gekost, maar ik ben er vanaf.Het zat tussen mijn oren, ik liep vast letterlijk en figuurlijk.Heel veel mensen willen er niet aan,das jammer.
En waarom is dat jammer? Dit is nou juist de manier waarop mensen praten over het paranormale wat het zo vermoeiend maakt en waardoor mensen er een hekel aan krijgen.

fresco1234 schreef:
Jahaaa, maar wanneer je je voet niet uitsteekt, dus geen beweging maakt, gebeurt er niets.
Jij bedenkt dat je dat wil doen, je hersenen sturen je spieren aan. De enige energie die daarbij komt kijken is de energie die opgeslagen is in je spieren doordat jij zelf eet en door processen in je lichaam.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:33

stef schreef:
Kreeg hier van de week trouwens een heel eng foldertje binnen van een of andere pastoor die door Jezus ingestraald was oid en nu mensen kon genezen. Hij had zelfs iemand van een dwarsleasi afgeholpen.... :j En zulke figuren kan ik dus geen respect voor opbrengen :n

Even een beetje offtopic, maar dat vindt ik toch ook altijd een beetje speciaal en 'grappig'.
Ik heb gisteren nog een boek uitgelezen over een vrouw die met haar kinderen ontsnapt was uit een Amerikaanse sekte. Vorig jaar had ik zo'n gelijkaardig boek gelezen, zelfde vorm van verhaal, andere sekte.

De basis is hetzelfde. Een of andere charismatische goeroe roept van de daken dat hij het licht gezien heeft, dat God hem heeft uitverkoren, dat zij het ware volk zijn en dat zij gered gaan worden op de dag des oordeels als ze maar zus en zo doen...

Allemaal mooi en wel, maar wat ik er altijd zo gek aan vindt is dat zulke mensen daadwerkelijk aanhangers vinden, die daadwerkelijk gepakt zijn door 's mans grote inzichten en hem ook nog eens geloven en laten beïnvloeden...terwijl ik op een stageplaats gewerkt heb waar mensen zaten met dezelfde inzichten, en waar de psychiater dan bij wijze van spreke zei "achgut, ik ga hem toch nog een paar pilletjes extra voorschrijven, want het gaat hem weer niet zo goed de laatste tijd hé" :+

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 14:34

xKatleentjex schreef:
Dan zou ik toch wel eens de wetenschappelijke onderbouwing willen zien waarom je met je psyche geen dingen zou kunnen veranderen. Zoals ik het nu zie, geef jij het enkel een andere naam. Ik zeg dat ik tot "gekke" dingen in staat ben omdat mijn onderbewustzijn die kracht heeft, jij noemt het gewoon energie. Effect blijft hetzelfde, als er maar een deeltje in je (onder)bewustzijn een geloof heeft zelfs zonder dat je dat aan de oppervlakte weet/als er maar een deeltje 'gevoelig is voor energie', 'universele krachten weet te vinden', 'aura's weet te beïnvloeden..", is de kans dat reëel dat het resultaat er is :) .

ik splits het op:
wanneer je met je psyche enkel denkt, dan doe je enkel denken.

voeg je er daadkracht bij dan gaat het werken en stuur je het aan.

Kwanyin

Re: Waarom hebben mensen een hekel aan het paranormale?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:35

Jep, maar ik geloof nog steeds dat ik dat zèlf doe met mijn eigen krachten, en niet met energievelden of weet ik veel wat die om me heen zouden zijn ;) .

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:36

'Voeg je er daadkracht bij'. Hoezo daadkracht bij voegen? Wat gaat dan werken en wat stuur je aan? :+

De overtuiging dat het allemaal maar een hoop gepraat is en verder niets begint bij mij steeds sterker te worden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:36

fresco1234 schreef:
BraveSpots schreef:

Ja, dan heb je het alleen gedacht in je hersenen maar niet uitgevoerd. Zo simpel denk ik dus :D .

Je hoeft het verder niet uit te leggen hoor, ik ben niet te overtuigen vrees ik :+ .
Ik wou alleen maar zeggen waarom ik niets met paranormale heb. En dat is omdat ik zonder ook alles prima kan verklaren. Imo veel logischer dan met energie etc.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 14:37

@katleentje: je vergeet erbij te zeggen dat dat in belgie wat makkelijker gebeurt dan in nederland, ik heb het van dichtbij meegemaakt dat iemand die paranormaal begaafd is, zit opgesloten in het OPZ geel,voor de nederlanders: het is een psych ziekenhuis...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:38

marleen_usar schreef:

Je zegt toch zelf "zat tussen mijn oren"?

Ik geloof je helemaal en ik geloof ook helemaal dat het werkt hoor. Dus als je nog eens zoiets hebt vind ik dat je moet doen waar jij baad bij hebt. Alleen geloof ik zelf niet dat daar dingen zijn tussengekomen die tussen hemel en aarde zitten om het zo te zeggen. Als jij dat wel doet, prima toch :) .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:38

fresco1234 schreef:
@katleentje: je vergeet erbij te zeggen dat dat in belgie wat makkelijker gebeurt dan in nederland, ik heb het van dichtbij meegemaakt dat iemand die paranormaal begaafd is, zit opgesloten in het OPZ geel,voor de nederlanders: het is een psych ziekenhuis...

Hoezo paranormaal begaafd dan? Wat deed/doet/zei die persoon dan?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:42

Eens met katleentje trouwens.

Ik heb wel vaker het gevoel dat Belgen een stuk meer nuchter zijn in deze dingen. Kwa geloven zowel in het paranormale of in het gewone geloof.

Kan er niet rouwig voor zijn ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:44

xKatleentjex schreef:
Jep, maar ik geloof nog steeds dat ik dat zèlf doe met mijn eigen krachten, en niet met energievelden of weet ik veel wat die om me heen zouden zijn ;) .

Prof. Dr. Fritz Popp, biofysicus.
Hij toonde al in 1974 aan dat er een veld van bio-fotonen rondom het lichaam bestaat en dat onze gezondheid niet alleen afhangt van wat er binnen in ons lichaam gebeurt, maar ook van andere factoren zoals het energieveld om het lichaam heen, het bio-fotonenveld.
Gezonde cellen communiceren met elkaar via deze lichtgolven.

Mr. Masaru Emoto
Hij toonde aan dat menselijke energie, gedachten, woorden, ideen en muziek de moluculaire structuur van water beinvloeden.

:D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:45

Het lichaam is de spiegel van de ziel
dus wordt je ziek, zit de oorsprong in onverwerkte dingen (heel simpel gezegd) ;)